Slapen op zijn buik?

Hallo allemaal!
Sinds een week of 4 draait Jeroen alle kanten op, van zijn rug op zijn buik en terug. Zó leuk gewoon, hij rolt alle kanten op en ligt binnen de kortste keren niet meer op de plek waar we hem neergelegd hebben. Zijn wereld is echt een stukje groter geworden zo, echt hartstikke leuk!

Waar ik me alleen een beetje zorgen over maak, is dat hij sindsdien alleen nog maar op zijn buik wil slapen. We leggen hem gewoon op zijn rug in bed, maar binnen de kortste keren draait hij op zijn buik en gaat dan liggen slapen. We leggen hem dan voorzichtig weer op zijn rug, maar zelfs in zijn slaap draait hij dan weer op zijn buik. Nu zijn Remco en ik ook allebei “buikslapers”, dus we kunnen ons heel goed voorstellen dat hij zo gewoon het fijnst ligt, maar je hoort steeds en overal dat een baby beter niet op zijn buik kan slapen (met het oogpunt op een vergrote kans op wiegedood). Dus ik vind het best eng.
Heeft iemand hier ervaring mee? Tot welke leeftijd “geldt” de regel dat kinderen op hun rug moeten slapen?
Ik hoop dat jullie adviezen hebben, of mij gerust kunnen stellen.
Jeroen is nu trouwens ruim 9 maanden (omgerekend eigenlijk 7 maanden aangezien hij 8 weken te vroeg geboren werd).

Alvast bedankt!

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Even mijn aantekening nakijken, want volgens mij was onze Mats ook zodra hij kon draaien een buikslapertje. In ieder geval met 55 weken al. En dat op een 4e hands (daarvoor zijn 2 nichtjes en zijn grote broer) matrasje. Want eerlijk gezegd was dat soms wel eens een zorg, want dat schijnt ook wiegendood te kunnen veroorzaken, een oud matrasje.

Als leek zijnde: als hij zijn hoofdje goed omhoog kan tillen als ie op zijn buik ligt, zie ik er niet zoveel gevaar in.

Groetjes van ook een buikslaper,

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Je kunt er weinig aan doen, hij doet het tenslotte zelf.
Ik heb een schoonzusje, heeft ook een paar buikslapers.
Misschien voor je eigen geruststelling wat vaker gaan kijken?
Maar soms denk ik wel eens dat ze ons wel heel erg bang maken. Kan me wel voorstellen dat je ongerust bent, het is tenslotte wel je kostbaarste bezit!

Groetjes Mim

Ik heb laatst gelezen dat slapen met een speen, buikslapen kan vookomen.
(en dat terwijl iedereen roept, haal die speen eruit)
Wij hebben voor Sanne een ademmatras gehaald.
Je kan er ook echt doorheen ademen. Was wel prijzig, maar gaf wel een gerust gevoel.

Liefs Kristel

Gioia slaapt ook vaak op haar buik, ze is nu 7 mnd. is dat idd ook gaan doen toen ze zelf om kon rollen.
ze kan haar hoofd goek optillen, en ze heeft een matrasje waar je ook door kan ademen.
eerst vond ik het ook heel eng, maar ze draait zelf, ook weer terug. en ze draait haar hoofdje heel netjes naar een kant. dus nu ben ik er gerust op, ze regelt het zelf wel.
we hebben een babyfoon met beeld, dus we spieken wel af en toe of ze lekker ligt.
maar ik hoor in mijn omgeving dat veel kindjes rond deze leeftijd op hun buik gaan slapen, mijn twee neefjes doen het ook. je houd het niet tegen, en als ze zelf weer terug kunnen draaien lijkt het mij goed.

groet
Mo

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe
is that it has never tried to contact us.

nou ja ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar over nooit zo’n zorgen heb gemaakt. fabaiano en alessandro zijn allebei buik slapers vananf het moment dat ze zich om kunnen draaien.
we hebben bij fabiano toen nog wel geprobeerd om hem weer op zijn rug te leggen voor dat wij naar bed gingen, met als gevolg dat hij daarvan waaker werd.
ik heb altijd maar zo gedacht: oke het is beter dat ze op hun rug slapen maar aan de andere kant zijn ze sterk genoeg om ook weer terug te draaien mocht dat nodig zijn.

Mijn dochtertje is 7 maanden en draait zich ook aldoor op haar buik, maar draait ook heel makkelijk weer terug, maar toch vind ik het ook niet fijn.
Bij het consultatiebureau zei ze dat als ze een slaapzak draagt je het uiteinde onder het matras kan doen zodat ze niet mee zo makkelijk gaan draaien.
Toch deed Quinty dat wel en dan kun je er helaas weinig dan af en toe even bij te kijken en ze om te draaien, maar wie weet helpt deze tip bij jou wel.

Heee Kim!
Gezellig dat je toch komt meekletsen

Stephan was ook al vrij snel een buikslaper en volgens mij kan het niet veel kwaad meer als ze eenmaal hun hoofdje goed kunnen optillen.

Groetjes, mamma van Stephan

Hoi hoi
Bedankt allemaal voor jullie reactie!
Ja we hebben al vanalles geprobeerd hoor, met Jeroen Weer omdraaien hielp maar heel even, want voordat wij zijn kamerdeur weer achter ons dicht getrokken hebben, heeft hij zich (in zijn slaap notabene)al weer omgedraaid. Of hij wordt klaarwakker.
Zijn slaapzak onder zijn matras instoppen heb ik ook al eens geprobeerd, maar dat hebben we ook geweten; dat had een heel boos mannetje tot gevolg
Hij is inderdaad al sterk, rolt alle kanten op, dus hij kan ook terug als hij dat wil…dat is inderdaad wel een geruststellende gedachte.
Ik moet a.s. dinsdag met hem naar de kinderarts, dus ik zal het daar wel eens bespreken.

Groetjes
Sonja

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Hallo allemaal
Ik ben laatst naar de kinderarts geweest en heb haar het “probleem” voorgelegd.
Maar haar reactie was overduidelijk: vooral lekker laten liggen op zijn buik!
Omdat hij zich goed op kan drukken en ook terug kan rollen op zijn rug, kan het niet zo veel kwaad.
Bovendien vond ze het ook helemaal niet vreemd en is het iets wat bij Jeroen hoort: want omdat Jeroen een prematuurtje was (8 weken te vroeg geboren, 1350 gram bij zijn geboorte)zijn zijn longetjes naar verhouding nog wat aan de kleine kant(en kwetsbaarder). En dan schijnt het zo te zijn dat het fijner/makkelijker is om op je buik te slapen. Dat wist ik dus helemaal niet, dus hier stond ik wel een beetje van te kijken! Maar zoals de kinderarts ook zei: op de kinderafdeling leggen ze de prematuurtjes ook regelmatig op hun buik te slapen in de couveuse (uiteraard zijn die hele kleintjes wel aangesloten op de monitor)zodat ze zo min mogelijk energie nodig hebben om te ademen en dus zoveel mogelijk energie kunnen besteden aan het groeien. En dat klopt wel, want Jeroen heeft ook heel veel op zijn buikje gelegen in de couveuse…zo hebben we dus weer wat geleerd.
Als laatste zei de kinderarts ook nog, dat het slapen op de buik dan misschien wel een risicofactor voor wiegendood wordt genoemd, maar dat het bij lange na niet zo gevaarlijk is dan bijvoorbeeld het roken van de ouders, of als de baby tussen je in slaapt in bed. Dus ze heeft ons in ieder geval wel gerust gesteld en Jeroen slaapt lekker op zijn buik

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Oja,
en de kinderarts drukte mij met klem op mijn hart, om Jeroen vooral niet op wat voor manier dan ook, vast te maken in zijn bedje om te voorkomen dat hij omdraait! Dus onderkant van zijn slaapzak instoppen onder het matrasje, of met een riem door de armsgaten van de slaapzak en dan om het matras heen ofzo. Want dit is dus wél levensgevaarlijk!!!
Dus gewoon lekker op de buik laten slapen!

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Hoi Sonja,

Goh, dat wist ik ook helemaal niet, van dat op z’n buik slapen en de longetjes etc.
Maar het klinkt inderdaad vrij logisch.
Nou, weer een zorg minder toch!
Fijn hoor!
Hoe gaat het verder met hem?
Nog twee maandjes dan is jullie kleine mannetje “baby-af”

Groetjes, mamma van Stephan (23 juni 2001)

Ik lees net nog je berichtje over vastmaken in bed (we plaatsten tegelijk onze berichtjes net, vandaar! ) maar vastmaken heeft mij nooit getrokken.
Ik ken iemand die het wel deed, een riem door de armsgaten, maar ik vind het persoonlijk doodeng om je kind op die manier vast te leggen.

Groetjes, mamma van Stephan (23 juni 2001)

ik hoorde op tv ook van de week dat die slaapzakken met banden om je kindje vast te leggen uit de handel genomen worden, omdat het gevaarlijk blijkt te zijn.
daar had je dus blijkbaar speciale slaapzakken voor, wist ik niet, dus nooit gebruikt hier ook, maar lijkt me zowiezo een eng idee eigenlijk.

Groet, Mo

he mama van jeroen helaas is de bakerzak dan net niet meer wat voor je… hadden we mooi nikki kunnen helpen

groetjes Kim, mama van

en

ja die bakerzak, dan kunnen ze denk ik ook niet op hun buik draaien? nikkie werkt dat?
als je het dan eng vind als ze op hun buik slapen voorkom je dat denk ik?

groet
Mo

Groet, Mo

quote:
Hallo allemaal! Sinds een week of 4 draait Jeroen alle kanten op, van zijn rug op zijn buik en terug. Zó leuk gewoon, hij rolt alle kanten op en ligt binnen de kortste keren niet meer op de plek waar we hem neergelegd hebben. Zijn wereld is echt een stukje groter geworden zo, echt hartstikke leuk!

Waar ik me alleen een beetje zorgen over maak, is dat hij sindsdien alleen nog maar op zijn buik wil slapen. We leggen hem gewoon op zijn rug in bed, maar binnen de kortste keren draait hij op zijn buik en gaat dan liggen slapen. We leggen hem dan voorzichtig weer op zijn rug, maar zelfs in zijn slaap draait hij dan weer op zijn buik. Nu zijn Remco en ik ook allebei “buikslapers”, dus we kunnen ons heel goed voorstellen dat hij zo gewoon het fijnst ligt, maar je hoort steeds en overal dat een baby beter niet op zijn buik kan slapen (met het oogpunt op een vergrote kans op wiegedood). Dus ik vind het best eng.
Heeft iemand hier ervaring mee? Tot welke leeftijd “geldt” de regel dat kinderen op hun rug moeten slapen?
Jeroen is nu trouwens ruim 9 maanden (omgerekend eigenlijk 7 maanden aangezien hij 8 weken te vroeg geboren werd).

Alvast bedankt!

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

quote:
Hallo allemaal! Sinds een week of 4 draait Jeroen alle kanten op, van zijn rug op zijn buik en terug. Zó leuk gewoon, hij rolt alle kanten op en ligt binnen de kortste keren niet meer op de plek waar we hem neergelegd hebben. Zijn wereld is echt een stukje groter geworden zo, echt hartstikke leuk!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

quote:

Alvast bedankt!

Sorry, moest nog even uitproberen hoe het werkte…
Onze dochter is nu bijna 4 maanden oud. Ze slaapt eigenlijk al vanaf dat ze 10 weken oud is op haar buik. Ze bleef onrustig als ze op haar rug lag. Als je ziet dat je kindje zijn hoofd goed dan optillen als hij op de buik ligt, zou ik hem gerust op de buik laten slapen. Onze dochter vindt het heel fijn.
Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)