Wij kregen van het ziekenhuis een pcm 500 mg mee die wij thuis moesten geven aan hem. Dit om ervoor te zorgen dat hij minder pijn heeft bij het bijkomen uit de narcose.
Even wat vraagjes betreft operatie neusamandelen
oke, dus niet vantevoren doen?
pcm 500 is dus een dubbele dosis maar dat maakt niet uit?
en die heeft hijmaar 1 keer nodig gehad? of had hij daarna nog pijn?
ik ga zo even naar de speelgoedzaak om te kijken of ze daar nijntje in het ziekenhuis hebben. ik denk dat dat het beste bij zijn leeftijd past.
Ik wil hem zo goed als het kan voorbereiden. maar begin daar pas 2 dagen mee voordat we naar de Anesthesist gaan (7 juli) en 13 juli is dan de dag van de operatie. ik laat hem denk ik ook zijn knuffel behandelen, haha dat vind ie nu al leuk om te doen
@MamavanRico, in de bieb hebben ze heel veel themaboekjes. En als ze het bij de speelgoedwinkel niet hebben, is de Bruna ofzo nog een optie.
En hier bij ons in het ziekenhuis hadden ze op de poli van de KNO ook van alles aan voorbereidend materiaal.
Vaak kun je ook via de thuiszorg koffertjes huren met allerlei voorbereidend materiaal erin om een kindje voor te bereiden op een ziekenhuisopname.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 02 Jun 2010 13:59:46
Ik heb zelf geen ervaring met neus en keelamandelen verwijderen. Bij mij zijn ze verwijderd toen ik 1 jaar was en volgens mijn moeder was het zo gebeurd en had ik er geen last van.
Over die paracetamol, dat is gebruikelijk voor een operatie. Ik heb laatst natuurlijk die curretage gehad. Is natuurlijk heel anders, maar ik mocht voor de operatie ook geen koorts hebben anders opereren ze niet. En ook ik moest 2 paracetamol innemen voor de operatie. Dit om de kans op pijn na de operatie te verkleinen. Dus dit is een regel bij iedere operatie, wat voor operatie het ook is.
Groetjes,
Sandra
Op de operatie tafel kreeg Marijn pijnstilling voor de ergste pijn na de operatie.
Toen wij naar de anestesist moesten kregen we daar uitleg van een verpleegster. Ze vertelde het verhaal aan Marijn mbv een beer en boekje erg leuk. Ook kregen we een boekje mee met plaatjes over de operatie. Ik heb Marijn het nog wel een keer uitgelegd maar hij had er weinig geduld voor.
Marijn had een week voor de opartie nog een kuurtje ivm streptokok bacterie dus lijkt me dat ze een week voor de tijd dan toch ook nog pijnstillen mogen hebben. Mss handig om al dit soort vragen op een papiertje te zetten en dan bij de anestesist vragen over hoe en wat. Meestal als je daar zit denk je van eh wat wilde ik ook al weer vragen
Gewijzigd door - pranger7 op 02 Jun 2010 14:28:46
Even nog iets belangrijks om in de gaten te houden op de dag van de operatie, MamavanRico!
Hou in de gaten hoeveel tijd er zit tussen het inbrengen van die 500mg-zetpil en een mogelijke eerstvolgende poep! Als daar te kort tussen zit, heeft de zetpil onvoldoende tijd gehad om zijn werk te doen. Daar moet een half uur tussen zitten geloof ik.
Onze jongste presteerde het vorig jaar om 20min na het inbrengen van de zetpil te poepen! Zucht…
Dat heb ik voor de zekerheid aan de verpleegkundige doorgegeven en zij heeft overlegd met de arts wat hiermee te doen. Daarop is besloten om haar meteen na de ingreep voor de zekerheid nog zo’n zetpil te geven.
Groetekes, Sje
Bij mijn zoontje van toen net 2 is in april de neusamandel verwijderd. Vooraf voelde ik me net als jij maar wat ben ik blij dat we het hebben laten doen. Eindelijk af van de eeuwigdurende verkoudheid en het hoesten. Hij slaapt ook beter doordat hij niet meer hoestend wakker wordt. Ook eet hij nu beter.
De dag van de operatie zelf vond ik verschrikkelijk maar dat kwam omdat Sam het erg vervelend heeft ervaren. De meeste kindjes waren een stuk rustiger dan hij dus wordt hierdoor niet bang.
Wij kwamen 'sochtends in het ziekenhuis en hij kreeg eerst een paracetamol. Later kreeg hij een drankje waar hij erg suf van werd. Helaas was dit drankje al aan het uitwerken toen hij naar de anestesist werd gereden in zijn bedje. Toen hij daar was leek het helemaal uitgewerkt en zette hij het op een gillen. Ik kende mijn mannetje niet meer terug. Hij is dus al krijsend onder narcose gebracht wat ik verschrikkelijk vond. Achteraf had ik liever dat mijn man was meegegaan. Wij waren er allebei niet bij toen hij bijkwam. Ik zat op de gang en hoorde hem opeens gillen. Toen mocht ik bij hem. Hij was woest en dit was pas over toen we het ziekenhuis verlieten. Zowel ik als mijn man kregen hem niet stil. Wordt hier niet bang van want dit leek uitzonderlijk. Alle ander kindjes waren heel rustig en de meeste vielen in slaap ondanks het gegil van Sam. Wij zijn op een gegeven moment maar even naar de speelzaal gegaan en daar was hij wel rustig. Wat wel grappig was is dat toen wij de kinderafdeling verlieten om naar de speelzaal te gaan hij al snikkend nog naar iedereen zwaaide en dagdag zei. Terwijl we nog helemaal niet weggingen. Op een gegeven moment moesten we natuurlijk wel weer terug naar de kinderafdeling en toen begon het gillen weer tot we naar huis gingen. Toen was het ook gelijk helemaal over en was hij weer het mannetje.
Thuis leek er niets meer aan de hand en begon hij weer lekker te spelen. De arts zei dat hij alles weer mocht eten maar dan wel lauw. Wij hebben dit overigens niet gedaan. Hij heeft de eerste twee dagen vloeibaar gegeten. De eerste dagen leek hij ietsje last te hebben met slikken en daarna was alles weer als vanouds. Na een week was hij niet meer verkouden en dit is zo gebleven tot nu toe.
Het is een beetje een lang verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik wil jou en je mannetje veel sterkte wensen en waarschijnlijk ben je achteraf blij dat het is gebeurd.
Ik reageer even heel kort op Sandra, moet zo eten haha, maar reageer vanvaond op de rest
@Sandra: maar in het boekje stond dus ergens ook, dat ze in de week voor de operatie geen pijnstillende middelen mogen hebben die salicyl bevatten, zoals aspirine, sinaspril (!!!) dolviran, witte kruispoeders, APC tabletten.
want dan kan de behandeling niet doorgaan.
Sinaspril is toch juist Paracetamol? alleen dan vloeibaar? dus ik snap het dan even niet meer.
@mamavanRico: Mara is er echt superdepuper 100 procent van opgeknapt. De dag van te voren was ze heel gezellig en dacht ik echt “Is het allemaal wel nodig”, maar ik ben zo blij dat we het hebben doorgezet.
Mara was altijd ziek, snel verkouden en als er op het kdv wat heerste kon ik er al op gaan zitten wachten tot ze het ook kreeg. Maar nu is ze in april geholpen en ze is gewoon nog helemaal niet ziek geweest. Ze slaapt beter, eet alles, is vrolijk en we hebben het idee dat ze ons beter hoort (Luistert is een ander verhaal )
Het eerste uur na de operatie was ze echt verdrietig en wilde ze alleen maar tegen me aan hangen, maar daarna keek ze om zich heen en ging ze lekker spelen. Mara wilde alleen in eerste instantie niet drinken. Als baby vond ze het olvarit potje met peer van 4mnd heel lekker, die had ik dus meegenomen en nadat ze die op had ging ze ook drinken.
Echt Inge ik snap je twijfels, maar Mara is er echt een vrolijker kindje van geworden. Succes!!
XxX Mamsje Didi
@Michelle: dus pcm valt niet onder dat spul wat ie niet mag hebben?
maarja ik vraag het zoiezo voor de zekerheid nog een keer na aan de Anethesist.
@MamsjeDidi: Ik vind het echt fijn om verhalen te horen dat het allemaal zo is meegevallen en dat ze er allemaal zoveel beter van zijn geworden.
maar zijn er ook buisjes bij Mara gezet? omdat je sprak over beter horen?
en welke amandelen waren er bij haar geknipt? neus of keel?
Als het goed is kan gewone paracetamol geen kwaad, Zou dus weer zetpillen wekt worden
Maar vraag het voor de zekerheid ff na.
Liefs Michelle
Nee, ze hebben alleen de neusamandel verwijderd. Maar omdat Mara altijd zo verkouden was had ze vocht achter haar trommelvliezen. Dat was heel gebruikelijk zei de KNO arts. En twee weken geleden ben ik op controle geweest en toen zag het er allemaal prima uit.
Echt echt echt, ik begrijp dat je er tegenop ziet, maar het maakt echt een verschil voor je ukkie. En het eerste uur na de operatie vond ik het best heftig om haar zo te horen huilen, maar na een uur was het goed. Ik had ook wel Schapie (aka steun en toeverlaat) mee, en wat eigen speelgoed mee om haar wat op dr gemak te stellen. Na een uur had ze dan ook dat potje peer gegeten en als ze wat drinken/vocht eten doet het niet meer zo’n pijn in de keel. Ze hebben dan wat donker bloed in de keel wat vervelend aanvoelt, dat slikken ze daardoor dan weg, zeg maar.
Die dag hebben we Mara na haar slaapje thuis (we mochten om 12u naar huis) nog een zetpil gegeven en voor het slapen 's avonds ook. Die nacht heeft ze gewoon doorgeslapen en de volgende dag was ze nog wat hangeriger dan normaal. Maar niet echt ziek, ze heeft ook gewoon gespeeld en goed gegeten. Ik heb haar wel heel vaak wat te drinken aangeboden.
Ik blijf het zeggen, Mara is er en vrolijker meissie van geworden.
Sterkte ermee,
XxX Mamsje Didi
@MamavanRico, sinaspril is bloedverdunnend (mensen met hart- en vaatziekten wordt ook weleens geadviseerd om sinaspril te slikken). En aangezien er bloed aan te pas komt met de ingreep moet het bloed niet te dun zijn anders blijft het lopen.
Vandaar dat die middelen niet mogen.
Groetekes, Sje
ah oke op die manier.
dan weet ik dat ook weer
ik ben wel echt gerustgesteld door iedereen… dankjewel!
ik hou jullie tegen die tijd ook weeer op de hoogte, als hij naar de anesthesist moet en een paar dagen later zijn operatie heeft.
oh btw…
ik las ergens iets en ik snapte hem niet helemaal.
maar is het zo dat de neus geen amandelen heeft maar dat dat poliepen zijn? en in de keel juist amandelen?
Onze KNO arts (een echt stereotyp met gele ribbroek en praatte met een aardappel in zn keel) vertelde dat er 1 amandel zit. Hij liet dat ook zien op een plaatje. Hij heeft het niet over een poliep gehad.
Heel veel succes ermee.
XxX Mamsje Didi
ik had even gegoogled idd…
maar neus poliepen zijn goedaardige zwellingen van het neus slijmvlies, hehe google is best makkelijk
huh dus amandelen en poliepen zijn wel hetzelfde?!?!?! nou wordt ik gek hahaha
google klopt dus helemaal niet!
poliepen kunnen toch juist komen opzetten sje??
en amandelen zitten er toch altijd??
Klieren komen opzetten, poliepen volgens mij niet.
De benamingen worden gewoon door elkaar gebruikt. En een neusamandel (jaja, het is er inderdaad maar eentje) die weggehaald wordt, kan na verloop van tijd ook weer gewoon gaan groeien. Dus vandaar waarschijnlijk dat zowel de benaming amandel als poliep gebruikt wordt.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 04 Jun 2010 22:14:20