Weigeren op basisschool?

Als je iemand moet gaan bellen om te komen, ben je al bijna even lang weg van je klas lijkt mij…
In ieder geval, ik ben blij dat het hier niet zo is. Dan zou ik nog iemand moeten aannemen om naar school te gaan als mijn dochter verschoond moet worden.

Trouwens, ik kan op m’n werk echt niet zomaar even verdwijnen voor zoiets. Dan ben ik binnen de kortste keren mijn werk kwijt.

@pranger7 Aaah ok, ik dacht al, ik dahct dat het dus ook om die sporadische momenten ging. Maar zoals ik ook al zei, dat als ze met 4 jaar op school zitten, en elke dag is het een paar keer raak, ja dan kan ik me indenken dat er dan een afspraak met de ouders gemaakt wordt dat ze dan maar komen.
Maar zoals in belgie met 2,5 jaar, dat vin dik echt nog te jong om dat te hanteren, Bo is nu net bezig zindelijk te worden, had hij in belgie op school gezeten, dan was het dus elke keer raak geweest, en waren wij elke keer gebeld. Maar goed, daarom zijn de regels in belgie ook anders.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Nee joh een ongelukje is geen probleem dat kan iedereen gebeuren. Dus even een misverstand
Met 2,5 jaar naar school vind ik wel heel vroeg ben blij dat we in Nederland wonen. Ze moeten nog zoveel in hun leven dus laat ze lekker thuis tot 4 jaar en daarna zijn ze er meestal wel aan toe om naar school te gaan.

Tja ik wil nu absoluut niemand beledigen hoor, maar ik vind het laat! (75%) niet zindelijk!!! Ik bedoel 4!!! Ik snap dat sommige kinderen medische problemen hebben etc, maar is het soms niet ook wat luiigheid van de ouders? (dat het makkelijker is je kind in een luier te heisen dan hem/haar elke 30 minuten tot 1 uur op de toilet te zetten) Ja ik weet het niet hoor, kan zijn dat ik nu een enorme hoeveelheid bagger over me heen krijg, en ik wil ook echt geen mama’s pissig maken, maar zo denk ik er over. Nu weet ik wel dat J snel zindelijk was, maar ik vind ook dat het met mezelf te maken heeft (ohh en meiden zijn sneller zindelijk dan jongens, dat weet ik ook)

Mama van 2, ik vind jou zoon zindelijk, hij heeft alleen een psychologisch probleem met poepen omdat hij het dagen ophoud. Ik denk dat als hij naar school gaat waarschijnlijk niet daar poept! En een ongelukje hier en daar kan altijd hoor, dan zijn ze misschien net te druk met spelen etc, als het maar niet structureel is lijkt me! Ik wil jou en je ventje sterkte wensen, en hij heeft nog 2 maanden, ik zou als ouder persoonlijk goed met hem praten en het belang uitleggen van hem om op de WC te poepen (elke dag) omdat hij dat straks als hij naar school gaat ook moet kunnen!

@malawimamajada, volgens mij stoot je niemand voor het hoofd hoor, aangezien volgens mij hier geen kindjes zijn die niet zindelijk zijn op hun 4e, want ook ik vind het zoontje van mama v.2 kids zindelijk.
Of het luigheid is, ik weet het niet, maar bij die 75% hoort ook voornamelijk zindelijkheid in de nacht bij. Als je dat niet zou mee rekenen blijft er echter alsnog een relatief groot percentage over, 25 tot 30%. wat met 4 dan niet zindelijk zou zijn. Tja, moeilijk oordelen daarover, vooral omdat er medische dingen kunnen mee spelen, maar persoonlijk vind ik het ook rijkelijk laat.

liefs woezel

Nou zelfs snachts woezel; hoeveel mama’s zetten de kindjes voordat ze zelf naar bed gaan op het potje of de toilet, en dan nog hoeveel van die mama’s gaan er 'snachts uit in het begin. Kijk je moet er wel tijd in willen investeren. In heb begin (toen was J net 2) ben ik er ook uit gegaan 1 keer per nacht om haar op het potje te zetten en ook 's avonds voordat ik naar bed ging, en natuurlijk gaat het dan nog wel eens fout (nu de laatste 3 maanden droog, dus we zullen zien) voornamelijk als ze bij teveel gedronken heeft 's avonds daarom krijgt ze 's avonds naar het eten alleen een paar slokjes verder niets, maar goed d’r zijn genoeg ouders die het maar makkelijk vinden om hun kind lekker in een luier te laten (medische redenen daargelaten natuurlijk) omdat het voor hun teveel werk is, ja sorry daar pas ik voor, zelf al heb je meerdere kinderen (die heb ik natuurlijk niet) dan heb je daar nog voor te zorgen is mijn mening!

Toen ik dit topic las dacht ik hetzelfde als jij mamamalawijada. Idd zijn er altijd uitzonderingen dus die uiteraard niet meegeteld. Maar soms heb ik het idee dat mensen er zelf ook te weinig aan doen. Tim taalde totaal niet naar het potje, maar wij zijn er toch mee begonnen. Gewoon spelenderwijs, want ja ze moeten toch leren dat ze op den duur niet meer op het potje maar op de wc moeten plassen/poepen. Dat ging hier prima en hij was met 2 jaar en 10 maanden zindelijk.

Ik zwem iedere week met Tim en Daan en daar zijn dus kindjes al ruim 3 jaar en de ouders hebben dan nog geen enkele stap ondernomen hun kind zindelijk te krijgen. Dat snap ik dus echt niet. Ik bedoel als je een kind het niet uitlegt leren ze het nooit. En dan straks moeten ze onder druk omdat ze bijna 4 jaar zijn nog even snel zinderlijk worden. Helemaal de opmerking ik vind het nog wel makkelijk met luier vind ik echt niet kunnen.

Maar mamavan2kids als ik het zo lees is jouw zoontje zindelijk, maar heeft hij idd problemen met poepen. Dus dat vind ik iets anders als niet zindelijk zijn.

Sterkte!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

tja, ik kan daaar natuurlijk niet over oordelen omdat Bo nu net pas is begonnen met overdag zindelijk worden. Wat ik wel weet, is dat het mij eigenloijk ook logisch lijkt dat als je wil dat je kind in de nacht zindelijk wordt, je daar ook moeite voor moet doen, door middel van de dingen die jij aangeeft. Dus van dat oogpunt gekeken, heb je idd gelijk (op medische oorzaken na dan, en de incidentele ongelukjes)

liefs woezel

Ohhh Sandra; ik kan daar zo boos om worden, ik heb hier zo’n vriendin, ze is lieff hoor en haar dochter ook, maar het kind is bijna net zo oud als J schelen 2 maanden, maar die loopt nog de hele dag rond in een luier, mama heeft geen zin, letterlijke uitspraak; ze kan nog lang genoeg naar de toilet, laat d’r nog maar even een baby zijn!
Nou dat kun je met sommige dingen misschien zeggen, maar wat is er zo leuk aan een 3/4/5 jarige die niet naar de toilet gaan, ik zie het grappige er niet van in, en ja in het begin in die training niet mals, soms sta je de hele dag te dwijlen, maar goed, ze moeten het toch een keer leren, en persoonlijk vond ik 2 jaar (wat J was) oud, mijn mam had ons allemaal uit de luiers toen we 1 1/2 waren behalve mijn 2de zusje omdat die een beschadeging had in d’r rug (dus een medische indicatie)

Ben ik het ook mee eens hoor. 'tis even tijd investeren, maar ik geloof echt dat, met de nodige moeite alle kinderen (medische uitzonderingen daar gelaten) met 2,5 wel zindelijk kunnen zijn!
Waarom zouden de belgische kinderen dat wel kunnen, en de nederlandse niet?

Maar idd… dan moet je wel de tijd er in kunnen en willen steken… kan me voorstellen dat als je veel werkt, dat het dan best lastig is. Op het KDV willen ze ook niet altijd heel erg meewerken (lees: in het begin soms 10x per dag verschonen en dweilen…).
En bij het ene kind gaat het nou eenmaal makkelijker als bij de andere.

Zoonlief was met 23maanden overdag volledig zindelijk! En daar heb ik nauwelijks wat voor hoeven doen. De ongelukjes zijn op 1 hand te tellen!
Helaas heeft ie met 5 jaar een terugval gehad… toen overdag wel opeens regelmatig ‘ongelukjes’, en 'snachs helemaal mis.
Hij is nu ruim 6 jaar en bijna elke nacht nog nat of naja… weer! Want hij is dus van zijn 3e tot 5e jaar 'snachts zindelijk geweest…
Voor dochterlief heb ik er heel wat meer achteraan moeten lopen… (wat nou, meisjes zijn sneller dan jongens? ), maar ook zij is nu bijna zindelijk. Plassen nu een maand of 2, poepen vind ze nog moeilijk en gaat nog wel eens mis…

Bij dochter ben ik er ook nog niet echt achteraan gegaan voor 'snachts. Zet haar wel voor het slapen op de wc, maar maak haar er niet voor wakker 'snachts. Meestal is 'smorgens de luier goed vol… Hoewel? Vanchtend was ie droog! Scheelt misschien, dat we de oudste vandaag weer naar school moesten brengen, en haar daarvoor dus wakker moesten maken ipv dat ze kon uitslapen?

Wie weet is ze straks 'snachts ook wel droog Dat zou mooi zijn!

Nou om te zeggen dat een kindje voor de 2,5 echt zindelijk kan zijn, daar ben ik het niet mee eens. Niet voor niets geven ze aan dat zindelijkheids training het beste is als je begint ergens tussen de 24 en 36 maanden. Zal vast en zeker wel ergens op gebasseerd zijn. Maar ik ben het wel met je eens als je zegt dat kinderen rond de 3 a 3,5 zeker zindelijk kunnen zijn!! en idd, het kdv helpt ook niet echt mee als ze net beginnen met zindelijkheid. Ze iwllen een kleine best op de wc zetten, maar die luier blijft wel om in het begin , juist vanwege al die ongelukjes, en dat werkt niet mee aan hoe snel ze zindelijk worden!

liefs woezel

Nou, daarom zeg ik ook, als je tijd wilt en KUNT investeren…
Enne, tussen 24 en 36 maanden dan zit je met 2,5 dus precies op de helft. Dus echt zo gek nog niet.
En dat is dan idd van de laatste jaren, met de super absorberende luiers enzo. Allemaal heel fijn… maar ehm… vraag je ouders eens wanneer jij zindelijk was?

Volgens mij was het 20-30 jaar geleden echt heel normaal als een kind tussen de 18-24 maanden zindelijk was hoor!
En ik geloof echt niet dat het aan deze generatie kinderen ligt dat ze het niet zouden kunnen!!!
Mijn ouders gebruikten iig nog katoenen luiers voor ons… geloof niet dat dat nou echt een pretje was dus dan idd maar snel beginnen met zindelijkheidstraining. Vanaf 9mnd ging ik op het potje!
MAAR… mijn moeder werkte dan ook niet, en had dus altijd alle tijd voor ons.
En tja… je kunt niet verwachten dat het in 1x goed gaat.
Dat kun je niet als je begint met 18maanden… maar dat kun je ook niet verwachten als je begint met 3,5 jaar! Maar als je even 2 weken probeert niet teveel te plannen, in een vakantie (waarbij je thuis blijft!) bijvoorbeeld, en gewoon van de een op de andere dag stopt met luiers, hebben ze het écht heel snel door hoor.

Maar zoals je al zegt… met het KDV is het niet handig. Kan me natuurlijk best voorstellen dat ze het niet zien zitten om alle kinderen in het begin zo vaak te verschonen… maar alleen maar met de vaste plasrondes mee laten doen, of als ze er om vragen… dat werkt in het begin gewoon niet.

Maar, ik wil hier ook niemand voor het hoofd stoten die later is hoor maar toch denk ik, als je er écht tijd in investeerd dat kinderen het echt wel moeten kunnen met 2,5. Dat wil niet zeggen dat ik het raar vind, of dat je het dan niet goed doet als een kind met 3 jaar nog niet helemaal zindelijk is hoor! Want ik weet ook echt wel dat het soms een heel gedoe is, en je er behoorlijk moedeloos van kan worden

de kinderen zijn nu eenmaal later zindelijk dan vroeger, lang leven de goed absoberende luiers Vergeet niet dat ze vroeger gewoon drijfnat waren met de katoenen luiers en dan her wassen. dan begin je echt wel sneller dan nu.

Madelon moest zelfs op de psz al zindelijk zijn, die begon toen met 2 1/2 en dat waren alle kindjes hoor, dus kan wel degelijk

Dylano heeft de 2 1/2 ook niet gehaald Deze mama had er ook nog geen zin in, heb op beter weer gewacht, wat helaas niet kwam, dus toch maar begonnen wou hem voor zijn 3 jaar zindelijk hebben, en is tot nu toe gelukt Als hij geen terugval krijgt. Maar moet zeggen, Gister was hij ziek, hing als een dood vogeltje op de bank , maar netjes alles op de wc gedaan, was zo trots!!

Liefs Michelle

Bo is nu 2 jaar en 8 maand (net iets over die 2,5 heen) en zoals het er nu naar uit ziet is hij overdag zindelijk. Zit nog wel in de begin fase, maar vorige week deed hij bij wijze van alles zo op de grond zonder luier, en nu zegt hij al netjes dat hij moet plassen of poepen (is niet altijd het geval, maar hij heeft nagenoeg geen ongelukjes) dus in principe geloof ik ook wel dat 2,5 wel kan hoor, ik denk idd dat door die luiers van tegenwoordig kindjes niet meer voelen dat ze “nat” zijn, en dat schijnt volgens mijn moeder 1 van de redenen te zijn waarom kinderen later zindelijk zijn, omdat het niet “vies” voelt, wanneer ze in de luier plassen / poepen. Ik heb ook gewacht op mooi weer, want hij werd 2 in de winter, beetje koud om dan in de blote billetjes te laten lopen, en nu kan het!

liefs woezel

Nou ja dat is misschien wel zo hoor van die luiers, maar goed daar zijn oplossingen voor te vinden, hier hebben we wel overdag katoenen luiers gedaan ('s nachts niet) wilde er niet elke 2 a 3 uur uit voor een schone, maar d’r zijn andere mogelijkheden, als een onderbroek onder de luier (dat ze wel degelijk nattigheid voelen) of een slechte kwaliteit luier, of gewoon katoen na een bepaalde tijd! (1,5 jaar) overdag!

@MalawimamaJada, hahaha ik zou niet eens weten hoe ik zo’n katoenen luier aan moest doen
Maar onderbroekje onder de luier in het begin vind ik wel een hele goeie!!

Niet meer voor hier natuurlijk maar als tip voor andere. Dan voelen ze het idd wel

@mamamalawijada, persoonlijk vind ik dat ook een hele slechte reden. Sorry, niet aanvallend bedoeld maar ik begrijp mensen niet die zeggen geen zin. Tja het hoort er gewoon bij en je zal er toch eens doorheen moeten. Ik vind het heerlijk dat Tim geen luier meer aanhoeft. Natuurlijk is het even een lastige periode. Vooral als we niet thuis waren was ik er erg mee bezig van wat als hij nu moet en waar is dan een wc. Maar daarna is het toch heerlijk dat ze gewoon zonder luier rond kunnen lopen. Ik vond 2 jaar en 10 maanden best laat terwijl ik van iedereen hoor wat is hij vroeg. Zeker voor een jongen.

Groetjes,
Sandra

@ sandra; nee hoor ik begrijp je dat vind ik ook geen excuus, ik vind het belachelijk dat mensen zo denken, ik vind het ook moeilijk om er wat van te zeggen, maar weet je wat ik vind het vreselijk dat zo’n moeder een kind van 3,5 zit te verschonen, moet er niet aan denken dat ik dat met J nog zou moeten doen!

Kan me heel goed voorstellen dat je het moeilijk vind hier iets van te zeggen. Ieder doet het tenslotte op zijn eigen manier. Maar ook de opmerking laat haar nog maar even baby blijven. Dan denk ik als je 3,5 jaar bent, dan ben je toch al lang geen baby meer. Nogmaals als het niet lukt is het een ander verhaal, maar als ze er niet eens moeite voor doen. Sorry, maar daar kan ik op zo’n leeftijd echt geen begrip voor opbrengen.

Groetjes,
Sandra

Weigering basisschool omdat uw kind nog niet zindelijk is
De basisschool mag uw kind weigeren als uw kind nog niet zindelijk is. Het is voor een leerkracht niet mogelijk om individuele leerlingen te verschonen, omdat hij de klas dan alleen moet achterlaten. In de schoolgids moet de school aangeven wat de richtlijnen hierover zijn. Wellicht kunt u in overleg met de school een oplossing vinden.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-basisschool-mijn-kind-weigeren.html#anker-weigering-basisschool-omdat-uw-kind-nog-niet-zindelijk-is