Heb echt ADVIES nodig! help je mij?

lieve lezers, even in het kort over onze dochter en dan mijn vraag:
onze dochter is net 10 maanden geweest. ik heb 9 maanden bv gegeven. s’nachts moest ik er dan nog altijd uit, helaas! dus sinds net aan de fles. sinds die tijd sliep ze de nachten EINDELIJK door!! 19 uur op bed en 7 uur wakker, oohhh heerlijk zeg dachten we, ze heeft het eindelijk door, maar nu het PROBLEEM!!
sinds een paar dgn is het DRAMA!!! dana haar pappa is er even niet, hij is naar afghanistan en sinds die dag of eigenlijk nacht is het zover!!!
ze huilt als ik haar op bed leg (19:00), vooral als ik dan de kamer uit loop. dus wat ik nu moet doen is haar op de arm in slaap wiegen en dat kan zo 15 tot 20 min duren en dan heel voorzichtig in bed leggen en heel zachtjes weg lopen. maar dan vervolgens wordt ze een paar keer nog wakker op de avond en huilen. waarschijnlijk droom, want als ik bij haar bedje sta en haar even geruststel slaapt ze weer, gelukkig!!!
maar nu de nacht!!! rond een uur of 23:00 of 24:00 wordt ze helemaal overstuur wakker en dan krijst ze echt alles bijelkaar, echt moord en brand. alleen als ik haar uit bed haal is ze gerust, maar zodra ik haar in bed leg dan is het flink mis. ik heb werkelijk alles al geprobeerd, van oppakken tot nergeren, licht aan en uit. bedje anders neerzetten, slaapzak aan/uit of andere slaapzak (minder dik/of juist dikker), laten huilen, zingen, praten…niks helpt…oke 1 ding helpt en dat is bij mij in bed!!! en dat is juist het PROBLEEM, dat wil ik niet want straks wil ze NIET anders. twee keer nu gedaan en ze slaapt dan als een roos, maar wil het echt niet!!! WAT MOET IK NOU??? HELLUP!!! graag jullie tips/adviezen
en oja ze is dan wel 2 tot 3 uren wakker en ik ben dan echt heeeeeeel moe en wil graag zelf slapen. hoop op berichten van jullie, alvast bedankt.

liefs mamma natas

Hoi Natas,

Wat een verhaal zeg!
Vervelend voor je en je hebt zelf je slaap ook zo nodig.
Tja, als je alles al hebt geprobeerd wat moet je dan nog doen he?
Misschien mist ze haar pappa wel. Weet niet of dat kan op die leeftijd?
Babytjes gaan zich natuurlijk wel aan je hechten. Omdat ze jullie het
meest ziet.
Als je alles al hebt geprobeerd dan ben je natuurlijk ten einde raad.
Heb je je ouders ook vlakbij wonen? Misschien heeft moeders nog tips
voor je.
Het kan natuurlijk ook een periode zijn dat ze bang zijn als ze
alleen op haar kamertje ligt. Het is daar ook wel erg stil.
En een poos laten huilen kan natuurlijk ook.
Als je er steeds heen gaat neemt je dochter op een gegeven moment
een loopje met je. Dan denkt ze mamma komt wel weer.
Wij laten Anne soms gewoon een poos huilen. (komt weinig voor trouwens)
Wij hebben echt een voorbeeldig kindje!
Vind ik soms ook wel moeilijk om te laten huilen. Maar zodra ze de trap
hoort is ze stil.
Tegenwoordig wrijf ik een poos over haar buik als ze in bed ligt en
dan slaapt ze vrijwel gelijk als ik weer beneden ben. Speen in.
Overdag is het geen probleem met slapen?
Ze heeft nog 2 slaapjes denk ik.
Zou haar toch maar laten liggen denk ik en even een knuffel geven
en zeggen dat ze weer lekker moet gaan slapen.
Je kan ook iets bij haar in bedje leggen.
Bv een thirt die naar jouw geur ruikt.
Of misschien heb je nog iets wat naar je man ruikt. Een vergeten vieze
sok onder het bed misschien?
Leg die dan maar naast haar. Is vertrouwd.

Laat je me nog wat horen!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 20 week oud

Bedankt voor leuke en snelle reactie.
ouders niet in de buurt, helaas…maar de telefoon wel bij de hand en moeders heeft ook wel tips gegeven.
zal je vertellen hoe het vannacht is gegaan:
om 20:00 bracht ik haar dit keer op bed omdat ze om half zes op mijn schoot een half uurtje in slaap was gevallen, (was niet de bedoeling), maar ze was in een keer vertrokken. ik dacht laat ik haar nu niet de fles geven voor ze gaat slapen, maar pas als ze weer rond 23:00/24:00 wakker wordt. heb haar eerst in slaap moeten wiegen en ze is om half 10 ook even wakker geweest (2 min) droom denk ik.
nu werd ze om 23:45 wakker en toen heb ik haar fles gegeven, gelukkig sliep ze daarna gauw, maar om 2 uur werd ze kletsend wakker (gelukkig niet huilend)…maar mevrouw was klaar wakker en was echt nit van plan om te gaan slapen …ik erg moe natuurlijk, maar eerst in bed laten liggen, maarja ze gaat steeds staan in bed en zitten en dan niet meer uit haar zelf liggen. dus ik om de minuut haar weer neerleggen. dat werkte voor geen meter en ze was zooo klaar wakker. toen heb ik haar maar mee naar beneden genomen en haar laten spelen!!! ik dacht misschien wordt ze dan vanzelf moe, maar deze dame is niet snel moe te krijgen. toen dana aan het spelen was (met trouwens maar 1 speeltje en lichten en tv uit) ben ik op bank gaan liggen en heb haar geen aandacht gegeven, na denk ik 45 min. ging ze zitten en zocht haar duimpje op, dus teken dat ze moe is. ik heb een flesje rovicee mee naar boven genomen, want dit vind ze tegenwoordig heerlijk om lekker aan te sabbelen en drinken en heb haar in eigen bedje gelegd. heb wel bedje naast mijn bed geschoven. eerst even licht aan gehouden en toen flesje later afgepakt en toen pakte ze haar duim. eindelijk leek ze moe te worden en de klok sloeg inmiddels 4 uur (dus twee uren verder) ze heeft vervolgens tot half 8 geslapen, maar ik was zoooo moe dat ik haar in mijn bed heb genomen en we tot 9:15 verder hebben geslapen. absoluut nog niet een perfecte nacht en hoe het zou moeten, maar ze heeft gelukkig niet 2 tot 3 uren lopen huilen. liever dan spelen dan huilen. al is 2 uur s’nachts niet t etijd om te spelen. wat denk je?? heb ik het aardig aangepakt of had ik toch anders moeten handelen?
liefs natasja

Nanik heeft dit ook. Het is begonnen toen ze 7 maanden was. het begon inderdaad met wakker worden om 3 uur 's nachts en dan was het brabbelen en spelen geblazen. Na een paar dagen begon inderdaad het huilen. Dit duurde dan ook wel eens 2 uur lang. Echt heel vermoeiend.

Op een gegeven moment was het echt krijsen. Bij CB constateerde ze dat ze een lichte oorontsteking had. Ik voelde me echt een slechte moeder hoor dat ik daar zelf niet aangedacht had. Ze had nl. geen koorts en was overdag ook vrolijk.
Een antibiotica kuur gehad en toen sliep ze ineens heerlijk door. 3 weken lang. Nou ik was weer een heel ander mens.

Nu begint het weer. Ze huilt in haar slaap en met een speentje valt ze vaak weer in slaap maar soms ook niet hoor. Dan krijst ze alles bij elkaar en krijg ik haar bijna niet stil. Ik neem haar dan ook maar even uit bed omdat ze zo overstuur is. Ik heb wel het idee dat ze nog niet echt wakker is als ze zo huilt en dus ook na een tijdje pas wakker wordt.

Vandaag toch maar naar de huisarts gegaan. Blijkt er in haar andere oortje een beetje vocht te zitten maar het is nog niet ontstoken. neusspray gebruiken en eventueel zetpilletje en het een weekje aankijken.

PFFF ik wou dat ze maar kon aangeven wat er aan de hand is dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Echt een tip heb ik ook niet voor je. Ik doe ook maar wat maar ik leef wel met je mee hoor want na een paar van zulke nachten valt het allemaal niet mee.

Bianca

Hoi

een oud t-schirt van je man en jou helpt echt. Mijn vriendin had het zelfde probleem echter is haar man vrachtwagenchauffeur en is twee weken onderweg en dan een paar dagen thuis hij zat in het begin nationaal en nu dus internationaal. Op de dagen weken dat hij weg is sliep haar zoon erg slecht ook wakker enzv. Het probleem wat jij dus ook hebt. Zij heeft op aanraden van iemand een lapje/ sloopje gemaakt van haar en zijn t-shirt. De geur van hun beide in zijn bedje zorgde er voor dat hij een veiliger idee heeft en dus rustiger slaapt.
Ik denk ook dat jou dochter het idee heeft dat ze voor jou moet zorgen ze voelt heel duidelijk aan jou en aan de situatie dat er ineens iest erg is veranderd en dat geeft haar het gevoel dat ze zich aan jou moet hechten want papa is ineens weg en dat zou ook met jou kunnen gebeuren (in haar beleving) en waarom papa weg is natuurlijk niet te bevatten. Maar zijn geur en dit klinkt misschien raar jou uitleg dat papa niet voor eeuwig weg is kan helpen. Mijn vriendin merkt dat haar zoontje er echt rusiger van is geworden. Zij legt hem ook uit dat hij echt terug komt.

Heel veel succes in deze niet gemakkelijke situatie
groetjes

lon106

Wat goed van jou dat je tot negen maanden bv hebt gegeven! Helaas is het bij mij tot week 12 gelukt. Met afbouwen ging de productie hard achteruit!

Is het misschien een idee om de stem van je man op te nemen? Bijvoorbeeld als hij een liedje zingt of een verhaaltje verteld? Misschien wordt je kleintje daar rustig van. Kan me voorstellen dat zij en jij toe zijn aan jullie rust! Het valt misschien te proberen!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

Hoi Natas,

Ik heb je hele verhaal gelezen en ik was toch echt niet om 2 uur
midden in de nacht beneden gaan zitten.
Onze dochter Elke (2 1/2) spookte savonds ook wel eens en dan
ging ze ook staan in bed en springen. Dolle pret.
Toen was ze denk ik 2 jaar.
Op een gegeven moment had ze haar gordijn ook open gekregen.
Een half uur later waren mijn man en ik het zat, en zeiden als je je
gordijn nog een keer open doet en in bed gaat staan komen we niet
meer hoor. Het is al laat en alle kindjes slapen al. Weltrusten Elke.
En op een boze toon tegen haar praten.
Dit hielp want het was gelijk stil en ze ging slapen.
Misschien ben je niet streng genoeg.
Op die leeftijd van jouw kindje zijn ze ook erg slim en proberen
alles uit.
Laat je kindje maar mooi in bed staan en kletsen.
Op een gegeven moment denkt ze dan natuurlijk: mamma komt niet
dus laat ik maar weer gaan slapen.
En als ze krijst ofzo, laat haar maar een poosje. Ze geeft het
vanzelf een keer op.
Kijk, je hebt nu nog een kindje dus kun je dit doen.
Als je een tweede kindje had dan kon dit niet want dan zou die wakker
worden van haar zus.
Gewoon elke avond/nacht stug volhouden en het zal stoppen. Geloof me
maar!
En niet steeds naar haar toe gaan om haar weer neer te leggen in bedje.
Zodra je bij het bedje komt is het natuurlijk lachen geblazen.
Yes, ik heb het weer voor elkaar, mamma komt zodra ik een kik geef.
Je kindje ook niet naast je in bedje leggen of haar bedje naast die van
jou.
Ze moet weten dat het kamertje van haar ook echt om te slapen is.
Daar is haar bed.
Ik had haar trouwens wel om 20.00 de fles gegeven en niet meer
om kwart voor 12 wakker gemaakt.
Ik weet niet of je vanavond nog kijkt op ikkeben, maar anders
probeer die dingen maar eens die ik net schreef.
Het is rot als je kindje flink huilt/krijst maar niet aan toegeven.
Kindjes huilen ook vaak omdat ze aandacht willen, alleen midden in de
nacht is gewoon te gek!
Jouw man is weg voor zijn werk? Wanneer komt ie weer thuis?
Hoor ik nog wat van je!
Veel sterkte vanavond/vannacht! Ik zal aan je denken wanneer ik
zelf een keer wakker wordt vannacht om te plassen!

Groetjes Heleen

hallo mamma van dewi en nanik, bedankt voor je reactie. zielig is het dat nanik last had en heeft van oortje(s). dana zit ook wel aan oortje trouwens. maar ben vorige week ook geweest bij dokter en die zei dat er niks was. ik voel wel steun moet ik zeggen nu ik ook jou verhaal heb gelezen en die van de andere moeders.

ps (ik heb per ongeluk jou reactie nogmaals geplaatst, zie maar! weet niet hoe dit weg gaat, hihi…foutje en bdankt nogmaals voor reactie)

liefs natas

hallo lon, bedankt voor je reactie. de tranen schoten in mijn ogen toen je zei dat dana denkt dat ze nu voor mij moet zorgen en dat ze het waarschijnlijk goed door heeft. ik ga je advies opvolgen en laatje weten of het lukt. bedankt.

liefs natasja

hallo judith, bedankt voor reactie en het is idd misschien ook een idee om naast een t’shirt van mijn van ook zijn stem op een bandje te hebben. hij moet maar even wat opnemen. hij heeft wel al paar keer gebeld en dan hoort ze ook pappa zijn stem en dan luisterd ze heel goed en aandachtig en dan zie je haar denken. ze zegt nu ook heel vaak pappa op een dag en gaat steeds naar zijn foto en kusjes geven en aaien. zielig he! maar ook heel lief van haar

liefs natas

hallo heleen, bedankt weer voor tips en adviezen. maar ik ben best wel streng hoor, maar eerlijk gezegd helpt het totaal niet als ik boos wordt of mijn stem verhef. wordt juist alleen maar erger. echt geloof me ik probeer alles uit. van negeren tot zingen en praten en boos worden. dana wil de geborgenheid en veiligheid en ze wil bij me zijn. dat merk ik heel erg. natuurlijk vind ik dit niet prettig zo s’nachts en de nachten breken me heel erg op. kijk bij jullie kleintje van 2 jaar daar kan je misschien wel echt boos worden en zeggen als je het nog eens doet dan komen we niet meer. ik denk dat dana idd slim genoeg is dat ze weet als ik een kik geef dan komt mamma wel, maar ik denk niet dat wanneer ik zeg als je het nog een keer doet dan kom ik niet meer. en wat het huilen betreft, dana is een volhouder en gaat dan rustig een uur huilen hoor, maar ze huilt nu zo overstuur dat ze er bij gaat kokhalzen. dus ik vind het niet echt prettig om haar helemaal overstuur te laten worden. en wat het staan in haar bedje betreft ook dat houdt ze vol tot dat ik bij haar kom. ze gaat niet uit haar zelf weer liggen, helaas. geloof me ook dit heb ik al uitgeprobeerd. de fles heb ik nog niet gegeven op moment van pklaatsen van reactie. dus ik denbk dat ze weer rond 23 of 24 uur komt voor voeding. ik heb haar niet wakker gemaakt, ze werd weer zelf wakker. ik heb het idee dat dana niet moe te krijgen is en dat ze heeeeel weinig slaap nodig heeft. zou dit kunnen? liefs natasja

Hallo Natasja,
Hier nog een Natasja waarvan haar partner misschien binnenkort ook op uitzending moet en zodra ik dit van je lees, krijg is steeds meer de kriebels dat hij moet, want onze dochter is heel erg gehecht aan haar papa. Ik heb helaas geen tips voor je, maar leef erg met je mee, want ook hier zijn er gebroken nachten en papa is nog thuis dus kunnen we afwisselen. Ze is erg verkouden en dus moeilijk slapen. Als je het af kunt lossen dan kom je toch nog een beetje aan slaap, maar zoals jij er alleen voor staat, ben je kapot op een gegeven moment.
Ik hoop voor jou dat het snel over gaat en misschien kan je je kindje een nachtje bij je ouders of schoonouders brengen om zelf bij te tanken.
Leef met je mee.
Liefs Natasja

Een foto op het kamertje hangen wil ook nog wel eens helpen. Verder zou ik proberen om je kleintje zo veel mogelijk in dr eigen bedje te laten. Elke minuut haar weer neerleggen dat werkt ook niet. Zeker als ze niet huilt, maar lekker zit te tutten zou ik haar gewoon laten. Negeren beneden werkte immers ook. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een flesje water ipv zoetigheid in bed. Wij hadden ook van die spookjes en uiteindelijk het enige wat hielp was dat we consequent waren. Die van ons huilden dan wel ook echt. Eerst elke 5 min naar boven, aai over de bol "lekker slapen "zeggen en weer gaan en dit uitgebreid naar een half uur. Niet uit bed en zeker niet naar beneden. Vanaf het moment dat wij in overleg met het CB hiermee begonnen en we er voor 100% voor gingen was de omslag er al, het was alsof ze aanvoelden dat wij het nu over een andere boeg gooiden hahaha. Je kan het CB hier altijd voor benaderen, overleg het eens met hun.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

hallo naamgenoot (natasja, mamma van demi), bedankt voor plaatsen van reactie. ja precies zo hier, dana onze dochter ook heeeeel erg gehecht aan haar pappa. het is ook echt na dag 1/nacht 1 dat hij er niet meer was begonnen!! bedankt dat je met mij meeleeft en ik zal ook aan jullie denken als het zover is wanneer je man ook uitgezonden wordt. wanneer gebeurd dit? misschien leuk om hier samen over de mail contact over te hebben??? laat maar weten of je dit misschien ook prettig vind en leuk.
liefs Natasja mamma van dana

hallo asje, bedankt voor advies. is misschien een idee foto van pappa bij bed. je hebt gelijk hoor, moet ik ook niet doen steeds om de haverklap naar haar bed, maar weet je wat het probleem is? dana blijft echt vreselijk huilen en als ik haar laat huilen lijkt het alleen maar erger te worden en ze wordt alleen maar meer wakker. en als ik gelijk als ik haar hoor er heen ga en haar gerust stel dan sta ik er soms wel 5 tot 10 min, maar dan slaapt ze wel weer. tja wat moet ik nu dan he?? met cb praten lijkt me ook nog wel een idee.
bedankt liefs natas

Natasja,
Ja lijkt me leuk om daar met je contact over te hebben en ik leef inderdaad met je mee. Wanneer hij moet is nog niet bekend, want er komt ook een uitzending naar Dubai aan en die is dan voor 7/8 weken, maar Afghanistan zit er ook aan te komen dus ik hoop dat hij naar Dubai gaat en dan later naar Afghanistan, want 4 maanden is wel ontzettend lang.
Als we willen kletsen hierover kunnen we dat het beste naar onze persoonlijke mails doen, want andere mensen vinden dit niet zo interessant denk ik !
Vind het echt zwaar rot voor je. Hoop toch dat ze beter gaat slapen, want je staat er nu toch alleen voor !
Gr Natasja

Hoi,

Hier nog even een berichtje van mij. Even over het streng zijn bij huilen. Wij hebben met onze dochter veel problemen gehad met haar huilgedrag. En ze gaan inderdaad van kwaad tot erger huilen en over stuur raken. Maar dat is juist hun manier om jou toch over te halen te komen. Het komt zelf voor dat kinderen net doen of ze moeten kotsen. echter niets aan de hand want daardoor krijgt ze de aandacht die ze willen. Zo ook bij mijn dochter. Met de begeleiding vanuit het cb hebben we het een keer uitgezeten. Ze ging niet kotsen en leek heel erg overstuur maar toen er geen reactie kwam was het ook ineens in een seconde over. Wel natuurlijk wat nagesnik maar het stopte . Dit hebben we nog 6 keer moeten volhouden. Ook lijkt het vaak of je kindje al langer huilt dan dat het werkelijk zo is. Zo hebben ze ons ook aangeraden om een wekker te zetten bijv op een kwartier en inderdaad vaak was ze in die tijd al stil of stiller.
Ik beloof best dat je streng bent hierin maar probeer de wekker truk eens uit.
En inderdaad ook al ben je moe probeer het toch te doorbreken door vol te houden. vraag inderdaad je ouders eens of ze een middag en nacht daar kan zijn en tank bij en begin met de strenge aanpak. En vraag een keer iemand die met jou een keer dit uitzit. Maar laat diegene dan pas komen als ze op bed ligd. vreemde ogen dwingen soms en zullen ze zich soms juist heel goed gaan gedragen.

Nou succes met de alle tips.
Ik hoop dat je van onze tips allemaal bij elkaar jou helpen jou en je dochter een rustigere nacht te geven

groetjes

lon106

Bij ons werd er gezegd dat de eerste avond 4 uur zou duren, de 2e avond 3 uur, de 3e avond 2 uur enz. Echter bleek dit bij ons niet zo te gaan, zodra wij standvastig waren, pikten ze het meteen op en was het zo gedaan. Maaaaaaar leuk is zeker anders. Ik heb er een topic van van destijds, zal hem even opzoeken.

Deze topic had ik er toen over ( is van 2004 )

http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=2283

Toch wel grappig dat het veelal dochters zijn die zo lang huilen!! Wij merken ook wel dat er gelijk een eigen willetje inzit!

Ik hoop dat het met al deze tips (gelijdelijk aan) beter gaat. Een ding is zeker, het houdt een keertje op! Al heb je daar niet zo heel veel aan op dit moment.

Het lijkt me trouwens ook niet makkelijk voor jou om je man/vriend te missen! Dan is zo’n ikkeben forum wel erg fijn!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.