Buikdraaien in bed

hey,

nou, we hebben weer wat hoor!
diantha heeft nu door dat ze in bed ook op haar buik kan draaien.
ze slaapt altijd met een slaapzak en toen ze op haar buik kon draaien, deed ik meestal het uiteinde van die slaapzak een beetje tussen het matras[bij voeteneinde]
maar ze is nu al weer zo sterk dat ze zich daardoor niet laat tegenhouden om te draaien.

ze vind het ook helemaal niet leuk als ze dan op haar buik ligt in bed, want ze slaapt altijd op haar rug.
dus nu steeds naar boven om haar terug te draaien op haar rug.

nou had mijn zus voor haar zoontje zo`n band die je door de armsgaten van de slaapzak doet en onder het matras door.

nou die mocht ik lenen om uit te proberen.
was geen succes.
normaal doen we haar s avonds in bad, pyama aan, slaapzak aan, eten en dan valt ze in slaap en leggen we haar in bed. nu kon die slaapzak pas aan als je haar in bed legt. geen goed plan, het was brullen! ze was helemaal overstuur. we hebben die band ook snel weer weg gehaald. ze is natuurlijk gewend dat ze slapend neergelegd wordts avonds.
nooit geen probleem.
maar dit gaat hem niet worden.

heeft iemand een tip om dat buikdraaien in bed te voorkomen?

alvast bedankt groetjes christa mama van diantha

Gewijzigd door - diantha op 08 Jan 2006 22:42:36

Hoi Christa,

Een hele belangrijke tip: leg nooit je kindje vast in bed!

Als ze willen draaien, doen ze dat toch wel. Dus de kans dat ze zich erg ongelukkig vastdraaien bestaat. Nooit vastleggen!

Ook niet de slaapzak vaststoppen in het voeteneind.

Buikdraaien is niet te voorkomen. Die kindjes gaan in hun slaap alle kanten op.

Gewoon lekker laten draaien. En nu zit je even in een periode dat ze steeds teruggedraaid moet worden, maar het duurt niet lang meer voordat ze ook weer zelf in haar slaap op haar rugje draait.

Onze kindjes rollen nog steeds (en de oudste is toch 2 jaar 4 maanden) heel hun bed door. Het ene moment liggen ze helemaal tegen het hoofdeind en als je een kwartiertje later gaat kijken, liggen ze aan het voeteneind.

Diantha heeft de leeftijd dat ze in staat is om in elk geval haar ademweg vrij te houden, dus je hoeft je met al dat draaien geen zorgen te maken dat ze geen lucht krijgt.

Wij hebben 2 draaikonten boven liggen en tot nu toe is het nog altijd helemaal goed gegaan.

Dus gewoon even door deze periode heen en je zult zien over niet al te lange tijd gaat het helemaal goed met terug op de rug draaien.

Groetekes, Sje

Nou, ik hoef niks meer toe te voegen aan het verhaal van Sje, hahaha
Nee serieus, wat Sje schrijft is zo’n beetje wat ik ook wilde zeggen.
Vooral inderdaad nooit vastleggen! Da’s nog 100x gevaarlijker dan dat ze op haar buik slaapt.
Stephan deed het trouwens ook hoor, al snel naar zijn buik draaien.
Ook vonden we hem regelmatig ondersteboven aan het voeteneind ofzo
Vandaar ook dat ik destijds die slaapzakken een uitvinding vond (had hij het in ieder geval niet koud)

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Weet je wat ik ook niet begrijp? Dat er nog steeds materialen verkocht worden om kindjes vast te leggen. Er is altijd zoveel te doen over de veiligheid van kleine kindjes en dan nog worden er dingen verkocht die onveilig zijn.

Wij hadden ook een zomerslaapzak met een lus ter hoogte van het middel aan elke zijkant. Waarschijnlijk bedoeld om het kindje mee vast te kunnen leggen. Zal wel in een land geproduceerd zijn waar de regels niet zo streng zijn, maar het nodigt mogelijk sommige ouders, die niet weten dat je kindjes niet vast mag leggen, wel uit om kindjes vast te leggen.

Heel eng.

Bieb, ik ben blij dat jij hetzelfde denkt als ik! En dat jij ook zo’n draaikont in huis hebt! Hihi!
Als ik soms zie hoe onze meisjes liggen, haal ik er weleens speciaal mijn man bij omdat het zo komisch is hoe ze liggen. Inderdaad helemaal op z’n kop aan het voeteneind of bijvoorbeeld met een arm door de spijltjes heen.

Groetekes, Sje

bedankt voor jullie snelle reactie.
ik hoop maar dat ze snel zelf weer op haar rug kan draaien.
mijn zus had die band trouwens bij baby-dump gekocht!
ik vond het niks in ieder geval , die band

groetjes christa mama van diantha

quote:
Bieb, ik ben blij dat jij hetzelfde denkt als ik! En dat jij ook zo'n draaikont in huis hebt! Hihi!

Ja, en weet je wat nou het maffe is?
Sinds Stephan in een groot bed ligt (vanaf dat hij 2,5 jaar is) ligt hij keurig netjes
Nou ja, hij heeft een voorkeur om helemaal bovenaan te liggen, met zijn hoofd tegen de bovenkant maar verder vind ik hem 's morgens gewoon “recht” in zijn bed.
Vanaf volgende maand, in ons nieuwe huis, gaat hij in zijn nieuwe bed slapen, een half-hoogslaper
Nu durven we het wel aan hahaha. En meneertje is natuurlijk al “groot” (4,5 jaar )

Was er laatst nou trouwens niet een soort “anti-reclame” tegen dat vastbinden?
Omdat veel ouders niet weten dat het gevaarlijk is.
Staat me vaag iets van bij…

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Inderdaad NIET vastleggen!! Hier in de buurt is ook een kindje overleden in zijn bedje omdat hij ook gestikt was door die banden. Dan maar een keer vaker naar boven om haar terug te draaien op haar rug, tovh?

Groet, El
moeder van Demi (22-03-00) &
Marten (11-11-02)

Bieb, onze kleine dame is nog net zo’n draaikont sinds ze in het grote bed ligt. Dus die “verhuizing” heeft niks geholpen. Ze heeft nog steeds een bedrekje, want zelfs een opgerolde badhanddoek onder het matrasovertrek zou haar niet tegenhouden. Hihi! Zal allemaal vanzelf wel goedkomen.

Er is laatst inderdaad een reclamecampagne geweest, maar dat ging niet over vastleggen van kindjes, dat ging over kindjes bij je in bed nemen en dat ze dan door het draaien van de ouders helemaal onder het dekbed terecht kunnen komen en kunnen stikken.

En ook daar zijn zelfs nog speciale dingen voor te koop dat je kindje op een soort aankleedkussen tussen de ouders in ligt. Ik snap dat niet hoor. Ze moeten het assortiment van babyspeciaalzaken strenger gaan controleren. En desnoods via kraamverpleegkundigen nog meer veiligheidsregels laten doorgeven aan ouders.

Je kunt niet voorzichtig genoeg met je kindjes zijn. Het is je kostbaarste bezit.

Dus wat Ellen ook schrijft: beter een paar keer meer naar boven moeten lopen dan dat je kindje gevaar loopt in het eigen veilige bedje.

Groetekes, Sje

hallo allemaal.
ik heb die band ook maar een half uurtje geprobeerd ik vind het ook niks dat vastleggen in bed.
maar we dachten inderdaad dat het veiliger was.(dus niet)ik snap ook niet waarom ze zulke dingen dan toch verkopen of aanbevelen.
nou mijn meissie draait maar lekker hoor.
groetjes melinda mamma van diantha.

Hai,
Ik heb een kussen gekocht bij Baby Pander in Groningen waar je je baby in/tussen kan leggen op z’n zij. Zo kan ze niet op haar buik draaien (en onze zoon niet op z’n rug, dat vond ie niet fijn omdat hij krampjes had. Buik was favoriet maar afgeraden, dus toen op z’n zij), ideaal! Het is aanbevolen door fysiotherapeuten, ook om te voorkomen dat baby’s platte achterhoofdjes krijgen. Zijligging schijnt goed te zijn.
Ik heb het op de volgende site zien staan: http://www.babycare.nl/index.php?manufacturers_id=18
Het is van Delta Diffusion.
Ik weet alleen niet precies tot welke leeftijd je er gebruik van kunt maken.
Misschien wat voor Diantha?

Cath, mama van Daniel

Die baby sleep mag tegenwoordig ook niet meer.
Cas heeft er nog wel ingelegen (hij is nu 1) maar mijn schoonzus vertelde dat ze op het Cb tegen haar hadden gezegd dat het niet meer mocht.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Er mag tegenwoordig zo veel niet meer, het verandert ook van jaar tot jaar.
er is geen touw meer aan vastteknopen.
eerst moetsen baby’s op de buik slapen het jaar daarop op de zij en volvolgens weer op de andere zij en tegenwoordig op de rug.

Ik ben benieuwd wat ze volgend jaar weer zullen uitvinden

Maar dat van die baby sleep wist ik nog niet, weet je ook waarom dat zo is? mijn nichtje staap namelijk wel in zijn ding.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Volgens mij was het zelfde reden als waarom kinderen niet op hun buik mogen slapen; wiegendood!
De exacte reden weet ik ook niet omdat ik het ook maar via via heb.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Ik weet ook niet beter dan dat dat kussen waar Cath over schrijft sterk afgeraden wordt in verband met wiegendood. Daarom snap ik ook niet dat winkels die dingen nog steeds verkopen.

Groetekes, Sje

ja mariannne ik ben het wel met je eens hoor, je weet op den duur echt niet waar je nog goed aan doet.
het wordt er echt niet makkelijker op.
maar bedankt voor het meedenken meiden!

Tussen onze meiden zit 16 maanden en zelfs in die korte tijd is er van alles veranderd. Denken wij als we weer nieuwe “instructies” krijgen op het cb dat we het al weten en dan krijgen we te horen: “Nee, dat is veranderd, het is nu beter zo en zo”.

En volgens mij ligt het er ook maar net aan wie je treft op het cb. Heb het idee dat die artsen en wijkverpleegkundigen ook niet altijd op 1 lijn zitten hoor.

Gelukkig zijn wij niet van die onzekere ouders en gaan wij grotendeels gewoon lekker op ons eigen gevoel af (de grote lijnen zoals vanaf welke leeftijd gewone melk enzo, proberen we wel van het cb te volgen), maar ik kan me voorstellen dat wat meer onzekere ouders soms gillend gek worden van het cb en al die veranderende “instructies”.

Groetekes, Sje

Nou, dan weet ik het ook niet meer…Het is telkens weer wat anders wat wel of niet mag. Ik denk dat iedereen uiteindelijk op z’n gevoel af moet gaan…
Daniel slaapt prima in de baby sleep en ik zie niet wat er gevaarlijk aan is om eerlijk te zijn.
In onze tijd lagen alle babies op hun buik. Daniel vindt dit het prettigst. Overdag als ik erbij ben ligt hij op zijn buik als ie slaapt. 's Nachts niet, dan dus op z’n zij. Het schijnt dat je ze ook op hun zij kunt stabiliseren met 2 opgerolde handdoeken, maar daar heb ik ook weer over gehoord dat dat gevaarlijk is…Laatst heeft ie een keer op z’n rug geslapen zonder problemen, hij heeft dan ook bijna geen last meer van krampjes.
Ik vind dat als ze buikligging zo sterk afraden ze ons ook mogen vertellen hoe we onze babies veilig op hun rug kunnen houden, toch?!

Cath, mama van Daniel

ja het is een hele toer om up to date te blijven tegenwoorig.

wel op de buik, niet op de buik.
wel fruithapje, geen fruithapje. eigenlijk mag je niet pureren maar moet je ze hele stukken geven.
wel melk, geen melk.
het is inderdaad ook een kwestie van je eigen gevoel volgen.
maar het is wel fijn om af en toe de mening van anderen te vragen als je ergens mee zit.
met z`n allen weten we meer dan alleen toch??

Gewijzigd door - diantha op 12 Jan 2006 17:36:41

Precies, en uit de ervaringen van anderen kun je dingen halen waar je zelf ook iets mee kunt. Met de ene tip doe je iets en de andere tip laat je voor wat-ie is.

En dat allemaal omdat we vrolijke tevreden kindjes willen!!! Toch? Hihi!

Groetekes, Sje

Lijkt me erg vervelend als ze op de buik draaien in bed.
Maar ik moet zeggen…wel knap van haar hoor.
Manon heeft het nog niet 1x geprobeerd.

En idd…tegenwoordig mag niets meer.
Je vraagt je soms af hoe het toch kan dat wij groot zijn geworden.

Tessie