Klas 0

Ha ha ha dat zei ik tegen mervin ook al, ga Morgan in Belgie op het kdv doen, Ben ik alleen wel wat later op me werk

Ik vraag me overigens wel af waarom het in Belgie en in veel andere landen wel gewoon zo kan en het in Nederland allemaal zo schreeuwend duur moet zijn en er juist op deze punten altijd maar bezuinigd moet worden. Hebben andere landen dan hun prioriteiten beter op orde of hun financieen??

Groetjes,

Michèle

Gewijzigd door - Michèle op 29 Jan 2011 10:42:47

Ik weet het niet… Maar we hebben zelfs nog steeds geen regering dus zo goed zullen we wel niet bezig zijn… Een groot gat in de begroting hebben we dan weer wel…

Oh ja das waar ook Belgie is ‘stuurloos’. Dat schiet inderdaad ook niet op. En dat gat hebben wij ook, maar op de een of andere menier bezuinigen ze hier steeds op de verkeerde punten.

Groetjes,

Michèle

Michèle het gaat om 5 ochtenden hè, het zijn geen volle dagen

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik denk dat Michèle hat had over het systeem in België Michelle. Daar is het wel volle dagen vanaf 2,5 jaar maar kunnen ze een dutje doen.
(Volle dagen zijn niet verplicht ,je mag je kind ook halve dagen sturen of helemaal niet)

@ Michelle klopt we waren even over Belgie aan het voorborduren inderdaad. Ik weet dat het hier om 5 ochtenden gaat, daar had ik het met mamma van 3 jongens over haalt het kdv ze dan wel op of moet ik stoppen met werken omdat er verder geen opvang meer zou zijn.

Groetjes,

Michèle

hoi,

laat ik een ding voorop stellen ik ben er niet op tegen dat je kinderen die een achterstand hebben of dreigen te hebben moet helpen en dat het ook zo kan zijn dat ze dan vaker naar de psz gaan.
Maar ik vind wel dat je moet kijken of een kindje dit ook aankan.
Waar mij het omgaat we moeten al zoveel in dit land en kinderen moeten steeds eerder leren lezen en schrijven, rekenen. En ik ben bang dat als ze ook de kinderen die gewoon mee kunnen komen en zich op tijd ontwikkelen zo vroeg naar school laten gaan dat we dan toch gaan doorslaan en toch steeds eerder kinderen gaan laten leren ipv ze het zelf laten ontdekken. En eerlijk denk ik dat wij daarin anders zijn dan in Belgie. Ik hoop dat ik de belgen onder ons daar niet mee beldig maar Nederlandse leiders en in mijn ogen zogenaamde deskundige hebben regelmatig uitgesproken dat Nederland een nog groter kennis land moet worden dan een arbeidsland. Daarin lees ik tussen de regels willen ze ook dat onze kinderen steeds meer hoger onderwijs genieten en dus theoretisch ingesteld worden.
Daarom mijn uitspraak mogen kinderen geen kind meer zijn .

groetjes

lon106

Ik voel me zeker niet beledigd. Ik heb namelijk zelf niet het onderwijssysteem uitgevonden. Ik ben vroeger ook op 2,5 naar school gegaan, net als mijn ouders. Dus het systeem is hier al lang zo. En ik kan me niet herinneren dat ik al kon lezen, rekenen,… hoor. Dat leren ze hier ook pas vanaf 5-6 jaar. De kleuters hier spelen gewoon op school. En natuurlijk zullen ze ook dingen leren, maar op dezelfde manier als je ze thuis dingen leert, spelenderwijs.

Niet iedereen heeft de optie om thuis te zijn bij z’n kinderen. Dat mijn dochter op het kdv speelt of op school, vind ik net hetzelfde hoor. Dat heeft niks te maken met kinderen geen kind te laten zijn.

bakmama ik zit al 10 jaar thuis voor de kindjes!en dat ik nu zeg dat ik het een uitkomst vind omde kleine vast naar school te laten gaan (hij moet per okt zoiezo)is niet omdat het voor mij makkelijker zou zijn.nee integendeel.
maar zover ik begreep is klas 0 toch alleen bedoelt voor kids met een achterstand en niet voor ouders die hun kind daar heen willen brengen omdat ze willen (moeten) werken.

before you judge me, try hard to love me

Ik sluit me bij Lon en Bakmama aan. Ik moet er niet aan denken dat Tim nu al 5 volle dagen naar school gaat. Laat ze idd lekker kind zijn en thuis blijven tot hun 4e. Natuurlijk zijn er ook kinderen die veel dagen naar de creche gaan en wat bijna hetzelfde is. En voor kinderen met een taalachterstand zal het idd weer heel goed zijn. Maar vind niet dat dit voor ieder kind moet gelden.

Ik vind het veel te leuk om bij Tim te zijn. Als hij nu al naar school zou moeten dan zou ik hem alleen maar s’avonds en in het weekend zien. Tim gaat nu 1 dag naar mijn ouders en 1 dag naar de creche. En dat vind ik meer dan genoeg.

Mijn vader was dit weekend jarig en mijn oom en tante die inmiddels alweer 15 jaar in Belgie wonen waren er ook. Toen had ik het er dus met mijn oom over. En mijn nichtje is idd vanaf 2,5 naar school gegaan. Volgens hem was dit verplicht, maar wellicht dat dit inmiddels veranderd is. Want mijn nichtje is nu ook alweer 14. Hij zei dat mijn nichtje op die leeftijd nog sliep tussen de middag. Zij hielen haar dus de middagen thuis, maar daar werd vanuit school heel moeilijk over gedaan.

Mocht dit systeem in Nederland worden ingevoerd, dan hoop ik niet dat dit verplicht gaat worden. Kinderen moeten al zo lang naar school, dus ik hoop dat ik mijn kinderen gewoon pas vanaf 4 jaar naar school kan laten gaan.

Groetjes,
Sandra

het zijn ook geen volle dagen maar 5 dagdelen dus of de ochtenden of de middagen, maar ben het met je eens dat het niet verplicht moet worden , tenzij er kinderen zijn met een zodanige achterstand en de ouders er niet aan willen werken, dan denk ik dat je het in het belang van het kind wel zou moeten verplichten,
maar ja dan zou ieder kind individueel bekeken moeten worden en dat word de regering hoogstwaarschijnlijk te duur.

nogmaals mijn kleintje moet in okt zoiezo (word dan 4) dus die paar maanden eerder zou denk ik niet heel veel uitmaken kwa wennen,maar wellicht wel in de vooruitgang in spreken,

o wat ik nog effe wou toevoegen, het is niet zo dat ze de hele dag aan hun tafeltje moeten zitten, groep 1 en 2 is voornamelijk spelen dus groep 0 zal denk ik ook zo gaan

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 31 Jan 2011 10:04:40

@ Sandra: heel raar, want ik ben wel wat ouder dan 14 en bij mij was het niet verplicht en volgens mij is het nooit een verplichting geweest.
Maar als ik aan m’n man zou vragen of het verplicht is, zou hij wrsch ook ‘ja’ antwoorden, omdat hij zo’n dingen gewoonweg niet weet…
En het is hier ook heel normaal dat je je kindje met 2,5 maar halve dagen brengt, daar doen ze normaal niet moeilijk over. Yentha is nu vier en gaat ook soms nog halve dagen.

In ieder geval, als ik Noa niet inschrijf op school, gaat ze gewoon niet, maar dat is hier eerder de uitzondering dan de regel. En er staan helemaal geen banken in de klaslokalen. Alleen speelgoed.

Even wat bijval voor het Belgische systeem, Wat ze daar hebben en wat ik heel goed/ fijn vind! Is geen leerplicht zoals wij die kennen, kinderen mogen gewoon thuis onderwezen worden, dus misschien is dit topic een beetje te kort door de bocht, want in NL heb je wel leerplicht als verplicht naar school!

Dames willen we wel voor ogen houden dat het in NEDERLAND om HALVE DAGEN gaat en in BELGIE om HELE DAGEN. Als ik het overigens zo hoor en begrijp verschilt het onderwijs systeem in Belgie niet veel van Morgan der kdv alleen goedkoper… Enne nee ik ben nog steeds geen voorstander van 5 ochtenden verplicht naar school ook al is het om de achterstand weg te werken. Kijk wat je aan de thuis situatie kunt doen en dan doel ik niet op de mamma’s die al alles doen voor hun kinderen om ze te stimuleren met praten. Maar de ouders die zelf vertikken om goed nederlands te spreken of die de moeite niet nemen om hun kinderen te stimuleren en dat zijn ook de autochtonen. Want geef ze de kost die meer naar de soaps kijken dan naar de kinderen, helaas. Overigens vrije keuze van de ouders is natuurlijk een ander verhaal, maar als je er dan subsidie aan koppelt dan ook iedereen gelijk of het nou om Keesje, Hassan, Maria of Fatima gaat. Achterstand is achterstand en dan moet je iedereen dezelfde subsidie toekennen.

Groetjes,

Michèle

Michèle, in België zijn het ook geen hele dagen hoor. Je kiest zelf of je je kind een hele dag of een halve brengt. Leerplicht begint hier pas vanaf 6 jaar. Tot dan moet je dus in principe niet naar school.

@ Sophie ja dat begreep ik al van jou maar het ging even om het verschil uit te leggen

Groetjes,

Michèle

ben ik helemaal met je eens michele , achterstand is achterstand of je nou nederlands bent of niet , ik ga er ook vanuit dat dat ook wel de bedoeling is van de regering , dat elk kind met een achterstand recht heeft op deze subsidie en niet alleen de allochtonen.

wel denk ik dat er kwa psz kdv of groep 0 niet veel verschil zal zitten kwa les wellicht wel meer in de activiteiten die de spraak zullen bevorderen.

mijn kids hebben een dubbele nationaliteit maar ze zijn in eerste plaats nederlander , zijn hier geboren, spreken deze taal.

Tja, hihihih moet hier wel om grinniken; hier nog een NL’er die geen NL spreekt (Jada) en natuurlijk wonen we hier, dus is het iets anders, maar als we ooit naar NL komen gaat dat ook nog een probleem worden!

malawimama dat valt echt verbazendwekend mee hoor, kinderen leren zo snel de andere taal, toen wij 3 weken in hun vaderland waren konden ze aan het einde vand e vakantie ontzettend goed meekomen met de gesprekken met neefjes en nichtjes, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken, zij leren het veel sneller dan wij volwassenen