Wij hebben onze dochters ook gedoopt.
Ook om redenen waarvan hier gezegt word, “om die rede moet je je kinderen niet laten dopen.”
Wij hebben ze in eerste instantie laten dopen ‘omdat het er bij hoort’. Beetje moeilijk uit te leggen, maar we hadden dat gevoel gewoon dat het ‘moest’.
Wij zijn zelf gedoopt en willen de kinderen een stukje van het christendom meegeven, wat ze daar later mee doen, moeten ze helemaal zelf weten. Wij willen ze een zetje geven in de goede richting (voor ons voeld dat zo)
Ik geloof zelf niet in God, wel dat er meer is dan alles hier op aarde, maar dat er 1 God is, gaat er bij mij niet in. Mijn vriend geloofd dat er wel “iets” is, hoe hij er precies over denkt en hoe sterk hij geloofd weet ik niet.
Daarnaast hebben we ze ook laten dopen zodat op het moment dat het tijd voor de communie is, de kinderen indd niet zich snel snel moeten laten dopen zodat zij ook de communie kunnen doen en een groot feest krijgen. In mijn ogen doen 9 van de 10 kindjes de communie voor het grote feest en de cadeau’tjes. Dat ze dan op dat moment iets van het geloof mee krijgen is heel fijn en dan kunnen ze eens rustig nadenken.
We wilde de meiden in het kapelletje van Pater Karel laten dopen, maar omdat wij niet woonachtig zijn in Munstergeleen mocht dit niet. De priester die de meiden gedoopt heeft is familie van mijn vriend en was eigenlijk ook best nuchter. Hij vroeg ons iets, terwijl hij eigenlijk al wist dat we het antwoord niet wisten en hij was zelf ook niet streng gelovig, tenminste zo kwam het over.
Hij is hier op bezoek geweest om het doopsel door te spreken, wat hij zou zeggen, welke vragen hij zou stellen en wilde ook onze antwoorden. Hij wilde ook dat we gingen nadenken over bepaalde dingen, wat ik best wel goed vond.
Uiteindelijk hebben we de meiden bij de nonnetjes gedoopt. Heel leuk en ‘intiem’.
Ik vind dat wanneer je je kinderen niet laat dopen je hun ook niet met katholieke feesten mee moet laten doen. De moslims doen ook niet mee aan kerst, dus waarom zou een niet gelovige dan aan bv kerst of carnaval doen? Kerst, pasen, carnaval ect vieren terwijl je niet gelovig bent of niet gedoopt bent, dat vind ik hypocriet. Doe je het wel, vind ik dat je je kind ook bekend moet maken met feesten/gewoontes/tradities van andere geloven (boedisme, moslim, hindoeisme ect)
Ik bedoel, ik ga ook niet meedoen aan de rammadan of het suikerfeest vieren en bidden met mijn hoofd naar Mekka gericht, want ik ben katholiek en geen moslim.