Ze wil niet slapen (2,5 jaar)

tja, het is bijna half 2 's nachts en ik ben al de hele avond bezig om mijn dochter van 2,5 in slaap te krijgen. Helaas niet de eerste nacht dat het zo loopt, eigenlijk is het al ruim een week dat ze of niet in slaap wil komen of dat ze rond 22.30 uur wakker wordt en dan tekeer gaat. Echt alles al geprobeerd, lief, streng en ook al even in de stoel in haar kamer zitten (hoort bij het slaapritueel voor het naar bed gaan). maar ze blijft maar huilen en brullen (echt brullen en gillen!). Elke vijf minuten (ongeveer) ga ik even bij haar kijken, zeg haar dat het slaaptijd is en dat ze moet gaan slapen maar niets lijkt te werken. Zojuist haartoch nog maar even uit bed gehaald en even tot rust gebracht en het lijkt of het dan nu toch gaat lukken…?! want ze is nu al vijf minuten stil (YEAH)

Ik verwacht niet dat er iemand is die op dit late uur nog een reactie gaat geven, maar ben wel benieuwd naar ervaringen en vooral tips hoe ik hier mee moet omgaan. Ik wacht nog 10 minuten en ga dan ook naar bed, want de jongste (3 maanden) verwacht ik rond 6.00 uur weer voor een voeding…

Hier staat mijn verhaal van ons meiske wat destijds niet wilde slapen
http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=2283

Als je zeker weet dat er verder niks raars aan de hand is. lijkt het mij een uitprobeer fase. Je kleine mop is waarschijnlijk ook nog wat van slag door de komst van jullie 2e, dit zou een reden kunnen zijn. Dit is erg vervelend, van haar uit gezien begrijpelijk en zeker niet leuk, maar ik denk dat je dan toch concequent moet zijn. Wellicht dat een beloningssysteem voor haar werkt ?

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ik denk inderdaad ook dat het een fase is (althans dat hoop ik ook heel erg!!). Ze is gisternacht nog twee keer wakker geworden dus mijn nacht was ook wat slecht . Je tipt voor een beloningssysteem…denk wel dat dat kan werken, want ze is dol op cadeautjes enzo. Ik ga het vanavond gelijk uitproberen!

http://www.ikkeben.nl/showDetail.asp?TypeId=12&NewsId=3870&CatId=0

Ik heb ons beloningssysteem maar even op ikkeben gezet.

mijn oudste 2 hebben allebei zo’n periode gehad.uiteindelijk liet ik ze een keer huilen.het duurde 45 minuten,met een hoop gekrijs(van haar),en gehuil(van mij),maar toen was het afgelopen.de dag erna was het 20 minuten,en daarna nooit meer zonder reden,dan.het is heeeel zwaar om ze te laten huilen,maar het werkte wel.
misschien blijft ze huilen omdat ze weet dat je komt.

Ik vind niets erger dan dat ze niet slapen (of dat ik niet slaap hihi)

Ik zou in ieder geval 1 manier van aanpak kiezen en deze dan volhouden.

Nanik heeft wel een periode gehad dat ze 's avonds niet in slaap viel> Dan lag ze te zingen. spelen, huilen tot een uur of 23.00u. Ook van alles geprobeerd maar uiteindelijk gekozen voor compleet negeren en na een dag of 3 was het over.

Ook haar middagslaapje gelijk laten vervallen want ze was gewoon niet moe genoeg. Misshien is dat een tip of slaapt je dochter al niet meer 's middags.

Bianca

Asje: Dat is wel een hele goede zeg van die bloem, ik had uiteraard wel eerder gehoord over belonen/beloningssystemen maar meest voorkomend zijn dan stickertjes plakken. werkt vast ook wel natuurlijk maar ik vind de bloemvariant toch een stuk leuker.

Sassie: het klinkt inderdaad wel heel erg als uitproberen (al dan niet in combi met de komst van de kleine). Mijn zwager en schoonzus hebben dit ook een behoorlijke periode aan de hand gehad. Zij kregen van het consultatiebureau het idee om een muziekdoosje/popje aan te zetten en er dan bij te zeggen dat wanneer het muziekje afgelopen is dat papa/mama dan nog even komt kijken. dit was ook in combi met een beloningssysteem (zij gebruikte dus stickers).
misschien heb je er wat aan.
in ieder geval veel succes.

liefs,
Rinske

heb inderdaad een belonings-iets gemaakt. Niet zo mooi en creatief als de bloem maar met stickers die ze zelf heeft uitgezocht en we hebben het samen in elkaar geknutseld vanmiddag.
Ik heb haar vanavond eerst nog in bad gedaan en toen het ‘normale’ ritueel van boekje lezen, de dag doornemen, nog even knuffelen en iedereen welterusten wensen. Het slaapvel (zo heb ik het maar genoemd) en de slaapstickers een mooie plek gegeven en toen in bed. Ze ligt er nu ongeveer 15 minuten in en ze is nog stil (is al een verbetering in vergelijking met gisteren hihihi).
En ja ze slaapt nog wel 's middags maar ik heb echt wel het idee dat ze dat nodig heeft (slaapt dan ook makkelijk nog 2 uur namelijk).
Ik ben benieuwd hoe het gaat vannacht…

succes vannacht,meid,ik weet hoe het voelt,en je gaat er kapot aan

tja moe is moe is mijn idee, dus als zij 's middags nog een slaapje nodig heeft lekker laten gaan dan.
hoop voor je dat het werkt, je hoort vaak dat wanneer de kindjes er actief met ouders mee aan de slag gaan ze zeker hun best gaan doen.
ik duim voor een goede nachtrust in jullie huis!!

liefs,
Rinske

was nog even benieuwd hoe laat jullie de kids naar bed doen. Amber gaat nu meestal rond 20.00 uur naar bed en slaapt s’middags nog zo’n 2 uur.

savanna en cheyenna liggen tussen 18:00 en 18:30 op bed.savanna is 11 maanden,en slaapt nog 's middags,cheyenna is 2,en slaapt vaak ook nog 's middags,maar zij valt vanzelf in slaap,op de bank.ze slapen dan meestal tot 7:00 's morgens,cheyenna vaak langer,als ze de kans krijgt

Ik hoop met je mee dat het een rustge avond/nacht wordt.
Onze dochter was destijds nog te klein voor een beloningssysteem. Ze wilde alleen bij ons slapen, maar gebruikte daarbij ons hele bed hoe groot deze ook was en ongeacht of wij er wel of niet in lagen hahaha. Na een thuisconsult van het cb, kregen we het advies haar toch te laten huilen, hoe rot ook. Ze verwachtte de eerste nacht 4 uur huilen, de 2e nacht 3 uur enz… Vastberaden gingen we uiteindelijk aan de slag gewapend voor 4 uur strijd, maar in tegenselling tot onze eerdere andere pogingen, huilde ze 15 min en sindsdien was het afgelopen. Inmiddels is de dame ruim 6 jaar en een prima slaper. Mocht je de methode van het cb willen gebruiken, ga dan elke 15 min even naar boven, aai over dr koppie zeg wel te rusten ( alleen wel te rusten zeggen is genoeg, verder ook geen poespas )en ga weer weg. Niet eruit halen!!! na de 2e keer ook niets meer zeggen. Blijf vooral kalm en vastberaden.
Maar hopenlijk is het niet nodig, want via zo`n beloningssysteem is het voor beide veel leuker. Ik heb de stickerlijst wel gebruikt voor het zindelijk worden, deze hing dan ook op het toillet. In eerste instantie een kalender met 5 vakjes voor er een kado aan vast zat, daarna 3 vakken erbij en toen naar 15 of zo. Maak je meteen nl 15 vakjes, lijkt het voor de hummel wel erg ver weg en lang te duren. Dan zou ik het op voorhand ook opgeven hahaha.
Ik had er trouwens 2 verschillende voor, plasjes gaan vaak makkelijker dan poepjes, deze vinden ze vaak wat enger om op het toillet te doen. Ook deze lijstjes heb ik nog, ik zal ze eens op ikkeben zetten, dat is wel makkelijk uitprinten dan verder.

nou de rust was na 10 minuten al voorbij. Maar goed ik had me erop voorbereid (mede door jullie verhalen) en was dus vastbesloten dat ze gewoon zou gaan slapen. Ik heb de vijf minuten regel toegepast (@asje: lijkt exact op het systeem van het cb maar dan ga je elke 5 minuten ff kijken). en nu is ze dan toch stil lijkt wel. Ik vrees dat ik er nog wel een paar keer uit mag vannacht maar het zal me gaan lukken!

en hoe is t verder gegaan vannacht??

liefs,
Rinske

nou niet zo goed. In eerste instantie leek het goed te gaan en was ik blij, maar om 22.00 uur was al weer wakker en was het huilen en brullen geblazen. Ze is dan echt boos lijkt wel en niet voor enige reden vatbaar. Ik had me helemaal voorgenomen dat ze in haar bed zou blijven, dus ook niet even op de stoel in haar kamertje zitten, maar om 23.30 uur heb ik dat opgegeven en haar toch maar even getroost. Ze was voor mijn gevoel op dat moment zo overstuur dat ik niet geloofde dat ze nog zou kunnen gaan slapen. Ze viel op mijn schoot ook direct in slaap en ik heb haar half wakker, half slapend in bed gelegd. Om 2.00 uur meldde ze zich weer en begon het feest opnieuw. Om 3.00 uur was het uit eindelijk weer stil, maar om 6.15 was ze al weer wakker (normaal slaapt ze tot ongeveer 7.00/7.30 uur).
Volgens mij moet ik nog even volhouden, het zal wel een fase zijn waar ze doorheen moet, al moet ik zeggen dat ik zelf ook smacht naar een goed nacht slapen. Gelden er nog sprongetjes rond deze leeftijd?

Hoi

Vervelend zeg voor jullie.

Ze houdt het ook echt lang vol. Ben je al bij de huisarts geweest om in ieder geval uit te sluiten dat ze niets mankeert (oorpijn ofzo).

En als alles goed is dan inderdaad volhouden. Met Nanik zijn we toen ze 15 maanden was en bijna een jaar niet goed sliep naar een kinderhomeopaat geweest. Die zei dat ze uit balans was (???) en heeft haar toen 1 korreltje gegeven en sindsdien slaapt ze goed.

Geen idee wat het was maar dat het werkte waren we zo blij mee (en nog trouwens) Jouw dochter heeft ook ineens veel te verwerken met haar zusje er nu bij. Kan best allenmaal mee spelen

En sprongetjes zijn er niet meer. Het is nu 1 grote peuterpunerteit hihi

Bianca

he Sassie vervelend joh dat t nog niet gelijk heeft gewerkt. Opzich ook wel weer logisch natuurlijk, meestal werkt zoiets niet ineens. Dus geef de hoop niet op, hoe moeilijk dat soms ook is.
ik duim voor je!!

liefs,
Rinske

He Sassie,

wat naar dat het slapen zo slecht gaat momenteel. Ik denk ook dat het een kwestie van doorbijten zal zijn, maar vervelend is het zeker. En je raakt er zelf volledig gesloopt van. Kimo is ook zo’n onrustige slaper en iedere keer als we denken dat hij nu toch echt door gaat slapen, wordt hij weer ziek, krijgt tanden of iets anders en is het weer feest. Vannacht eindelijk weer eens een nacht zonder heisa geacht en wat is dat fijn Kijken hoe lang het duurt.

Wat je trouwens ook nog kunt proberen is niet iedere keer na 5 min gaan troosten, maar de tussenliggende periode langzaam opvoeren. Dus eerst na 5 min, dan na 10 min etc. En anders wordt het wellicht toch het echt door laten krijsen, maar 4 uur een huilend kind is wel een heel erg vooruitzicht. Wij hebben hem 1 keer 45 min laten huilen en vonden dat al afzien.

Sterkte ermee,

Gwen

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

afgelopen nacht weer het zelfde liedje, al lijkt het iets beter te gaan. Ze snapt iig dat ze in haar bed moet blijven en zoekt naar andere mogelijkheden om aandacht te krijgen (want dat is het volgens mij). Vannacht leek er ineens een doorbraak te zijn: ik had met haar afgesproken dat als ze wakker zou worden, ze niet hoefde te huilen maar gewoon weer verder kon gaan slapen of Mama mocht roepen en dat ik dan zou komen kijken. Tot mijn grote verbazing werd ik enkele uren later wakker van een meisje dat heel hard (maar ook heel lief) Maaaammmmaaaa riep. Ik dus als een speer naar haar toe (afspraak is afspraak vind ik). Ze wist me te vertellen dat ze niet meer kon slapen: “Amber watter (wakker) niet meel slaape kan”. We hebben samen toen even in de stoel gezeten in haar kamer en daarna wilde ze het nog wel even proberen…Een uur later werd ze toen wakker (toen was het 7.00 uur) en zijn we opgestaan.

Is een verbetering toch, of wil ik dat alleen maar heel graag…?