Meerdere vragen over kindjes met 1,5 jaar verschil

Er van uitgaande dat mijn hele zwangerschap goed gaat verlopen en wij in Oktober een baby erbij hebben
Dan schelen Sylvie en de baby 1,5 jaar.

Hoe hebben de moeders die ook kindjes hebben met +/- 1,5 jaar ertussen dit allemaal gedaan:

• Sylvie slaapt nu nog in haar ledikant en is dan neem ik aan nog niet oud genoeg voor een normaal bed? Wat hebben jullie gedaan? Een 2e ledikantje aangeschaft of de oudste in een peuterbed doen?

• Een extra commode aangeschaft? Of samen met 1 commode doen, want Sylvie is met 1,5 natuurlijk nog niet zindelijk (mocht ik willen )

• Wanneer zijn jullie ongeveer begonnen met de oudste op het potje te doen?

• Wel of geen duowagen aangeschaft? Ik heb hier alle topics al over gelezen, dus ik weet al wel wat dingen erover. Maar nu mijn situatie: De winkel is vanaf ons huis 15 min. lopen. Ik vond die van bakmama wel een erg goed idee, baby in de draagzak en Sylvie in de buggy, maar houd ik dat 15 min vol?

Uhm dat was het wel zo’n beetje denk ik. Als me nog meer te binnen schiet komt dat nog wel

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Gewijzigd door - goudvisje20 op 08 Feb 2011 09:57:44

Hoi,
Ik heb alles dubbel aangeschaft ( commode en bedje) omdat ze aparte kamertjes hebben en ik niet steeds Minke wilde wakker maken of andersom als ik neeltje verschoonde, aankleedde, etc. En zo duur is het allemaal niet als je niet in de chique winkels koopt . Duowagen zie topic hierboven. Met Minke ben ik nu bezig met zindelijk worden, maar het gaat op en af! Ik ben er nu een maand of 1-2 mee bezig. Minke ligt ook sinds een maand in een peuterbedje.
groetjes!

Hoihoi, ja wij hebben ook gewoon 2 aparte kamertjes hoor
En ik zit ook echt niet over geld in
Dan komen er gewoon nog een ledikantje en commode bij, geen probleem
Vroeg het me gewoon af hoe iedereen dit allemaal heeft gedaan

Hoi Hanna,

gefeliciteerd met je zwangerschap!
hier straks dus 13 maanden verschil tussen onze 2 kindjes. Wij hebben voor de baby die in juni komt al een nieuw bedje en commode gekocht. Wij zijn uiteindelijk voor nieuw gegaan en niet 2e hands. Qua kosten scheelde dat niet eens zo veel (haha maar we hebben ook niet duur gedaan, zo veel financien hier ook niet hoor!). Tja en duowagen wel of niet… daar zijn wij dus over aant nadenken. Zie topic
Wij hebben erover gedacht om bij aanschaf van 2e bedje een juniorenbedje te kopen voor Elisa en haar bedje naar de nieuwe baby door te schuiven. Een juniorenbedje is net iets groter dan een babybedje en kleiner dan peuterbedje. Scheelt 20 cm dacht ik maar daar kan een kindje in tot het ongeveer 5 is. Dus heb je wel iets langer eraan. Ze zijn te koop met spijlen gewoon net als babybedje. Dat zou je ook kunnen overwegen. Wij hebben dat uiteindelijk niet gedaan en haar gewoon in een ander kamertje gelegd met haar eigen bedje en commode. Vonden andere kamer al genoeg verandering voor zo’n kleine uk.

Hier ook winkel op 15 min lopen. Draagzak hebben wij voor Elisa ook al gekocht, die gebruikt tot begin oktober afgelopen jaar. Daarna werd t gewoon ook te koud om haar in draagzak te vervoeren (en bleek ik zwanger van nr 2… dus ook niet zo verstandig voor mij dan kindje dragen). Met een draagzak is t wel opletten vanaf welke leeftijd je kindje erin mag/kan en de vraag of je kindje t prettig vind. Zelf merkte ik met boodschappen doen toen ik Elisa in de draagzak had, dat t niet handig was met bukken enzo als je iets uit de onderste schappen wilde hebben (of in je winkelmandje moet leggen). En je moet t dan ook nog in t boodschappenmandje van de buggy zien te krijgen… Maar dat is mijn ervaring. En Elisa was t na een uur echt ook zat die draagzak. Maar wie weet heb jij andere ervaringen met Sylvie en een draagzak?

Hey succes met nadenken en overwegen… hoor / volg graag wat je allemaal voor keuzes maakt! Kunnen wij hier misschien nog iets van leren

Groetjes Marian

Haha nou ik weet niet of jij wat van mij kan leren, ik denk ik eerder van jou

Daar had ik ook nog nooit van gehoord, van zo’n juniorenbedje.
Sylvie houd gewoon haar eigen kamertje, die heeft namelijk al de grootste kamer
Maar ja ik weet het niet, ik twijfel zo. Want ik vind iets nieuws aanschaffen voor een hele korte periode zo zonde.
Wij wilden het liefst dit bedje voor Sylvie:
http://www.kinderartikelen.nl/princess/284-disney-princess-koetsbed.html
Maar dat is vanaf 18 maanden. Dus dan zou Sylvie er in moeten kunnen als de baby komt. Maar ja is het wel vertrouwd?? Ik weet het niet… Wie weet of Sylvie hier echt in kan met 1,5 jaar??

Ik had je hele topic inderdaad gelezen over de duowagen dus die blijf ik ook volgen.
Maar ik heb inderdaad betere verhalen met de draagzak dan jij Sylvie vond het heerlijk in de draagzak en viel er altijd in slaap. Bukken vond ik geen probleem, ik heb hele verhuisdozen ingepakt met haar in de draagzak. Ze was pas 4 weekjes oud toen we gingen verhuizen
Het was DE oplossing toen. Als ik moest bukken zakte ik gewoon door mn knieen, in de hurkzit zeg maar
Maar ja ik zit toch met dat het een kwartier lopen is heen en dan nog winkelen en dan nog een kwartier terug lopen…
Vooral als je net weer boodschappen gaat doen voor het eerst lijkt me dat iets te zwaar

Maar wij hebben echt geen 500 euro voor een duowagen over… Dat vinden we echt te gek… Dus we tobben nog even verder

Gewijzigd door - goudvisje20 op 08 Feb 2011 18:51:07

Bij onze meiden zit er 16 maanden tussen.

Ik kon een ledikantje lenen wat mijn schoonouders hadden staan. Dus geen nieuw ledikantje hoeven kopen.

Ik heb geen extra commode aangeschaft. Wij hebben deze kast nagemaakt voor op de peuterkamer van de oudste: http://www.grenenstunter.nl/babykamer14.htm

Zo hadden we toch een commodeblad. Toen we geen commodegedeelte meer nodig hadden, hebben we het commodeblad laten zakken naar bureau-hoogte (dus op de plek van de plank met de manden) en de plank met de manden is verplaatst naar boven, cm of 20 onder de dakjes. Ze heeft dus nu een leuk bureau tussen de 2 kasten.

Potje staat helemaal los van wanneer een tweede kindje komt. We zijn daar pas mee begonnen toen de oudste zelf interesse toonde.

Wel een duowagen aangeschaft. De oudste was echt nog te jong om zelf te lopen. Daarbij: wij hebben elk jaar Efteling-abonnementen en ik ging ook weleens alleen met de meiden. Dan moet je niet met 2 buggies hoeven lopen, dan heb je echt een duowagen nodig.

Draagzak kan op den duur als de baby wat zwaarder wordt, echt te zwaar worden voor je nek en schouders. Ook al is het nog zo’n comfortabele uitvoering.

Hier heeft die duowagen echt zijn geld opgebracht. Sterker nog, het was ons geld niet. We hebben het van mijn ouders gehad t.g.v. de geboorte van de jongste. Volgens mij was die wagen 299.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Feb 2011 19:05:39

@Sje, wat een super gave kast!!!
Jammer dat zo iets hier niet zal passen de kamertjes boven zijn heel onhandig ingedeeld…

Tja bij ons zit er 4 jaar tussen, dus eigenlijk mag ik niet meepraten maar ik ga me er toch mee bemoeien
Het bedje vind ik super gaaf… en ze zal er echt wel inkunnen met 18mnd… maar ook er uit!!! En of je dat nou wil? Ik zou het iig echt nog niet doen op die leeftijd.
Lekker een tweede ledikantje kopen.

Commode zou je kunnen overwegen… kan handig zijn, maar denk niet persé nodig.
De jongste heeft het eerste jaar bij ons op de slaapkamer geslapen. Omdat wij beneden slapen, en de kinderkamers boven zijn (en dus ook de commode), hebben we een inklapbare commode gekocht bij de Ikea, super handig!
Die hadden we dus beneden staan en de eerste tijd wel gebruikt. Maar al snel verschoonden we haar eigenlijk alleen nog maar op ons bed of op de bank.

Duowagen zou ik denk ik wel doen met dat leeftijdsverschil. Baby in de draagzak en Sylvie in de buggy is handig voor de eerste tijd, maar ik denk dat ze er later toch ook nog wel eens in zal zitten, en dan wordt de baby toch op den duur echt te zwaar voor in de draagzak, zeker als je een heel eind moet wandelen.
Ik deed het met de oudste ook, maar die was natuurlijk al 4 maar is geen doen om hem ‘los’ mee te nemen. Tja om voor een kind van 4 nou nog een duowagen aan te schaffen?! Dat gaat niet passen!
Dus als ik ze beide mee moest nemen ging de jongste in de draagzak. Ideaal, en ik kon er inderdaad ook prima mee bukken.

tja… ervaringen zijn verschillend.Ook ik ga gewoon als de baby er is draagzak proberen. En 500 euro voor duowagen vinden wij ook teveel geld! Ze zijn er ook van 200 euro. maar of die dan weer in mijn kleine auto passen… leuk he al die dilemma’s.
persoonlijk zou ik Sylvie trouwens niet in een ander bedje leggen op moment dat de nieuwe baby komt. Dan heeft zij misschien gevoel ‘haar’ bedje te moeten afstaan aan ‘die nieuwe indringer’. Ik zou zelf proberen haar tevoren al in ander bedje te leggen als je dat graag wilt. Of inderdaad voor de 2e iets anders kopen.
Waar wij bij de nieuwe commode wel opgelet hebben is t model. Wij willen die straks als baby m niet meer nodig heeft in de woonkamer plaatsen als kastje. We hebben hier een andere kast die geen jaren meer meegaat… dus dan wel 2 vliegen in 1 klap.
succes!

@Domino, die Marco tandemwagen die wij hadden, past makkelijk in een kleine auto. Wij hebben namelijk ook gekocht op voorwaarde dat-ie in mijn kleine autootje pastte.

Onze versie was 299 geloof ik, maar je hebt ze van dat merk ook goedkoper.

En inderdaad: ouder broertje/zusje altijd al eerder naar nieuwe kamer. Anders associëren ze het met de komst van de nieuwe baby en kun je jaloezie in de hand werken.

Eerste keer slapen in nieuwe kamer, laat dat het middagslaapje zijn. Niet beginnen met een hele nacht. Als je de dag dat het kindje verhuist naar het nieuwe kamertje vanaf het middagslaapje daar laat slapen lukt dat beter dan dat je dat vanaf de avond doet.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Feb 2011 19:56:42

@Sje, ja die jullie hadden ziet er goed uit qua duowagen. ook de urban jungle waar ik meerderen over hoorde klinkt ons goed in de oren (mits 2e hands…).
En wij hebben ons meisje al overgeplaatst naar de grotere kamer (zelfde bedje). Dat gedaan zodra wij wisten dat ik zwanger was. Bij ons inderdaad haar laten kijken naar t verhuizen van bedje en commode en dan ochtendslaapje in die kamer. De avond/nacht ging toen inderdaad ook goed!
Denk dat dat t zelfde zou werken als je ander bedje zou gebruiken.

Bedankt allemaal voor de reacties

We zaten nu zelf er aan te denken om deze aan te schaffen:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20131830
Wat vinden jullie hier van? Handig of onhandig? We dachten zelf namelijk dat het echt ideaal is om mee te nemen als je op visite gaat. We verschoonden Sylvie altijd op de bank bij mn ouders en mn vriend zn ouders maar toch lijkt me dit prettiger.
En dan hebben we meteen 2 commodes.

@Sje: ik vind jouw oplossing ook geniaal!! Daar gaan we ook eens naar kijken.

Sylvie krijgt geen nieuw kamertje hoor, het ging alleen even om dat bed.
Wat denken anderen hier over, is dit niet handig om te doen??
Gewoon de deur op slot is niet een oplossing? Sylvie gaat namelijk altijd al zonder problemen slapen, overdag en snachts. Zou dat met zo’n bedje ineens veranderen? Zij vind slapen namelijk echt geen straf.

Ik ga ook even naar jouw duowagen kijken Sje

Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap.
Tussen Marijn en Dion zit ook 1,5 jaar. Marijn is een maand voor dat Dion werd geboren in een groot bed gegaan en dit ging/gaat vanaf dag 1 goed. 2 bedhektje gekocht bij de Ikea voor het vallen.
We hadden we een ledikant van vrienden achter de hand.
In de badkamer hadden we ook extra commode staan deze was vooral om ze na het douchen af te drogen en ze niet de kou in hoeven. Deze gebruiken we nu niet meer omdat Dion ook loopt en we hun staand afdrogen.
Ik verschoon Marijn op zijn bed, handdoekje eronder.
Duowagen hebben we wel gekocht. Eerst een Kees de luxe en deze weer verkocht niet omdat hij niet beviel maar heb later de duoseat van Mutsy gekocht past op m’n onderstel. Hier kan alleen het achterste zitje niet volledig plat dus eerste maanden is dit geen optie.

Zie hier het hele verhaal over onze duowagen. Erg tevreden over geweest!
http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=7571

Groetekes, Sje

@Hanna, dat is precies die waar ik het over had
Wij vonden hem dus super handig!

Wij hebben hem zelf nooit meegenomen ergens naar toe. Voor op vakantie ofzo zou het wel heel handig zijn. (maar niet met ons kleine autootje ), maar voor op visite zou ik het niet doen hoor. Das toch een heel gesjouw dan, terwijl het op de bank dan net zo makkelijk is.

@Sje: Ik ben overal aan het zoeken naar de marco tandem azur, maar kan hem nergens vinden Zelfs jouw link in het andere topic doet het niet meer
Is hij dan nergens meer te krijgen? Want je verhaal heeft me helemaal overgehaald

@Bakmama: Pfff wij hebben al zo’n gedoe gehad met een potje Sylvie vind het vreselijk om er op te zitten. Als ik op de wc zit, komt ze altijd kijken. Helemaal het doorspoelen vind ze geweldig. Dus ik zou al bijna hier de vraag gaan stellen of er misschien mensen zijn die het potje hebben ‘overgeslagen’ en meteen de wcbril verkleiner hebben gebruikt. Nu hoef ik het dus niet meer te vragen Wij gaan dat dus ook maar proberen denk ik
Nu nog niet natuurlijk, want meestal poept ze net voor of na t slapen, dus haal ik dr met vieze luier uit bed Dan ben ik al te laat
En sowieso is het nog veel te vroeg om er mee te beginnen natuurlijk

En ik heb ook de draagzak van babybjorn. Het enige nadeel is dat ie roze is Dus niet te gebruiken als we nu een jongen krijgen

Pffff hele verschillende meningen/verhalen over een peutertje van 1,5 jaar in een peuterbed… Pranger7 heeft goede ervaringen en de rest raad het me af Nog even goed over nadenken dus
Gelukkig hebben we nog tijd zat

Over wc/potje… gewoon kijken hoe ze reageert op de wc met verkleiner!

De oudste vond het op het potje doodeng, raakte helemaal in paniek. Terwijl de wc hardstikke leuk was.
We hadden toen een verkleiner met trapje, waar hij dus zelf op kon klimmen, zaten handvaten aan en ook nog steun had voor zn voetjes als hij er op zat.
Dat ging meteen goed.

Helaas zit in dit huis alleen een hoge wc,en daar past die verkleiner dus niet op
En met alleen een losse verhoger durft dochter het ook niet. Maar die zit dan weer heeeel graag op het potje
Alleen is het helaas alweer een hele tijd geleden dat ze er ook daadwerkelijk wat op gedaan heeft (terwijl ze met 15mnd ELKE dag een plasje deed!).

Ach… komt vanzelf Maar zou ik me voorlopig niet druk om maken, ze zal echt niet zindelijk zijn voordat de baby er is!

@Goudvisje, de azur was dat jaar een type, vanwege de kleur. Dus gewoon marco tandemwagen zou voldoende moeten zijn bij je zoektocht.

Dit is hem:

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Feb 2011 23:24:38

@goedvisje, je plaatste net de link van ikea, met de inklapbare commode. Wij hebben hem toen gekocht voor Bo, want we gingen kamperen. Ontzettend handig ding, echt een aanrader. Wij hebben hem na de vakantie helaas niet meer gebruikt, en in de toekomst zullen we er ook geen gebruik meer van maken. Als het ons gegund is, willlen we zeker een tweede, maar daar beginnen we paas aankomend zomer aan, om te proberen, en de ganrantie dat het in 1 keer lukt is er nooit, dus tegen de tijd dat er een wteede bij ons komt, zal bo richting de 4 gaan, en dan mag ik toch hopen dat hij dan zindelijk is!! dus als je wil, mag je die voor een zachtprijsje wel hebben. Voorwaarde is wel alleen dat je hem ophaald natuurlijk en we wonen niet echt in de buurt volgens mij? Nou ja, kijk maar of je hem wil hebben, want wij gebruiken hem niet meer!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

@Sje: Die link van jou had ik inderdaad ook al gevonden, maar daar kan je hem niet kopen, is alleen een beoordeling.

Ik heb wel de volgende site gevonden:
http://www.kinderwagen-tweelingwagen-wandelwagen.nl/contents/nl/d2_Kinderwagens-wandelwagens.html

Daar staat als 4e de marco tandem S Havanna. Lijkt die wel een beetje op de jouwe? Er staat dat ie haast gelijk is aan de marco tandem.

En hoe hebben jullie dat met bedjes gedaan Sje, gewoon 2 ledikantjes?

@Woezel: Ik heb geen flauw idee waar je woont Zie het ook zo nergens staan Ik zelf woon in Friesland.

hmmzzzz dan wortd het wel erg ver rijden voor jullie, want wij wonen in de ahcterhoe, vlak bij Enschede/hengelo (half uur rijden vanaf die plekken)…tja, van mij mag het, en aankomend zomer gaan we ook nog een keer naar een kennis in friesland, dus we zouden dan eventueel (als je zo lang kan en wil wachten) hem kunnen overdragen. Zit er trouwens wel net aan te denken, ik moet eerst een opzoeken voordat ik hem beloof, want ik zou niet weten waar hij nu staat, en hopelijk is hij tijdens de verhuizing niet kwijt geraakt!!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers