Weigeren op basisschool?

@Tries, dat klopt, maar dat is alleen wanneer ze nog niet leerplichtig zijn , vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig en mag een basisschoool een kind die niet zindelijk is op hun 5e absoluut niet weigeren. Maar goed, ga er vanauit dat een kind van 5 wel zindelijk is.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

DAg allemaal,

ons zoontje heeft zowat 3 dagen op de WC gepoept!Knap he>?!!

We hebben hem flink beloond natuurlijk , hopelijk blijft het nu goed gaan,
en wordt zijn angst weggenomen!

groeten,

Ja hoor mogen het kind weigeren en zelfs verlangen dat de ouders naar school komen om te verschonen, heb 5010 gebeld omdat hier ook een kindje is geweigerd.

och jemig, dat wist ik niet!! Ik had gelezen opd e site van jeugd en gezin dat ze een kind na hun e en dus leerplichtig niet meer mogen weigeren!!
Wel sneu voor de kindje swaarbij er medisch gezien misschien wel iets mis is waarom het niet lukt!!

@mama van 2 kids, wat goed van hem!!! Echt onwijs knap en hopen dat het nu doorzet!!! Hier gaat het oo erg goed, is overdag eigenlijk gewoon droog, heeft geen luier meer aan en zegt wanneer hij moet, behalve…je raad het al… wanneer hij moet poepen. dat doet hij gewoon op de grond, en niet 1 keer op de wc. Is dat wel normaal? hij laat duidelijk merken dat hij moet poepen, maar op de wc komt er niks, en dan effe later (of soms een halfuur later) dan zit het of in zijn onderbroek , of op de grond (heel smakelijk), maar voor de rest plast hij de hele dag op de wc en dat gaat dus eigenlijk niet meer fout!

liefs woezel

Jeetje, veel info allemaal. Heb alles gelezen en nu denk ik HELLUP!!

@ mamavan2kids ben erg blij voor jullie dat het nu goed gaat!! Ga zo door echt fijn voor jou en je zoontje!

Maar even een vraagje: ik was er nog helemaal niet mee bezig maar eigenlijk als ik zo lees zou ik ook wel eens kunnen/moeten gaan beginnnen met Joaquin hij is bijna 2… mag ik dit topic even ‘gebruiken’ om aan jou mamavan2kids (of alle mama`s) te vragen op welke manier je langzaam gaat beginnen met zindelijkheids training??

Grtjs x Ghis

Lilypie Second Birthday tickers

Woesel echt waar er zijn meer dan 5000 speciale kinderen waarvan geen school ze aanneemt! zelfs die een cluster hebben (indicatie speciaal onderwijs)
en dat word alleen maar erger!

Wij hebben het zelf wilde R onze jongste aanmelden op een SBO 4 kilometer hier vandaan, omdat wij zeer waarschijnlijk geen leerlingen vervoer meer krijgen (bezuinigen) huidige school 14 kilometer! hij is niet welkom nemen niet buiten hun postcode (samenwerkingsverbanden scholen of terwijl de PCL) kinderen aan! terwijl dit binnen onze eigen gemeente is, maar niet binnen de samenwerkings verband valt. wat dus betekent dat hij volgend jaar, 9 jaar, ADHD, laag IQ moet gaan fietsen naar school, 14 kilometer en langs de A12, zie je het voor je?
en dan maakt de anwb recalme dat kinderen eerder op de fiets moeten! Tuurlijk in een dorp zou dat waarschijnlijk kunnen. en kinderen die over het algemeen op leeftijd en gedrag enz opgroeien, kan dat.
Misschien dat zijn stempels hem zullen helpen!? heb je dat niet heb je geen keus meer. Passend onderwijs noemen ze dat, maar het huidige passend onderwijs wijzen kinderen af want 31 kinderen in de klas geen leeraar die dat aan kan, en het kind word niet gelukkig maar de andere kinderen in de klas ook niet.

Pfff Woesel, sorry echt kan er een boek over schrijven!

19-9 sta ik dan ook echt in Den-Haag!
http://www.walkofshametour.nl/

Gezonden mensen, kinderen, zullen minder van de bezuinigingen merken
PGB gaat verdwijnen, passend onderwijs betekend dat alle kinderen op regulier onderwijs moeten mee draaien, (wat ze niet trekken) meer kinderen zullen geweigerd worden omdat scholen het onderwijs niet kunnen bieden.

Ik draaf door sorry, maar het is echt zo passend onderwijs betekend school moet een kind aan-nemen waar de ouder het kind aanmeld, maar kan/mag binnen hun samenwerkings verband (= aantal scholen) daar naar toeverwijzen.

Oei dit gaat een heel verhaal worden, Ik ga en een blog over schijven!

Want zeer waarschijnlijk kan je er geen touw aan vast knopen

Ik voor de duidelijkheid niks met walkofshametour.nl te maken ik steun het.
Ik maak dus ook geen reclame! Voor het geval de Baas, klachten over me krijgt.

hoi Ghis,

wij zijn wel een stuk later begonnen dan jouw kindje hoor, ik lees dat je
kindje 1j en 9 mnd is. Weet niet of dat te vroeg is. Bij ons hadden ze op die leeftijd nog helemaal geen interesse , we zetten ze soms wel op de WC maar totaal geen interesse, gingen ermeteen van af.
Bij de oudste zijn we begonnen toen hij 2.5 -3 was (precies weet ik niet meer)
en met 3.5 was hij dag en nacht zindelijk (poepen en plassen direct goed, zo ineens,
heb hem die zomer flink in onderbroek achter het huis laten lopen)
en zo ineens he!

Met de jongste zijn we begonnen toen hij 3 was (voorheen ook geen interesse)
en plassen gaat dus goed, (sinds aantal maanden) maar poepen dus niet zo goed he.
'poepte toen ik luier af deed, veel in onderbroek. Daarna de angs kreeg hem helemaal niet meer op de WC , en gevolg ophouden soms 4 dagen. Vorig week ha
geweest en zoals beschreven in ander topic…

Maar nu lijkt het de goede kant op te gaan , jippie!!
Hij heeft nu vanaf dinsdag bijna iedere dag op de WC gepoept, paar keer bij opa*oma
en andere oma ook…
(waarschijnlijk hebben zij veel meer geduld als ons haha!!)

maar nu vandaag ook 2 keer thuis op de WC , nu zegt ie zelf ook M…
moet poepen, en gaat nu vanzelf op de WC , we belonen hem flink, oma heeft hem al centjes gegeven, en wij stickers. ( bep. aantal = kadootje uitzoeken)

We hopen natuurlijk dat het goed blijft gaan, wel geef ik hem zoveel mogelijk druiven/ pruimen, zodat de ontlasting wel zacht blijft, heb hem maar 1keertje lactulose siroop gegeven van de week, dus dat valt mee.

tja hoe begin je: je probeert hem op de WC te zetten en vertelt er een verhaaltje bij . (als M nu poept , zwaaien we het poepje altijd uit na een tip van het CB, schijnt heel goed te zijn voor het kind)
ik weet niet of je het boekje van Bobby kent, die gebruikten wij altijd
en dan Bobby op het potje,
je vertelt er een verhaaltje bij over je zoontje dan he, en probeert hem zo uit de luiers te krijgen.

Die hele zindelijkheid wist niet dat het zo moeilijk was, maar dat komt ook omdat we met de oudste er nooit problemen mee hebben gehad…
Heel veel succes

dank je mamavan2kids! Ik had inderdaad ondertussen ook al hier en daar op het web rondgesnuffeld en gelezen dat je kindje in princiepe zelf aangeeft wanneer het toe is aan zindelijk zijn. Ben benieuwd, Joaquin weet al wel dat hij heeft geplast of gepoept maar heb hem nog nooit vóórdat hij iets ging doen erover gehoord haha.

Heel erg goed dat je zoontje zich zo heeft herpakt! Er zal wel een last van je schouders zijn gevallen

Ik wacht in ieder geval nog even af met Joaquin en ga wel alvast wat boekjes hierover inslaan zodat ik al een beetje ben voorbereid mocht het zover zijn… gelukkig is Joaquin gek op boekjes lezen met mama!

Groetjes x Ghis.

vandaaag op de eventuele basisschool van Bo wezen kijken. ja ik weet het, we zijne r vroeg bij, maar ik heb gelijk gevraagd wat ze doen mbt kinderen die niet zindelijk zijn op 4 jarige leeftijd, en die konden gewoon komen, ws geen enkel probleem. Scheelt misschien dat wij in een wat kleiner dorp wonen?

@Tries, ik kan mij jouw frustratie heel goed voorstellen, door alle bezuinigingen heen, lijkt het wel alsof de zwakste doelgroep het hardst getroffen wordt.

liefs woezel

Woezel,
wij wonen ook in een klein dorp en de juf zij letterlijk tegen
mij
: hij moet in principe zindelijk zijn.
nu kan het best zijn dat ze het minder “streng” bedoelen hoor,
en dat ik me er zoals gewoonlijkweer veel te druk over maak.

maar uh…

M. heeft nu al een week bijna iedere dag op de WC gepoept!!
goed van hem he??
Dus ik hoop echt zo dat hij geen terugval krijgt,en geen angst meer heeft!!

NEt of ie ruikt… dat ie over een maand naar school moet…
gr. mama van 2 kids

hoi mama van 2 kids.
ik heb niet alles gelezen, maar wil wel even reageren.
Ik ben leerkracht op een basisschool. Op mijn vorige school moesten de kinderen idd zindelijk zijn. wij kunnen geen luiers gaan verschonen, om bovengenoemde redenen.
op deze school heb ik op dit moment een afspraak met een ouder dat het kind wel gewoon naar school komt, maar dat ik ouders bel als hij heeft gepoept, zij komen hem dan verschonen…
als een kind om medische redenen niet zindelijk is worden er “bijzondere afspraken” gemaakt met ouders en vershillen per situatie.

Super goed trouwens dat het nu zo goed gaat op de WC!!

succes ermee,
Gidget

Lilypie Maternity tickers

Ook ik ben juf op een basisschool. Een kleine dorpsschool, ook hier moeten kinderen in principe zindelijk zijn. Natuurlijk kunnen ongelukje voorkomen en draai je daar je hand niet voor om. Maar als het structureel een paar keer per dag is… tja daar gaat dan je lestijd. Zeker bij ons om dat groep 1 t/m 3 bij elkaar zitten.

Mijn moeder is ook juf (op een grote school) en daar hebben ze ook de regel dat kinderen zindelijk zijn en zelfstandig naar de wc kunnen gaan. Kijk een broek dicht maken of open maken dat kan altijd natuurlijk maar billen afvegen daar doen ze niet aan. Dan maar een keer remsporen in de onderbroek!

Ik zou als ik jou was gewoon het gesprek op school aangaan. Misschien dat jullie elkaar niet helemaal begrepen hebben de vorige keer en moet het even wat duidelijker uitgelegd worden. En dat de IBer er bij zit… dat zorgt echt niet gelijk voor stempel. Bij ons worden heel veel gesprekken met de IBer gedaan omdat hij/zij meestal ook nog wel goede tips heeft.

Succes

Lilypie Pregnancy tickers

hoi mamariska,

het gaat eigenlijk heel goed op de WC heeft zojuist weer een poepie gedaan,
en hij poept vrijwel dagelijks. (of 1x per 2 dagen) maar niet meer om de 3 / 4 dagen.

dus we wachten nog ff met een gesprek op school, Zindelijk is hij verder wel,
plast vrijwel altijd op de WC

Wat betreft de IB"er": ik vind dat er erg snel een IB er bij gehaald wordt.
Dit hebben we nl met onze oudste zoon ook al gehad, hij zat toen net op school.
Als ze al een beetje “anders” zijn , hupakee de IBer erbij.

Misschien is dit gewoon goed advies, en begrijp me niet verkeerd, maar voor mij komt het over, alsof je kind meteen anders is dan normaal.
Een kind mag een kind niet meer zijn, als het iets anders doet dan het boekje,
wordt er meteen aan de bel getrokken
Vroeger kenden we dat toch ook helemaal niet??
gr. mama van 2 kids