Je kindje laten dopen

quote:
Jij ook al een horloge met je communie? Ik ook! Ook een zilverkleurige met een schakelbandje in plaats van een leren bandje?

Groetekes, Sje

Nee, sporthorloge van Swatch (of zoiets) het was 1 met een groenig bandje met een in een ander kleurtje een surfer erop. Ik had hem zelf uit mogen kiezen…al zou ik hem nu oerlelijk vinden hahaha.
Maar ja, toen wilde ik een sporthorloge, want ik zwom vaak :S :smiley:

quote:
En ja...die communiefeesten wat er tegenwoordig gegeven worden vind ik vaak ook TE. Friet/patat voor de kinderen, een koud buffet voor de volwassenen, een springkussen word gehuurd, een clown komt de kinderen vermaken een berg aan snoepgoed voor de kinderen ect. + dat de cadeau's tegenwoordig niet meer gekker kunnen; fietsen, tv's, veel geld in een enveloppe, spelcomputers ect ect. En dan de feesten die op zuipfeesten lijken die tot midden in de nacht duren....

Klinkt als een Bar Mitswa die je altijd in die amerikaanse films ziet. Ik heb er niet veel verstand van maar eh was communie niet veel soberder???

Groetjes,

Michèle

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje geschokt ben over sommige reacties hier.
Ten eerste: de Bijbel zegt helemaal niks over de kinderdoop!! Als je de Bijbel goed leest, zie je dat alleen mensen zich laten dopen die echt vergeving van God zochten. (Mattheus 3). Baby’s kunnen dit niet doen. Baby’s en kinderen werden wel gezegend door Jezus, maar dat is iets anders. Maar goed, de Katholoieken en Protesten houden dit in traditie. De Evangelische en Pinkster gelovigen doen de doop als volwassenen. Hier kan je kindje dan later zelf voor kiezen.
Ten tweede, moet je de doop zien als een verbond dat je sluit met God. Net zoals je een huwelijk sluit. Hoe kun je in vredesnaam een baby een verbond laten sluiten als jezelf niet eens geloofd? In mijn ogen erg hypocriet.
Ik vind het dan nog wat anders als je er in gelooft, en dat je bewust je kind wil opvoeden in het Chr. geloof.

Ik raad het Isa-schatje Isa dan ook sterk af om d’r baby te laten dopen. Je kunt niet sollen met God. Waarom lees je zelf niet eerst de Bijbel, bijv. het boek van Johannes, en dan kun je alsnog een beslissing maken. Maar laat je niet gek maken door het idee dat je zoontje er straks niet bij zal horen. Het geloof is iets persoonlijks, en de jeugd van tegenwoordig is kristisch. Ik denk dat hij het later meer zou waarderen als je eerlijk bent dan dat je iets hypocriets doet: hem iets laten doen waar je zelf helemaal niet achter staat.

Sorry voor de preek. Ik ben getrouwd met een voorganger (dominee) en heb zelf m’n Masters in Theologie gehaald, dus …

Sterkte met je keuze.

Groetjes, Daniella

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Dylano wordt wel gedoopt al is mijn vriend niet gelovig maar ik wel, al wil dat niet zeggen dat ik iedere zondag in de kerk zit, ik hoef niet in de kerk te zitten om te geloven.
Mijn vriend accepteerd mijn keuze gelukkig.
Hier wordt er op school niets meer aan gedaan met de communie dat moet je zelf regelen met de kerk daar krijgen ze een folder voor mee via school, dus dat is hier verder geen probleem voor het wel of niet dopen, al vindt ik dat totaal geen reden om een kind te laten dopen, dat doe je vanuit je geloof en anders niet. En niet om erbij te horen.

Groetjes Michelle

Lilypie Kids birthday PicLilypie Kids birthday Ticker

Lilypie 1st Birthday PicLilypie 1st Birthday Ticker

ja ik heb ook een horloge gekregen toen en een ketting met een kruisje!

@ Dootje, ik heb nergens gezegt dat ik niet geloof, ik heb gezegt dat ik niet echt geloof in de zin van dat ik niet STERK geloof, als je goed had gelezen had ik ook duidelijk vermeld dat ik geloof in het goed en kwaad en als dat dan god en duivel mag heten dat dat best zo zou kunnen zijn.
ik ben zelf katholiek en ik heb de bijbel ooit eens gelezen niet helemaal welliswaar maar in gedeeltes, verder heb ik op een katholieke school gezeten waar toen nog veel aandacht werd besteed aan het geloof, dus allemaal prima dat jij er veel verstand van hebt, maar goed iedereen verstaat wat anders onder het geloof en god heeft nooit uitgesproken dat je het met alles eens moet zijn wat hij zegt. Ik ben van mening dat god juist wil dat iedereen haar/zijn eigen keuzes maakt ongeacht de rede van het hoe en waarom. Jezus was ook maar een mens, welliswaar een heilige maar dat wil niet zeggen dat hij in alles gelijk had en hij had ook respect voor degene die ook een eigen invulling maakte. zolang het maar in het goede bleef.
Je moet het ook niet zo zwart wit zien zovan; oh zij wil Rico laten dopen omdat hij er dan bij hoort.
dat is echt klets. het heeft meerdere redene. ik wil gewoon dat hij “kennis” maakt met het geloof en met de feesten (zeker de betekenis van die feesten) en wat hij er later mee doet moet hij zelf weten.
hij gaat zoiezo naar een katholieke school, alhoewel het daar nu ook minder streng is kwa geloof dan vroeger.
als jij je zo goed hebt ingelezen zou je dat ook weten, dat het “geloof” op scholen ook is afgezwakt en dat mensen er ook een eigen draai aan gegeven hebben. je weet wel de uitspraak: jij zegt dat tegen diegene…en diegene maakt er weer wat anders van en die zegt het weer tegen iemand bladiebladiebla. uiteindelijk is iemand al dood en begraven terwijl diegene alleen een gebroken teen had.
en dat je vind dat ik spot met god vind ik nogal crue oftewel onbeschoft van jou kant. want nu insinueer je dat ik lak heb aan het geloof en maar meega met de flow. en dat is absoluut niet waar

@Michelle: ja wat je zegt niet elke keer in de kerk zitten om te laten merken dat je gelooft, je gelooft en je bepaald zefl wat je daar mee doet niet waar?
en wat ik al eerder zei, om erbij te horen is geen rede nee maar dat is ook niet de enigste rede die ik noemde

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

@Isa-schatje-Isa,
Mijn bedoeling was om je aan het denken te zetten, en dat je bewust die keuze zal maken.
Ik ben het niet eens met alles wat je zegt en gelooft, de Katholieke kerk zal het ook niet met je eens zijn dat Jezus alleen een heilige is. Maar goed, ik snap dat ieders geloof persoonlijk is.
Ik bedoelde ook niet snot-neuzerig over te komen of dat ik het beter weet, want in principe heeft iedereen een andere/eigen ervaring. Maar samen zou je achter antwoorden kunnen komen.
Jij wou graag reacties, en daarom geef ik je de mijne. Het is jou keuze en niet de mijne. Alleen jammer dat je je zo aangevallen voelt. Misschien was ik inderdaad te cru. Sorry.
Groetjes, daniella

@ dootje, wat jij zegt inderdaad, Ik heb wel godsdients op school gehad omdat mijn moeder wilde dat ik wel meekreeg wat er in de wereld speelde dus niet alleen het christendom. Ik heb op een internationaal college gezeten, 75 nationaliteiten dus veel meegekregen, Maar ik was inderdaad vergeten dat alleen de volwassenen gedoopt werden en de kinderen gezegend. Wat ji jzegt is logisch. Hoe kan een baby/ kind nou zonde hebben. Ja stiekum een snoepje pikken uit de pot, maar ik neem aan dat God dat ook wel door de vingers kan zien Klein grapje.

Maar goed wij zijn niet gelovig/ kerkelijk/ gedoopt. Maar als Morgan daar later wel voor kiest is dat haar goed recht. Mits het haar eigen keuze is en er goed over nagedacht is.

Groetjes,

Michèle

@ Dootje,
ik zei dus: Jezus is ook maar een mens, welliswaar een heilige,
hij is toch een heilige of niet dan? daarmee wil ik niet zeggen dat hij geen mens is maar een heilige.
Ik voelde me niet aangevallen. ik vond het alleen cru dat je insinueerde dat ik zou spotten met god, op dat punt viel je me idd aan maar niet dat ik er erg mee zit. vond het alleen jammer dat je het zo beschreef.

verder tja, jij hebt je punten van waarheid natuurlijk, maar goed ik geloof in goed en kwaad, maar ik geloof ook in het spirituele. en iedereen doopt zijn/haar kind om een andere reden, ik wil hem laten dopen om meerdere redenen maar niet als enigste reden omdat ik hem zou opvoeden zoals god dat wil. god wil gewoon dat je je kind goed opvoedt ongeacht hoe. god heeft nooit iemand verplicht dagelijks naar de kerk te gaan.
wat ik ook al eerder zei: mijn tante is echt sterk gelovig maar gaat niet elke dag naar de kerk en bid ook niet elke keer voor het eten: zij zegt; god weet dat ik hem dankbaar ben.
en dat is het hele punt van het geloof, iedereen die in god gelooft doet dat op een bepaalde manier, de ene laat dat blijken door dagelijkse kerkbezoekjes, de ander laat dat “geestelijk” blijken, dmv denken en spreken tot god in jezelf, en niet hardop. hetzelfde als de ene die hardop bid… en de andere het “inwendig” doet.

Ik ben blij dat je je niet aangevallen voelt.

Het bezoeken van de kerk heeft idd geen enkele betekenis, als je geen relatie met God hebt. Ik hou ook niet zo van tradities die door de mens of kerk bedacht zijn, tenzij het gebaseerd is op de Bijbel. Maar zo streng is het geloof niet. Ik denk als jij je kind goed wil opvoeden, dan is dat goed, en het zou mooi/belangrijk zijn als dat gecombineerd gaat met het geloof. God heeft die regels gemaakt om ons te beschermen en blij te maken, maar Hij wil ook een relatie met ons, want Hij heeft ons immers gemaakt.

Ik vind zulke discussies erg interesant, en zou er uren over door kunnen kwekken, maar ik denk niet dat het erg gepast is op deze site.

Ik ga m’n kleintje eten geven,
Groetjes, daniella

@Inge
Ik bedoelde inderdaad dat ik voor me geloof niet in de kerk hoef te zitten
en ik weet wat je bedoelde

Groetjes Michelle

hahaha nou hier nog een hoor, zeker in sprongentijd ben ik blij dat t weekend is, Daan thuis is en ik ook is even een beetje rustig aan kan doen. ik geloof daadwerkelijk in God, maar hij weet heus wel dat ik ook af en toe m’n rust moet hebben…toch??

liefs,
Rinske

Ik vind ook dat je om gelovig te zijn niet in de kerk hoeft te komen.

Voorbeeld: iemand die ik ken zat (want inmiddels overleden) elke week trouw in de kerk maar ondertussen was het geen eerlijk mens in het dagelijks leven. Ze had nogal de neiging om te liegen en te stoken.

Ik ben niet gelovig (hoewel ik wel het gevoel heb dat er meer is, maar daar hangt voor mij niet de naam God aan vast), kom niet in de kerk, maar ik ben een eerlijk mens, probeer goed te zijn voor anderen, ben betrokken bij het lief en leed bij anderen, zorg zo goed mogelijk voor anderen als ze me nodig hebben, etc.

Wie is nou een beter mens? Wie komt (even zwart-wit gezegd) in de hemel van ons tweeën?

Daardoor ben ik ook na gaan denken over het geloof en wat de kerk daarin voor betekenis heeft. Je kunt wel elke week in de kerk zitten maar als je daarbuiten geen goed mens bent, dan zit je naar mijn mening in die kerk hypocriet te zijn.

Groetekes, Sje

Daarom, ik geloof wel sje maar daar hoef ik niet voor in de kerk te zitten waar inderdaad bij veel mensen het niet gemeend is

Groetjes Michelle

Precies, zo denk ik er ook over. Ik vraag me af hoeveel mensen naar de kerk gaan terwijl ze er eigenlijk niks mee hebben.

Groetekes, Sje

heel veel

Groetjes Michelle

ik ga uit eerbied wel is naar de kerk voor mn oma, omdat opa dus overleden is en zij graag met kerst naar de kerk wilde met ons, dus voor haar deed ik dat.
ik vind het ook hypocriet dat mensen naar de kerk gaan om de rest te laten 'zien" dat je een goed mens bent maar ondertussen.
maar om die rede zou ik nooit gaan.
ik luister meestal maar met een half oor, en als ik wat interesants hoor luister ik weer. wat ik al zei, als het mis is voor mn opa of als zij zoveel jaar getrouwd (zouden) zijn wil ze graag daar zijn omdat ze dan het gevoel heeft dichterbij hem te staan. ik ga er dan heen voor haar en omdat ik dan idd ook het gevoel heb bij opa te zijn niet zo zeer bij god.

Of ik echt in jezus christus geloof weet ik niet. het zou kunnen dat hij bestaat, maar wat ik al eerder zei ik ben meer spiritueel gelovig. iedereen heeft haar of zijn eigen god. voor mij hoeft god geen naam te hebben, ik hou het simpel het goede is god en eht slechte is de duivel.
maar of het allemaal samenhangt met jezus weet ik niet. ik weet het simpelweg gewoon niet want ik ben er niet bij geweest…daarom noemen ze het ook geloven, maar ik weet het in die zin zelfs niet of ik het wel moet geloven of niet.
toch vind ik het interesant om sommige dingen mee te maken die er daar aan vast hangen en heb ik mijn eigen “geloof” misschien gecreeerd. ik ben niet van mening dat god onze beslissingen maakt, een beslissing maak je in mijn ogen zelf en niemand anders. je kunt je beslissingen WEL laten leiden…maar de mijne worden meestal gestuurd doordat ik geloof in spiritualiteit. het klinkt nu wat onsamenhangend misschien maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik dus wel zeker DAARin geloof en niet zeker weet of ik in jezus himself geloof maar gewoon in EEN god…moeilijke uitleg maar snapje hem een beetje?

Verder heb ik wel een kerststal onder de boom staan hoor! omdat het bij katholiek zijn hoort en ik het wel net zo netjes vind op die manier respect te geven aan het geloof. aan ons geloof

het kindeke mag er pas met kerst in he

Groetjes Michelle

nee hoor die staat hier gewoon het hele jaar door
haha als het aan mij ligt de kerstboom ook hahaha

Groetjes Michelle

Het maakt wel wat los he deze topic, haha

Ik wilde nog heel even terug komen over de opmerking dat het hypocriet is om Kerst te vieren als je niet gelovig bent. Hier ben ik het niet mee eens. Alleen vieren wij Kerst op een andere manier als mensen die gelovig zijn. Wij staan die dagen niet stil bij het geloof. Wij zien het als een paar gezellige dagen met familie en vrienden. Ik voel me ook zeker niet hypocriet als ik een kerstboom opzet…dit doen wij om het huis gezellig te maken en om extra sfeer aan deze dagen te geven. Verder lijkt me er niets mis mee dat kinderen (zoals mijn zoontje) tijdens deze dagen iets horen of meekrijgen over het geloof in het algemeen. Dit vind ik informatief.

Naar de kerk gaan is misschien een ander verhaal, maar ik moet zeggen dat ik ook weleens met een vriendin ben meegeweest naar een mis tijdens Kerst. ik wilde gewoon graag meemaken wat er dan allemaal gezegd en gezongen wordt. Als mijn kindje later een keer met een vriendje mee wil vind ik dit zeker goed en helemaal niet hypocriet.

Als ik op vakantie ben ofzo dan bezoek ik ook vaak een kerk. Ik vind de kerk altijd iets moois en indrukwekkends hebben. Ik word er altijd erg rustig van…dit heeft niets met het geloof te maken, maar gewoon een gevoel wat ik heb.

Gelukkig heeft ieder zijn eigen meningen en gedachten. Alleen maar goed en interessant denk ik

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker