Nou, daarom zeg ik ook, als je tijd wilt en KUNT investeren…
Enne, tussen 24 en 36 maanden
dan zit je met 2,5 dus precies op de helft. Dus echt zo gek nog niet.
En dat is dan idd van de laatste jaren, met de super absorberende luiers enzo. Allemaal heel fijn… maar ehm… vraag je ouders eens wanneer jij zindelijk was?
Volgens mij was het 20-30 jaar geleden echt heel normaal als een kind tussen de 18-24 maanden zindelijk was hoor!
En ik geloof echt niet dat het aan deze generatie kinderen ligt dat ze het niet zouden kunnen!!!
Mijn ouders gebruikten iig nog katoenen luiers voor ons… geloof niet dat dat nou echt een pretje was
dus dan idd maar snel beginnen met zindelijkheidstraining. Vanaf 9mnd ging ik op het potje!
MAAR… mijn moeder werkte dan ook niet, en had dus altijd alle tijd voor ons.
En tja… je kunt niet verwachten dat het in 1x goed gaat.
Dat kun je niet als je begint met 18maanden… maar dat kun je ook niet verwachten als je begint met 3,5 jaar! Maar als je even 2 weken probeert niet teveel te plannen, in een vakantie (waarbij je thuis blijft!) bijvoorbeeld, en gewoon van de een op de andere dag stopt met luiers, hebben ze het écht heel snel door hoor.
Maar zoals je al zegt… met het KDV is het niet handig. Kan me natuurlijk best voorstellen dat ze het niet zien zitten om alle kinderen in het begin zo vaak te verschonen… maar alleen maar met de vaste plasrondes mee laten doen, of als ze er om vragen… dat werkt in het begin gewoon niet.
Maar, ik wil hier ook niemand voor het hoofd stoten die later is hoor
maar toch denk ik, als je er écht tijd in investeerd dat kinderen het echt wel moeten kunnen met 2,5. Dat wil niet zeggen dat ik het raar vind, of dat je het dan niet goed doet als een kind met 3 jaar nog niet helemaal zindelijk is hoor! Want ik weet ook echt wel dat het soms een heel gedoe is, en je er behoorlijk moedeloos van kan worden ![]()