Een tweede erbij of ....?

Hallo

Ik ben de mama van Kane. Kane is nu 14 maanden en het kriebelt langzaam voor een tweede. De ene keer ben ik er voor 300% zeker van en de andere keer twijfel ik weer. Ik ben van mezelf uit al een twijfelaar… We willen zeker een tweede. Dat is het niet. Het is het financiele gedeelte waar ik me zorgen om maak… We hebben het zeker niet slecht. Samen hebben we zo’n 2900 euro per maand netto. Ik wil alleen een bepaald systeem in de uitgaven krijgen want ik ben nogal een shopaholic helaas. Ik wil meer gaan sparen.

Hoe doen jullie het met twee kinderen en wie heeft er advies?

Groetjes xx Joyce

joyce Kurstjens-huber

Ik heb altijd geroepen dat ik wilde stoppen met werken als ik moeder zou worden maar dat moet dan natuurlijk wel kunnen financieel. Ik ben toen ik zwanger raakte van de oudste begonnen met het bijhouden van een soort kasboekje in Exel. Dat document telde zelf per kosten soort op wat ik per maand kwijt was en zo kon ik zien of het inderdaad haalbaar zou gaan zijn om op 1 salaris te leven.

Dus mogelijk brengt dat je meer rust als het gaat om twijfelen wat betreft financiën. Hou een een aantal maanden bij wat je per maand uitgeeft en kijk dan ook of er dingen zijn die je aangeschaft hebt maar die niet per se nodig waren geweest. Haal die weer van de totale maandkosten af en kijk dan of een tweede kindje erbij gewoon kan.

Groetekes, Sje

Wij hebben geen tweede nog maar we hebben wel een systeem in de zin van alle vaste lasten gaan van mijn salaris en de rest van Mervin’s. In het begin hadden we een berg schulden af te lossen en dat hebben we ook netjes gedaan zonder hulp, daarna zijn we zo ie zo dat bedrag dat we aan de schuld kwijt waren opzij gaan zetten, we waren immers toch al gewend om het niet te hebben. En de rest leefde we van. Alleen eerst even iets te makkelijk. Nu neem ik elke maand een vast bedrag op en daar doen we de boodschappen van en de rest doen we leuke dingen van. Alleen waren we zo gefocused op alleen maar sparen voor de bruiloft dat we nu afgesproken hebben een klein bedrag naar mijn spaarrekening te storten om daarop voor andere dingen te sparen en de buffer te maken voor andere dingen. Als straks het bedrag voor de bruiloft bereikt is (na de bruiloft) blijven we het denk ik wel zo doen omdat we ook een spaarpot voor morgan en eventueel een tweede willen maken voor later en zo. En voor ons werkt dit heel goed en ja we gaan heel soms over budget maar niet te vaak omdat we daar geen gewoonte van willen maken want dan heeft het budget ook geen zin.

Groetjes,

Michèle

Ook wij hebben in Excel een bestand waar alle uitgaven en inkomsten in staan.
Maandelijks wordt er een vast bedrag over gemaakt naar een rekening waar alle vaste lasten vanaf gaan, en de andere rekening is om uit te geven.
Daarnaast hebben we nog spaarrekeningen.

Wij houden alles redelijk strak (oké, sommige dingen heel strak), en dat werkt voor ons goed.
Wij hebben bijvoorbeeld allebei een bepaald budget waar we zelf dingen mee kunnen doen, en kleding van kopen. Is het op, jammer dan!!
Als ik lees wat jullie binnenkrijgen, moet dat makkelijk lukken, 2 kinderen!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Joyce, ik heb evt. een lege versie van dat excel-document voor je als je interesse hebt. Dan hoef je zelf het wiel niet uit te vinden.

Stuur me maar een mail als je het wilt ontvangen.

Groetekes, Sje

Wat hebben jullie dan veel inkomen Wij doen het met ong. 900 euro minder en wij houden met 2 kids zelfs geld over om te sparen… Mijn man werkt alleen… Ik moet zeggen dat ik mezelf soms geen vrouw durf te noemen in sommige opzichten… Ik ben niet zo high-maintenance zeg maar… Ik koop bijna nooit kleren of make-up voor mezelf, en Chris heeft meestal werkkleren aan 5 van de 7 dagen dus die heeft niet veel kleding nodig (al heeft ie meer dan ik denk ik zo hahaha). De kleding van de kids doen we van de kinderbijslag 2 keer in het jaar en de schoenen zoals het uitkomt… Ook ik heb een bestand in Excel en weet dus al aan het begin van het geld welke rekeningen er betaald moeten worden en wanneer ik bv rekening moet houden met een eventuele jaarafrekening… Erg handig!!!

dan schaam ik mij nog dieper want wij hebben toch meer dan wat ik hier gemiddeld lees, in de maand netto (natuurlijk wel vrij hoge hypotheek maar toch) en elke maand gaat het ook hier schoon op!! Niet normaal, en ikw eet precies waar het aan ligt, ik heb ook een kleine gat in de hand, en ik weet ook hoeveel wij in de maand zouden kunnen sparen (ook niet normaal) maar toch… zal er snel wat anders van maken, want dat is wat ons nu ook nog tegenhoudt voor een tweede, het financiele aspect, en natuurlijk willen wij er alles voor laten aan extra’s , om voor een tweede te kunnen gaan, maar wat betreft Bo, heb ik echt een gat in de hand (denk aan kleren etc) maar goed, hij heeft tot nu toe ook elke 2,5 maand een compleet nieuwe garderobe nodig omdat hij weer gegroeid is, en dat kost toch best wat…

(en natuurlijk sparen wij ook hoor, maar een stuk minder dan wat we kunnen!!)

liefs woezel

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/vcO7p1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - woezel op 02 Jan 2011 20:07:38

Ik zou het excel-bestand graag ontvangen! Kunnen we eind januari als het loon binnenkomt meteen starten! Mijn emailadres is: pascaljoyce@home.nl

Ik zie het wel tegemoet he?

Bedankt voor de reactie!

quote:
Joyce, ik heb evt. een lege versie van dat excel-document voor je als je interesse hebt. Dan hoef je zelf het wiel niet uit te vinden.

Stuur me maar een mail als je het wilt ontvangen.

Groetekes, Sje

joyce Kurstjens-huber

Sta op het punt om mijn dochtertjes bij mijn ouders te gaan halen. Ik mail je later vanavond!

Groetekes, Sje

Beste Sje,

Mag ik zo brutaal zijn om aan je te vragen om mij ook dat bestandje te sturen ?

Altijd handig nl. !

lalewijnse@hotmail.com

Groeten Léon.

Léon
Vader van Marèl ( 22-07-2009)

quote:
kunnen gaan, maar wat betreft Bo, heb ik echt een gat in de hand (denk aan kleren etc) maar goed, hij heeft tot nu toe ook elke 2,5 maand een compleet nieuwe garderobe nodig omdat hij weer gegroeid is, en dat kost toch best wat..... liefs woezel

Ik wil me nergens mee bemoeien hoor meid, het is ook maar advies. Maar wat ik bij morgan doe nu is een basis van wat broeken (in haar geval ook rokjes) en shirtjes en dat in basics. Hema en zeeman en dan wat extra dingen die wat luxer zijn zeg maar en daar combineer ik mee. En soms koop ik wel eens wat extra’s maar ik vraag mezelf nu eerst harop af of ze het ook echt nodig heeft en of ze het vaak gaat dragen. Dit scheelt een hoop geld en een hoop kastruimte.

Groetjes,

Michèle

Wij hebben geen speciale rekening voor extra dingen.
Wij hebben gewoon ons inkomen die binnenkomt op onze eigen rekening en mijn vriend betaald alle vaste lasten en benzinegeld en ik betaal alles voor Aaron en boodschappen en wat we elke maand overhouden gaat naar de spaarrekenig…de ene maand meer dan de andere maar we sparen iedere maand goed.
Ik houdt niks bij in boekjes of exel want ik weet dat we toch altijd goed rondkomen.

Gr, Danielle
Maarre…Mama van Kane…jullie moeten toch makkelijk een 2e erbij kunne hebben hoor!

@Michelle, dat weet ik hoor dat je het niet verkeerd bedoeld!! En ik vind tips juist hartstikke fijn want man oh man, bo zit nu in boven maat 104 en dat gaat nu een tijdje goed (hopelijk blijft het even zo) want tot nu toe was het niet geinig, zelfde geld met schoenen, hij zit al bijna op maat 26 terwijl hij begin april begon met maat 21!!!

Ik denk dat zodra bo in een grotere maat weer zit, dat ik idd net zoals jij basic dingen haal, want het is een grote kosten post (ook al zijn het niet eens dure merken) maar bv een broek. Toen Bo nog in 86 of kleiner zat qua borek maat, koste een broek bij de ter stal ongeveer 7 a 8 euro, lag er aan of je hem in de aanbieding had of niet, maar nu hij in 92 zit ben al zeker 17,95!!! per broek kwijt!!! en dat is dan bij ter stal he!! En bij de hema heb je nu wel basic spijker broeken maat 92 voor 10 euro, maar die zijn hem te krap en als ik dan maat 98 doe, dan zijn die pijpen veel en veel te groot waardoor het omslaan ook niet meer “leuk” is!! Dus daar ben je ook al bijna 20 euro voor 1 broek kwijt!!
Gelukkig valt het met truitjes nog mee qua prijs, die zijn niet gek veel duurder geworden, maar ik heb voor elke dag in de week denk ik wel 1 broek, dus tel maar op bij elkaar!!

Maar goed, ik weet dus ongeveer wel waar het bij ons aan ligt, en het is ook het nieuwe huis, ik beodel qua maandalsten zijn we van huur naar hypotheek gegaan en dat scheelt zeker een honderd of 5!! Maar goed, je hoort mij niet klagen hoor, want wij hebben het echt goed hoor, maar ik moet gewoon wat minder uitgeven, wat makkelijk kan!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Mijn ervaring is dat je leeft naar wat je hebt. Verdien je 3000 dan leef je daar naar en koop/spaar je wat meer, heb je 1000 dan koop/spaar je wat minder maar kom je uiteindelijk ook rond. Na de eerste gingen wij ineens veel minder op stap etc, dus hielden we daar geld aan over en ik denk dat een tweede weer net zo in het riedeltje mee gaat. Ook toen wij ons huis kochten maakten wij ons zorgen of we dat eingelijk wel zouden kunnen betalen. Ik was zwanger, ging minder werken en de hypotheek was hoger dan de huur was die we toen hadden. Het is goed gekomen. Je leeft gewoon naar wat je hebt.

mama1980

@Mama 1980, dat klopt, want wij hebben het ook wel veel minder gehad, met name toen ik nog studeerde, werkte er wel bij ,maar toch, en alex verdiende toen ook nog een stuk minder dan nu, en toen kwamen we ook rond, dus je leeft naar wta je hebt, en als het echt zou moeten,z ou ik ook wel terug kunnen gaan en daardoor giga veel sparen, maar goed, de vraag is, wil ik giga veel sparen, en op een houtje bijten, of wil ik wat minder sparen en het redelijk ruim hebben, o wil ik helemaal niet sparen?? nou ik ga voor de tweede keuze!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Voor wie in dit topic of per mail verzocht heeft om het exceldocument, als het goed is zit-ie nu in jullie mailbox.

Groetekes, Sje

Dat is denk ik ook de mazzel bij ons dat ik meteen wat we eerst aan schulden afloste meteen wegzet nu. We hadden het eerst niet en nu ook niet zo rederen we alleen nu is het nog van ons.

En woezel das waar, morgan zit nu goed in 92 dus daar koop ik niks meer in, alleen in 98 en je merkt meteen verschil. Schoenen kan zij gelukkig 2 seizoenen mee doen nog klop klop klop, maar das ook al maatje 25/26 de volgende keer ben in bang.

Groetjes,

Michèle

Als is zie staan dat je vn 2900 euro makkelijk rond moet kunnen komen met 2 kids kan ik alleen maar denken dat ik iets fout doe!!
Wij verdienen ongeveer hetzelfde maar het is toch elke maand weer krap aan,en ik heb GEEN gat in mn hand.
Bijna alle kleding van Jim krijg ik 2ehands en zelf loop ik ook niet in desingkleding…

Sje,zou je mij het exelbestand willen mailen?
debbydessens@hotmail.com

Bedankt!!!

Vind dit wel een interessante topic!

Mama van Jim

Lilypie Second Birthday tickers

Pffffff wij hebben 1700 netto in de maand SAMEN, waarvan de vaste lasten allemaal nog betaald moeten worden… en ook wij komen gewoon rond, en dan leven wij echt niet alleen maar van de Aldi of de Lidl.
We hebben het echt niet slecht aan deze kant van Nederland.
Alhoewel ook wij het wel wat breder zouden willen hebben, hebben we toen toch voor een tweede gekozen, omdat we het kunnen…
Als wij 2900 zouden hebben… pfff dan zouden we het helemaal SUPER hebben…

Dus je leeft inderdaad naar het bedrag wat je hebt…

Liefs, Melanie

Gewijzigd door - Melanie_Christiaan op 02 Jan 2011 22:08:03

quote:
Voor wie in dit topic of per mail verzocht heeft om het exceldocument, als het goed is zit-ie nu in jullie mailbox.

Groetekes, Sje

Sje, als je dat bestand aan mij mailt, dan kan ik m wel
op m’n website zetten.
Dan kun je in het vervolg daar naar linken.

M.