Mijn peuter eet al een half jaar niet

Hoi allemaal,

Ik ben een beetje de controle kwijt. Help!
Joris heeft altijd tot zijn anderhalf jaar goed gegeten, fruithap, boterham, melk, pap, groente uit een potje.
Op een dag besloot hij dat eens niet meer te doen. Z’n lekkerste kostje zelfs liet hij staan! Daarna weigerde hij pertinent alles wat ik hem voorzette. Hij luste op dat moment alleen nog maar 's morgens banaan en melk en boeterham ging ook nog goed.

Niet op letten, geen probleem maken, gewoon weghalen het eten. Elke keer eten weggooien! Dat is duur!

Na verloop van tijd ben ik hem 's vonds een boterham gaan geven net als tussen de middag. Dat ging prima. Om 18.00 uur. Ik kookte dan voor mijn man en ik. Ik at alleen want mijn man komt laat thuis. Als ik mijn warm eten at kreeg hij zijn Danoontje.

Af en toe schuif ik hem een bordje toe waarop iets van het avondeten ligt. Niks moet hij ervan hebben. Ook ander fruit wordt pertinent geweigerd. Een likje aan een peer of appel maar dan gooit hij het steevast op de grond.

Ik geef hem nu speciale peuter-vitaminedruppels in de pap ’ smorgens. Hij is actief en ondernemend.

Sinds deze week eet hij zijn banaan ook niet meer en brood is hij ook beu! Oftewel, nu drinkt hij alleen nog maar 3x op een dag melk en 2x een beetje sap.

Wie kent dit? Ik lees vanalles. Vooral geen zorgen maken, geen gevechten, geen alternatieven…tja, met dat laatste ben ik al een half jaar mee begonnen.

Hoe kan ik schakelen tussen even geen trek, naar nooit meer iets eten wat ik hem voorschotel?

Een radeloze moeder met een heel lief kind.

Jeetje wat vervelend, hoe oud is hij nu en wat eet hij wel? wat zegt het consultatieburo hier over? want als hij al een halfjaar echt niks eet zal er toch wel wat aan gedaan moeten worden, maar als hij goed groiet zal hij toch wel wat eten…

bij bijna elke peuter komt een fase dat ze niet willen eten… maak eens een lijstje wat ie wel eet…

succes en sterkte

Tries

Hoi Marie-José,

Een paar weken geleden had Mignon een soortgelijke oproep omdat haar zoontje zo slecht eet.

Daar heb ik op gereageerd, maar dat is zo’n lang verhaal dat ik het niet weer helemaal ga typen. Dus als je even zoekt naar het topic van Mignon dan kun je misschien iets met mijn tips.

Een geruststelling: kindjes van die leeftijd eten heel vaak slecht hun avondeten en als ze niks eten, dan is dat geen enkel probleem want blijkbaar halen ze echt wel ergens hun voedingsstoffen vandaan.

Ander belangrijk punt: geen boterham voorzetten! Dan lost het probleem zich namelijk nooit op omdat je zoontje weet dat hem alternatieven worden aangeboden die hij veel lekkerder vindt. Boterhammen lusten die kleintjes namelijk veel liever dan warm eten.

Ik weet niet precies hoe het topic van Mignon heet, maar het had een titel met iets als “Patrick wil niet eten” ofzo.

Succes en sterkte met je kleine manneke!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Ik heb hem voor je opgezocht:

http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=4918

Succes!

Ik had dat al gelezen. Dat was allemaal heel verhelderend. Het alternatief aanbieden voor het avondeten heb ik toen fout gedaan. Maar nu gaat er nog veel meer mis. Ik vroeg me nu af wat ik als eerste moet aanpakken. Ik heb geen idee! Het avondeten, het fruit, de melk? Alles?

Nog even een korte beschrijving over hoe de vork in de steel zat/ zit:
Joris is 1 jaar en 8 maanden. Hij heeft vanaf mei dit jaar nog best aardig gegeten (melk 3x, banaan 2x en boterham2x ) alleen geen avondeten. Dus maakte ik me geen zorgen. Nu zijn er veranderingen waar ik me wel zorgen om maak. En hoe ik dat moet aanpakken in de praktijk. Het is ineens zo veel tegelijk!

Sinds vorige week drinkt hij 's morgens een fles met pap. Om 9.30 uur krijgt hij een banaan, dat at hij altijd, maar nu spuugt hij dit uit. Om 12.00 uur krijgt hij zijn boterham in stukjes met smeerbeleg (pindakaas of smeerkaas ed) dat spuugt hij na twee stukjes uit. Zijn melkfles die hij gewoon opdronk laat hij na een slok langs zijn mond lopen. Ik zet het weg na een aantal ongedwongen pogingen. Dan gaat hij slapen. Als hij rond 14.30 uit bed komt krijgt hij een kinderkoekje met diksap. Het koekje gaat op, de sap niet. Normaal kreeg hij rond 16.00 uur een banaan. Eet hij niet meer. Om 18.00 uur (sinds mei) een boterham en melk, nu eet hij daarvan ook NIKS. Alleen zijn Danoontje om 19.00 uur eet hij nog. Oftewel, even samengevat hij drinkt alleen zijn ochtendfles en een Danoontje ’ s avonds. Sinds deze week. Je snapt dat ik me wel even zorgen maak. Ineens geen melk, banaan en boterhammen meer!
Waar moet ik beginnen? Alles elke keer klaarmaken? Iets anders klaarmaken bijv. geen banaan maar een peer, kiwi of weet ik wat- ook al heeft hij daar nooit iets van gewild? Vanavond een poging wagen met het eten (pasta bolognese)? Op een klein bordje zelf laten knoeien. Stel hij eet weer niks? Waar houdt het op? Moet ik hem gewoon de komende tijd helemaal niks meer voorschotelen? Het is wel moeilijk hoor elke keer klaarmaken en dat alles gewoon pertinent wordt geweigerd!

Wie kan me helpen dit probleem te tackelen? Volgende week staat er de 21 maanden afspraak voor het consultatieburo op de agenda, dus tot die tijd kijk ik het nog aan en hoop ik op verandering…vanzelf of met tips van jullie.

Liefs MJ

Hoi Marie-José,

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar aangezien Joris in elk geval zijn papfles en zijn danoontje wil, lijkt er dus niks lichamelijks aan de hand, dus bijvoorbeeld een aversie tegen slikken.

Het lijkt er nog steeds op dat hij aan het uitproberen is waar de grenzen liggen, en dan denk ik dat je voet bij stuk moet houden, geen lekkere alternatieven aanbieden, en gewoon wachten tot je volgende week naar het bureau kunt. Hou wel zijn gewicht in de gaten. Zolang Joris geen gewicht verliest, is er niks aan de hand.

Kun je het bureau anders niet even bellen morgen? Die hebben toch ook een telefoonnummer waar je 24 uur per dag terecht kunt? Dan kunnen zij je in elk geval misschien geruststellen of evt. je afspraak vervroegen.

Overigens wat die banaan betreft: realiseer je dat een banaan heel erg vult. Je schrijft dat Joris altijd om 16.00 een banaan kreeg: dat is veel te kort op het avondeten. Toevallig heb ik het op het bureau ook eens gehad over het geven van bananen. Een banaan heeft een verzadigingsduur van 3 uur! Dat wil dus zeggen dat pas na 3 uur de maag leeg is!

Dus dat hij slecht de warme maaltijd eet is verklaarbaar. Ik zou die banaan van 16.00 niet meer geven. Dat is op zich al een hele maaltijd voor zo’n klein kindje.

En wat je schrijft: zelf laten proberen of met hulp van papa of mama dat zou ook een oplossing kunnen zijn. Hij zit wel op een leeftijd waarop hij dat eigenlijk wil. Dus als hij dan wel eet, ben je al een eind.

Succes en sterkte!
En hou ons op de hoogte he?!

Gewijzigd door - Sje op 03 Nov 2005 18:14:02

Bedankt voor je reactie. Inderdaad voet bij stuk houden. Geen zorgen maken. Niks dwingen en geen alternatieven bieden. Dat is wat ik de komende tijd ga proberen vol te houden. Hij zal toch een keer gaan eten!

Nog even terugkomen op wat je zei…zelluf doen…Hij at alles zelfstandig. Van brood met een vorkje tot Danoontje met een lepeltje. Banaan die vult…Het fruit krijgt hij ’ smorgens en s’ middags ook op het kinderdagverblijf. (3 dgn per week)

Een heel bord met verschillend fruit gaat dan rond. Het enige wat hij (toen) in zijn mond stopte was banaan. Ook thuis heb ik altijd 4 soorten! fruit in huis, dus heb al heel wat keren geprobeerd voor wat afwisseling te zorgen. Hij probeert het niet eens! Vanavond ook weer. Ik weet soms bijna zeker dat als hij ook maar 1 hapje probeert dat hij het misschien best lekker vind, maar hij schuift het weg, draait zijn hoofd of begint hartstochtelijk te huilen zonder een hapje, alsof hij het ruikt! Ik heb er niet veel op gelet, een beetje laten knoeien, op een gegeven moment trok hij het bordje naar zich toe, ik dacht, YES. Maar echt niet dat het vorkje in de richting van zijn mond ging!

Ik zal morgen nog eens bellen naar zo’n 24 uur nummer. Ik ben zo bang voor veel verschillende adviezen. Ik heb al vanalles gelezen, komen ook best tegenstrijdige adviezen voor of onbruikbare dingen tegen. Dr Spock! Haha.

Maar goed. We houden de moed erin. Het is nog steeds geen mager scharminkel. Hij is actief en goed gemutst. Misschien heeft hij de afgelopen tijd wel een voorraadje aangelegd en als dat verbrand is dat hij dan weer trek krijgt?

We zien het wel!

Precies, probeer zo rustig mogelijk te blijven en hem vooral niet te dwingen om te eten want dat werkt alleen maar averechts. Wat ik in dat andere forum ook al schreef, als je in een restaurant zit te eten en de ober blijft naast je tafel staan, dan eet je ook niet meer op je gemakkie.

Ik zeg bij mijn dochtertje altijd: zolang ze haar spekbenen blijft houden, zal het wel goed zijn. Jammer dan als ze niet wil eten.

En zodra er sprake is van serieus gewichtsverlies gewoon aan de bel trekken bij de huisarts of op het bureau.

Maar goed, het blijft natuurlijk zo dat het nu van mij heel makkelijk gezegd is allemaal, jij zit met het probleem en ik kan me echt voorstellen dat je er heel erg mee zit, want je wilt gewoon dat je kindje goed groeit en ontwikkelt en het heeft gewoon eten en drinken nodig.

Probeer in elk geval te zorgen dat hij genoeg vocht binnenkrijgt. Weet je hoe je kunt controleren op uitdrogingsverschijnselen? Pak de huid boven op het handje bij elkaar en laat weer los. Als de huid meteen weer gladtrekt is er niks aan de hand. Blijft de huid in een punt (dakje) op de hand staan dan is er wel sprake van uitdroging en moet je meteen de huisarts bellen.

Nou, ik ben heel benieuwd wat je morgen voor advies krijgt bij dat 24-uur-telefoonnummer, en ik hoop dat het hen ook lukt je gerust te stellen. Ik zag dat je ook in Brabant woont. Val je dan ook onder Thebe-jeugdgezondheidszorg of valt jouw woonplaats daar net buiten? Thebe heeft in elk geval zo’n 24-uur-telefoonnummer namelijk.

Gewijzigd door - Sje op 03 Nov 2005 21:15:19

hoi hoi!
ik moet nu ven de dokter de melk weg laten want dat vult enorm!! heb ook echt van alles geprobeerd ma niks lukte nu hij veel minder melk krijgt begint hij langzaam aan te eten!!
sterkte ermee!!!

liefs jessica, &

Wij hebben ook nooit een echte strijd gemaakt van het eten. Net als Armanda, zetten wij eten neer. Als de oudste eet, prima. Eet ze niet, ook prima. Als we klaar zijn met eten wordt alles opgeruimd.

We hebben nooit alternatieven aangeboden. Je merkt snel genoeg of ze bepaalde dingen echt niet lusten. Dan zorg ik wel dat ik iets anders heb (prakje van de vorige dag ofzo). Want ze hoeft nou ook weer niet kokhalzend dingen naar binnen te werken, dat zou je als volwassene ook niet willen als je echt iets niet lust.

En om nou te zeggen dat we dikke kinderen hebben die veel reserves lijken te hebben, nee ze zijn allebei van een gewoon postuur. Dus ergens zit er een geheime voorraad voedingsstoffen opgeslagen in die kleine lichaampjes.

Ik vind het heerlijk dat ik er zo ontspannen onder kan blijven dat de oudste niet goed haar avondeten eet. Anders zit je elke dag al de hele dag aan te hikken tegen het feit dat er straks weer strijd is tijdens het avondeten.

Maar ik kan me wel voorstellen dat Marie-José zich zorgen maakt, want helemaal niet eten is natuurlijk weer een ander uiterste.

Marie-José, heb je inmiddels al gebeld voor meer advies?

Hoi allemaal,

Joris had gisteren op het kinderdagverblijf tussen de middag stukjes boterham op. Zijn flessen drinken waren ook leeg. Alleen geen fruit overdag en 's avonds geen avondeten. Al met al een goede dag.
Sinds twee dagen kook ik ‘samen’ met hem, ik groente snijden, hij in het vergiet gooien en roeren in de pan ed. Als we gaan eten maak ik het gezellig met kaarsjes en ik zet de kookwekker op tafel op 15 minuten. Alleen het tikkende geluid brengt hem al tot rust. Na een kwartier haal ik zijn bord waar helaas ondanks alle goede zorgen, niks van is gegeten, weg. Voor mij toch wel een prettige manier. Daarna krijgt hij zijn fles warme melk.

Vanmorgen had hij enorme trek in zijn papfles maar weer geen fruit en ook de boterham tussen de middag (zojuist) liet hij staan. Wel weer een grote fles melk binnen een paar minuten leeggedronken. Nu ligt hij te slapen als een roos.

Ik heb nog niet gebeld naar het 24 uurs nummer. Aanstaande dinsdag al naar het consultatiebureau. Ik ben ook enorm gerust gesteld met alles wat ik hier hoor. Plus zolang hij drinkt en af en toe toch nog brood eet vind ik het oké.
Het kan natuurlijk beter dus we houden vol en we wachten geduldig af.

Doei,
Marie-José
(ik wil een foto uploaden van mij en Joris maar het is me nog niet gelukt.)

Hoe bedoel je?

Hoi Marie-José,

Wat goed dat hij toch weer af en toe wat van zijn boterhammetje eet. Goed plan ook om samen te koken.

Weet je wat ik deed met ons oudste dochtertje toen ze die leeftijd had en zo slecht at? Ik zette haar in de kinderstoel erbij als ik stond te koken. Had ze haar eigen pannensetje en een spateltje enzo. En van alles wat ik in de pan deed, (en wat evt. rauw te eten was) kreeg zij ook een paar stukjes in haar pannetje (behalve rauw vlees natuurlijk!).

Zat ze ook zogenaamd mee te koken, maar ondertussen zat ze ook te knabbelen van alles wat er in haar pannetjes lag. Zo heeft ze spelenderwijs heel wat smaken leren kennen. Zelfs olijven en gedroogde tomaten at ze! En rauwe ui en prei gingen ook zo naar binnen.

Goed ook dat je mijn tip van die kookwekker toepast. Joris gaat er in eerste instantie niet beter van eten, maar jij wordt er rustiger van en je let minder op zijn eetgedrag. Mogelijk zorgt dat er op termijn weer voor dat hij voelt dat er minder op hem gelet wordt en dat hij toch wat hapjes gaat nemen.

Je schrijft dat hij na zijn warm eten nog een fles warme melk krijgt. Dat vult ook enorm, dus mogelijk dat hij daardoor ook slecht eet. Hij weet dat-ie die fles nog krijgt en vindt die waarschijnlijk veel lekkerder dan de boontjes op zijn bordje dus waarom zou hij die boontjes eten. Een kindje van die leeftijd hoeft alleen maar een gewoon glaasje melk of wat water bij het warm eten. Is dat iets om uit te proberen?

Onze oudste kreeg dan nog wel vlak voor het naar bed gaan zoveel drinken als ze wilde, dus ze sloot de dag altijd goed af met genoeg vocht.

Ben benieuwd wat ze op het bureau zeggen dinsdag.

Hallo mede-opvoeders,

Zojuist naar het consultatiebureau geweest met Joris (21 maandenafspraak).

Ik vertelde van de grote ommezwaai van vorige week in zijn eetpatroon. Zij vroeg na wat omwentelingen of hij last heeft gehad van zijn tanden. En dat klopt! Hij kwijlde, had dunne poepbroeken, beet op zijn vingertje. Zij wijt het slechte eten daaraan. Hij drinkt trouwens weer goed sinds deze week en eet in ieder geval goed zijn boterham tussen de middag. Fruit nog steeds niet en avondeten (natuurlijk) ook nog niet.

Veranderingen die ik van haar ‘moet’ doorvoeren:

Hij mag maar 300 ml melkproduct op een dag! Hij kreeg meer dan het dubbele. Inderdaad Sje, zoals je al zei: 's avonds die fles niet meer en tussen de middag nog maar een klein beetje bij de boterham.
Verder: 's Morgens blijft ongewijzigd. Melk met pap. Het fruit, tja, even aankijken. Op het kinderdagverblijf eet hij een schijfje banaan en meer niet. Ik heb vandaag een pakje multivruchten voor hem neergezet met een rietje. Dat ging als een tietje! (Omdat hij mijn zelfgemaakte fruitshake nooit wilde drinken, lijkt me dit een enorme vooruitgang!) 's Avonds gewoon mee-eten en een Danoontje aanbieden. En dus geen melk meer voor meneer!

Ben benieuwd hoe het gaat. Vandaag eet ik hartige taart, ik hoop dat het een aantrekkelijk hapje lijkt en dat hij iets eet. Want hij is dol op taartjes, zoet dan wel, maar goed.
Ik ga ook een beetje water in een plastic bekertje erbij zetten. Net als bij de grote mensen aan tafel, want daar moet het eetpatroon toch echt steeds meer op gaan lijken!

Wish me luck.

Doei,
MJ

Hoe bedoel je?

Hoi Marie-José,

Nou, je zult wel gerustgesteld zijn nu er een aanwijsbare reden lijkt te zijn voor het eetgedrag van Joris.

Hopen dat het met het nieuwe eetschema beter gaat en dat hij langzaamaan in elk geval ook weer wat avondeten gaat nemen.

Voel je jezelf nu ook wat rustiger?

Hi,

toen ik je toppic las, dacht ik inderdaad meteen teveel melk.,
Maarja,… ik heb het zelfde probleem hoor… mijn ventje is nu 13 maanden en krijgt:
ochtend fles melk, 1 tot 2 boterhammen met appelstroop en pindakaas
09.30 1 banaan en een kiwi
12.30 2 boterhammen met smeerkaas en smeerworst en beker diksap
15.30 soepstengel of liga of rozijnen met een beker diksap
17.00 drama!!! niet willen eten… hij gooit alles op de grond slaat het uit mn handen en krijst het uit… als ik hem afleid met de tv, speeltje (dat is heeeel fout ik weet het, maar je moet toch wat) dan wil er wel eens een hapje naar binnen gaan…
zn danoontje die geef ik pas nadat hij in bad is geweest. Zodat hij wel weet dat het geen vervanging is… Eigenlijk was ik tegen een danoontje… wilde gewone yoghurt geven… maar dat wilde hij ook niet meer… pfffff je wordt er zo moe van…

Linny, ik vind dat je wel erg veel eten geeft en dat het allemaal ook erg dicht op elkaar ligt. Misschien dat het avondeten daarom zo’n probleem is, hij heeft gewoon geen honger misschien.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Dit is een topic uit 2005 Linny, dus veel zal jouw advies niet meer helpen.

Maar om even op jouw probleem terug te komen. S’ochtends 1 a 2 boterhammen en dan s’middags ook nog eens is behoorlijk wat. Maar goed als jouw zoontje dat echt wil hebben prima. Wat ik me afvraag is of hij iedere dag banaan en kiwi krijgt? Ten eerste werkt een banaan erg vullend en stoppend en ten tweede zou ik fruit gewoon afwisselen met ander fruit. Ik kan me voorstellen dat hij om 17.00 uur nog vol zit van zijn overige eten wat hij die dag gekregen heeft. Aangezien de rest van het eten er goed ingaat, zou ik proberen zijn avondeten wat later te geven. Of is er een bepaalde reden dat je dit zo vroeg geeft?

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Inderdaad, wel erg veel voor zo’n kleintje! Ik vind het ook niet gek dat-ie 's avonds niet wil eten. Stop sowieso maar eens met die soepstengel of liga om half 4. Veel te vullend!

Groetekes, Sje

't Is idd allemaal best veel, maar rond 14 mnd (dus kan ook iets eerder) is zo’n fase dat ze allemaal het avondeten weigeren.
Gewoon zeggen: “niet…? Okey, dan niet” en het bordje weg halen. Morgen weer een dag. Weer? Okey, dan weer bordje weg. Duurt hooguit een week.
En ja, doe eens 1 stuk fruit op de ochtend, en 1 boterham.

Succes met je kerel!

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Ja precies, als ze niet eten, dan maar niet. Klaar ermee. Dan weten ze snel genoeg dat er met mama niet te sollen is en dat ze het echt niet voor elkaar krijgen om een veel lekkerdere boterham te krijgen in plaats van boontjes.

Groetekes, Sje