Weigeren op basisschool?

@bakmama, Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat er ouders zijn die pas tegen de 4e verjaardag van hun kind zeggen, goh laten we eens kijken of hij of zij eens zindelijk kan/wil worden.Het lijkt mij dat dit proces toch wel veel eerder begint. Ik denk alleen dat er meerdere oorzaken zijn waardoor het misschien toch niet lukt en daar dus niet zo makkelijk over te oordelen valt.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

quote:
Ik vraag me wel af: Jack is dus zindelijk en plassen doet hij zelfstandig. Maar ik help hem wel met het dichtmaken van zijn broek en als hij gepoept heeft moet ik hem wel helpen hoor! Hoe gaat dat dan op school?

Sowieso nu al beginnen met trainen dat-ie dit zelf leert. Hier op school is het zo dat de juf wel helpt, maar de kindjes moeten daar wel zelf om vragen want de juf heeft wel overal ogen zitten, maar die zijn getraind om andere dingen te zien.

Billen afvegen moet het kind ook zelf kunnen. Daar kunnen juffen en meesters ook niet elke keer de klas voor uit. Dus ook nu al beginnen met zelf oefenen af te vegen na het poepen.

Wij hebben met onze meiden geoefend: papier pakken, afvegen (naar achteren!) en kijken of er poep aan het papiertje zit. Zoniet, dan is het goed afgeveegd. Zit er nog wel poep aan: nieuwe papiertje, afvegen en nogmaals checken.

Net zolang nieuw papiertje pakken tot er geen poep meer aan zit.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Aug 2011 16:44:42

Hier wordt ook wel verwacht dat een kind zindelijk is. Ik geloof niet dat ze een kind echt weigeren, maar er wordt van de ouders wél duidelijk gevraagd mee te werken.
En dan gaat het natuurlijk niet om een ongelukje… want dat gebeurt zoveel kinderen die net op school zitten… Die vergeten door alle indrukken op school soms gewoon om naar de wc te gaan, of durven het niet te vragen o.i.d.

Ook het afvegen van de billen wordt echt op gehamerd dat de kinderen dat zelf moeten kunnen.
Helaas kon (durfde) onze zoon dat pas met 6 jaar… Maar daar had ie zelf een prima oplossing voor hij poepte gewoon niet op school
De meeste kinderen van 4 kunnen dat écht wel ophouden tot thuis hoor! Zeker als ik in jouw verhaal al lees dat hij het zo een aantal dagen ophoud. Dan kan ie dat op school dus ook, en is ie wat dat betreft gewoon zindelijk!

Maar: zijn angst voor poepen is inderdaad wel een probleem. Ben benieuwd wat de HA zegt, en misschien krijgt hij medicijnen om de ontlasting wat zachter te maken?
Mijn neefje (4,5) kan ook niet poepen zonder laxeermiddel… heel vervelend, maar is niet anders. En áls ie moet, dan moet ie dus ook meteen… en daardoor is ie soms nét te laat en heeft toch een ‘remspoor’ in zn onderbroekje.
Maar dat vind ik niet onder niet-zindelijk vallen. Hij heeft gewoon een probleem met zijn darmen, en door dat laxeermiddel gaat het dan soms weer net te snel.
Het is natuurlijk niet zo dat ie om de haverklap zijn broek vol poept/plast.

OP mijn “stage school” moesten de kinderen allemaal alleen naar hettoilet en zelf hun billen poetsen.

We hadden voor ongelukjes wel extra kleding liggen.

Moet wel zeggen: als we een dag gym hadden (kids moesten zichzelf uit/aan kleden, moeten ze dus ook allemaal zelf kunnen incl sokken!) en er was een kindje naar het toilet geweest dan kon je geregeld wel zien of ie goed gepoetst had of niet want je zag wel eens wat in het broekje zitten…dat werd meteen verschoond dan!

Qua anachts zindelijk zijn geloof ik best dat het percentage hoog kan zijn er kunnen best eens ongelukjes gebeuren.
Hier ook nog wel eens hoor, Aaron slaapt zonder pamper maar eens in de tijd heeft ie een ongelukje!

Gr, Danielle

Dankjewel dames, voor alle reakties, had ik niet verwacht!

Hier is het zo dat in groep 1 de juf de billen nog afveegt, maar vanaf groep 2 ook niet meer.
Ons oudste zoontje kan dit nu inmidels prima zelf!
Hij verschilt dan ook echt alles met de andere
voorbeeld : zindelijk met 3.5 (ook wel later ) maar wel ineens, dag en nacht!
zowel plassen als poepen.
Maar fietsen zonder zijwieltjes?
hij was al 5 . M. kon al fietsen zonder zijwieltjes met3!
Wat een verschil he!?

en weet je moet niet vergelijken, maar stiekem doe ik het toch
zo ook met het zindelijk worden, dacht echt dit komt ook wel goed.
En dan ga je er niet van uit, dat het ook anders kan helaas

75% wat niet zindelijk is met 4 jaar, vind ik wel heel erg veel maar daar valt dus ook 'snachts bij als ik lees.
Weet ons nichtje van 9 plast soms nog wel eens in de broek, omdat ze tijd niet neemt om naar de WC te gaan. (te lang aan het doorspelen)

Bakmama@ bedankt voor je info die je meegestuurd hebt.

Ik weet ik moet hem ook niet pushen, dat werkt alleen maar averechts.
Probeer hem 3x per dag even op de WC te zetten, maar vandaag was de hele
dag een drama… helaas.
Hij nam niet eens de tijd, en klom er gelijk weer af!

Wat moet je dan? Doorzetten, of negeren en volgende keer weer proberen?

Vind het erg moeilijk allemaal hoor. pffff…
wat zijn goede keuzes wat niet?

Suszje@ ja met die verhoging ken ik , pas het wel eens bij mij zelf toe
als ik slecht kan… haha
kunnen we evt. bij zoontje ook wel toepassen.
hij heeft al zo’n mooie Cars wc verkleiner…, jammer dat hij er momenteel niet zoveel op wil.

Ik snap dat de juffen hier nogmaals geen tijd voor hebben.
De kleuterklassen zijn bij ons momenteel ook erg groot. zo zat W. (oudste)
vorig jaar in een klas van 35!!
Er was naast de juf een stagiaire, verder niks.
Ben benieuw hoe het dit jaar gaat.

Maar juf van psz zei donderdag nog wel tegen mij:
je moest eens weten hoeveel peuters hier onzindelijk van school gaan, die dus allemaal 4 worden!
Heel erg veel hoor, en momenteel een veel gehoord probleem, de angst van het poepen.
Gelukkig ben ik niet de enige, ik weet het , maar het is wel lastig om de juiste keuzes te maken.

Maandag eerst maar eens naar de ha kijken wat die zegt, samen met nog een
’probleem’ het constant aan zijn plasser zitten.
(zie ander topic)

Bedankt voor jullie reakties.

sorry nog wat vergeten:
idd wordt er ook vaak als ze in de broek poepen/plassen gebeld naar huis,
of moeder wil komen om de broek te verschonen.
Nu zou ik daar totaal geen moeite mee hebben hoor, prima!

groeten

Ongelukjes hebben de meesten wel van tijd tot tijd in de kleuterklas.
En er zijn op school meestal zat reservekleren.

Maar daar wil je je kind vaak niet in rond laten lopen. Oh, de oudste heb ik toch een keer in een ordinaire spijkerbroek aangetroffen toen ik haar op kwam halen. Schaamde me kapot om haar zo mee naar huis te nemen en langs al die andere ouders het schoolplein af te lopen.

Ik had dus al snel voor onze beide meiden in hun eigen laatje in de klas een setje reservekleertjes (simpele spijkerbroek, ondergoed en sokken). Dan wist ik bij een ongelukje zeker dat ze niet voor paal liepen op het schoolplein de rest van de dag.

Groetekes, Sje

Vind het ongelofelijk raar dat ze ouders thuis opbellen om je kind te komen verschonen! Ze gaan er dan maar vanuit dat je geen job hebt of wat? Want mijn baas zal lachen als ik zeg: o sorry, ik moet even weg, mijn dochter verschonen op school. Absurd gewoon en echt nog nooit gehoord.

En als de school niet meteen in de buurt is, kan je kind lekker een half uur rondlopen met een vuile luier, joepie.

Persoonlijk vin dik het ook raar dta de ouders gebeld worden om het kind te verschonen, ik bedoel, veel mensen werken en dan kun je echt niet zomaar op je werk zeggen , ik moet naar de school van mijn kind, want hij moet verschoont worden. Vooral niet als je bv (zoals ik) 45 minuten op rij afstand van het kdv werk. Ben ik zo bijna 2 uur weg. kan echt niet. Zolang je als ouder zijnde laat zien dat jij ook je best doet in dat zindelijkheids verhaal, zullen ze denk ik toch niet snel tot een detgelijke actie overgaan dat moeder moet komen, of wel?

@Sophie, met die 75 % zit idd het in de nacht in bed plassen ook bij
@Bakmama, ik heb het nagezocht, klopt, er stond geen 75 %, maar het volgende stond er wel dat slechts 25% van alle kinderen met 4 jaar compleet (dus ook in de nacht) zindelijk is. Omgerkend is dus 75% dus niet compleet zindelijk.

liefs woezel

Maar wat als er geen Oma, Opa, tante of andere familie is zoals in ons geval? Nu werk ik niet dus kan ik zo heen en weer fietsen maar als ik zou werken?

@bakmama, als er in dat artikel gezegd wordt dat je je niet druk moet maken of dat je kind op tijd zindelijk wordt omdat slechts 25 % vand e 4 jarige compleet zindelijk is, lijkt mij de logische conclusie dat 75% dat dus niet is. Kun je niks anders van maken lijkt mij en dat ze het dus niet hebben over een ongelukje…

liefs woezel

@sophievdb en woezel
Ja, je kunt het wel belachelijk vinden maar een kind verschonen wat zich in de broek heeft gepoept zit ook niet in het takenpakket van de juf als je het heel zwart wit wilt zien. En hoe wil je het dan oplossen voor de andere kinderen die nog in de klas zitten? Zij moeten wel wachten totdat juf klaar is en stel je voor dat je juf net bezig is met de uitleg, boek voorlezen, werkjes met kinderen doen ect…

Zolang er medisch niets aan de hand is kan een kind met 4 jaar zindelijk zijn.
En lang niet op elke school is een stagiare aanwezig en zowel zijn ze er vaak ook niet elke dag dus dan zou je bv op maandag en donderdag wel de kinderen kunnen verschonen en de andere dagen niet en een paar maand later is er een nieuwe en die is er weer andere dagen dus dat werkt ook niet altijd.
Ja en als je wel een kind van 4 verschoond en er is een kindje van 5 die ook nog niet zindelijk is ja wat doe je daar dan mee…

Stel voor je hebt een baan als balie medewerker en je collega kan geen koffie zetten en ze vragen het jou iedere keer te doen heb je ook zoiets van ja oke voor 1 keer maar ik heb mijn taak om op de balie te zitten dus ik kan niet iedere keer koffie voor je halen want dan kan ik de mensen die aan de balie komen niet helpen.
Het is een raar voorbeeld maar naar mijn idee kun je het wel met elkaar vergelijken.

Gewijzigd door - pranger7 op 21 Aug 2011 21:26:32

Als je kind wél zindelijk is, maar tijdens de “lestijden” dringend naar het toilet moet, sturen ze die kleintjes ook niet alleen naar het toilet hoor. Dan moet de juf net zo goed mee en moet dan haar uitleg maar even stoppen.

Ik blijf het belachelijk vinden hoor. Dan kan je beter als ouders samen in de cafetaria gaan zitten wachten tot je kind in z’n broek doet.

Nou bij ons op school gaan de kinderen zelfstandig naar de wc en de juf gaat niet mee. In principe gaan kinderen als ze in de kring zitten niet naar de wc alleen bij hele erg nood.

Zoals ik al aangaf zijn de kinderen in België maar 2,5 als ze naar school gaan, dus die zie ik niet allemaal zelfstandig naar het toilet gaan.
En ik denk ook niet dat je op die leeftijd al kan zeggen:hou je plas maar een half uurtje in, tot de juf klaar is.

Ik bedoel de nl basisschool. Als ze 2,5 jaar zijn is het een ander verhaal maar ik neem aan dat er dan ook meerdere leerkrachten in de groen aanwezig zijn en er dus iemand beschikbaar is om met een kindje naar de wc te gaan.
Mag ik vragen of je ook werkt

Hier is ook maar één leerkracht per groep. Maar de meeste kindjes zijn wel zindelijk hier hoor, op 2,5. Daar word je eigenlijk bijna toe gedwongen door het cb, want daar bekijken ze je al raar als ze op 2 jaar nog niet zindelijk zijn.

En ja, ik werk voltijds, net zoals iedereen in mijn familie en omgeving, dus hier zou al niemand kunnen gebeld worden om mijn dochter te komen verschonen.

ja maar ik vind het ook raar als je in Nederland gebeld wordt daarvoor hoor. Ik beodel, als het echt 4 keer per dag bv raak is, ok, dan kan ik me echt wel voorstellen dat de school een gesprek met je wil, en dat je dan tot bepaalde afspraken komt, maar om nou bij de enkele keren dat het gebeurt, de ouders op te bellen (of familie) dat je daar naar toe moet komen om je kind te verschonen, dat vind ik eigenlijk niet kunnen, ik vind dat dit toch ook bij een taak van de juf hoort wanneer ze nog zo jong zijn en het sporadisch gebeurt. nu werk ik niet voltijd, en ben ik redelijk veel vrij, en als ik thuis ben vind ik het geen probleem om te helpen, maar ik kan mij heelkl goed voorstellen dat er genoeg ouders zijn die wel meer werken dan ik, en daar grote problemen mee hebben. Zoals ik bv al aangaf, ik moet 45 minuten heen en 45 minuten terug rijden, plus de tijd dat je bezig bent met je kind, ik ben zo bijna 2 uur weg van mijn werk. Dat kan echt niet, reden om je te ontslaan als dit vaak gebeurt, want dat kun je tegen over collega’s ook niet maken.

liefs woezel

Maar hoe zou jij het vinden als je iedere keer bij je werk wordt weggeroepen en de rest van je taken moet laten liggen en dat als je 5 van de 10 keer terug komt en je werkt ligt in de war of je kunt weer van voor af aan beginnen want dit gebeurd dus ook als je een kleuterklas een paar minuten alleen laat. En zelfs bij de juffen die alles goed op orden hebben in de klas gebeurd dit.

@woezel
Het gaat hier niet om de gevallen die 1 a 2 keer per maand voorkomen. Ik bedoel dus kinderen die structureel in de broek plassen en/of poepen.