Omdat onze oudste ongeveer een jaar en 8 maanden is als de tweede komt, zijn wij aan het kijken naar een duowagen. Wie heeft er een duowagen aangeschaft en heeft hiervoor nog tips? Waar moet je echt op letten, wat zijn de voor- en nadelen? Hebben jullie je 1e wagen nog bewaard?
Alle tips zijn welkom!
Groetjes, Mariëlle en Joël
Duowagen
Wij hebben in elk geval onze eerste wagen nog wel gehouden want je gaat ook een enkele keer met 1 kind op pad, dus dan is een duowagen juist weer onhandig.
En ook voor kleine uitjes, zoals even naar de bakker om de hoek of naar de brievenbus ofzo, is zo’n enkele wagen veel makkelijker want die oudste kuiert dan wel op z’n eigen voetjes mee.
Wat die duowagen betreft, hebben wij in elk geval gekozen voor een achter-elkaar-zit-wagen om het zo maar even te noemen. Het achterste gedeelte kan volledig naar ligstand zodat daar de baby in kan liggen (daar is ook het voeteind zo van op te klappen dat je een bak krijgt waar de baby in ligt). We konden daar nog een zogenaamd “nestje” bij kopen (soort reiswieg-interieur) maar dat hebben we niet gedaan omdat een universele voetenzak (zijn vaak maar 20 euro) ook prima voldeed.
Dus denk eerst goed na voordat je zo’n “nestje” erbij koopt. Mijns inziens zonde van het geld. Zeker in jouw geval als die kleine mop op z’n kleinst is in de lente/zomer. Tegen de tijd dat het koud begint te worden is die kleine uit het nestje gegroeid. En dan voldoet zo’n voetenzak of evt. een fleecedeken ook prima!
Het voorste zitgedeelte is overigens ook in ligstand te zetten. Niet helemaal plat, maar wel zodanig laag dat de peuter erin kan slapen.
Wij wilden per se 5-puntsgordels omdat ze daar minder makkelijk zelf uit kunnen wurmen. Verder moest-ie (makkelijk en) compact in te klappen zijn omdat-ie ook in mijn peugeotje moest passen. En hij moest niet al te zwaar zijn.
Zwenkwielen voor, ook heel belangrijk. Het is me nogal geen bakbeest waar je mee rond moet manoeuvreren, dus als je dan ook nog eens geen zwenkwielen voor aan de wagen hebt sjouw je je een ongeluk. En met peuter en zuigeling, gaat dat nog wel, maar over 2 jaar heb je 2 peuters. Nou, ik geef het je te doen.
En voor ons waren zonnekappen boven alletwee de zittingen ook een vereiste. De X-adventure bijvoorbeeld heeft bijvoorbeeld alleen maar een kap boven het baby-gedeelte, dus de voorste zit altijd in de zon (of de regen!). Overigens is de kap boven de voorste zitting er wel heel makkelijk af te halen.
Na het een en ander aan wikken en wegen zijn wij op de Marco Tandem Azur uitgekomen. Daar werd ook een regenhoes bijgeleverd. Er zit een ruime bagageruimte onder.
We hebben in eerste instantie nog getwijfeld over de TopMark tandem, maar daarover hoorden we van verschillende kanten dat die een constructiefout had waardoor de voorwielen gingen zwabberen en dat rijdt niet fijn natuurlijk.
Ik moet zeggen dat wij supertevreden zijn over onze wagen. We hebben hem al heel veel gebruikt, vooral bijvoorbeeld voor onze regelmatige bezoekjes aan de Efteling.
Ik wil je nog 1 belangrijke tip meegeven: als je op pad gaat voor zo’n wagen, neem dan bij de keer dat je de beslissing wilt gaan nemen Joël en een ander peutertje mee zodat je kunt proefrijden. Dat klinkt suf, maar wij hebben juist door het tweede peutertje uiteindelijk voor een andere wagen gekozen!
We hadden onze grote kleine dame bij ons en in de winkel hebben we een peutertje geleend van mensen die daar ook stonden te oriënteren voor een tandemwagen. Dus dat andere peutertje hebben we mee laten proefrijden.
Uiteindelijk moet je zelf straks ook met de volledige bezetting van die wagen op pad, dus proefrijden met 1 peutertje heeft weinig zin. Dat belast die wagen niet zoals het bedoeld is.
Dat was-ie volgens mij wel. Mocht ik me nog meer bedenken wat die tandemwagen betreft, dan meld ik me hier.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 19 Sep 2006 21:57:44
Zie hier onze wagen:
http://www.verboomkinderartikelen.nl/producten.asp?productCategorie=5
De kleur Azur bestaat inmiddels niet meer, maar zie onderaan bijvoorbeeld de Silvershadow om een indruk te krijgen.
Groetekes, Sje
Sje heeft al uitgebreid antwoord gegeven, valt weinig meer aan toe te voegen
Hoewel…je kan het natuurlijk ook gewoon doen zoals Bob en Nicky (uit het topic: “Past net” )
Grapje natuurlijk (schoot me ff te binnen toen ik je verhaal las)
Hahahaha Het was ook al door mij heen geschoten, Bianca!
Bedankt Sje voor je uitgebreide reactie.
Dat van die tweede peuter zou ik niet bedacht hebben. Wel Joel mee, omdat onze wagen momenteel echt irritant is voor hem om in te zitten. Hij hangt erin! We willen dus een tandemwagen waar een peuter ook goed recht(op) in kan zitten.
quote:
Hoewel...je kan het natuurlijk ook gewoon doen zoals Bob en Nicky (uit het topic: "Past net" )
Jullie snappen wel dat ik zo niet in het openbaar rij he!
Groetjes Maaike
" border=0>
quote:
quote:
Hoewel...je kan het natuurlijk ook gewoon doen zoals Bob en Nicky (uit het topic: "Past net" )
Jullie snappen wel dat ik zo niet in het openbaar rij he!
Niet???
Ik moest dit topic toevallig terugzoeken omdat iemand die ik ken ook info over onze tandemwagen wilde.
Ben je inmiddels geslaagd Mariëlle?
Groetekes, Sje
Ja, wij hebben een simpele, goedkope duowagen gekocht. Was laatst bij Prenatal in de aanbieding. Een topmark, met de zitjes achter elkaar. We hadden niet veel zin om er veel geld aan uit te geven en dat is dus gelukt. Joël vindt het fantastisch om erin te zitten, hij zit mooi rechtop en kan alles goed zien. Straks zal hij wel veel achterom kijken, maar goed. Ik ben erg beniewd hoe het in het echt bevalt. Het zal wel wennen zijn, want je bent flink wat langer dan met een gewone wagen. Als ik er aan denk zal ik zodra ik weer hier ben na de bevalling wel laten weten hoe het gaat met de 2 kids in de duowagen…