Geloof me mini-boy zijn moeders die daar weer een moord voor doen
Groetjes,
Michèle
onze dochter liep met 14 maanden, maar kan nu nog steeds niet ( is bijna 19 maanden) zelf opstaan op zich optrekken…ze begint zich nu aan ons op te trekken, maar heeft altijd nog een extra duwtje bij dr billen nodig voordat ze staat. Ze heeft ook nooit gekropen of billengeschoven. Dat heeft ze allemaal overgeslagen…, ze zat een beetje te zitten en vond dat ook allemaal wel best.
Wij moeten haar dus echt neer zetten en dan gaat ze als een kievit. rennen etc, totdat ze weer neervalt of zelf gaat zitten…, dan begint t hele riedeltje weer van voor af aan.
Op het CB vonden ze het ook allemaal vrij bijzonder…
straks komt er een kinderfysiotherapeut om met haar te oefenen…zal wel wat worden, ze is super eenkennig…
Ik hoop dat ze zich snel leert optrekken, of leert zelf op te staan, dat zou het voor haar en voor papa en mama wat gemakkelijker maken…
Oh dat lijkt me zeker vermoeiend. Morgan kan niet zelf gaan staan nog maar ze trekt zich wel overal aan op, zelfs aan een kale muur dus die doet het allemaal zelf. En als ze moe is of geen zin heeft om te lopen dan gaat de op der knieen verder of ze kruipt.
Groetjes,
Michèle
@Michèle: dank je. Dat geeft weer vernieuwde hoop…
@mini-boy: heel soms maak ik me er wel eens druk over. Meestal niet, ben meestal wel overtuigd van de natuur die het goed zal regelen en van het feit dat ieder kindje zich op z’n eigen manier ontwikkelt. Wat Sandra al zegt, Erik praat al heel veel (vandaag inderdaad ‘kom maar naar mij’ tegen de hertjes gezegd!) dus tja…op het CB hebben ze er nog nooit iets van gezegd. Over drie weken moeten we weer (26-11) en ben benieuwd of het dan onderwerp van gesprek zal zijn. We oefenen wel, wat zouden we nog meer kunnen doen? Geen idee. Dus tja…afwachten denk ik maar. Jij maakt je er ook wel eens zorgen over toch?
Groetjes,
M
Ha ha ha gelukkig.
Enne Erik is weer een stuk verder met praten dan Morgan, die brabbelt heel veel maar zegt geen moer
Groetjes,
Michèle
haha…hier komt ook nog geen “normaal” woord uit zijn mond maar liep wel met 13 maanden
Zou willen dat hij WEL wat zou zeggen want hij wil zo vaak wat duidelijk maken!
(en soms weet ik gewoon niet snel wat hij bedoelt…ik kom er wel uit maar duurt wel eens ff)…maar als hij het gewoon zou zeggen begreep ik het sneller
Ik liep ook met 13 maanden en was met anderhalf DROOG! (zag mijn zus op het potje zitten en dat wilde ik ook).
Dus ieder kind is anders!
Gr, Danielle
Wat super van Erik dat hij “kom maar naar mij” heeft gezegt Mriek. Lijkt me echt schattig om te horen.
Haha Aaron dat heb ik dus ook. Dan is hij aan het wijzen en maakt er geluid bij en dan moeten wij maar kijken wat hij bedoeld. Lijkt me zo leuk als hij meer gaat zeggen. Maar ja dat is hetzelfde als dat ouders van kindjes die niet lopen het leuk vinden als hun kindjes gaan lopen. Ach het komt allemaal vanzelf wel.
Groetjes,
Sandra
Morgan doet dat dus ook wijzen en dan huh huh huh… Erg lastig als ze weer eens in het luchtledige zwaait.
Oh ja wij hebben trouwens vetbollen en een slinger pinda’s in de tuin opgehangen, Ze heeft gistermiddag genoten van de vogels. We hebben ook van die groene parkieten in de tuin, nou die vind ze helemaal geweldig.
Groetjes,
Michèle
Haha bij Tim is het idd ook huh huh huh als hij ergens heen wijst. Meestal weet ik gelukkig wel wat hij bedoelt en gaat hij lachen als ik dat dan pak. Maar ja soms weet je het niet en dan is het lastig.
Wat een goede Michelle om die pinda’s in de tuin te hangen. Tim vind vogels ook zo leuk, dus ik ga ook maar even bij de dierenwinkel langs.
Groetjes,
Sandra
Ja daarom zette ik het er ook op. Ook al je een balkon hebt is het een prima tijdvermaak voor die kleintjes
Groetjes,
Michèle
Sandra, gelukkig weet je meestal wel wat Tim bedoelt. Dat scheelt een hoop frutstratie bij hem, denk ik. Erik zegt sinds kort ook ‘tot ziens’ en ‘tot zo’. Gisteravond tegen papa, bij het naar bed gaan: “Tot ziens!” En dan erbij zwaaien.
Wijsneus…
Groetjes,
M
quote:
Sandra, gelukkig weet je meestal wel wat Tim bedoelt. Dat scheelt een hoop frutstratie bij hem, denk ik. Erik zegt sinds kort ook 'tot ziens' en 'tot zo'. Gisteravond tegen papa, bij het naar bed gaan: "Tot ziens!" En dan erbij zwaaien.Wijsneus…
Groetjes,
M<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b2.lilypie.com/H0Nsp1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>
Wat leuk Mriek dat Erik al zo goed kan kletsen. Dochter van een vriendin van mij kan ook al zo goed woordjes zeggen (zij is 15 maanden). Zij alleen losse woordjes hoor, maar het klinkt zo leuk als zo’n kleine hummel met je gaat kletsen.
Dani “kletst” ook heel veel, maar ik begrijp er niets van, haha. Dan wijst hij met zijn vinger ergens naar en dan brabbelt hij hele zinnen. Ben dan zo benieuwd wat hij dan probeert te zeggen. Ik praat altijd maar gewoon terug, dus dan heeft hij het idee dat ik hem in ieder geval begrijp
@Mriek, ik ben ZWAAR onder de indruk van Erik! Dat hij tegen de herten ‘Kom maar naar mij!’ zei! Dat is echt heel goed, vier woorden! Dat lijkt me heel schattig om te horen!
@MiniBoy, Jurrian scoort heel hoog op de aaibaarheidsfactor! Ik vind hem nog steeds lief op die foto in de zwemband!
Enne…dan zou Eva ook traag zijn. Bij mij reageren mensen heeeeel verbaasd als ik zeg dat ze nog niet loopt. Terwijl dat met 14 maanden helemaal geen ‘must’ is. Dan zeggen ze echt: ‘Neee? Oooo?’ Nou, ik maak me er totaal niet druk om! En Eva zegt ook nog nauwelijks iets, het is meer ‘huh, babababa, daaaaa!’ Dan heb ik dus een dubbel traag kind, haha. Maar ze is bij de pinken genoeg, ze ziet echt alles en is altijd alert. Daarom maak ik me geen zorgen. En…ze heeft veel blonde haartjes en veel tandjes! Laatst was er een vrouw op de verjaardag van oma Veluwe (zo noemen we haar, ze woont op de Veluwe) en die zei: ‘Nou, laatst kreeg ik weer een foto van mijn kleindochter. Die zag er eng uit! Ze heeft totaal geen haar!’ Wel raar om je kleinkind ‘eng’ te noemen trouwens…haha. Maar ze zag dat kind niet vaak en ze vond het dus een eng dun en kaal kind. En daar kroop de blonde diva dus rond, gillend van plezier. Nou, dan denk ik: ‘Eva heeft weer andere dingen en dat is een lekker gezellig kind!’ Zij is trouwens helemaal weg van de vlinders die op haar kamer hangen. Eerst zag ze ze niet, maar nu wil ze ze aanraken en kijkt ze er echt helemaal verliefd naar. Ze vindt ze te gek, dus ik denk dat ze ook wel van vogels houdt!
Groetjes Rainbow, trotse mama
Da’s zeker leuk, Saro. En inderdaad, gewoon terugpraten. Dan leren ze in ieder geval dat ze zich duidelijk kunnen maken door gewoon te praten ipv op andere, minder fijne manieren…
Groetjes,
M
Ik schrijf net dat Eva weinig zegt, maar ze kletst er wel op los. Heel begrijpelijk ook: aaaa, sjjjjjjj, boeboeboeboe, daaaaaa! En soms lacht ze in zichzelf, echt een binnenpretje. Of ze lacht samen met Purr, haar HEMA-kat. Daar is ze nu echt dol op. Dat gaat ze ook steeds meer doen, knuffelen met poppen. Lief!
haha Mriek, inderdaad soms kan Dani ook heel duidelijk zijn zonder gezellig te kletsen, haha
Zijn jullie heel actief geweest met praten tegen Erik of pakt hij dingen gewoon heel snel op? En dan moet jezelf ook een beetje oppassen met wat je zegt…voor je het weet gaat hij je napraten
Mriek, wat goed van hem dat hij tot ziens zegt en dan gaat zwaaien.
Rainbow, belachelijk die opmerkingen dat Eva nog niet kan lopen. Weet je wat het is mensen hebben soms een veel te hoog verwachtingspatroon van kindjes. Echt niet dat Eef traag is ofzo.
Tim brabbelt wel volop, alleen niet verstaanbaar. Maar dat ze brabbelen is een goed teken. Het echte praten komt vanzelf wel bij ze. Ik praat ook gewoon terug als Tim iets zegt en praat al vanaf zijn geboorte tegen hem. Hij begrijpt wel al veel. Als ik vraag waar zijn je schoentjes dan komt hij met zijn schoentjes. Ook pakt hij een boek als je het vraagt. Dus ja ze begrijpen echt al veel meer dan dat ze kunnen zeggen.
Groetjes,
Sandra
Volgens mij hebben sommige mensen echt heel hoge verwachtingspatronen of heel laag. Laats zei iemand tegen mij begint ze nu pas met lopen. Mijn kind was 6 maanden toen het liep. Ja zeg ik en een jaar zeker toen het zindelijk was. Oke meteen beledigd, maar zal mij een worst zijn dat ze met 6 maanden niet liep. Overigens gelukkig. Mijn moeder liep zelf met 9 maanden en die zegt ook dat dat echt heel erg snel was. 14 maanden los is volgens het cb ook erg vlot en dan denk ik oke. Leuk. Had ze het pas over 2 maanden gaan doen was het ook goed. Overigens is morgan wel helemaal in der sas dat der wereld nu nog weer groter geworden is.
@ Rainbow jij hebt dus ook een echt poppenkind
Groetjes,
Michèle
Inderdaad Sandra, mensen verwachten zo veel. Ze is 14 maanden! Kijk, er zijn kinderen die al met 11 maanden of eerder lopen, maar dat is gewoon heel snel. Ik laat het maar over me heen komen. Meer kun je niet doen. En Eva snapt ook goed wat je zegt, al is ze ook oost-indisch doof soms. Dan doet ze iets stouts en doet ze net of ze niet hoort dat mama zegt dat ze de kast dicht moet doen! Maar als ik zeg: ‘Eva, pak de jas maar!’ dan gaat ze de jas ook halen. Leuk is dat he, dat ze echt snappen wat je zegt? Soms spelen we met een bal en die rolt ze dan ook naar je toe. Ze snapt nu echt wat samen spelen is. Op hun eigen tempo zijn alle kindjes gewoon knap. Ze hebben binnen een jaar al zoveel nieuwe dingen geleerd!
@Rainbow: haha, wij waren ook onder de indruk van de vier-woordzin. Maar hij zei het echt, was niet verkeerd te verstaan.
@Sandra: dank je. Misschien kan Erik Tim in januari praattips geven…
@Saro: oefenen? Weet niet. We praten wel veel tegen hem (alles benoemen wat we doen en zeker geen baby-brabbeltaal gebruiken) en tja…misschien heeft 'ie er aanleg voor om dat snel op te pikken? Dat moet haast wel.
Ze begrijpen inderdaad veel meer dan je denkt. Vannacht om 3.45 uur werd Erik ineens huilend wakker. Hij stond in bed, in de overtuiging dat het tijd was om op te staan. Nou, daar dachten wij (lees: mama, papa slaapt erdoorheen) anders over. Dus ik bleef 'm neerleggen, maar hij bleef brullen. Tot ik er weer naartoe ging en zei: “Mama gaat jou weer neerleggen, want het is nog vroeg en papa en mama gaan nog slapen. Erik gaat toch ook nog even slapen?” Waarop hij zei: “Ja.” En toen zei ik: “Wat ben jij een grote knul, toch?” En ook dat werd bevestigd…en wat denk je? Ik deed de muziekdoos aan, liep weg en het bleef stil. Hij had het echt begrepen, want daarvoor was het al een half uur brullen geweest. Dus die houden we erin…
Groetjes,
M