Hoe wonen jullie?

Hier in Den haag kun je wel een huis kopen onder de 2 ton MAAR dan zit je 1 in een buurt waar je je kinderen niet kan of wil buiten laten spelen of het huis is in een dermate staat dat je zoveel bij moet lenen/ leggen dat je beter voor die 2 ton kan gaan en dan zit je zelfs niet echt lekker. Toen wij voor een huis wilde gaan hebben we gekeken naar een hypotheek op 1.5 salaris. We zouden flink in ruimte inleveren maar dat wilde we best doen, alleen tja toen bleek dus dat wij geen hypotheek konden krijgen. Een kleiner huisje huren zit er ook niet in want daar verdienen we weer te veel voor. En dan zeg ik heel eerlijk dan blijf ik ook werken en heb dan dus deze ruimte voor de prijs die ik nu betaal. Maar ik ben het wel helemaal met Bakmamma eens dat als je op elk punt aan je top zit omdat je dat per se wil, dat je dan ook niet moet klagen dat je moet werken. Kijk wij vinden het beide niet erg om te werken en als ik morgan der gelukzalige blik zie omdat ze weer naar het kdv mag dan weet ik dat ik haar daar ook geen kwaad mee doe. Ik heb wel eens gezegd ik kon uit een arbeidersgezin dus ik weet ook niet beter denk ik, maar je zult mij ook niet horen klagen. Hooguit dat ik een baas zat ben maar ja daar probeer ik nu ook wat aan te doen

Groetjes,

Michèle

Hier in onze streek kost een bouwgrond alleen al rond de 120 000 euro. Dan moet je nog een heel huis erop zetten. Een huis dat helemaal in orde is koop je hier niet onder de 250 000 euro.

Wij kunnen dus zeker niet van één salaris rondkomen, aangezien m’n man minder verdient dan ik. We hebben wel twee auto’s, waarvan één een hele oude van 500 euro
Op vakantie gaan zit er bij ons de eerste 5 jaar ook niet in, omdat we ons huis aan het verbouwen zijn. En dit is niet omdat we meer luxe willen, maar omdat het een oud huis is, met kleine keuken waar ik nog geen eten in kan opslagen omdat er maar een paar kasten zijn.

M’n man wil wel zelfstandig worden, maar dan moet hij eerst een cursus volgen en tegen dat heel het zaakje dan op poten staat, gaan de kinderen al lang naar school en is het ook stom dat ik dan stop met werken.

Huren is hier al bijna even duur als een lening aangaan en huurtoeslag bestaat volgens mij niet in België, tenzij je onder de armoedegrens verdient…

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Hier (niet in Rotterdam, maar in het dorp vlakbij waar we graag willen gaan wonen) inderdaad ook bijna geen huizen te koop onder de 2 ton, helaas!
En wat er te koop is, is zo’n bouwval, dat je er uiteindelijk veel meer aan kwijt bent.

Helemaal jammer is dat ook veel nieuwbouw staat, wat wel heel erg mooie huizen zijn, maar echt onbetaalbaar! Ze beginnen ongeveer bij 4 ton, echt niet normaal!
Dus ja, ook hier is het wel zinvol dat we allebei gaan werken. Enne… ik wil no way fulltime werken, dat heb ik er dan ook niet voor over.

Liefs, Anne

@ Bakmamma volgens mij hoef je het daarvoor ook niet meer te doen. Belgie als belastingparadijs is geloof een beetje aangepast.

Groetjes,

Michèle

Dat hangt er vanaf welke streek je woont hé. En aangezien we nogal familiegehecht zijn, had ik geen zin om een goedkoper huis te kopen, maar ver weg van familie en werk. Met de auto ben ik op tien minuten bij mijn ouders, en op 5 minuten op m’n werk. Mijn zus woont een dik kwartier van ons. M’n man z’n zus woont bij ons in de straat. Z’n broer op tien minuten.

Ik denk dat je de belastingen niet echt kan vergelijken hoor, want hier betalen we voor het één meer en het ander weer minder. Wij hebben destijds gekocht met zicht op een renovatiepremie. Als we 30 000 euro spendeerden, kregen we 10 000 terug. Die premie is afgeschaft voor we onze werken af hadden, dus nu kunnen we alles netjes zelf betalen ook.

Trouwens, mijn man had met z’n ex ook een huis gekocht, voor een prikje, toen de prijzen nog niet zo hoog waren, zo’n tien jaar geleden. De leningen waren toen ook een stuk goedkoper. Mijn zus net hetzelfde. Wij hebben gewoon de pech gehad dat de prijzen de laatste zes- zeven jaar enorm gestegen zijn.

Heb niet alles gelezen maar wil ook wel ff zeggen hoe wij wonen.

Wij wonen in een rijtjes huis met erker.
woonkamer die is uitgebouwd en een grote uitgebouwde keuken met hoekkeuken en eiland.
Badkamer wilde ik perse benenden hebben omdat ik dat erg fijn vind.
Boven hadden we 3 slaapkamers en toilet maar hebben we 2 slaapkamers (grote) van gemaakt.
Op zolder hebben wij 3 kamers waarvan 2 slaapkamers en een wasmachinekamer.
Bovenop de zolder hebben we nog een bergzolder.
We hebben een schuur en een eigen oprit met carport die met een garagedeur in de tuin afgeschermd zit.
We hebben een gewone tuin.

Wij wonen in tilburg vlakbij het centrum in een gewilde buurt.
Wonen hier nu 6 jaar en hebben het gekocht op 1 salaris.

Gr, danielle

Ook ik heb niet alles gelezen

Wij wonen in een rijtjeshuis van 110 m2 in Purmerend, tegen Amsterdam aan.
De huiskamer met open keuken loopt in een L-vorm. Op de 1e verdieping hebben we 2 slaapkamers, de badkamer (zonder bad) en een berging waar ook de wasmachine en droger staan.
Op zolder hebben we een dakkapel laten plaatsen, dat is nu 1 slaapkamer. De zolder heeft eventueel wel de optie om op te delen en er dus nog een slaapkamer in te maken.
We hebben een riante tuin van 13 meter lang en 5 meter breed.

We hebben het huis op 1 salaris gekocht, maar het huis was dan ook vrij goedkoop. We wonen in een buurt die slecht bekend stond, en wij konden het huis daarom goedkoop kopen. Inmiddels is dat allemaal verleden tijd en wonen wij er heerlijk.

Omdat we vlakbij Amsterdam wonen zijn de huizen hier over het algemeen vrij duur, ook de belastingen.

Lilypie First Birthday tickers

In Tilburg zijn de prijzen ook best duur.
Wij hebben het goedkoop kunnen kopen en mijn vriend en familie/vrienden heben het verbouwd.
Wij hebben bewust gekozen bijvoorbeeld voor de badkamer beneden te bouwen zodat we boven de kleine slaapkamer bij de andere konden trekken en er een grote van konden maken en we hebben bij elkaar toch 4 slaapkamers over.
De badkamer is vierkant (3x3) en heeft een bad met wihrpool en jetstreem en een inloopdouche en een badmeubel…alles in marmer.
We hebben sinds kort een dakterras gemaakt van 25 vierkante meter en dat is net een extra tuin!

Wij woonden eerst in een huurflatje omdat mijn vriend daar al woonde maar daar betaalde we meer huur dan dat we nu aan hypotheek kwijt zijn en het was een wijk wara je niet wil wonen.
Ik heb het 5 maanden volgehouden daar en toen dit huis gekocht!

Dus wij zijn met een koophuis goedkoper uit.
Mijn vriend verdient wel goed waardoor hij geen huursubsidie ofzo kreeg en de volle mep moest betalen.
Over een x aantal jaar hebben we wel een leuk cnetje opgebouwd door ons koophuis.

Gr, danielle

Toch vind ik het echt raar dat je een huis op één salaris kan kopen, want op m’n man z’n salaris konden we maar 90 000 euro lenen. Daar heb je niets voor.

@sofie: ligt eraan hoeveel je man verdiend ook.
mijn vriend verdiend goed en wij wilden ook perse een leuk leven hebben en niet moeten werken om een huis te kunnen betalen.
Dus wat ik verdien is gewoon voor extra en ik betaal het eten dat hebben we vanaf het begin afgesproken zodat ik ook wat in het huishouden bijdraag.

Ik denk ook dat het ligt aan de provincie waar je woont.
Ik denk dat bijvoorbeeld Friesland veel goedkoper is en dat daar een 1 verdienen makkelijk een huis kan betalen.
Ga je naar Amsterdam dan moet je wel dubbelsalaris hebben om een huis te kopen denk ik.

Gr, danielle

Dat het van z’n salaris afhangt weet ik hoor Maar dat andere mensen dan dubbel zoveel verdienen zou ik raar vinden. Tenzij ze zelfstandig zijn.

Wij konden ook alleen dit huis met 1 salaris kopen hoor! En het werd ook eigenlijk afgeraden om te doen… Maar wij wisten dat ik meer ging verdienen en onze makelaar heeft gezorgd dat er nog heel veel van het koopbedrag af ging door het argument dat het een slechte buurt was. Het huis tond ook al 2 jaar te koop, dus ze wilde ervan af.
En dit was 6 jaar geleden…

Lilypie First Birthday tickers

wij wonen ook in België, in een vrijstaand huis met een tuin. We wonen 5 km van de NL grens. We hebben het (met hulp uiteraard) zelf gebouwd. De grond hebben we vrij goedkoop kunnen kopen via kennissen en mijn vriend en ik hadden allebei al een koophuis/appartement waardoor we door de overwaarde dit nu konden doen. Ik wil hier nooit meer weg :smiley: dicht bij familie en vrienden en lekker rustig. Enige nadeel is dat je een eindje moet rijden als je een keer lekker wil shoppen.
@Sophie: mijn vriend is Nederlander en daardoor weet ik dat ze heel anders lenen dan wij. Omdat wij allebei in Nl werken zijn we destijds ook bij een Nl bank geweest, en daar konden we veeeeeel meer lenen dan hier. Ook door het belastingsstelsel. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om in België te lenen, voelde gewoon fijner.

groetjes
Ineke

Lilypie Second Birthday tickers

Dan begrijp ik het Want hier is het niet te doen op een normaal salaris hoor.

@bakmama, dat klopt niet, http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen
hier staat in wat het modale in komen is, Daar zitten ook veel nederlanders onder, maar vanuit gaande dat veel mensen dat inkomen heeft, is dat netto ongeveer 1800 euro, en nee, meer dan 120.000 aan hypotheek krijg je daar niet op, en heb je dus geen huis voor, tenzij je in je eentje een heel piep klein kamertje/flatje koopt.

liefs woezel

dat is ook waar, ligt zeker aan de bank, wat hun beleid is en dat op op internet is een indicatie wat aangegeven wordt van wat je zou “kunnen” lenen., weet in ieder geval dat de “boeren bank van Nederland” je met dat inkomen een lening geeft van ongeveer 120.000 met dat in komen .

liefs woezel

Wij wonen niet heel groot, maar wel heel fijn. Heerlijk aan de kust, in een kindvriendelijke buurt in een leuk dorp bij Den Haag. De woonkamer is niet groot, maar er zit een serre aan vast, waar we de eettafel in hebben, zodat we genoeg ruimte hebben. Mooie open keuken en een badkamer met ligbad beneden. Eerste verdieping 3 slaapkamers, waarvan 1 vrij klein. En dan nog een zolder waar je niet kunt staan, maar wel veel troep kwijt kan! Tuin is ook niet groot, maar we hebben een schuurtje, kunnen er heerlijk zitten en bbqen, dus ook daarmee ben ik heel tevreden.

Mn man werkt fulltime en ik 3 dagen. Zonder mijn salaris zou het heel krap worden. Nou vind ik het ook fijn om zelf wat te werken, al wil ik tzt wel echt iets anders gaan doen. In oktober of november heb ik goed zicht op hoeveel we kwijt zijn met 2 kids op het kdv 2 dagen, weten we of mn man een nieuwe baan heeft met nieuw salaris, en hoe we het doen met de andere kosten van 2 kinderen. Dan wil ik het huis laten taxeren en een gesprek met onze financiele man over wat we nu zouden kunnen lenen. Volgens internet ing ruim 3 ton, maar de maandlasten die daarbij komen kijken, vind ik zelf niet verantwoord. Ik wil inderdaad ook leuk blijven leven. Dus inderdaad soms uit eten, niet ieder dubbeltje om hoeven draaien. Nou gaan we nooit heel duur op vakantie en hebben we sinds kort een scooter ipv tweede auto.

Ik vind zelf dat we geen gekke doen en niet heel groot of heel klein wonen. Maar het kan ook geen kwaad om ambitie te hebben, op verschillende gebieden. Dus qua werk, maar ook wat betreft wonen. Ik heb 2 gelukkige kinderen waar ik graag bij ben en hoe we het nu doen ben ik er ook veel, maar ook vind ik het leuk me verder te ontwikkelen op het gebied van werk.

@ Bakmamma toen wij bij de hypotheker zaten en nog niet wisten dat we niet konden lenen zeg maar toen kregen we een lijst van alle hypotheek verstrekkers en daar zat heel wat verschil in zeg maar. Van zeer verstandig tot zeer onverstandig zeg maar.

Groetjes,

Michèle

Wow!
Ik zat net nog eens na te rekenen, via die link die bakmama gaf. Als we nu een hypotheek zouden afsluiten, kunnen we maar een hypotheek krijgen voor een huis van 147000!
Terwijl we dus 2,5 jaar geleden -net voor de crisis - voor 185000 konden kopen!
Dat verschil vind ik wel heel groot…
Nou zal dat inderdaad per bank ook wel schelen, maar toch…
De hypotheek zoals we die nu hebben kunnen we dus makkelijk opbrengen, dus waarom zouden we nu opeens veel minder kunnen lenen?

@Bakmamma nee zeker niet onverstandig. Wij waren er nog niet helemaal uit. Weet alleen dat we nooit meer naar de hyptheker gaan mochten we gaan kopen maar naar de hypotheek shop.

@ Suszje ze hebben het percentage dat je mag lenen aangepast he begin dit jaar. Kon je eerst geloof 150% lenen is het nu nog maar 120%

Groetjes,

Michèle