Klas 0

michele hier worden de kids wel bij de basisschool opgehaald en naar de buitenschoolse opvang gebracht…
maar das miss iets dorps…

michelle ik zou het er op de psz even over hebben want hier kwamen ze zelf met het aanbod en ja daar zeg ik geen nee tegen, maar als hij indd er baad bij heeft , gewoon vragen

before you judge me, try hard to love me

@ mamma van 3 jongens, ja naar de basisschool maar ook naar de PSZ??? Want van en naar de basisschool doet de BSO ook bij ons, maar dan zijn ze al 4. Ze halen en brengen due kleintjes niet naar de psz.

Groetjes,

Michèle

maar de psz is maar een ochtend dus die loop je zoiezo mis als je naar de basisschool gaat…althans hier heb je geen psz s´middags , dus die zou ik opzeggen als het indd zover komt

Ja oke dat snap ik maar ik bedoel meer gaat het kdv de kindjes ook halen van 2.5 als ze dan al op school zitten? Want ik denk niet dat ze dat hier gaan doen en dan hebben mamma’s als ik die full time werken er dus niks aan zou morgan een achterstand hebben.

Groetjes,

Michèle

ja oke dan vind ik dat ze dat ook moeten regelen voor de kdvérs , maar eerlijk gezegd heb ik begrepen dat kindjes die al vroeg naar het kdv gaan zoiezo minder spraakachterstand ontwikkelen omdat die al gelijk met veel kinderen van verschillende leeftijden in contact komen oid , maar ja als het zo zou zijn moeten ze daar ook vervoer voor regelen.

ik heb inmiddels contact gehad met de onder directrice en die zou het gaan bespreken bij de eerst volgende vergadering , maar ook zij stond er wel positief tegenover , we wachten af

@ mamma van 3 jongens klopt inderdaad wel enne hier in Den Haag hebben de grote centra op de kdv ook een taalprogramma.

Ik hoop dat jullie kunnen krijgen wat jullie willen zeg maar.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Waarom mogen kinderen geen kinderen meer zijn. Daarom ben ik ook enigzins tegen op het systeem zoals in belgie.
Nu zullen ze in belgie wel niet gelijk in het leerbankje zitten en zal het meer op een Psz of kdv lijken lijkt mij maar Waarom moeten kinderen zo vroeg al zoveel.
Kijk ben niet tegen op achterstanden zo snel mogelijk te ontdekken en dat je daar dan wat aan moet doen ik vind dat je dit als ouders ook wilt maar je kindje moet het wel aankunnen.
Maar als je kind gewoon mee kan waarom moet het dan al zo vroeg naar school.
Als ik kijk wat mijn dochter al moet in de tweede groep dan vind ik dit best veel hoor.
Mag een kind ook gewoon kind zijn en zelf zijn wereld en intresses ondekken zonder dat daar een belerend vingertje boven hangt.
Regels we moeten teveel voldoen aan een standaard. En ben je een beetje anders dan ben je gelijk een project.
Ik merk ook dat veel ouders nu al bezig zijn met het kind voor te bereiden op minstens de havo en liefst vwo. Natuurlijk wil ik het beste uit mijn kind naar boven halen maar niet ten koste van alles. Als ze bijles nodig heeft dan zal ik die ook zeker geven maar niet als mijn kind er doodongelukkig van wordt of het gewoon niet aankan.
En als ze een vmbo nivo heeft dan zij dit zo. Mensen die met hun handen werken of in een fabriek werken zijn ook nodig wat is er mis mee.
Ik vind het belangrijk dat mijn dochter straks kan terug kijken op een gelukkige jeugd waarin ze veel heeft geleerd maar daarin ook vrijheid van keuze heeft beleefd en tevreden is met wie ze is ( is geworden) en niet wie men denkt dat ze moet zijn en terug kijkt op een jeugd waarin alleen maar dingen moesten en er volgens bepaalde patronen en regels geleefd moet worden.
Ik weet het is heel moeilijk ook ik betrap me wel eens dat ik loop te poggen met wat mijn dochter al kan. Maar zal nooit andere kindjes daarmee onder doen. En zeggen van kan jou kindje dat nog niet goh moet je daar dan niet iets aan doen dan.

Het is een beetje een hak op de tak verhaal maar hoop dat jullie mij een beetje snappen.

Groetjes

lon106

ik snap je verhaal , maar aan de andere kant heb ik als moeder van een kindje met een taalachterstand natuurlijk ook zo iets van als dit hem helpt om straks beter mee te kunnen komen grijp je dat aan, want hoe gaat een kind zich voelen als hij eenmaal inziet dat hij niet goed mee kan komen , dat niemand hem begrijpt behalve zijn moeder denk niet dat hij daar erg zelfverzekerd van zal worden.
ik maak me niet druk op welk niveau ze afstuderen en of nou putjesschepper of advocaat worden maar wel dat ze zich zelfverzekerd voelen en ze zich goed kunnen uitspreken en daar gaat het volgens mij om…

ik zie dat hij baad heeft bij de psz en bij de logepedie het gaat langzaam maar gebeurd wel, dus als de bassisschool hem nog beter kan helpen gun ik hem die hulp, ondanks (en dat weten de meeste hier) dat ik er ontzettend moeite mee heb dat de kleinste straks zoiezo naar school moet gaan

Ik ben van België en hier wordt net hard uitgekeken naar die eerste schooldag! Eigenlijk is het bijna net hetzelfde als de psz bij jullie denk ik hoor. Het enige verschil is dat het niet met dagdelen werkt en gewoon 5 dagen per week is, net zoals de basisschool. De kinderen spelen er gewoon de hele dag en natuurlijk worden er ook dingen aangeleerd, maar dan dingen zoals ‘binnen de lijntjes kleuren’, knippen, plakken, tellen tot tien, de kleuren, enzo. Het is niet zo dat ze al echt les hebben.
Noa gaat nu van 8u tot 16u naar het kdv. Vanaf september gaat ze naar school, van 9u 05 tot 15u55. Dus ik zie het verschil eigenlijk niet hoor. Als ze op een kdv een hele dag kan spelen, kan ze dat op school toch ook?
Het is ook niet verplicht trouwens in België. Je mag evengoed je kindje pas naar school doen op 5 jarige leeftijd. Maar ik zou het goed gek vinden dat ik elke dag 22 euro kdv betaal, terwijl ze zo goed als gratis naar school kan…

@ Sophie en hoe doen ze dat dan met slapen?? Ik bedoel Morgan slaapt nog, weet niet of jou meisje nog slaapt, maar is daar gelegenheid voor?? En ik wou dat ik maar 22 euro voor het kdv betaalde.

Groetjes,

Michèle

Hier kunnen de kindjes in de namiddag nog een dutje doen op school. Maar dit is niet op alle scholen zo denk ik.
Maar er zijn ook veel ouders die hun kindjes maar halve dagen naar school doen hoor. Als ik die mogelijkheid had, zou ik dat ook doen.
Hoeveel betalen jullie dan voor het kdv? Want in onze streek is 25 euro per dag wel ongeveer het duurste denk ik.

Nou bij ons is 70 a 80 euro voor een dag kdv normaal en gemiddeld volgens mij. Natuurlijk krijg je wel wat terug van de belasting, maar het tarief per uur voor het kdv van bo waar hij vanaf maart heen gaat, is 7,36 per uur. Je betaalt dus ook per dag deel, dus al je hem om 10:00 pas komt brengen, betaal je wel vanaf 7:30 bv, of als je he om 1400 ofzo al haalt, dan betaal je alsnog tot 18:00 !!! Jij zit dus echt goedkoop!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Wat?! Als bij ons het kdv zoveel zou kosten, zou m’n man z’n job wel mogen opgeven van mij hoor! Dan zouden we 1400 euro moeten betalen per maand! Da’s toch niet normaal!

Ze moeten het indd ook aankunnen Michèle da ben ik met je ens, mar geloof niet dat het hier een probleem zou zijn.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

@sophie, je krijgt ook nog een deel terug van de belasting hoor! Wij betalen voor 2,5 dag per week, 900 euro per maand en krijgen 516 euro daarvoor terug van de belasting!

liefs woezel

Ik betaal 1146,60 euro en krijg 799 terug. Morgan gaat daar 4 dagen voor naar het KDV, dus vandaar dat ik ook wel 22 wil betalen Nou heb ik het wel wat ruim ingeschat bij de belastingdienst want ik heb er geen zin in om weer bij te moeten betalen. Maar ja goed inkomen is ook flink zelf betalen.

Groetjes,

Michèle

@ michelle Als morgan mag slapen dan redt ze het ook wel, maar het slapen heeft ze echt nodig nog.

Groetjes,

Michèle

Als Noa vier dagen per week zou gaan, betalen wij per maand 396 euro, waar we 198 euro van terugtrekken, dus uiteindelijk betalen we 198 euro per maand. Ik snap nu wel ineens waarom er in Nederland zoveel meer thuisblijfmama’s zijn dan hier…

pfff als ik dat zo lees geloof ik dat ik ga emigreren naar Belgie!!!

liefs woezel

goed idee! Alleen zijn de boodschappen hier dan weer duurder… Misschien net over de grens gaan wonen dan, zodat je je boodschappen toch nog in Nederland kan doen!
En misschien zijn kdv’s in andere streken van België wél duurder, dat weet ik dus niet…