Klas 0

Ik hoor net op het nieuws over een nieuw project waar 1.2 miljoen voor uitgetrokken is. Kinderen van 2.5 jaar gaan 5 ochtenden per week naar school omdat ze een taalachterstand hebben. Misschien ben ik nu heel kort door de bocht, maar zouden ze de ouders die geen of zeer slecht Nederlands spreken, want het betreft hier allochtonen kinderen, niet ook eens ‘aanpakken’ en goed Nederlands leren voordat je deze jonge guppen op deze leeftijd al naar school gaat sturen?

Groetjes,

Michèle

Ik las het vanmiddag op nu.nl… jeetje wat stom zeg! Over tien jaar krijgen we de babyschool misschien? Het lijkt mij ook inderdaat dat ze eerst deze ouders maar eens overtuigen van het belang nederlands te spreken met hun kinderen…

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

in België gaan bijna alle kinderen al naar school met 2,5 jaar. 5 ochtenden of zelfs hele dagen…

Is het echt standaard dat ze alle kindjes van 2,5 jaar 5 ochtenden per week naar school willen sturen of gaat het om bepaalde gevallen en op vrijwillige basis?

Zoals ik het geïnterpreteerd heb, gaat het voornamelijk om kindjes bij wie een ontwikkelingsachterstand verwacht wordt. Om die meer te stimuleren door ze vervroegd dagdelen naar school te sturen.

Groetekes, Sje

@ sophie dat vertelde ze ook ja dat dat normaal is in Belgie.

@ Sje Dat was niet duidelijk of het vrijwillig was of niet. En dat het om kinderen met een taal achterstand ging klopt, maar er waren wel alleen allochtonen moeders aan het woord die ook zeiden" Ja wij spreekt niet goed Nederlands" sorry maar dan schiet er bij mij me hoofd in: Misschien moet je wat beter je best doen. Oke niet netjes, maar als een kind op zeer jonge leeftijd crimineel is spreken ze ook de ouders aan, laat ze in dit geval ook doen. Zo denk ik dan. Enne als het om autochtonen kinderen gaan dan is mijn mening dezelfde laat de ouders de kinderen zelf thuis stimuleren. Wij hebben als voorbeeld mijn neefje die pas echt ging praten toen hij naarde psz ging omdat er iemand naar hem om keek en mijn schoonzus helemaal verbaasd was dat ze hem moest voorlezen om zijn spraak te ontwikkelen. “moet” hij dan ook al naar school of niet omdat zijn ouders wel nederlands spreken.

Groetjes,

Michèle

Aaan de ene kant zeg ik nee, maar de aan de andere kant. Dylano praat ook niet hè dus wat verstaan ze er onder.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

dit is ook een project op onze peuterspeelzaal, allochtone kindjes gaan 4 keer per week voor weinig naar de pzs… ik heb ook een allochtoon kindje op die psz maar ik mag gewoon de volle bak betalen omdat ik mijn kind netjes in onze taal opvoed…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

ik vind het een heel goed idee , sterkeer nog ik ga vanmiddag vragen of ze het hier ook doen! zover ik begreep is het niet verplicht maar voor kinderen met een achterstand vind ik het een uitkomst.

onlangs is er mijn mijn jongste een test gedaan en het blijkt dat hij 8 maanden achterstand heeft (door het vele ziek zjin)en als het helpt om hem nu al een paar ochtende in de week naar school te brengen , breng ik hem het liefst vandaag nog

kimmetje mijn zoon heeft ook een achterstand is half buitenlands maar word nederlands opgevoed en hij krijgt indd ook een dagdeel vergoed …

before you judge me, try hard to love me

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 25 Jan 2011 08:56:39

@ Kimmetje en dat klopt dan dus niet. Ik ben zelf geen voorstander van verplicht naar school met 2.5, maar als ze dit invoeren dan allemaal dezelfde rechten en plichten. Dan jij ook vergoeding krijgen net als de andere.

Groetjes,

Michèle

Op de speelzaal waar ik werk, komen allochtone kindjes vier dagdelen met subsidie. Maaaaaaaar we hebben ook nederlandse kindjes die vier keer komen door bijv. een spraakachterstand of sociaal emotionele problemen (wat daar de oorzaak dan ook van mag zijn - ouders met verstandelijke beperking, sociale achterstand bij ouders, onveilige gezinssituatie e.d.). Ook deze nederlandse kindjes krijgen de gesubsidieerde plaats. Het geeft ze een goede voorbereiding op de basisschool al is het alleen maar voor het aanleren van sociale vaardigheden.

Wat betreft de allochtone kindjes en hun ouders bij ons op de speelzaal…kijk eens naar de gemeente die de moeders zou moeten oproepen voor een taalcursus of inbugeringscursus. Daar ligt vaak het probleem, niet alleen bij de moeders…veel moeders van ons die willen graag nederlands leren, maar ze ‘mogen’ om bepaalde redenen nog niet naar school. En dat vind ik pas een domme regel! Zij moeten wachten tot ze opgeroepen worden terwijl ze zo graag willen…

Dus wat mij betreft mogen die vijf dagdelen komen!

100% Met je eens Michele.
Hier gaan kinderen (allochtonen kindjes en ook nederlandse kindjes met een taalachterstand) 4 dagdelen naar school, zij krijgen ook voorrant op niet VVE kinderen.
Ik vind dat als ouders hier WEL iets aan kunnen doen ze hun aan moeten pakken.
Ik ben het dus met jou eens.

Ik vind het een goed idee maar 5 ochtenden vanaf 2.5 jaar lijkt te veel! In Groot-Brittannië gaan kinderen naar school 5 ochtenden per week vanaf 3 jaar. Voor sommige kinderen is dit ok, maar voor anderen is het te veel.

thuisblijfmoeder van F(4) en R(3)

Morgan heeft op het KDV PUK. Dat is ook ontwikkeld voor kinderen in achterstandswijken. Ja ik woon volgens regeringsbegrippen in een zogenaamde achterstandswijk omdat wij wat meer allochtonen hebben dan in de niet te betalen duurdere wijken van Den haag. Maar goed PUK is zo’n ontzettend succes bij alle kindjes, alloch en autochtoon dat hij waarschijnlijk overal geintroduceerd gaat worden. En dan denk ik gun alle kindjes dit maar wel op een normale manier, Niet omdat het MOET omdat hun velletje een ander kleurtje heeft en inderdaad ze moeten het aan kunnen. Ik ken ook kindjes die tot 5 af en teo thuis gehouden worden om even bij te tanken.

Groetjes,

Michèle

Inge en Michèle wat kun je er aan doen als ouders. Want voel me nu toch aangevallen.
Ik lees en doe van alles met Dylano maar praten ho maar Zeg mij maar wat ik verkeerd doe.

Liefs Michelle

Michelle, voel je niet aangevallen! Ze hebben het over de moeders die wel iets KUNNEN doen maar het niet doen
Jij doet er wel alles aan!! En zij bedoelen dus de ouders die er NIET alles aan doen
Ik vind het wel heel goed dat deze mogelijkheid er is, maar ik vind wel dat het vrijwillig moet blijven.
Voor mensen met kinderen die inderdaad een taalachterstand hebben is dit een geweldige oplossing toch (autochtoon of allochtoon whatever, we zijn allemaal gelijk )

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Gewijzigd door - goudvisje20 op 25 Jan 2011 23:07:59

ik ben het met michelle eens ik praat lees en oefen veel met de kleine, gaat naar de psz en logepedie, praten doet hij steeds iets beter, maar door zijn langdurige ziektebed is hij gewoon achter komen te staan.
maar omdat hij half buitenlands is word er dus vanuit gegaan (niet alleen hier hoor)dat het de schuld bij de ouders ligt en dus het oneerlijk is dat hij een dagdeel vergoed krijgt??hij spreekt geen woord van zijn vadertaal net als de andere twee kids , wat ik trouwens best wel jammer vind , maar hier hebben we bewust voor gekozen aangezien we in nl wonen is die taal belangrijker.

tips voor een snellere vooruitgang zijn van harte welkom, maar ik ben blij als hij indd eerder naar de basisschool mag en als dat blijkt te helpen

en sommige moeders hier weten dat ik het al ontzettend moeilijk heb gehad om de babytijd voorgoed achter me te laten , met name michele die mij toen goed heeft geholpen, dus dit komt in mijn ogen dan ook best aanvallend over terwijl ik alles aangrijp om het te helpen met zijn achterstand .

before you judge me, try hard to love me

Mamma van 3 jongens en Michelle ik heb het ook inderdaad niet over jullie en over moeders die wel de tijd nemen om hun kinderen te leren praten, die de tijd nemen om aandacht aan ze te geven en ze voor te lezen. Maar over moeders zoals mijn schoonzus die letterlijk alleen naar haar kind kijkt als er visite is, nog nooit van der leven een letter voorgelezen heeft aan hem en als ze even kan hem meer negeert dan dat ze tegen hem praat. Die ouders heb ik het over. Helaas heb ik geen tips voor jullie en jullie doen het hartstikke goed dus voel je alsjeblieft niet aangevallen. Want dat is het laatste dat ik wil.

Groetjes,

Michèle

Tja het is helaas een lastig onderwerp. Want ik ben het zeker met Michelle eens dat het belachelijk is dat ze VVE kinderen al zo snel naar school sturen en anderen die zeer slecht nederlands spreken niet. Het is gewoon heel moeilijk te controleren of ouders er alles aan doen om hun kind nederlands te leren. Bijv. in het geval van de schoonzus van Michelle is het echt wel duidelijk dat die er gewoon niks aan doen om hun kind fatsoenlijk te leren praten. Maar bij jou Michelle kun je er echt niks aan doen dat Dylano niet praat. Je doet er alles aan en ook mammavan3jongens. Jullie valt niets te verwijten, maar ja hoe kun je zoiets gaan regelen. Voor wie zou het dan wel moeten gelden dat ze met 2,5 jaar naar school mogen en voor wie niet. En idd moet er dan ook eerlijk naar de vergoeding gekeken worden. Want het is natuurlijk te gek voor woorden dat de een het wel vergoed krijgt en de ander zoals Kim helemaal niets.

Groetjes,
Sandra

Ik krijg ook niets vergoed hoor Maar als het blijft zoals het is, zie ik Dylano toch graag 5 ochtenden naar school gaan. Maar nog paar weekjes aanlijken en anders logopedie.

Dylano zit trouwens op een gewone psz.

Liefs Michelle

@ michelle ik personlijk vind dat mocht jij dat willen jij dan ook voor die vergoeding in aanmerking komt. En ik snap dat jij dit wel ziet zitten, maar ik vind nog steeds dat de kindjes het ook wel aan moeten kunnen, en er moet ook mogelijkheid zijn. Neem nou Morgan die 4 dagen aar het kdv gaat omdat wij beide werken, gaat het kdv het op zich nemen om haar te halen en te brengen? Denk het niet, en ik kan het niet doen ivm met me werk. Dan zou daar ook weer een oplossing voor gezocht moeten worden.

Groetjes,

Michèle