ja dat weet ik dus niet, maar in het boekje staat dat de neus amandelen via de mond/keel worden verwijderd. het lijkt mij dat ze daar dan ook pijn van hebben als er zo in hun keel wordt gevroet. want ze mogen daarna ook geen stukjes eten en korstjes etc. dus lijkt mij dat dat niet voor niks is.
ook omdat het pijn doet en ze zich kunnen verslikken denk ik.
maar het boekje heet: het verwijderen van de keel-en neus amandelen. dus niet specifiek alleen de keel of alleen de neus. dus nu weet ik eigenlijk nog niks
Even wat vraagjes betreft operatie neusamandelen
aangezien ze in zijn geheel evrwijderd worden, heeft hij straks daar 2 open wondjes zitten. Vandaar geen stukjes, en alleen vloeibaar, omdat het er anders in kan blijven zitten. Een collega van mij moet toevallig zelf aankomende week om haar amandelen eruit te halen, en die gaf dit aan (zij is ruim 50). Het is niet leuk, ik weet nog goed toen ze er bij mij uit gehaald werden, haal veel waterijs in huis, dat is heerlijk op dat moment!!
liefs woezel
dus zowel als bij neus als bij keel amandelen moeten ze veel koud drinken? is dus beide even pijnlijk of dat weer niet?
Hij is vanmiddag wat ziekjes geworden, heeft eigenlijk helemaal niks gegeten, 2 hapjes toetje dat was het. nu is hij ook nog steeds heel erg paniekerig en hij hoest zich rot,
ook zit zn neus weer pot dicht, en niest hij. Maar dat zei de KNO arts al wel dat die infectie nog niet weg was… en die is nu weer op komen zetten.
Ik vraag me af of ik dadelijk de ventolin weer moet gaan inzetten
<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/100513/lRiv.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“89” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/mGJ4p2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>
Gewijzigd door - MamavanRico op 01 Jun 2010 20:36:05
Lijkt me heel moeilijk als je kindje naar het ziekenhuis moet. Ook al is het een kleine ingreep…het blijft natuurlijk een ingreep. Kan me goed voorstellen dat je met veel vragen zit en ook gespannen bent.
Weet niet of je er iets aan hebt, maar een vriendin van mij, haar zoontje moest ook zijn amandelen eruit. En het was echt zo gebeurt. Zij was zelf heel gespannen en zenuwachtig en voordat zij goed en wel zat om te wachten tot ze klaar zouden zijn waren ze al weer terug en was het al gebeurt. Hij heeft achteraf ook weinig last gehad van de operatie en het gaat nu een stuk beter met hem.
Sterkte hoor meid!
@Saro: ik weet het, dat het zo klaar is, maar het is echt de narcose die ik zo eng vind…
en nu is ie alweer ziek (heb net nog even gecheckt en hij ligt er flink bij te hoesten de arme ziel)
ja zeker, ijskoud dirnken helpt echt!!! En volgens mij (bij mij toen wel in ieder geval) krijgen ze in het ziekenhuis ook na de ingreep een ijsje, en moeten ze die helemaal op hebben, voordat ze naar huis mogen!! En dan krijgt de kleien vent ook wel door dat dit ontzettend prettig is tegen de pijn, dus hij zal het heelrijk vinden dan!!
liefs woezel
ja iknapte dat dus niet ivm dat het geen keel amandelen zijn die eruit moeten maar neus amandelen
maar toen ik las in dat boekje iets over dat het vanuit de keel wel wordt verwijderd (neusamandelen) twijfelde ik weer…mm maar wat raar! ik dat gewoon via zn neus zelf ofzo. ik snap er geen bal van
Meissie, mag ik je geruststellen? Dat verwijderen van die neusamandel valt echt erg mee. Onze jongste heeft het vorig jaar september gehad. Die kwam wel wat huilend uit de narcose, er kwam inderdaad wat bloed uit haar mondje en neusje.
Na het drinken van koude ranja en het eten van een lekker waterijsje, viel ze in slaap. Uurtje later werd ze wakker, ging fris en fruitig rechtop zitten en zei vrolijk “Ik voel niks meer, ik wil graag naar huis!”. Het bloeden was toen ook helemaal over!
Verder niks meer aan haar gemerkt! Wel inderdaad diezelfde dag en de dag erna alleen maar toetjes en ijs laten eten maar ze heeft er verder helemaal geen last meer van gehad.
En dat “bij het kind slapen” heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij is dat wat overdreven maar dat is aan jou zelf om te bepalen of je wel of niet bij hem wilt gaan slapen voor een nachtje. Dan wel vooraf goed uitleggen dat het maar 1 nachtje wordt dat je bij hem slaapt omdat dat moet van de dokter, anders vindt-ie het misschien beregezellig dat je voortaan bij hem slaapt en heb je straks een spokend kind wat slapen betreft.
Dus mocht je ongerust worden van negatieve ervaringen, hier een hele positieve ervaring dat het 100% meeviel zowel voor ons als voor de kleine mop.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 01 Jun 2010 21:17:50
Heb prive ook met je gemailt, maar hier nog even hart onder de riem!
Het valt echt reuze mee, als ik jou reactie lees is het in dat boekje erger beschreven dan het is. Ze moeten wel goed drinken anders mogen ze ook niet het ziekenhuis uit, maar Jurian dronk gelijk heel veel en had er geen pijn aan. Dit komt omdat de neusamandelen wat hoger zitten dus daar geen vocht langs komt of maar minimaal. Bij keelamandelen zijn ze veel zieker!
Ook het slapen hier niet gedaan. En Jurian sliep heel goed hoor daarna… voordeel van de narcose …
Denk aan je!! en Rico een dikke knuffel…
Oh gelukkig ook een hart onder de riem van Mini-boy!
Echt meissie, het valt heel erg mee. Niet druk maken, zonde van je energie. Die kleine man heeft er weinig weet van, hoewel je hem wel op zijn eigen niveau moet voorbereiden natuurlijk. Dat de dokter zijn neusje beter gaat maken enzo.
Maar verder, de ingreep is voorbij voor je in de wachtkamer je koffie op hebt! Da’s niet overdreven, da’s echt zo. Je zit net aan een kop koffie en je wordt alweer geroepen dat je kind naar de uitslaapkamer is en dan mag je er meteen bij. Het is bijna de moeite van de narcose niet waard, zou je bijna zeggen.
Je mag hem meteen op schoot nemen om te troosten en knuffelen.
Komt echt allemaal goed. Ik weet zeker dat je naderhand zult zeggen “waar heb ik me druk over gemaakt”.
Groetekes, Sje
Dat bij je kind slapen is gebruikelijk bij de keelamandelen, moest ik bij Madelon ook, dan heb je kans op een nabloeding en moet je binnen het half uur in het ziekenhuis zijn. Of dat nog zo is weet ik niet want praat wel over 16 jaar geleden. Kan je wel vertellen dat ik geen oog dicht heb gedaan Woonde nl een half uur met de auto rijden van het ziekenhuis af en dan moest je niets tegen hebben
Liefs Michelle
@Sje: maar wordt de neus amandel nou wel of niet via het mondje/keel verwijderd? ooh jak, als dat via de mond gaat hoe houden ze dan zn mond open vraag ik me af.
zie al helemaal dat ze er een klemmetje opzetten ofzo zodat ze er goed bij kunnen ja weet ik veel! van die belachelijke dingen zit ik me af te vragen (hahaha ik weet niet hoe het komt!!!)
Ik twijfelde dus idd over die nacht slapen, want dat boekje heet dus als de keel en neus amandelen verwijderd worden (of iets in die strekking)
dus ik wist op den duur niet meer wat nou bij neus en wat nou bij keel amandelen van toepassing was snapje?
ik had miniboy idd ook al gevraagd, omdat er maar 1 ouder bij mag zijn bij de narcose, en 1 bij het wakker worden…hoe dat dan gaat
want we moeten ons melden op de kinderafdeling.
daarna gaat hij dus met 1 ouder naar de anesthesist en operatie kamer.
Rijco gaat dan met rico mee want ik vind dat denk ik heel eng omd at te zien dat hij zo wegzakt, en in het boekje stond ook dat het KON zijn (maar het hoeft dus niet) dat ze met hun ogen gaan draaien of gaan “schokken” met armen of benen, of dat ze paniekerig reageren.
dat wil ik dus niet zien dus heb ik besloten daar niet bij te zijn, puur omdat ik er voor rico wil zijn, ik wil hem niet tegen zitten.
Ik Ben er dan bij als hij wakker wordt, maar… blijf ik als ze gaan dan achter op de kinderafdeling of mag ik met ze mee naar de wachtruimte, zodat ik bij m ben als hij in de kindverkoeverkamer ligt? of is dat juist weer op de kinderafdeling?
ja echt die vragen van mij gaan helemaal nergens over maar toch zitten ze me dwars op de 1 of andere rare manier
ik wil het persee al weten voordat ik er ben…don’t ask me why
Mijn vriendin kreeg ook als tip om haar zoontje niet op de schoot te nemen voor de narcose, omdat je dan je kindje slap voelt worden (jakkes!). Ze heeft het uiteindelijk volgens mij wel gedaan, maar was er wel op voorbereid.
helemaal goed Sje
Ik heb Madelon ook niet weggebracht hoor Inge dat vond ik helemaal niets brr, heeft ook der vader mogen doen. Toendertijd moch je nog niet op de uitslaapkamer maar het gaat zo vlug ook met keelamandelen dat wij onze koffie ook nog niet op hadden en toen al terug geroepen werden. Was ze al weer op weg naar de afdeling. We kwamen der in de gang tegen met een grote ballon aan het bed
Liefs Michelle
Neem wel iets te lezen mee Inge! Om de een of andere reden vallen al die amandelen-kindjes na het ijsje nog een uur in slaap en dan zit je te wachten, wachten, wachten…en kinderprogramma’s te kijken op de TV die op de zaal hangt. Gaap…
Ik had vorig jaar niks meegenomen omdat wij dachten dat het net zo zou gaan als bij trommelvliesbuisjes. Dan ben je dus echt zo weer weg uit het ziekenhuis!
Dus ik heb me daar helemaal suf zitten vervelen terwijl de kleine mop lag te snurken!
Groetekes, Sje
Dus toch die amandelen weer. Ze zorgen voor veel problemen bij kinderen pfff maar een geluk ze kunnen eruit. En geloof me je herkend je eigen kind na een paar week niet meer terug en je zult dan echt denken blij dat die rotdingen eruit zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je nu rot voelt en er tegen opziet. Het is en blijft toch een operatie. Met een beetje geluk loopt Rico de dag na de operatie al weer bijna als de oude rond.
Het is mss niet leuk voor jullie en Rico dat hij geopereerd moet worden maar iedere keer kwakkelen en nooit fit is ook niet alles.
@Sje: tja haha weet er alles van, Rico is al 2 keer een week opgenomen he, 1 keer voor observatie mbt Reflux en 1 keer toen hij zo ziek was afgelopen december.
had beide keren vergeten wat mee te nemen, 2e keer was ik helemaal vergeten omdat het natuurlijk drama was met naar het ziekenhuis gaan toen.
ik liep ook maar wat op en neer te lopen van binnen naar buiten. haha dus idd ik neem wat mee.
weet iemand waar je die boekjes kunt halen van nijntje in het ziekenhuis e.d.??
Hij werd vanochtend weer helemaal suf wakker, neus pot dicht en niesbuien tot en met. echt sneu hoop dat ie snel opknapt
oh trouwens ik had nog een vraag.
In het boekje van Anesthesie stond dat ze geen koorts mogen hebben als je daarheen gaat en een week voordat ze onder narcose gaan dat ze in die week dus geen pijnstillende middelen mogen hebben (sinaspril viel daar ook onder)
maar dan las ik ook weer ergens in dat boekje van het knippen van amandelen, dat ze voordat ze naar het ziekenhuis gaaan een pcm mogen hebben ivm na pijn ofzoiets.
dat is toch tegenstrijdig??