Extreem vroeg wakker

Lieve forummers,

Toevallig ben ik gisteren op deze site terecht gekomen en heb al veel aan jullie tips (over slecht eten) gehad. Hopelijk hebben jullie nog tips voor mijn volgende probleem. Sinds de wintertijd wordt mijn kleine baas extreem vroeg wakker. Zo tussen 5:00 en 6:00. Hij is dan ook echt klaarwakker. Ik ben er een paar keer naast gaan liggen, maar 9 van de 10 keer helpt het niet. We hebben hem ook een keer maar laten roepen, maar dat houdt ie uren achter elkaar vol. Later naar bede doen resulteert niet in later slapen. Hijslaapt tussen de middag ook nog twee-drie uur, en ook die heb ik een paar keer overgeslagen maar hij blijf dus vroeg wakker worden. Heb dus het idee alles al te hebben geprobeerd. Iemand hiermee ervaring en tips?

Liefs,
Anne-Kee

Een vervelende situatie Anne Kee, we hebben het zelf ook meegemaakt met onze jongste dochter van nu net 1 jaar. Die hebben we in eerste instantie een uurtje later naar bed gebracht en daarna bouwden we het af… Inmiddels is ze nog wel redelijk vroeg wakker, rond half 7 maar dit is voor ons wel acceptabel…
Maar hoe oud is je zoontje?? Het hangt ook wel van de leeftijd af…

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)
en Fajah (17-11-2004)

Mijn zoontje is van september 2003, dus nu ruim twee.

Misschien is het toch iets om hem helemaal niet meer 's middags naar bed te brengen. Toevallig is er net een topic over geweest.
-Is hij echt moe als hij 's middags naar bed gaat?
-En 's avonds slaapt hij dan meteen??
Sorry dat ik het je allemaal vraag, omdat we er zelf ook ervaring mee hebben, kunnen we misschien tot een goede tip komen.
Onze oudste dochter (Shakira) wou 's avonds niet meer slapen, die hebben we dus ook 's middags benedeen gelaten…
Maar voor meer informatie zou je ook dit topic kunnen bekijken
http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=5077
Trouwens welkom!!

en Fajah (17-11-2004)

Hoi,

Ja ik heb dat topic gelezen. Als ik hem 's middags naar bed bren (tussen twaalf en 12:30) slaapt aie eigenlijk meteen. 's Avonds gaaa hij z rond 19:15 uur naar bed en ook dan valt ie binnen 5 minuten in slaap, dus ik denk dat hij zijn slapa wel nodig heeft.

Groetjes,
Anne-Kee

PS ga ook proberen zo’n banner te maken

Sorry voor het gebroken nederlands

quote:
Sorry voor het gebroken nederlands
Dat geeft niet hoor, het is goed leesbaar. Poeh, het is moeilijk. Hij heeft zijn slaap aan de ene kant nog wel nodig. Aan de andere kant is hij 's morgens wel vroeg wakker.... Misschien zou je toch kunnen proberen je zoontje een uurtje later naar bed te brengen..Dan slaapt hij misschien wat langer... Maar er zijn vast wel andere ouders die hier ook ervaring mee hebben...

en Fajah (17-11-2004)

Hij ligt nu ook alweer bijna drie uur te slapen. Is het duidelijk s middags aan het inhalen. Stiekem vind ik dat natuurlijk ook wel fijn, want dan kan ik even rommelen enzo zonder dat ik hem aandacht moet geven. Ach over een jaar of tien is ie niet meer uit zijn bed te slaan

Hmmm alweer bijna 3 uur, dat vind ik wel aan de lange kant. Maar het verschilt natuurlijk van kind tot kind…
Je schreef eerder dat hij, wanneer hij niet slaapt 's middags, de vogende ochtend ook weer vroeg wakker is…
Dan zou ik het toch proberen om hem 's middags beneden te houden. Hoe is hij als hij niet geslapen heeft…Erg moe en hangerig of gaat hij gewoon zijn gang?
Probeer het eens een weekje uit ofzo en zie dan wat het resultaat is…
In ieder geval wens ik je heel veel succes, het is wel zwaar om elke ochtend er zo vroeg bij te moeten zijn

en Fajah (17-11-2004)

Aangezien het slaapje s`middags toch nog 3 uur is, zou ik anders eens proberen ( als ie inderdaad hangerig als hij helemaal niet slaapt ) om dit slaapje te verkorten en dan wel zo dat bv het eerste uur of 1,5 uur wegvalt en niet het laatste. Dan heb je nl de slaaptijd wel ingekort maar hoeft ie misschien niet eerder naar bed sàvonds omdat ie wel op normale tijd wakker is geworden. Snappie ?
Misschien weet iemand anders nog iets.

hoi hoi
ik dacht eigenlijk ook een beetje hetzelfde als astrid! hopelijk vindt je vlug een oplossing!!! heel veel succes ermee!!

liefs jessica, &

hoi,

Mijn zoontje is eigelijk van de zelfde leeftijd. Wij hadden erge problemen met het avond bed ritueel.

Hij sliep smiddags ook soms wel bijna drie uur achtereen en ging ook meteen naar bed toe. Toch hebben we het geprobeerd om hem een middag wakker te houden en te kijken hoe dat ging. En wonderbaarlijk bleek hij daar uitstekend op te reageren.

Misschien omdat je zelf al aangeeft dat hij het die middag wel lijkt in te halen is het toch wel een goed idee om hem in de middag niet naar bed te doen.
Dat hij dan de nachten wat langer slaapt.

In eerste instantie vond ik het ook moeilijk en jammer dat ik dan niet meer die uurtjes in de middag had voor mijzelf. Maar een goede nacht slaap maakt het daarin wel goed.

misschien heb je er wat aan

veel liefs mignon

De dag dat ze niet meer gaan slapen s`middags komt zeker toch wel eens, hahahaha en ook ik weet dat die erg fijn zijn ( alhoewel ons druifje nooit zoooo lang sliep ). Ik zou het gewoon eens een week proberen.

Cas heeft bij ons ook last van het uurtje verschil, inderdaad een tijdje heel vroeg wakker geweest en ook 's avonds al vroeg naar bed willen.

We hebben er een beetje meegespeeld en nu gaat het redelijk. Intussen is hij ook verkouden geweest en heeft er weer 2 tanden bij gekregen dus dat hakte er ook weer even in.

En het verschil is dat Cas de hele tijd ligt te roepen in bed; pappa, pappa, hahaha, hahaha. We laten hem ook dan liggen tot hij echt ‘boos’ wordt en gaat ‘gillen’. Soms valt hij dan tussendoor ook even in slaap.

Maar die tip die Astrid gaf zou ik als ik jou was zeker eens proberen; middagslaapje verkorten en dan beginnen met het eerste deel.

Succes.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Hoi hoi,

Gisteravond hem maar een uurtje later naar bed gedaan. Resultaat 5:30 weer wakker. Tja, misschien moet ik dan toch maar dat middagslaapje gaan inkorten. In ieder geval heel veel dank voor alle reacties en als ik nog nieuws heb zal ik zeker even laten weten.
Vanavond gaat hij trouwens logeren bij Opa en Oma samen met zijn grote neef (van bijna 4). Opa en Oma leggen hem altijd veel later in bed, dus misschien vannacht een kentering. Voor mij betekent dat wel dat ik morgen weer een keer lekker kan uitslapen.

Groetjes,
Anne-Kee

Misschien kun je ook proberen om alle rituelen verder ietsje later te laten vallen zoals bv eten, badderen ed, aangezien het allemaal toch aan een bepaald ritme zit vaker. Zo raakt het ritme eventjes uit balans en kun je een nieuwe opbouwen.

Nou 1 keer raden wat er hier vanochtend in huizse Wanhoop gebeurde???
Juist Fajah was om half 5 wakker!! Daar stond ze in haar slaapzak met de spreidbroek om in haar bed te dansen. Heb haar toen maar een fles melk gegeven en weer naar bed gebracht. Om 7 uur was madam er weer… Maar papa, die kon niet meer slapen… Dus die ligt vanavond vroeg in zijn mandje

en Fajah (17-11-2004)

Hopelijk heb ik je niet besmet Lekker slapen voor straks.

Geloof het of niet maar bij OPa en Oma heeft ie tot 8:45 uur geslapen?!

Wordt ie dan misschien wakker van een naar-zijn-werk-vertrekkende-buurman ofzo?

Mijn jongste zoon (bijna 3 jaar) is ook sinds de wintertijd rond half zes, zes uur wakker. Later naar bed, middagdutje overslaan maakt allemaal niets uit. Naar bed gaan is niet echt een probleem, maar dat 's ochtends stil blijven wel.

Zodra hij wakker wordt, gaat ie eerst naar de badkamer waar ie niets te zoeken heeft. Maar dan gaat ie met de kraan of wc spelen, wat uiteraard niet mag. We bonjouren hem dan zachtjes terug naar zijn kamer, maar zodra hij ons ziet aankomen, schreeuwt ie al dat ie ‘niet tug naaj bedje wil’. Tot overmaat van ramp slaapt ie ook nog op 1 kamer met zijn 4 jarige broer, die meestal van het kabaal wakker wordt en dan de hele ochtend gaat snikken. En als die wel goed wakker is, mag het licht aan, maar is het altijd ruzie tussen die twee. Daarom werkt speelgoed op de kamer leggen hier niet. Helaas geen ruimte om ze apart te laten slapen.

Ee simpel boekje in bed en wat autootjes was bij mijn oudste zoon destijds een oplossing voor te vroeg eruit gaan, maar deze tweede zoon is gewoon op rotzooi-trappen uit.