menC + BMR prik niet gegeven

Een vriendin van mij woont in Rijssen (Overijssel).
Dat is ook een dorp waar ze zeer gelovig zijn.
Ook hun dragen rokken, en hebben geen tv.
Bidden tijdens en na het eten en voor en na het slapen gaan.
Ze gaan uiteraard ook op Zondag naar de kerk, en er mag dan ook niet buiten gespeeld worden op Zondag.
Seks voor het huwelijk is daar verboden, je moet eerst trouwen, dan samen wonen en dan seks.

Hoe het geloof precies heet weet ik niet, maar volgens mij is het Christelijk.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Lilypie Tweede Ticker

Ik wou er nog even bij zeggen, dat ik zeer veel respect heb voor die mensen die dat elke dag weer volhouden.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Lilypie Tweede Ticker

Ik moet zeggen dat ik ook met het geloof op ben gevoed.
Niet zo streng als jij Mini-boy, maar ik ben gereformeerd opgevoed (PKN).
Nu weet ik zelf nog niet zo goed wat er nu wel en niet bestaat, enz… Ik ben er gewoon nog niet helemaal uit. Ook omdat ik vroeger door mijn ouders gedwongen werd om naar de kerk te gaan, dit werkt bij mij nogal averechts.

Nu geloof ik wel dat God bestaat, en vind ik het ook belangrijk dat Seth daarmee opgevoed wordt. Daarom hebben wij hem ook gedoopt. Ik zelf heb geen belijdenis gedaan(om de rede dat ik er nog niet helemaal uit ben), maar mijn vriend wel. En daarom konden wij hem wel dopen.
Wij hebben wel een tv, en gaan niet elke zondag naar de kerk, dus geloven weer wat ‘minder streng’, als je het zo kan zeggen.
Ik kan je verder niet echt helpen met uitleggen, maar wilde wel even zeggen dat je niet de enige hier bent die wat meer over het geloof weet, en er mee bezig bent.
Liefs, Anne

ik snap alleen voor geen meter, dat zowel protestante, katholieke, gereformeerde en wat mini-boy dan is precies dezelfde god hebben (jezus christus dus)
maar dat al die geloven nogal van elkaar afwijken.
ik begrijp er geen bal van hoor.
ik ben zelf katholiek (denk niet altijd zo hoor, wel gedaan trouwens) en het verschilt enorm met het geloof van een protestant bijvoorbeeld.
er zijn toch geen 4 verschillende bijbels geschreven ofzo,
tja als je het zo gaat bekijken kan ik er ook wel 1 schrijven. want wat is nou waar? voor elke gelovige is HUN bijbel waar.
dus wat voor zin heeft een discussie dan nog. kijk als je het gaat vergelijken met de koran ofzo dan is dat logischer omdat die moslim zijn en dus gewoon in de koran geloven, maar wij (katholieken gereformeerde e.d.) geloven allemaal in jezus christus maar het “geloof” ligt nogal ver uit elkaar…snapje?
de regels enzo

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

@mini boy
Kom een beetje laat met mijn reactie maar zie de discussie die ontstaan is na aanleiding vd prik nu pas
Ik was de gene die amen had geschreven als reactie op sje
Meer als grapje bedoeld
Het was niet mijn bedoeling er iemand (wie dan ook) mee te kwetsen
Ik heb me eerlijk gezegd ook nooit gerealiseerd dat dit woord ook “misbruikt” kon worden
Dus een mens is nooit te oud om te leren

Goed van je dat je er zo open over bent
Ik ben opgevoed door een atheist en een katholiek
Mooi combi…???
Ik persoonlijk heb niets met een almachtig persoon welke naam hij ook draagt
Ik denk zelf altijd Als iedereen zich aan de 10 geboden houdt dan hebben we een mooie wereld
Maar helaas Mensen zitten niet zo in elkaar

Ik respecteer een ieders overtuiging Maar soms zeg je dingen ook onbedoeld omdat het voor jezelf een andere lading heeft
Daarbij heb ik het niet over vloeken of andere vormen van godslastering Want daar ben ik ook zeer tegen
Maar echt waar, over het woord amen Zo had ik het nooit zo bekeken
Gr
Linda

Lilypie Second Birthday tickers

Bedankt Linda voor je reactie. Neem het jullie ook echt niet kwalijk, weet dat jullie het niet verkeerd bedoelen … Maar wilde toch niet erover heen stappen alsof ik het niet gelezen zou hebben…

Tja Inge … vind het moeilijk antw op jouw vragen te geven. De RK geloofd anders dan wij… zij geloven in Maria en wij niet. De Bijbel is dezelfde Bijbel (volgens mij) maar kan je (als je dat goed uitkomt) op je eigen manier interpreteren.

maar wie is dan de moeder van jezus volgens jou geloof? en jozef enzo dan?ik bedoel hij kwam toch bij hun in het kribbetje te liggen?
ik weet het ook niet, sorry voor mn lastige vragen… je had me ook niet meer terug gemailt…had dit een rede?

Ja dat ik je niet terug gemaild heb is dat ik niet goed weet wat ik moest antwoorden op je vragen en er even over na wilde denken. Maar dat is geen goed excuus natuurlijk. Ook ben ik ondertussen druk bezig in het huis… is dat beter excuus

Maria is de moeder van Jezus. Maar bij de RK aanbidden ze (heilige) Maria en dat doen wij niet. Maria en Jozef hebben samen het kindje Jezus gekregen op een hele mooie manier, toen moest Jezus al de minste op deze wereld zijn door in een kribbe gelegd te worden. Laag bij de grond (lager kan bijna niet… en minder ook niet).

Sje: wat moet ik nu antwoorden op de kaart van je schoonmoeder? Niks. Wil alleen zeggen dat wij die wens ook vaak op kaarten zetten maar dan niet dat we iemand ergens toe verplichten maar dat we het iemand toe wensen de Zegen van God. Begrijp je beetje? In onze ogen is dat juist heel mooi en lief als iemand je dat toewenst. En tja ik wens het jullie ook allemaal toe maar verplichten kan ik Hem en jullie hierin zeker niet.

PKN is in mei jaar geleden de scheuring geweest van de Hervorde Kerk. Dus wij als HHK (hersteld hervormde kerk) waren eerst samen met de PKN. PKN staat achter bepaalde zaken waar wij als Christen niet achter kunnen staan. Maar weer wil ik zeggen dat wij als HHK geen haar beter zijn als de PKN.

Tuurlijk vind ik het best als mensen Gods zegen op een kaart zetten maar mijn schoonmoeder weet heel goed dat wij er niks mee hebben en dat we vanzelf wel merken als Gods zegen ons toekomt. En toch blijft ze het er stug op zetten en dat stoort ons. Daardoor lijkt het er sterk op dat ze het geloof er bij ons door blijft drukken. Het geloof kun je niet opdringen. Het geloof voel je of je voelt het niet, dat kun je niet oproepen.

Het lijkt er voor ons op dat ze het erom doet juist omdat ze weet dat wij het niet waarderen dat ze dat doet. Als ze ons Gods zegen toewenst, dan doet ze dat maar in gedachten of als ze op zondag in de kerk zit.

Op het moment dat we hier een kaart binnenkrijgen van mijn schoonouders, denken we al “Och jee, moet je opletten, komt Gods zegen weer aan”. En dat is toch niet tof eigenlijk dat we zo beginnen te denken? Zo willen we helemaal niet denken uit respect naar het geloof en omdat we gelovigen in hun waarde willen laten, maar juist omdat ze er zo mee blijft komen stuit het ons tegen de borst.

Dus ik begrijp je dat het inderdaad heel lief en mooi kan zijn als je iemand Gods zegen toewenst, maar als je (in dit geval mijn schoonmoeder) heel goed weet dat iemand er niks mee heeft, dan vind ik ook dat je dat los moet laten en het niet meer op die manier moet doen. Dan doe het maar in gedachten.

Ik wil mijn schoonouders in hun waarde laten en hun manier van omgaan met het geloof respecteren door bijv. samen met hen een moment stil te zijn als ze voor het eten willen bidden (ook als ze hier zijn! Voor hetzelfde geld zeggen wij: niet hier bij ons in huis.), maar dan zou ik het ook op prijs stellen als ze stoppen met die teksten in kaarten sturen. In de waarde laten moet van 2 kanten komen en nu is het mijns inziens eenrichtingsverkeer van ons uit.

Dat is dus niet negatief of onaardig bedoeld, maar je kent me dus je begrijpt mogelijk wel hoe ik het bedoel hè?!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 31 Oct 2009 11:19:43

Eerlijk gezegd vind ik het van je schoonouders juist helemaal niet goed. Wij zetten het ook niet bij mensen erop die er niet voor open staan. Net wat je zegt geloof kan je opdringen, dan kan je het beter in stilte voor ze wensen. Toch? En zoals he nu gaat … dan werkt het juist averechts… jammer dat ze dat mensen dat vaak niet door hebben…

Mijn schoonmoeder stond vooraan in de rij toen ze de eigenschap naïviteit uitdeelden. Mogelijk is dat de oorzaak.

Verder zijn het schatten van mensen hoor overigens. Niet dat jullie nou denken dat ik vreselijke schoonouders heb. Ik heb het prima met ze getroffen en ze hebben destijds een leuke echtgenoot voor mij geknutseld. Haha!

Groetekes, Sje

wat een intresante discussie hier …
wij zijn zelf ook gelovig wel in een heel ander geloof dan hier besproken word maar wij laten de kinderen wel gewoon inenten teminste op de mexicaanse inenting na dan maar die om hele andere redenen.
ik vind het leuk om te zien dat hier zo open en rustig over het geloof kan gesproken worden zonder elkaar aan te vallen dat zie je niet vaak helaas
dus voor jullie allemaal petje af

groetjes

quote:

ik vind het leuk om te zien dat hier zo open en rustig over het geloof kan gesproken worden zonder elkaar aan te vallen dat zie je niet vaak helaas
dus voor jullie allemaal petje af

groetjes

Als vrienden onder elkaar moet dat kunnen hé …

Gelukkig kunnen we elkaar digitaal de ogen niet uitkrabben of de haren uit het hoofd trekken.

Groetekes, Sje

Tja hoe zal ik het oppakken… met het idee dat als je me live zie je het dan wel zou doen

Nee hoor absoluut niet! Ik vind je een lieve schat.

Groetekes, Sje

Hahaha…moet er eigenlijk wel om lachen…
Ik opende deze topic meet de vraag wat jullie van mening waren over de prikken.
dat dit er helemaal van zou komen had ik niet verwacht!

maar ja…zo leer je elkaar ook eens anders kennen en dat kan OOK een band sterker maken!

Gr, Danielle

Lilypie Tweede Ticker

Precies, het is dan wel wat off-topic gegaan, maar wel interessant off-topic. En in goede harmonie.

Groetekes, Sje

haha…ja…

Gr, Danielle

Lilypie Tweede Ticker

daarom zei ik al dat ik VOOR off-topic ben.
ook om die rede, je hoeft je niet altijd standaard aan een topic te houden. wordt ook saai dan
en daarbij, anders kun je wel 100 topics openen als iemand in wil steken