Een tweede erbij of ....?

Woezel … zo te lezen is onze zorgverzekering lager (collectief), energiekosten maar ook onze hypotheek is de helft minder. Dat is al een groot verschil. Kosten aan KDV hebben we ook niet. Benzine/Gaskosten is ook heel laag … mijn man gaat vaak op zijn fiets naar zijn werk dus dat scheelt.

Al die bedragen opgeteld …

Schrikbarend hoge bedragen lees ik hier dat ik denk; hoe kan dat toch? Wij zouden dat van 1700 euro nooit kunnen opbrengen. Overigens is ons huis, 2 onder 1 kap dus ook niet de kleinste, op 1 salaris gekocht en hebben we er flink voor gespaard. Vervolgens een lap grond bij gekocht. Het is denk ik toch het simpele leven waar geen vakantie bij zit, weinig tot geen uitjes, geen abonnementen en dure apparaten in huis. Geen opvang, vooral veel mogelijkheden waarbij je energie kosten laag houdt dus zonnepanelen, boilers en warmte terug win units. Dan kom je op amper 120 euro per maand uit voor 3 mensen …

Letten op de kleintjesdoen wij hier in alle opzichten …

quote:
Woezel ... zo te lezen is onze zorgverzekering lager (collectief), energiekosten maar ook onze hypotheek is de helft minder. Dat is al een groot verschil. Kosten aan KDV hebben we ook niet. Benzine/Gaskosten is ook heel laag ... mijn man gaat vaak op zijn fiets naar zijn werk dus dat scheelt.

Al die bedragen opgeteld …

kijk dat scheelt ook al, we hebben meer in de maand, maar betalen ook meer… ach ja zo heeft iedereen wel wat, zolang je maar rond komt, zonder al te veel zorgen , dan is het prima!! Je kunt alleen zo moeilijk vergelijken, iedere situatie is weer anders!!

POEH!!! 950 aan huur!!! das echt mega veel!! Ben ik even blij dat wij in een plaats wonen waar de huren goedkoop zijn!!! , Niet dat wij daar nu gebruik maken , maar goed, tot op drie kwart jaar terug was ik een heel tevreden huurder, die lang niet zoveel betaalde!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

quote:
Schrikbarend hoge bedragen lees ik hier dat ik denk; hoe kan dat toch? Wij zouden dat van 1700 euro nooit kunnen opbrengen. Overigens is ons huis, 2 onder 1 kap dus ook niet de kleinste, op 1 salaris gekocht en hebben we er flink voor gespaard. Vervolgens een lap grond bij gekocht. Het is denk ik toch het simpele leven waar geen vakantie bij zit, weinig tot geen uitjes, geen abonnementen en dure apparaten in huis. Geen opvang, vooral veel mogelijkheden waarbij je energie kosten laag houdt dus zonnepanelen, boilers en warmte terug win units. Dan kom je op amper 120 euro per maand uit voor 3 mensen ...

Letten op de kleintjesdoen wij hier in alle opzichten …

beetje kortzichig, want wij gaan nooit op vakantie, en als we gaan, hebben we ene oude vouwwagen waarbij we op een boeren camping staan buiten het hoog seizoen, wat inmiddels ook al 3 jaar terug is bijna. Uitje? doen wij ook niet aan, gaan bijna nooit uit eten, isschien 1 a 2 keer per jaar, en dan is dat meestal omdat we door ouders uitgenodigd worden. Dure apparaten? nee hebben we niet, toegegven, wel een droger en een vaatwasser. maar dat zal geen 100 euro in de maand zijn wat dat extra kost, denk eerder een euro o 20. Dus daar ligt het ook niet aan.
Het scheelt wel dat jullie eigen kapitaal hadden voordat je ene huis kocht, maar he ligt er ook maar net aan hoe je de hypotheek hebt afgsleoten. JE kunt bv ook alleen de rente aflossen, tja, dan hebben wij ook een stuk lagere maand lasten, maar ja, wanneer ik dan 65 ben (of eigenlijk 55 want we hebben tot mijn man zijn 65e gerekend) zitten we alsnog met een toren hoge schuld!!
Zonne panelen, heel leuk, moet je maar net het geld voor hebben, wat wij niet hadden! etc etc. nogmaals, je kunt niet vergelijken, maar je kunt niet zeggen dat zolang je maar simpel leeft, je makkelijk van 1700 kunt rondkomen, zo werkt het helaas niet, in ieder geval niet voor ons. En geen opvang, tja ik zou ook liever hebben dat mijn ouders op pasten, scheelt mij een aanzienlijk bedrag in de maand, maar dat willen ze niet, dus houdt het op.

liefs woezel

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/vcO7p1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - woezel op 03 Jan 2011 15:41:22

Ik snap de twijfel niet zo goed als je zo’n giga hoog bedrag ontvangt per maand en dat er zelfs mensen zijn die nog meer krijgen. In mijn ogen hebben die mensen dan ook een hoge levens standaard.

Kinderkleding hoeft helemaal niet duur te zijn … kijk eens 2e hands?!

Een volgend kindje kan toch ook kleding, spullen overnemen van het eerste kind? Speelgoed kun je zelfs lenen tegenwoordig. Net als boeken bij de bieb.

en als je als tweede kindje een meisje krijgt en je eerste was een jongetje? Nee flauw, ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar het is niet allemaal zo zwart en wit. Jij kunt van 1700 rond komen, super mooi, wou dat wij dat ook konden, maar helaas, onze vaste maandlasten liggen een 800 euro hoger, en daarna moeten we nog boodschappen hebben, kleren etc. We hebben het niet krap, maar super ruim, nee dat ook niet, en ja, we hebben een bepaalde levenstandaard, en ik ben zeker bereid om dat aan te passen voor een tweede, maar ik wil dat eerst een paar maand doen voordat wij aan een tweede beginnen zodat we zeker weten dat het uit kan.
Krijg echter beetje het gevoeldat je vind dat alleen omdat het maandinkomen hoger is, je geen financiele problemen kunt hebben, want julie hebben zus en zo veel, dus dan moet het bij een ander nog ruimer zijn. Het enige wat ik duidelijk probeer te maken is, dat het allemaal niet zo zwart wit is

liefs woezel

Sorry, ik vergelijk het misschien teveel. En als ik jouw verhaal lees woezel dan zijn jullie ook echt geen big spenders. Ik ging daar misschien van uit omdat ik het veel zie in mijn omgeving. De hoge levens standaard van mensen …

Zelf werk ik niet dus mijn dochtertje gaat niet naar een oppas. Mijn ouders wonen ver weg dus als ik zou gaan werken dan gaat een groot deel naar het KDV. Dan blijf ik liever thuis.

We hebben net ook een groot bedrag afgelost op de hypotheek en hebben hetzelfde uitgangspunt als jullie. We lossen af wat we kunnen … om tzt niet een hoge schuld te hebben. Ja, eigen kapitaal is natuurlijk prettig als je een hypotheek gaat afsluiten en je zo al een groot deel hebt afgelost.

Groetjes …

geeft niks hoor dat je vergelijkt, zou ik ook gedaan hebben denk ik als ik het inkomen zou hebben als die van jullie!! Ik zie ook in mijn omgeving mensen die een vrij hoge levenstandaard hebben, maar verder niet tot weinig sparen en dus in de problemen komen wanneer er wat bijzonders is. Dat wil ik niet, want ik wil het zelf kunne betalen. En idd de hypotheek, ik wil op mijn oude dag alles zo goed als af gelost hebben, zodat ik in mijn eigen huisje kan genieten van mijn pensioen, en niet alsnog een giga schuld hebben wat je met je pensioen niet kunt betalen.
Neemt niet weg dat ik best op dingen kan besparen, en met name als het bo aangaat. Wat je zegt over kleding, bo heeft regelmatig nieuwe kleding hebben. Ik koop dan niet het duurst ev an het duurste, maar wel allemaal nieuw. Niet omdat ik iets tegen tweede hands heb, in tegendeel, onze bank komt bij de kringloop vandaan, maar eigenlijk nooit aangedacht, want ja het hoefde ook niet, maar denk dat ik daar wel verandering in ga brengen. Geld ook voor speelgoed hoor, hij heeft niet bergen en bergen ,maaer wel meer dan genoeg!!En ik hoop dat het snel weer mooier weer is, want dan kan ikd ewas weer lekker buiten hangen!! scheelt ook weer!!

liefs woezel

terwijl ik de spruitjes sta schoon te maken, herinner ik me weer hoeveel apparaten er in je huis staan die veel energie slurpen. Ongemerkt kan dit best veel zijn dus (goed bedoeld) wil ik wel een paar dingen opsommen die wij niet hebben vanuit besparings oogpunt.

• keramische kookplaat
  • plasma scherm TV
  • droger
  • vaatwasser
  • lampen zoals halogeen (neem spaarlampen)
  • magnetron/oven
  • vriezer en koelkast met A label … scheelt heeeeel veel
  • afzuigkap, die moderne versies …

En alles waar ik nu even niet aan denk … opvallernd is wel dat alles wat modern is tegenwoordig ook meer energie slurpt.

alle standby apparaten waar een lampje van brand … en ahum … wij doen zelfs standaard de kachel om 21 uur laag, daar zit een timer op.

Wat maakt het uit ook al ben je een big spender? Wij zijn als we het hebben ook big spenders. Wij letten dan ook echt nergens op. Geld is om op te maken. Als we het niet hebben, kunnen we heel zuinig zijn, maar als we het hebben dan is het ook zo op. Ik kan nou eenmaal geen geld op mijn bankrekening hebben staan. Er is altijd wel iets dat ik wil hebben voor mij of Colin. Ik zou ook willen dat ik wel een spaarder was, maar dat zit er nou eenmaal niet in. Maar hier blijkt maar weer dat iedereen anders is.

Wij wonen trouwens ook in een stad waar de huren niet zo hoog liggen, maar wij huren particulier. We kunnen het huis wel op termijn kopen, en dat zou ons wel schelen in de maand, maar zonder werk gaat dat niet…

22-12-2009 colin geboren

Moet zeggen dat wij idd wel een paar apparaten hebben die in jouw lijstje staan, zoals een vaatwasser/droger. lcd tv (wel met mega korting gekocht via mijn mans werk, maar toch) omagnetron/oven, die overigens alleen als magnetron word gebruikt. Idd wel goede dingen om op te letten!!
Wel even een vraagje, ik heb altijd begrepen dat een vaatwasser energie zuining is, aangezien er minder water verbruikt wordt dan als je een afwas doet?? Maakt niet zoveel uit, maar goed, de tips die je geeft zijn handig!

En idd, wat de mama van Collin ook zegt, de 1 is een big spender, de ander niet, iedereen moet voor haar of zijn weten wat hij wel en niet uitgeeft zonder er om veroordeeld te worden. Maar voor mensen die graag wat willen besparen, om wat voor reden dan ook, zijn dit goede tips! En dat lijstje van Sje is super handig om alles bij te houden!!!

liefs woezel

Ik denk dat het uiteindelijk niet uitmaakt hoeveel je verdient. Dat dat geen reden hoeft te zijn om je wens om een tweede weg te moffelen zeg maar. Je krijgt ook weer meer kinderbijslag en kunt misschien kleertjes een tweede ronde gebruiken. Bovendien hoef je niks meer aan te schaffen qua badjes enzo, dat scheelt. Max heeft gewoon de kamer van Eva nu en voor haar hebben wij een goedkope IKEA-kamer gekocht. Wat de anderen ook zeggen, je leeft naar wat je verdient en als je met minder moet rondkomen, word je vanzelf heel creatief. Ik vond het zelf een sport om goedkoop boodschappen te doen en kocht dus vaak B-merken. Maar toen kreeg ik commentaar van mijn vriend, die vond hij niet lekker…Tja, nu kijk ik daar dus niet meer naar. Ik doe alleen boodschappen bij de AH. Zonde eigenlijk, want op boodschappen zouden wij best kunnen besparen! En op kleding…Net als Woezel koop ik ook heel erg veel…Max groeit hard en is echt zo uit zijn kleertjes en ik kan het gewoon niet laten. En ik heb een dure smaak… Ik wil echt niet weten wat er op jaarbasis uit gaat aan kinderkleding… De kasten puilen uit. Daarnet zag ik in de sale een heel gaaf jurkje voor Eva, maar dat was nu voor de helft en dan nóg 40,-. Tja, ze heeft al zo veel, dus dat laat ik dan toch wel hangen…terwijl dat soort kleding ook gewoon voor de volle prijs wordt verkocht! Ik hoef er zelf eigenlijk niet zo op te letten, maar gewoon gevoelsmatig vind ik het niet normaal om jurkjes voor 90,- te kopen! Het is maar net waar je je geld aan wilt uitgeven…met wat opletten hou je zo geld over en is er genoeg ruimte voor een tweede kindjes hoor. En met 2900,- lijkt mij dat ook geen probleem toch!

Groetjes Rainbow, trotse mama

quote:
terwijl ik de spruitjes sta schoon te maken

Da’s toevallig, hier nog een Esther die vandaag spruitjes eet! Onze dametjes gaan al stuiterend door het huis van blijdschap. En da’s niet cynisch bedoeld, ze vinden spruitjes echt lekker!

Groetekes, Sje

@rainbow, een tweede is financieel logischer wijs ook helemaal geen probleem met dat inkomen, moet makkelijk kunnen, maar ik kan me wel voorstellen (en dat is bij ons ook zo) dat je eerst het zuiniger aan wilt doen, en letterlijk wil zien wat je per maand maximaal kunt overhouden, voordat je er aan begint. Maar wat je zegt over dat je voor een tweede het meeste al in huis hebt, dat klopt helemaal, dat scheelt ook een bult!!

liefs woezel

Eet smakelijk Esther

Ik ben echt gek op snuffelen op Marktplaats. Kleertjes, speelgoed … en zelf verkoop ik ook. Het moet wel netjes zijn dus niet kapot, vaal of wat dan ook. Wil mijn dochtertje er ook netjes bij laten lopen. Je kunt er ook prima merkkleding kopen voor minder als in de winkel. Accessoires voor in huis, een auto, kast … de slaapkamer voor ons dochtertje … we hebben er al zoveel vandaan gehaald en dat is voor ons ook besparen op een hartstikke leuke manier.

Weet je dat je voor 2 euro kunt eten bij de IKEA?? Ik hoorde het van een vriendin die van 1 salaris rondkomt en 4 kinderen + ook man hahaha !!! Ze hebben een koopwoning, 2 auto’s … we geven elkaar dikwijls tips. Voor 2 euro krijg je frites en zwedse gehaktballetjes, misschien nog een beetje sla of zo. Ok geen 3 gangen menu maar de Happy Meal is duurder.

Om nu niet nog meer af te wijken van het topic … Houdt je uitgaves bij en kijk eens kritisch naar je uitgaven patroon. Je zal zien dat er dan best hier en daar te sparen valt en een 2e kind kan daar vast in mee.

Ik kocht laatst een roze/rood bed, echt zo’n prinsessen bed, boekenkast en kledingkast voor 200 euries … super leuke kleuren ook voor een meisje.

Het loont echt de moeite om te speuren op het net.

Gr Esther

ja dat doe ik ook vaak via marktplaats. Bo zijn baby kamer komt ook van marktpplaats!! Een hele baby kamer, van massief hout (commode, ladenkast en ledikant) voor 30 euro!! Zag er super netjes uit, en manlief is meubel maker dus heeft het weer opnieuw in de was gezet, en onze baby kamer was compleet!! Moet zeggen dat ik daar dan ook weer erg blij van wordt hoor, als je voor weinig iets moois hebt!! Of bo zijn glijbaan in de tuin, ook via mp. Erg leuk! Dus dat doen wij ook wel!! Weet voor een deel ook precies waar het bij ons aan ligt hoor, en met het bijhoud bestand van Sje komt het helemaal in orde!!

liefs woezel

Er wordt door sommigen verondersteld dat als je hoge maandlasten hebt, je niet zuinig omspringt met energie enzo. Vind dat wel een beetje over dezelfde kam scheren.

Hier vind je alleen spaarlampen. Heb geen vaatwasmachine en de droger draait maar één keer per week. Wij hebben een vrijstaande woning en betalen 45 euro aan electriciteit. Denk dat je dan wel zuinig genoeg bent.

Zonnepanelen zijn altijd mooi meegenomen, maar je moet eerst geld hebben om ze te kunnen betalen. Dan betaal ik liever eerst nog een tiental jaren 45 euro per maand en verbouw ik mijn huis verder. Pas daarna zal ik nog eens denken over zo’n investering.

Kledij voor Noa heb ik allemaal bijna gekregen, tweedehands van familie. Denk dat ik op die twee jaar misschien 200 euro heb uitgegeven voor kledij voor Noa. Valt ook best mee denk ik. Mijn kledij vraag ik voor m’n verjaardag. Speelgoed krijgt ze alleen van de sint.

Uit eten gaan we drie keer per jaar en op reis gaan we niet.

1 keer om de twee weken ga ik iets drinken met collega’s en voor de rest ga ik met m’n man één keer per jaar naar één of andere voorstelling.

Ik winkel in de Aldi. Enkel cola, shampoo en tandpasta komen van een merkenwinkel.
Het is dus niet dat het geld hier met bakken wordt buitengesmeten

@Bakmama, dat is onze hypotheek, die 1100 euro, geen huur!! hahahahahaha

Ennuh… wij doen ook zuinig met de energie, wij hebben nog een lage rekening vergeleken met de mensen in onze omgeving.

iedereen moet gewoon leven naar hoe hij of zij dat fijn vind, en ik vind dat we elkaar ook niet moeten veroordelen daarvoor, als je het er niet mee eens bent. Ik denk alleen dat er mensen zijn (waaronder ik) soms niet eens door hebben waar het allemaal blijft. En daarom werd het topic denk ik gestart, want ik denk dat sommige mensen gewoon meer inzicht willen hebben in waar het allemaal blijft, met name als je jezelf bewust van bent dat je het ruim hebt , en het toch elke maand schoon op is, en je er niets voor hebt om het te laten zien!
(ja een spaarrekening die heel langzaam stijgt)

liefs woezel

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/vcO7p1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - woezel op 03 Jan 2011 18:51:10

Bakmama … in Zeeland kun je heel goedkoop een woning kopen. Mijn moeder woont in de Randstad en als ik ons huis vergelijk met de prijs daar voor een 2 kapper met dubbele garage en een flinke lap grond dan mogen we wel 6 ton gaan neerleggen. Onlangs hebben vrienden van ons hun eensgezinswoning verkocht voor 140.000 euro. Zijn ze wel iets gezakt maar dat was een ruime woning met tuin en 4 slaapkamers.

Ik geloof dus wel dat de huur / koopprijzen per provincie scheelt …

Groetjes Esther

Toen ik mijn vtiend leerde kennen huurde hij een flatje (560.- en 60-.- voor de garage).
Ik wilde niet huren omdat ik het weggegooid geld vind en hebben we een huis gekocht (op zijn salaris) en nu betalen we minder aan hypotheek dan toen we huurde!..en de garage zit nu gewoon bij het huis en die moest bij de huur nog extra erbij!

We hebben in een half jaar nu een nieuwe wasmachine en droger gekocht en bewust meteen energiezuinige gekocht die wel veeeeel duurder zijn in aanscahf maar als je zoals ik 6x per week wast heb je dat in 3 jaar terug verdiend.

Ik bedoel te zeggen…als je overal op let kan je echt veel geld besparen.
Nou moet ik wel zeggen dat ik niet doe aan 2e hands kleding etc…maar dat is gevoelsmatig en voor ieder anders.

Maar ik weet zeker dat als je voor een 2e gaat met wat voor een salaris dan ook, dat je het hoe dan ook altijd zal redden met wat je hebt want je leeft erna!
koop je nu 1x per week biefstuk en 1x spare-ribs dan ga je dat veranderen in 2x hamburgers bijvoorbeeld maar je wisselt gewoon van levensstandaard om dat kleine mensje te kunnen onderhouden.

Gr, Danielle

Gewijzigd door - danielle en aaron op 03 Jan 2011 20:01:31