Op de buik slapen

Hallo,

Mijn zoontje van 5 maanden die slaapt op zijn rug en op zijn zij,
maar sinds een paar weken dan probeert hij te draaien,het lukt nog niet echt,maar hij slaapt dan half op zijn buik.En is dan ook om het uur wakker.
Vanavond heb ik hem op zijn buik gelegt,en ik moet zeggen hij slaapt heerlijk,hij kan ook al zijn hoofd de andere richting draaien.

Ik weet nu niet wat ik moet doen?

Wie o wie kan bij hierbij helpen.
Is op de buik slapen echt zo erg,?

Groetjes Mama vab Safa

Persoonlijk vind ik het op die leeftijd nog link.
Ze schijnen dan wel hun hoofdje opzij te kunnen doen, maar misschien na 3x niet meer…
Maar de meningen verschillen daarover.
Ik doe het zelf voorlopig nog niet bij ons dochtertje.

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Er zijn in de afgelopen periode nog een paar topics geweest over buikslapen. Ik zal eens kijken of ik ze kan vinden.

http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=5473

en

http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=2611

Er zijn er nog meer. Typ maar eens “Buik” bij de zoekfunctie en je krijgt een hele lijst van buik-topics. Daar zitten er ook tussen over buikslapen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 07 Mar 2006 22:25:57

luca slaapt op zijn buik sinds hij een paar weken oud was. Anders sliep hij gewoon niet! Ga gewoon wat vaker kijken en hem idd in een slaapzak leggen. ZOrg er verder voor dat er goed geventileert wordt. De kans op wiegendood is er niet omdat ze stikken doordat ze met hun gezichtje op de matras komen te liggen, maar omdat ze hun warmte minder goed kwijt kunnen. Ik controleer luca vaak door even in zijn nekje te voelen. Maar hij is een koukleumpje!
Vertrouw op je gevoel!

Ik lig mijn baby in een zomer slaapzak en dan een licht deken over het lichaam plaatsen (sorry – ik zegt dit nu in engels : i tuck the blanket a little tight on the side of the bed so she cannot turn around). Dat is voor avonds alleen. ik vind dat het is een beetje moeilijk voor haar in een slaapzak om te draaien met een deken over het. Maar overdag, als zij op haar buik slapen is okay voor mij – als ik haar kunnen zien.

groetjes,
rachel

Als je kindje lekker op zijn buik slaapt en kan zijn gezichtje goed wegdraaien, gewoon lekker laten liggen. En je hier niet zo druk over maken. Desnoods ga je een keer extra kijken. Kan me wel voorstellen dat je het een beetje akelig vindt. Bij mij op het kinderdagverblijf hebben we verschillende kindjes, die op hun buik slapen en dit gaat prima.

Groetjes van de mama van bjorn en marinda

Hallo

Ons meisje slaapt vanaf week 1 al op haar buik,dit advisren ze van deze tijd niet maar ons meisje sliep op haar zij of rug niet goed en aan gezien wij beiden ook buikslapers zijn verklaart dat een boel,wij onze “kont” tegen de krib en haar op haar buik te slapen gelegd en Héérlijk sliep en slaapt ze nog…

Ze was al vroeg aan het draaien en een sterk nekje,dat is het voordeel denk ik van een buikslaper

Hoi hoi,

Ook mijn meisje slaapt op haar buik. Ze heeft tot 8 maanden een spreidbroekje aangehad vanwege heupdysplasi, daardoor kon ze zichzelf niet draaien maar nu het broekje uit is en ze inmiddels al heel goed kan draaien slaapt ze heel vaak op haar buik. Dit gebeurt meestal snachts, dus als ze langere tijd op bed ligt. We leggen haar op de rug maar ze draait zelf naar de buik. Omdat we zo bang zijn voor wiegedood gaan we voordat we zelf naar bed gaan bij haar kijken en draaien haar terug op haar rug. In principe wordt ze hier niet wakker van maar het heeft niet heel erg veel nut want ze ligt smorgens gewoon weer op de buik. Mijn partner is inmiddels zo ongerust omdat ze op het cb zeiden dat ze echt niet op haar buik mocht slapen en dat we haar terug moesten draaien, dat hij er snachts voor opstaat om te gaan kijken en eventueel draaien. Ik denk dat we een beetje overbezorgd zijn maar ik zou het graag ook van andere moeders horen. Tevens wil mijn partner haar slaapzakje met lintjes aan het bedje vastmaken maar daar ben ik ook niet zo’n voorstander van. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Susanne (overbezorgde moeder)

NOOIT EEN KINDJE VASTBINDEN IN BED! Niet met linten, niet met elastieken, niet door de slaapzak in het voeteneind te stoppen! Gewoon helemaal niet!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen!

Hier is in andere topics ook al uitgebreid over gesproken. Nooit doen want als je het risico wilt lopen op wiegendood dan moet je vooral vastbinden. Dus nooit doen!

Er is niks mis met dat buikslapen. Ze heeft de leeftijd dat ze prima in staat is om haar hoofdje zo te draaien dat ze genoeg adem krijgt. Bijna alle babies zijn buikslapers en dat gaat prima.

Het heeft geen zin om haar steeds terug te draaien en daar zelf halve nachten voor wakker te blijven.

Gewoon lekker laten draaien die kleine meid! Hoort er allemaal bij. Moeder Natuur heeft het zelf zo geregeld dus het zal wel goed zijn.

En zelf dus ook gewoon lekker slapen 's nachts!

Groetekes, Sje

Dus toch op gevoel afgaan. Dat moet ik echt nog leren en vindt ik erg moeilijk. Je bent ook zo snel bang gemaakt door iedereen. Daarbij komt dat we nog erg onzeker zijn. Dat vastbinden zag ik ook niet zo zitten dus zal ik dit mijn partner laten lezen. Bedankt voor de reaktie.

Groetjes,
Susanne

Hoi Susanne,

Onzekerheid is helemaal niet vreemd, zeker niet als het je eerste kindje is. Het is ook heel wat om ineens de verantwoordelijkheid te hebben over zo’n klein hulpeloos mensje dat nog niet kan praten enzo.

Je zult ongetwijfeld in de toekomst nog wel een paar keer in situaties komen waarin je je onzeker voelt. En dan is het toch fijn dat een site als Ikkeben er is, waar een hoop meer ervaren moeders je kunnen geruststellen?!

Gewoon lekker op haar buikje laten snurken die kleine meid!

Wel nog een extra advies om je nog iets meer gerust te stellen: haal alles wat nog in haar bedje ligt eruit. Dus dingen als een hydrofiel luier die onder haar hoofdje ligt, beertjes, spuugdoekjes, etc.

Als het bedje helemaal leeg is, dan weet je ook zeker dat ze niet met haar mondje en neusje in een knuffeltje kan komen te liggen ofzo.

Ook dat gebeurt niet, want onze meisjes slapen ook ieder gewoon met knuffeltjes, maar het kan er misschien nu voor zorgen dat je je ook iets rustiger voelt bij die woelende kleine dame van jullie.

Groetekes, Sje

Inderdaad NOOIT je kindje vast maken in bedje, met wat dan ook !!!

Het is heerlijk warm buiten, dus geen dekentjes nodig lijkt me zo, gewoon in een slaapzakkie en ze kan heerlijk op dr buikje liggen inderdaad. Misschien eens extra spieken en als je het nog niet helemaal zo ziet zitten dan de babyfoon aan, desnoods s`nachts ook maar effe. Het duurt niet zo lang meer voordat ze het heel goed kan allemaal hoor.

Ennnuhhhhm als je onzeker bent, hahaha wij zijn er toch ? Daar is immers het forum ook voor en we herkennen het allemaal denk ik wel.

Succes en ik wens jullie een paar heerlijke nachten.