@Liske: ik neem aan 80 a 90 euro per week
Anders wil ik nog wel wat tips! Hihi
Groetjes van Sascha en Senne
@Liske: ik neem aan 80 a 90 euro per week
Anders wil ik nog wel wat tips! Hihi
Groetjes van Sascha en Senne
Tja mijn ma zegt altijd (die heeft 6 kinderen opgevoed) dat op een of andere manier er altijd wel geld was! Dat we nooit honger hebben geleden, en dat als je er 2 kan opvoeden 4 niet zoveel extra is. Tja ik geloof het zelf niet zo (heb er zelf namelijk maar 1) maar goed. Wat is wijsheid. Ik denk dat als je het heel graag wil het altijd wel moet lukken, ookal ga je er een stukje op achteruit qua vakanties, etc, ect!
Ik ben het met bakmama eens. En dan hebben we het nog niet eens over school en studiekosten!
mama1980
Hier ook en grote jumbo-fan!
Luiers, melk, frisdrinken, koekjes, wcpapier e.d halen we bij de aldi, en de rest bij de jumbo!
Erg handig is ook om altijd de achterste/ onderste te pakken, wij hoeven eigenlijk nooit wat weg te gooien omdat het over datum is.
Wij komen rond (2 volwassenen, 2 kinderen waarvan 1 flesvoeding) van 300 euro per maand.
Enkel de boodschappen dan he?
En ik heb dan het geluk dat mijn ouders elke week verse groente halen bij een echte groenteschuur, dus ik heb altijd fruit en groente in huis!
Aardappels komen ook vers van het land (jaja) en komen we ook niet zo duur aan.
Brood kopen we ook bij mijn ouders uit de vriezer, en heb ik zo ook aardig goedkoper dan van de winkel/bakker!
maar geld overhouden, nee, niet van het boodschappen geld.
Vind het altijd wel een sport, die boodschappen, want eigenlijk ben ik helemaal niet goed met geld!
wat bakmama zegt, klopt helemaal! Latere kosten zijn soms nog belangrijker! alhoewel je kind dan dnek ik niet om de 2,5 maand een compleet nieuwe garderobe nodig heeft, waardoor je daar ook weer geld op bespaart (ons geval dan he) maar wat die clunbjes betreft, klopt helemaal!!
Wil nog wel even iets zeggen over die studie kosten, toen ik ging studeren na de Havo, heb ik 1 jaar college geld, en boekengeld gekregen van mijn ouders, de rest moest ik zelf betalen. Ik ben dat van plan bij bo ook te doen, hij moet er net zoals ik ook er bij werken. Als de tijden dan zo zijn, dat zelfs met een bij baantje, het financieel niet te doen is, ja dan help ik waar ik kan, maar vooralsnog, is alleen het eerste jaar wat hij kado krijgt, en daaarna zelf. Geld ook voor de rijlessen, ik kreeg de eerste 10 lessen kado, de rest zel doen, en dat gaat voor bo straks ook op. Ik ben er van overtuigd dat hij dan de waarde van het geld leert kennen, en weet en bewust is van het feit dat de dingen die hij doet, geld kost, en soms heel veel!!
liefs woezel
Nou, besparen op boodschappen kan sowieso geen kwaad denk ik. Altijd mooi meegenomen. kun je ook doen als je het best makkelijk redt (zoals wij).
Voor jou geldt dat niet, bakmama, maar voor de moeders die een paar dagen werken, gaat het weer behoorlijk in de kosten schelen als je kind van de creche af is en naar school gaat. Wij betalen 522 p/m voor 1 kind 2 dagen per week en krijgen 380 terug. Dus dat is 142 euro per maand. Met twee natuurlijk nog een stuk meer. De basisschool is minder duur. Maar inderdaad sportclub (1 per kind vind ik genoeg, ze kunnen gratis met mij mee paardrijden als ze willen ) en meer eten, uitjes met school en wellicht kleding. maar ik moet eerlijk zeggen: Als mijn kinderen alleen in merkondergoed willen lopen hebben ze aan mij toch echt geen goede! Als je zelf een baantje hebt ga je maar lekker dure onderbroeken halen, tot die tijd zoeken we samen iets uit binnen mijn budget. Ik ben geen krent, maar ik ben wel de baas en laat me niet manipuleren door mn kinderen!
Voor studiekosten leggen we nu al opzij. Nora krijgt regelmatig iets van opa en oma en overgrootopa en oma, dus ze heeft al een leuk potje!
Geld is ook niet alles, je komt er altijd wel uit denk ik. De een iets luxer dan de ander!
Liefs!
@liske , klopt, had de kdv kosten helemaal niet meegrekend. Door de felxibile opvang die wij nodig hebben is he kdv duurder, dan wanneer je twee vaste dagen kunt afnemen, omdat je standaard op bv de maandag en dinsdag werkt.
Wij moeten dan ook 901 euro betalen aan het kdv per maand, en krijgen 546 euro terug. Dus wij betalen daar 356 euro zelf aan per maand. Tjee, als we dat niet zouden hebben zeg, dat zou schelen!!!
liefs woezel
@woezel, ik ben dan 1 van de 6 kinderen, en wij betaalden alles zelf. van rijlessen tot school! Inderdaad een bijbaantje, en ik heb het eigenlijk nooit erg gevonden!
Kijk, wij sparen nu wel voor de kinderen, maar voor wat? Geen idee, dat zien we over al die jaren dan wel waar het voor gebruikt gaat worden! Natuurlijk niet voor de leuk, en geef het zo maar uit, maar of school, of rijlessen!
Jeetje een kind van 6 die al per se merkondergoed wil dragen, daar schrik ik best van. Wij kunnen ons die gekkigheid niet veroorloven dus Rens krijgt dat ook gewoon niet. Ik hoop dat hij daar later niet zo omgeeft, in ieder geval probeer ik hem dat wel mee te geven in z’n opvoeding.
Als hij dat soort dingen op de middelbare school nog wilt dan neemt hij maar een krantenwijk.
Vroeger konden ze dat bij mij thuis ook wel betalen maar daar werd niet in meegegaan. Nu kan ik dat zelf niet betalen maar daar zit ik niet mee omdat ik het niet gewend ben. Ik denk wel eens als ik kinderen tot op d’r ondergoed in de merkkleding zie wat er gebeurd als dat kind later niet zo’n superbaan heeft.
Dan zijn ze die levensstijl wel gewend. Zo creeer je volgens mij jongeren met schulden.
groetjes Ramona
Het klopt misschien wel dat het later meer gaat kosten, maar ik denk wel dat als je nu al zuinig met je geld om gaat, het later kan schelen!
Qua studiegeld, hebben wij ook nu al rekening voor Seth. Hier komt ook geld op van opa’s en oma’s, en al met al is het al een flink bedrag. Ik denk dat ik wel de gehele studie zou betalen, maar rijbewijs moet Seth echt zelf betalen!
Liefs, Anne
meiden bedankt voor de complimentjes maar ik zal wel moeten hihi heb weinig keus, we hopen dat mijn man dit jaar een baan vind waar hij zich net zo op zijn plek voelt als nu maar wel meer verdient en eind dit jaar begin volgend jaar gaat de kleine naar school en kan mama ook partime gaan werken.
kijk als wij eens een extraatje krijgen zoals onlangs met de kerst, kregen we geen kerst pakket maar een erg leuk bedrag van mijn mans werk, ja dat is dan wel gelijk op, dan steken we de kids van boven tot beneden in het nieuw
maar goed we redden het best nu, tja merk kleding kunnen ze hier ook wel vergeten , merk schoenen wel en nee we gaan niet wekelijks een uitje maken (eigelijk wel maar geen uitje wat geld kost, bos strand etc zijn ook leuke uitjes en kost geen fluit)
enne ben ook altijd blij met 2dehands kleding die mijn schoonzus zo af en toe mee brengt hihi
before you judge me, try hard to love me
Een Vingino onderbroek ?? Ik dacht het niet !!! Of het nu een meisje of jongetje van 6 of 10 is … ik ga niet van die dure onderbroeken en kleding kopen !!! Als het geld er niet is voor een sportclubje of zwemles dan is het er gewoon niet.
Ik heb vroeger ook bijbaantjes gehad, vakantiebaantjes en zodra ik de leeftijd had dat ik foldertjes mog gaan lopen voor een zakcentje dan deed ik dat.
Natuurlijk is een sportclubje leuk en zwemles noodzakelijk maar uiteindelijk beslist de ouder vind ik.
Tja veel goedkoper zal het niet worden als ze groter zijn, wat bakmama zegt klopt natuurlijk wel wat sportclubjes etc. betreft.
Maar je kunt je kinderen ook best leren dat dingen geld kosten en dat je daar zuinig mee om moet gaan, want geld kan ook op!
Zo vinden wij 1 sportclubje echt wel genoeg. (Hier nog geen last van overigens want hij wil helemaal niet sporten )
Wel opgegeven voor zwemles inmiddels, hier hebben we een zwemschool, kan hij in 1 jaar ABC halen tegen een vastgestelde prijs. Met slagingsgarantie. Is wel een behoorlijke smak geld ineens… maar in het reguliere zwembad verwacht ik niet dat hij het binnen 3 jaar zal halen dan ben ik dus uiteindelijk veel duurder uit.
Merkkleding… tja ik vind het belachelijk dat een kind van 6 persé vingino ondergoed wil!!!
Kan hij wel willen, maar dan kan 'ie mooi de pot op
Kleding moet netjes zijn en lekker zitten. Of daar nou toevallig een merkje op staat of niet geef ik helemaal niks om.
En zoonlief ook niet Ik had 2 winterjassen, 1 heel stoer gevoerd spijkerjack, en 1 goedkope van de zeeman, voor als hij gaat buitenspelen was de opzet.
Hij wil alleen maar die goedkope aan… die zit lekkerder.
Dan heb ik er geen moeite mee als hij met een jas van 6,99 naar school gaat hoor.
Bakmama … hoezo moeten kinderen op zwemles?! Hebben kinderen een sportclubje te willen? Ze kunnen zoveel willen maar als er geen geld is, is het er niet. Wij zijn tot op heden nog nooit in een zwembad geweest. Zomers een zwembadje in de tuin!
Waarom lopen al die ouders met de kudde mee? Te zot voor woorden. Een Hema onderbroek is ook prima. Dat betekend dus dat als de halve klas merkkleding heeft, mijn dochtertje of zoontje dit ook zou moeten anders gaat hij huilen en hoort hij er niet meer bij. Ja daaaaaaag.
Ik wil ook wel op vakantie en een mooie auto, mooie kleding en uit eten maar als je prioriteiten moet stellen dan is het niet anders. Of je nu lage kosten hebt omdat de kindjes klein zijn of straks hoge kosten. Kosten voor school in de toekomst kun je nu al geld voor opzij zetten.
Gr Esther
Zwemles vind ik persoonlijk ook erg belangrijk, dus mijn kinderen moeten daar van ons ook op.
persoonlijk vind ik zwemles gewoon belangrijk, het is gevaarlijk als ze niet kunnen zwemmen, vooral als je ergens bent waar water in de omgeving is. Een kind van 10 jaar zal dan niet de gehele tijd bij je in de buurt zijn, en als die dan per ongeluk in het water valt, zonder zwem diploma…brrr… wil ik niet aan denken, dus hier gaat erover 2 a 3 jaar ook iemand op zwemles. Voor de rest qua sport clubjes, als hij dat wil, en er is geld voor, dan mag hij best op een sportclub, maar wel 1 sport en niet tig verschillende soorten, en is het geld er niet voor, dan houdt het op.
Wat merk kleding betreft, ik ben niet van de merken, en ik hoop bo ook niet. Hij draagt nu ook onderbroeken van de hema en zeeman, en ik vind ze zelfs echt leuk, ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe het kan dat er kinderen zijn van 6 jaar die al gepest worden doordat ze geen merkkleding hebben. Vind het toch raar, want dan is het kind dat pest nog zo jong in mijn belevenis, dat ze het naar mijn idee dat gedrag hebben gekopieerd van iemand (ouders bv) , dat kan niet anders. Ik vind het gewoon zielig dat mensen hun kinderen zo opvoeden dat je merk kleding moet dragen om er bij te horen. Of ik moet een verkeerd idee hebben van welk gedrag bij welke leeftijd hort, maar vroeger begon dat bij ons pas op de middelbare shool!!!
liefs woezel
Ben het met je eens Woezel … Tegenwoordig is de Hema echt heel erg leuk en ook de Zeeman.
Ik merk dat moeders in mijn omgeving het veel hebben over merk kleding en schoenen, al die kleintjes lopen er in. Van baby af aan … ik heb eens dure red rag laarsjes gekocht (waren een 2e hands koopje hihi) en er werd gelijk een opmerking over geplaatst door een moeder die met andere moeders aan een tafeltje zat tijdens de peutergym. Vingino, Develab en weet ik al wat meer komt voorbij. Toen mijn dochtertje laatst een Barts mutsje op had, onze vlakbij buurvrouw had het al in de gaten. Triest maar helaas leeft dit dus wel, hier wel en bepaald het hier wel degelijk in wat voor een auto je rijdt, of je merkkleding draagt etc etc.
Een zwemdiploma lijkt mij ook een veilig idee. Ik heb deze zelf niet maar ik moet er niet aan denken dat mijn dochtertje iets gebeurd omdat mama haar niet op zwemles heeft gestuurd.
En ja Woezel, bij ons begon het ook pas op de middelbare school. Tegenwoordig lijkt het wel of de ouders hier verantwoordelijk voor zijn en die hele kleintjes zullen het echt niet uitmaken of het van de C&A of Vingino is! Dat kunnen ze nog niet eens uitspreken.
Groetjes Esther
Vingino ondergoed met 6 jaar is idd erg overdreven, maar ik wil ook dat mijn zoon er leuk bijloopt. Ik koop veel bij de Hema en H&M maar hij als hij wat groter is en naar de basisschool gaat dan zal het ook wel merkkleding worden. Ik koop voor mezelf ook vaak dure kleren en schoenen en ik kreeg die als kind ook niet en baalde daar flink van. Ik zal hem wel leren om een eigen mening te hebben en niet mee te lopen met de meute. Ook zwemles vind ik echt wel belangrijk. Ze zullen toch moeten leren zwemmen. Ook sporten vind ik belangrijk dus als hij wil voetballen en taekwandoen (ik zeg maar iets) moet dat kunnen. Ik kan wel heel streng gaan zijn, maar ik doe ook waar ik zin in heb, dus dat krijgt onze zoon ook mee. Maar als het er niet is, is het een ander verhaal.
Ik vind wel dat als hij kan gaan werken, dat hij dat ook moet doen. Zeker voor uitgaan ed dat gaan wij niet allemaal betalen. Is ook goed als ze de waarde van geld leren. Op tijd met zakgeld beginnen is ook altijd goed.
22-12-2009 colin geboren