Mama ik wil niet eten

Patrick wil met geen mogelijkheid avond eten. Heb zo veel dingen al geprobeerd.

Ruim voor etenstijd geen drinken en geen snacks meer.
Na het eten geen toetjes als hij niet eet.
Lang aan tafel laten zitten.

Maar helemaal niks helpt misschien heeft een van jullie een tip die ik kan proberen want zo langzamerhand ben ik ten einde raad.

Wanneer patrick 1 hap gegeten heeft staat hij op en wil hij van tafel. hij heeft geen zin meer. Maar honger heeft hij wel want als ik hem dan een broodje voor schotel met kaas dan is die binnen de korste keren weg.

ik weet het even niet meer wat ik nog meer zou kunnen proberen.

liefs

mignon eskes

Wij hebben gelukkig een hele goeie eetster hahaha, waar we heel blij mee zijn. Maar ja, daarom kan ik je niet verder helpen ( zou wel me zusje eens kunnen vragen die heeft alles al geprobeerd zegt ze, alleen die eten nog niet ).

Ik heb er (gelukkig) ook niet zo’n ervaring mee aangezien Stephan altijd wel redelijk eet…
Helaas heb ik om die reden dus ook niet echt een tip voor je.

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya, die in nov. verwacht wordt.

gelukkig hebben jullie allebij redelijk goede eters.

Ik blijf gewoon proberen en doorzetten met het niet meer drinken en snacken voor het eten. Wanneer hij niet wil eten geef ik hem ook geen ander eten. Op een gegeven moment moet hij toch een keer honger krijgen en dan kan hij zijn opgewarmde eten opeten.

Had het er net nog met mijn vriend over dat ik duidelijk het gevoel krijg dat Patrick op alle mogelijke manieren probeert te testen en dan is doorzetten en consecuent zijn het beste. Ik hoop alleen dat het gaat werken want vind het zo ontzettend erg als ik hem zonder dat hij gegeten heeft van tafel zie gaan

Dan voel ik mij op de een of anderen manier van binnen erg schuldig dat ik hem zomaar zonder eten van tafel laat gaan en de avond door laat brengen. Dan denk ik soms wel is dat niet veel te hart voor hem hij is inmiddels nog maar twee jaar?

mignon eskes

Lisa heeft van die buien, dan eet ze dagen goed en dan weer dagen slecht.

Als ze slecht eet maak ik er vaak een spelletje van; toverpoeder op het eten doen (net doen alsof je er iets op doet) of zeggen dat het spookt (prik vast iets aan Lisa haar vork en dan de andere kant opkijken en zeggen dat het spookt. Lisa neemt dan snel een hap en dan reageer ik heel verbaast dat ze vork leeg is). Dit werkt meestal wel goed, zo niet, dan eet ze niet. Als ze echt honger heeft dan komt ze vanzelf wel.
Van tafel mag ze niet zolang wij nog zitten te eten.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

ik zal het eens proberen. Laat je weten hoe het ging met patrick.

Patrick is een kind dat je met geen mogelijkheid 30 seconden stil kan laten zitten hij is altijd bezig altijd aan het rennen net alsof hij zijn energie niet kwijt kan terwijl er toch veel met hem wordt ondernomen. dus langer dan tien minuten heb ik hem nog niet aan tafel kunnen laten zitten.
liefs mignon

Hoi Mignon,

Als ik jou was zou ik me geen zorgen maken over het niet eten van Patrick. Wij hebben ook een slechte eter. Ons oudste dochtertje is nu 2 jaar en heeft nooit goed gegeten. Brood en pap gaan prima, en als je er de hele dag vlees in zou stoppen dan maak je haar ook blij, maar warm eten is altijd een probleem geweest. Als ze tijdens het avondeten 5 happen eet is het veel.

Soms eet ze helemaal niets. Jammer dan, ook geen toetje. En dat gaat ons tegenwoordig heel gemakkelijk af.

Ze krijgt tussendoor ook alleen maar fruit 's ochtends en als ze 's middags uit bed komt krijgt ze een half koekje of een half doosje rozijntjes. Dus vrijwel niks eigenlijk. Maar ook dat maakt niks uit.

Hou echter nooit drinken achter want vocht hebben die kleintjes echt nodig. Natuurlijk vult dat de maag ook enigszins, maar het kan nooit eetlust helemaal wegnemen. En je wilt niet meemaken dat je kindje uitdroogt en in het ziekenhuis opgenomen moet worden.

Een paar tips waar je misschien iets mee kunt en die bij ons effect hebben gehad:

• bied geen alternatieven aan. Je merkt gauw genoeg of je kindje iets echt niet lust of dat het gewoon weigert te eten. Zodra je alternatieven aan gaat bieden (Brood lust-ie wel en dan eet-ie in elk geval iets) is het hek van de dam en weet Patrick dat hij jouw grenzen kan verleggen. Dus geen broodje kaas geven want op die manier blijft hij avondeten weigeren. Want hij weet dat hij op een gegeven moment een broodje krijgt wat hij veel lekkerder vindt dan groenten.

• Als het etenstijd is, zet het bord voor Patrick neer, geef aan dat het nu tijd is om met het hele gezin te eten en dat alles opgeruimd wordt als de kookwekker gaat. Zet die dan bijvoorbeeld op een redelijke tijd, maar niet extra lang!
    Haal zijn bord dan ook echt weg als de wekker gaat, zo weet hij dat je doet wat je zegt en weet hij waar hij aan toe is.

• Geef ook aan dat ook als hij niets eet, hij aan tafel moet blijven zitten tot iedereen klaar is (of tot de wekker gaat). Zal in jouw geval mogelijk niet meevallen want je geeft al aan dat het nogal een bezig bijtje is. Maar de aanhouder wint, dus mogelijk heeft het op termijn effect.

• Let verder niet op hem tijdens het eten. Probeer wel complimentjes te geven als hij wel hapjes neemt. Als je er namelijk een drama van maakt en een “gevecht” op het moment dat hij weigert te eten, heeft hij toch de aandacht. Het is dan wel negatieve aandacht maar dat maakt een kind op dat moment niet uit.

• Bedenk ook dat het op iemands zenuwen kan werken als er op hem gelet wordt tijdens het eten. En dan eet je niet lekker meer. Ik heb vorig jaar eens de volgende vergelijking gelezen: Stel je zit in een leuk restaurant te dineren en de ober blijft tijdens het hele diner naast je tafel staan om je te zien eten, dan voel je je ook niet op je gemak. Zo werkt dat blijkbaar ook als een kind rustig wil eten en zijn ouders zitten er voortdurend bovenop.

• Schep maar een hele kleine portie op Patricks bordje. Een hoeveelheid waarvan je denkt dat hij het wel op krijgt. Desnoods maar 1 eetlepel. Als hij dan ook inderdaad zijn bordje leeg heeft, maak er dan een uitgebreide hoera-stemming van en geef complimentjes. Dat stimuleert een kindje mogelijk om wat beter te gaan eten. Als je merkt dat hij ietsje makkelijker zijn bordje leeg eet, schep dan langzamerhand wat grotere porties op. Maar dwing nooit om een bordje leeg te eten, want zelf schep je ook weleens meer op je eigen bord dan je achteraf op kunt.

• En verder, ik heb het er toevallig vanochtend op het consultatiebureau over gehad: Heel veel kinderen in de peuter-/kleuterleeftijd weigeren om goed avondeten te eten. Ze halen blijkbaar toch ergens hun voedingsstoffen uit dus er is geen reden om je zorgen te maken zolang Patrick geen gewicht verliest en een gezellig actief jongetje blijft.

Als je echt negatieve veranderingen aan zijn gezondheid en/of ontwikkeling merkt dan moet je wel bij het bureau of bij de huisarts aan de bel trekken.

Wij hebben nog geen goede eter wat ons oudste dochtertje betreft, maar we zijn door bovenstaande tips en de gesprekken met het bureau een stuk minder ongerust en zitten zelf lekker ontspannen te eten. We hebben nooit een strijd gemaakt van het eten en zijn dat in de toekomst ook zeker niet van plan.

Succes ermee en hou ons op de hoogte hoe het gaat!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Gewijzigd door - Sje op 24 Oct 2005 12:25:14

sje, dank je voor je reactie ik zal zeker weten de tips proberen.

Toch om even terug te komen op het drinken heb ik misschien niet goed uitgelegd mijn fout. Hij krijgt na zijn middag dutje nog 1 beker met sap en daarna kan hij gewoon ten alletijden water krijgen om te drinken als hij echt dorst heeft. Want patrick is altijd al een jongetje geweest die veel dronk. Als hij echt dorst heeft drinkt hij het water lekker op dus uitdrogen zal niet snel gebeuren, Gelukkig maar.

Voor de anderen tips betrefd zal ik zeker weten proberen en met die ober heb je inderdaat gelijk ik zal me zeker weten niet op mijn gemak voelen als iemand mij op de nek zat terwijl ik aan het eten was. Duidelijke grenzen stellen en mij dan ook aan die afspraak houden is een zwankte van mij maar ik zal er zeker aan werken. In gedachten houden dat dat zeker het beste is voor patrick.

Ontzettend bedankt voor je reactie en hou jullie zeker op de hoogte hoe het gaat.

veel liefs mignon

Hoi Mignon,

Ah, nu snap ik inderdaad je verhaal wat dat drinken betreft. Dan doe je het inderdaad op deze manier goed.

Echt, hoe moeilijk het ook is, blijf consequent bij het opvoeden van kinderen. Kinderen hebben het nodig om te weten waar ze aan toe zijn en ze hebben het nodig om te weten waar de grenzen liggen. Ik ben heel erg consequent in de opvoeding van onze meisjes en het werpt echt zijn vruchten af.

Wij zeggen ook bij alles “laatste hap”, “laatste keer”, etc. Dat doen we al vanaf de eerste dag dat ze op de wereld waren. Klinkt heel tuttig om daar zo vroeg al mee te beginnen, maar het komt erop neer dat ze nu echt niet beter weten en dus ook niet doorzeuren nadat we “laatste keer” hebben gezegd.

(De jongste kan nog niet zeuren want die is 9 maanden overigens). En de oudste probeert het een enkele keer nog wel “Mama, mag ik nog een hapje van je koekje”, “Mama, nog een keertje in de draaimolen”. Nee, mama had gezegd “Laatste keer”. En dan is het ook afgewerkt. Want ze weet dat ik echt niet zwicht.

Nu hebben wij het mogelijk ook wel getroffen met onze kleine moppen, want elk kind is verschillend natuurlijk, maar probeer echt consequent te blijven en voet bij stuk te houden. Niet alleen jij maar ook Patrick is daar veel meer mee gebaat. Echt, geloof me! Probeer van dat zwakke punt (zoals je het zelf noemt) af te komen.

Je kunt er in elk geval vast mee trainen als je de tips wat dat avondeten betreft in praktijk gaat brengen!

Nogmaals succes!

Gewijzigd door - Sje op 24 Oct 2005 12:54:25

Hai, ik ken het geval…
Shakira wil ook niet altijd eten. Soms moet ik haar gewoon op schoot nemen en hapjes voeren. Dan heeft ze ook in no time haar bordje leeg…
MAar of dit een goede oplossing is?? Nou nee niet echt. In ieder geval veel succes!

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002) en Fajah (17-11-2004)

Ik weet wel dat Evianne nog meer gaat eten als een paard als ze bv zelf mag opscheppen. Opscheppen doet ze dan ook voor mamma en pappa, maar ik weet niet of dat dan een optie is voor een slechte eter.

Gioia is een alleseter, maar niet zo’n makkelijke eter als er “gevoert” moet worden. Dan is het vanaf dat ze in de stoel zit draaien wiebelen afweren etcetc. De dingen die ik dan probeer zijn:

• afleiden met een speeltje en dan afentoe een happie geven (lukt aardig)

• een eigen lepeltje erbij geven en samen voeren, zeg maar. Gaat redelijk goed, krijg dan zelf ook eten

• opstaan en zeggen dat ze nu geen eten meer krijgt (dan is ze soms boos en eet dan weer ffies (lukt niet zo vaak). Deze doe ik ook niet te veel, Gioia is net 1,5 en snapt denkelijk dit nog niet echt

• of haar lekker alleen laten eten, geen echte aandacht geven. Dit gaat eigenlijk altijd wel goed. Ze kan het ook al best aardig.

Ik denk ook dat Gioia dit doet omdat het 1 van de weinige dingen is waar ze invloed op kan uitoefenen. Maar ik hou vol, gaat vanzelf wel weer betersss.

groetjes, Jacky
de papa van Gioia

Hoi Jacky,

Heel even off topic en dan gaan we weer terug naar het onderwerp.

Ik ben gewoon gezond nieuwsgierig en ik vraag me al een tijdje af hoe je Gioia uitspreekt. Waarschijnlijk ben ik niet te enige.

Kun je ons uit het ongewisse helpen? Hihi!

hoi Sje (en de andere fonetisch geintereseerden )

even een off topic antwoord dan. Gioia spreek je uit als “heelliefmeisje”

hahahahahahahah nee komt ie: djo-ia, of anders gezegd op zijn Engels Joy met daar achter een a–> joya. Helemaal niet zo moeilijk dus
Overigens is het afkomstig uit het Italiaans, het betekent blijdschap/vrolijkheid zeg maar, idd net als het engels. Overigens had het niets met de achtergrond van Mo of ik te maken, het was een naam die ons was opgevallen in een leesboek.

zo jullie zijn op de hoogte!!!

groetjes, Jacky
de papa van Gioia

Ah tof dat we het nu weten! Ik had al wel zelf verschillende uitspraken in optie en daar zat deze inderdaad bij!

Wel speciaal hoor met die betekenis! Het vat alle blijdschap rond het ouderschap samen!

Dank voor de uitleg!

Ik heb ook een makkelijke eter, maar die van mijn zus eten ook slecht. 1 ding wat je zeker niet moet doen, hem een alternatief aanbieden, dus geen brood ipv warm eten. Anders gaat hij denken dat als ik niets eet krijg ik toch wel brood.
Mijn zus, probeerd het later nog eens en kleine porties aanbieden helpt ook wel.

groetjes Bianca mama van Rick

Gisteren avond heb ik verschillende dingen geprobeerd. Eerst een klein beetje op zijn bord ter groote van 1 lepel. Dat heeft hij lekker op gegeten. Toen wilden hij wel meer gaf hij aan maar wilden ook meteen van tafel. Ik heb hem uitgelegd dat het eten wordt opgegeten aan tafel en niet in de woonkamer. Hij heeft toen nog twee happen gegeten en wilden toen echt van tafel.

Dus bij patrick werkt het wel eerst een klein beetje op zijn bord doen dan gaat hij lekker eten.

Over gisteren was ik erg tevreden nu kijken hoe het vanavond gaat Bedankt voor al jullie adviezen heb er zeker wat aan gehad. Nu maak ik mij ook een stuk minder zorgen over onze kleine man. En alternatieven aanbieden zal ik ook niet meer doen want ik zie nu wel in dat dat de situatie alleen maar erger maakt.

veel liefs mignon

Oh Mignon, wat goed dat je meteen al een klein succesje geboekt hebt! Tof toch dat je dat al meteen een voldaan gevoel geeft?!

Blijf volhouden en zorg ervoor dat hij op termijn echt aan tafel blijft zitten want zo weet hij op een gegeven moment waar de grenzen liggen en dat hij daarbinnen moet blijven.

Hou ons op de hoogte he van de ontwikkelingen?!

ben blij dta ik al deze tips lees EN dat ik lees dat het hier niet alleen is!! heb zelfs al na de huisarts gebeld omdat ik echt ten einde raad ben… ga een aantal tips uitproberen want bij jouw heeft het toch al wat succes he mignon… nou ik duim voor je dat het een succes blijft want ids niet niks he zo een niet eter…

liefs jessica, &

nee inderdaat dat is niks een niet eter. telkens maar zorgen maken. Hoop dat het bij jou ook werkt.

Alleen aan de tafel zitten is nog een probleem maar als hij zo doorgaat met kleine beetjes eten dan ga ik ook daar wat aan doen. Maar niet teveel tegelijk. Ben te bang dat hij dan meteen niet meer wil eten.

veel liefs mignon