Weigeren op basisschool?

zoals bekend in andere topics, ons jongste zoontje nu 3 jaar en 10 maanden
is niet helemaal zindelijk (plassen gaat goed, poepen niet)
hij houdt zijn ontlasting nu helaas een aantal dagen op.
Eerst ging het redelijk met af en toe een poepje op de WC
toen een tijdje deed hij het iedere keer in onderbroek en nu durft hij niet meer
hij heeft angst en houdt het zo een dag of 3 (soms zelfs 4 ) op.
natuurlijk niet goed, maar wat moet je ermee>

Toevallig van de week naar CB geweest (laaste keer ) en natuurlijk dit onderwerp aangekaart.
Alleen : de arts kon ons niet verder helpen en nu dus vewijzing h.a.
Afspraak gemaakt maandag mogen we komen.

Alleen: ik kaarte dit gister zo aan op de basisschool (toen ik oudste zoontje wegbracht)
hoe de school daar mee omgaat.
Zegt zijn juf in principe moet een kindje gewoon zindelijk zijn!
Maar ze kunnen hem toch niet weigeren?

Nu afgesproken dat we voor de tijd zowieso nog een gesprek hebben (evt. met IB-er)
heb dit op de peuterspeelzaal gelijk gevraagd, (ik was erg overstuur en barste intranen uit) De juf was erg begripvol en zei je moest eens weten hoeveel kindjes niet zindelijk zijn als ze van de psz afgaan@
Wat willen ze dan , weigeren kan toch helemaal niet?>?

De opmerking heeft me geraakt, en de juf had ik erg hoog (erg aardig)
maar door zo’n opmerking weet ik het niet meer.

Wat zijn jullier ervaringen?
hij is nog geen 4 dus heb ik het onder de peuters gezet (t/m 4 jaar)

SJE : jij hebt vaak ook nog wel eens tips? Misschien ook nu?

Volgend probleem: M. zit constant aan zijn piemel. Erg lastig hij doet het nl.
overal.
Ook dit moet met de ha besproken worden, want de arts van het CB kon me ook daarbij niet helpen! Herkent iemand dit van jullie??

bedankt voor alle tips~!

Volgens mij mogen ze geen kinderen weigeren. Zeker niet op die grond. Iedere kleuterschool heeft reservekleding liggen voor ongelukjes.

Ik zou het niet eens zeggen omdat jij zegt dat hij het expres dagen ophoud, die gaat echt niet op school poepen.
Dus maak je eigen niet te druk, en dat voelt je kleine goed aan, dus die durft straks helemaal niet meer.

Ik zou het met hem even helemaal niet meer over poepen hebben. Even helemaal loslaten. Ook niet vragen of hij moet, gewoon net doen of het normaal is zoals hij doet.

Dat is wat ik zou proberen, maar snap heel goed dat je baalt hoor. Zou ik zelf ook doen waarschijnlijk

Liefs Michelle

Bij ons op school moeten kinderen ook zindelijk zijn. Begrijp me niet verkeerd maar als de juf 30 kinderen in de klas heeft en er zijn bv 5 kinderen niet zindelijk heeft ze geen tijd om alle kinderen te verschonen of te wel de andere kinderen worden op dat moment aan hun lot overgelaten.
Nu is het wel zo dat als een kind niet zindelijk is de ouder paraat moet staan om eventueel een luier te verschonen en dan wordt een kind bij ons wel toegelaten.
Ik kan me voorstellen dat je denkt van dan kan de juf dat wel even doen toch. Maar je hebt nog 2 maand wie weet valt in een keer het kwartje en poept hij op de wc. En het is niet zo dat hij iedere dag een poepbroek heeft. Beloning systeem misschien dat dat helpt???

Vaak komt het voor dat ze dan ( nog) niet zindelijk zijn. Hier kunnen ze weinig aan doen joh, zover ik weet mogen ze kinderen daarom niet weigeren. Heel veel kinderen worden ineens zindelijk zodra ze naar groep 1 mogen.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

hoi Pranger,

ik snap je punt best hoor, en dat juf niet er is om de poep- en plasbroeken te verzorgen.
dat ze daar geen tijd voor heeft met een klas van 30.
maar ieder jaar is er een stagiair (vertelde ze dat de stagiaires meestal de ongelukjes mogen doen )
maar ik vind wel een beetje de manier waarop zoiets gezegd wordt.
Nu moeten we w.s. voor de tijd een keer met de juf (ik had dit niet aan de juf die M krijgt gevraagd, maar aan de juf die oudste zoontje heeft) een afspraak maken
( En meteen wordt er gezegd, dat de IB-er er ook bij moet zijn: dan denk ik al
waarom moet zo’n IB-er er bij zijn? ik wil NIET dat mijn kind meteen al
een soort stempel krijgt , snap je wat ik bedoel? hij zit nog niet op school
of de IB-er (interne begeleider) is er al bij.

Tja nog 6 weken dan word ie 4 en hij zal over een maandje wel paar keer mogen 'wennen’
We zetten hem nu na iedere maaltijd standaard op de WC met beloningssysteem e.d.
hij heeft nu al 2 keer (een klein beetje) op de WC gepoept. dus mooie stickers uitgezocht.
Ik hoop idd zo dat hij toch wel zindelijk wordt, maar ja ik kan het ook niet afdwingen.
maandag eerst bij h.a. maar eens afwachten. kijken wat die zegt.
en vaak idd als ze het ophouden, doen ze het op school ook niet.

groetjes!

Hoi mamavan2,
Officieel mag een school een kind wel weigeren als het nog niet zindelijk is. In de praktijk houdt dat in dat je met de school een afspraak maakt hoe jullie daarmee omgaan zie: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/mag-een-basisschool-mijn-kind-weigeren.html
Overigens ga ik ervan uit dat dit kindjes betreft die ech regelmatig ongelukjes hebben .
Maar als ik eerlijk ben zou ik het niet op school vermelden, zeker niet als hij wel op de wc plast.
Groetjes Nancy

Weet je wat nou het “verrotte” hier van is? dat niet de ouder maar de basisschool druk zet mbt het zindelijk worden. iedereen wordt al bijna panisch als een kind nog niet zindelijk is voordat ze naar de basisschool gaan (Ook ik zou me zorgen maken en wat gehaaster over kunnen komen) En druk zetten werkt juist averechts. Ik vind dat een kind mbt het zindelijk worden gewoon de tijd moet krijgen die hij/zij nodig heeft. op de peuterschool zeggen ze: geen druk achter zetten, dat werd verkeerd. maar zo gauw ze naar de kleuterschool gaan moet je opeens WEL druk zetten? nah echt vind het belachelijk.
begrijp me niet verkeerd ik begrijp dat 1 juf met zoveel leerlingen geen tijd heeft om te verschonen. Maar ik vind het uberhoudt al belachelijk dat er maar 1 juf staat in een kleuterklas van zoveel leerlingen. bij de peuterschool hier MAG dat geeneens. er moeten er 2 zijn + een vrijwilliger. zo zou het ook op de basisschool moeten zijn. (kleuterschool) (ik bedoel; juffen zijn er toch om een kind te begeleidene, ondersteunen en dingen te leren? de 1 loopt achter met rekenen, de ander met taal en de ander weer met zindelijkheid, ja is toch zo?! ook DAAR zou een juf begrip voor moeten hebben)
verder weet ik niks van het weigeren, ik ga dat wel op mijn lijstje zetten met vragen voor ons gesprek bij de basisschool. maar ik wilde wel even mijn mening geven omdat me dit al langer “dwars” zat.

Gewijzigd door - MamavanRico op 20 Aug 2011 10:46:10

In België gaan kinderen al vanaf 2,5 naar school en moeten ze in principe ook zindelijk zijn. Er zijn hier ook scholen die kinderen weigeren hiervoor. De onze gelukkig niet, want Noa is nog niet zindelijk.

Toen ik met 2 jaar op CB- controle ging, werd ik al raar bekeken omdat Noa nog niet zindelijk was! Volgende week moet ik terug en ze is nog steeds niet zindelijk dus ze zullen wel de nodige commentaar hebben.

1 september begint het school voor Noa, dus we hebben nog 11 dagen tijd!

wat, moeten ze in belgie met 2 zindelijk zijn??? sorry, vind dat echt belachelijk, kan toch nooit!!Niks van dat commentaar aantrekken hoor, las laatst ergens dat ruim 75% van alle kinderen die 4 zijn, nog niet zindelijk zijn, dus niet moeilijk doen daarover!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Even over het niet willen poepen op de wc. Je zult vast al alles hebben geprobeerd hoord, maar heb je wel eens gedacht om een krukje onder zijn voeten te zetten. Dan verleg je de druk. Volwassenen mensen hebben ook hun voeten op de grond en verleggen daardoor het drukpunt. Bij mijn jongste lijkt dat te werken. Hij is sinds een paar weken zindelijk, maar vindt poepen ook niet leuk. Hoe langer hij niet poept, hoe pijnlijker het poepen wordt en hoe minder hij natuurlijk wil gaan poepen. Ik moest donderdag op het CB zijn en daar gaven ze aan dat kindjes hooguit 3 of 4 dagen op deze leeftijd niet mogen poepen. Ze wilde al bijna iets voorschrijven, maar dat vond ik nog niet nodig.

Succes ermee!!

Ik ben het met woezel eens! ik las toevallig net dat dat idd zo is voordat ik je bericht las, echt belachelijk! weet je wat ik nou zo krom vind?
Ze willen dat kinderen zindelijk zijn als ze naar school gaan, maar ondertussen willen ze ook dat kinderen steeds vroeger naar school gaan, haha dadelijk moeten ze met de geboorte ook al zindelijk zijn als ze zo doorgaan

Geen idee hoe het wettelijk geregeld is maar ik weet ook niet beter of een kindje moet zindelijk zijn. Vergeet niet dat een leerkracht tussen de 20 en 30 kleutertjes onder zijn/haar hoede heeft. Een leerkracht kan niet elke keer voor het verschonen van een luier de klas uit. Dus daarom is die regel ingesteld.

Als ze het voor 1 niet-zindelijk kindje toestaan, dan kunnen ze voor andere nog-niet-zindelijke kindjes ook geen verschil maken en voor je het weet heeft de leerkracht meer kindjes elke keer te verschonen. Dat kan gewoon echt niet.

Plus natuurlijk werkt het hygiëne-verhaal en het optillen-verhaal ook mee. De arbo zou nog weleens dwars kunnen liggen.

Hier in de klas van de jongste zat een kindje met het syndroom van Down en die zijn nou eenmaal niet met 4 jaar zindelijk. Er was dus afgesproken dat de moeder van dat kindje voor elke luier-verschoning naar school gebeld zou worden om haar dochtertje te verschonen. Zelfs in zulke gevallen maken ze dus geen uitzondering.

Gelukkig zit in hetzelfde gebouw als de school een kinderdagverblijf/peuterspeelzaal en de juf van de psz die ook dat kindje met het syndroom van Down in haar groep had gehad, heeft aangeboden dat de leerkracht moest laten weten als het meisje verschoond moest worden en dan zou ze opgehaald worden door iemand van de psz zodat ze haar daar konden verschonen.

Maar dat is dus een afspraak die gewoon vrijwillig zo gemaakt is omdat de juf van de psz het aanbood. Anders had er niks anders opgezeten dan dat de moeder elke keer het kindje zelf moest komen verschonen.

Ik vrees dus dat je echt geen poot hebt om op te staan en dat ze je kindje echt kunnen weigeren. Kinderen zijn pas leerplichtig vanaf de eerste van de maand nadat je kindje 5 is geworden, dus zij zijn, wat de leerplichtwet betreft, ook niet in overtreding als ze je kindje nog niet toelaten.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Aug 2011 12:10:41

@Sje: en wat nou als… het zo zomaar kunnen, een kind met 5 nog niet zindelijk is overdag? dan is het kind leerplichtig toch?
en wat je zegt over die 20 a 30 leerlingen. dat klopt. die leerkracht kan daar ook niks aandoen maar daarom vind ik het ook zo belachelijk dat er maar 1 leerkracht op een kleutergroep staat. want bij een peutergroep mag dat niet eens. daar moeten per 6 kindjes 1 peuterjuf zijn. rico heeft 16 kindjes in de klas en ze staan met zijn 3en daar. en dat vind ik ook niet meer dan normaal.

Ik heb een jaar stage gelopen als onderwijsassistent in een kleuterklas.
Wij kregen een kindje binnen die niet zindelijk was. (traverse kindje)

Omdat ik éxtra’ was in de klas kreeg ik de opdracht om hem zindelijk te krijgen.

Iedere anderhalf uur zette ik hem op de wc.
Ik had hem in 3 dagen tijd zindelijk op school!

Het protocol is wel : zindelijk zijn op school.
Een juf (zonder extra handen als stagiere etc) kan gewoonweg niet met een kind telkens de klas uit om te gaan plassen of te verschonen na te hebben gepoept.

Dit kindje kwam van Traverse (opvang voor thuisloze) en daar had die school een contract mee dat er spoedplaatsen voor die kindjes waren en ze altijd mochten komen.

Gr, Danielle

@MamavanRico, geen idee hoe het afgesproken wordt als een kindje met 5 nog niet zindelijk is.

Groetekes, Sje

@inge, ben het met je eens … Ik merk hier ook zo links en rechts dat er panisch wordt gedaan over het zo snel mogelijk zindelijk zijn want anders?! Dat is zo jammer want je zit je bewust/onbewust toch zorgen om te maken. In Belgie zijn ze helemaal gek!
@woezel … 75% van de kinderen met hun 4e jaar nog niet zindelijk? Dat is best veel?

@Esther, ja 75 %, maar dan rekenen ze ook de nachten erbij he, en dat schijnt soms wel tot hun 8 a 9 jaar te kunnen duren voordat kinderen daarin helemaal zindelijk zijn. Ik ga er vanuit dat het percentage wat met 4 overdag zindelijk is, wel wat hoger ligt dan die 25 %. Ik denk echter dat er nog zat kindjes kindjes zijn die rond de 4e nog niet zindelijk zijn. een deel daarvan heeft misschien wel een medische reden, maar een deel ook niet. Tja, ik kan me er nu nog niet druk om maken hoor, maar dat beleid in belgie is echt van de zotte!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

@bakmama niks onzin, stond in de ouders van nu, kinderen en het blad mama, allemaal in verschillende uitgaves en ook in verschillende maanden. Betwijfel of ze dan in totaal 3 keer een drukfout maken in 3 verschillende bladen.
wat er bv op pedagogiek.net staat is dat er een grote groep kinderen ouder dan 4 (25 a 30%) overdag en nacht niet zindelijk is. Een nog grotere groep is in de nacht nog niet zindelijk en is pas vanaf 6 jaar een “probleem” alhoewel 1 op de 10 6 jarige nog af en toe in bed plassen.
Als je goed had gelezen had ik ook al aangegeven dat dit hoge percentage dus niet alleen overdag is, maar dus ook gaat om de zindelijk heid in de nacht.! Graag eerst goed lezen voordat je gaat schreeuwen dat ik onzin uit kraam.

liefs woezel

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/FwlKp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - woezel op 20 Aug 2011 15:44:21

oh ja, en er stond ook dat je vanaf 5 jaar kunt verwachten dat een kind overdag zindelijk is, ook al ligt het gemiddelde leeftijd waarop een kind zindelijk wordt wel lager dan 5, is dus wat ouder dan 4 jaar nog niet abnormaal. Ze kunnen een kind vanaf 4 jaar idd weiegeren als het nog niet zinedlijk is, maar is een kind 5 en niet zindelijk mag de school een kind NIET weigeren, die info stond bij bureau voor jeugd en gezin.

liefs woezel

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/FwlKp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - woezel op 20 Aug 2011 16:05:38

Ik heb ook al eens gelezen dat een hoop kids van 4 nog niet zindelijk zijn in de nacht.
Jack is al sinds ruim voor zijn 3e verjaardag zowel snachts als overdag droog. Das best vroeg dus, als ik het zo lees.
Maar goed, naar mijn mening is een kind er met 18 maanden lang niet altijd klaar voor ( zoals in het artikel). Het gaat om een aantal dingen bij zindelijkheid en daar horen ook bij: willen meewerken en simpelweg dat de blaas voldoende ontwikkeld is om zindelijk te kunnen zijn. En dat laatste is in veel gevallen niet zo dus dan kun je leuk beginnen met zindelijkheidstraining maar dat word een teleurstelling/frustratie voor het kind.

Ik vraag me wel af: Jack is dus zindelijk en plassen doet hij zelfstandig. Maar ik help hem wel met het dichtmaken van zijn broek en als hij gepoept heeft moet ik hem wel helpen hoor!
Hoe gaat dat dan op school?