Een tweede erbij of ....?

Kane: Als je weet welk bedrag je maandelijks over zou kunnen houden,
en dus niet wilt “vershoppen”, dan zou je dat bedrag
automatisch de dag nadat het salaris gestort wordt, kunnen overmaken
naar een spaarrekening.
Want wat niet op de lopende rekening staat, kun je er ook niet af halen.

M.

Tjonge, ja ik ben ook echt een shopaholic. Maar net wat de andere zeggen het kan makkelijk. Wat je zou kunnen doen, dat is elke maand dus ongeveer rond de 25e als je salaris binnen komt ongeveer 500 euro pinnen (ik noem maar een bedrag) en daar moet je alles voor doen, boodschappen bij de spuermarkt/kruidvat/slager what evver. En kleren kan je dan pinnen, maar dan alleen als het hoognodig is. Maar dat je daar samen zeer strakke afspraken van maakt. En elke maand een vast bedrag over naar je spaarrekening.
Sje, heb je voor mij het bestand ook coramora@hotmail.com

Greetzz Cora

@melannie en christiaan, hou er wel rekening mee dat ondanks sommige meer verdienen, en dus een veel groter bedrag in de maand hebben dan jij, ze misschien ook hogere maandlasten hebben. Tenminste , als ik kijk naar mijzelf dan. Eerder woonden wij gehuurd, maar sinds wij gekocht hebben een paar maand terug, zijn wij in de maand ongeveer 500 euro in de maand meer kwijt aan de hypotheek, dan toen we huurden!! Hetzelfde geld voor gas water en licht, wat betreft energie, zijn wij nu elke maand 50 euro meer kwijt dan daarvoor (weet ook niet waarom, zal op de eind afrkening wel duidelijk worden) en water 70 euro duurder dan in de huurwoning. VErzekeringen zijn ook vele malen duurder, en je hebt verzekeringen nodig die je met huren niet nodig hebt, wat ook weer 80 euro per maand is. Gemeentebelastingen idem dito.
Ik bedoel dit niet met de intentie te zeggen dat wij het slecht hebben, of om het goed te praten, want ja ook ik shop soms te veel, met name voor Bo, maar ik weet ook dat de woonlasten vele malen hoger zijn dan toen wij nog huurden, dus daar zit ook een verschil in!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Jaaa tuurlijk Woezel hebben de meeste mensen die een huis gekocht hebben hogere maandlasten… dat is zeker waar!
Maar ik bedoelde er mee te zeggen dat je ook met ons inkomen voor een 2e kunt gaan… zoals ons…

Liefs, Melanie

@melanie en christiaan, ja das waar, heb je helemaal gelijk in, maar het is denk ik meer dat ondanks dat mensen meer te besteden hebben, het ook dan schoon op gaat, juist omdat je naar je inkomen gaat leven, en dan (hebben wij tenminste wel) willen we eerst ons uitgaven patroon beperken, kijken hoeveel we dan over houden en daarna voor eeen tweede gaan. Dit omdat je voor je gevoel zeker weet dat het dan kan, ook al weet je het van te voren ook wel dat dit kan, maar toch!

liefs woezel

Wat ik opmerk is precies dat hoe lager het inkomen is, hoe minder zorgen men heeft om toe te komen voor een tweede… Echt raar.
Wij verdienen niet enorm veel, maar toch meer dan de mama van Kane, en zelfs wij twijfelen of we genoeg verdienen om nog een kindje bij te nemen.
In ieder geval, wij zijn niet van plan om dit ons te laten tegen houden. We passen onze uitgaven wel aan, als we zien dat we niet toekomen.
Hier in België is het ook zo dat je geen hypotheek kan aangaan die hoger is dan 1/3 van je maandloon. Weet niet hoe dit in Nederland gaat.

weet niet precies hoe dit in nederland is geregeld, maar je kunt wel kiezen voor de nationale hypotheek garantie, en die zorgt er voor dat je idd maar een max aan hypotheek mag opnemen, zodat je zeker weten met het loon wat je hebt dat kunt betalen. Wij konden namelijk ook wel meer hypotheek opnemen als we dat wilden met ons loon, maar dat wilden we niet, we wilden niet werken voor alleen de hypotheek, en daarom hebben wij een goedkoper huis gekocht, met nationale hypotheek garantie, maar goed, je bent altijd duurder uit dan huren.

liefs woezel

Ik vind 2900 euro echt een gigantisch hoog bedrag. Wij hebben ook een koopwoning en lossen hypotheek af, 2 auto’s voor de deur, 1 kindje en doen het met 1000 euro minder.

Je huis goed isoleren, auto’s die op gas rijden ipv diesel en benzine is al een behoorlijke besparing. Wij hebben ook zonnepanelen en besparen heel veel op energiekosten. Verder leven we eenvoudig. Voor ons geen droger en vaatwasser, ik hoef ook niet met de mode mee te lopen, veel 2e hands … dat gaat prima. Ik hoef niet te werken en kan thuis zijn voor mijn dochtertje. Dat is me alles waard.

Als je zoveel geld binnen krijgt dan zou ik elke maand heeeeeeel veel kunnen sparen.

@bakmama, ik weet niet, maar kunnen we idd smaen gaan!!! hahahahaha
liefs woezel

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/vcO7p1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - woezel op 03 Jan 2011 12:45:29

Wij hebben altijd een 2e hands auto op gas … dus qua aanschafprijs bij een particulier ipv garage, dat scheelt enorm. Nu moet ik erbij zeggen dat ik een bijzonder handige man heb. Hij doet alle reparaties zelf aan onze auto’s . Ook een besparing want 1 garage vraagt veel.

Voor 1700 euro moeten wij ook verzekeringen betalen, de hypotheeklasten, gas, water, licht, telefoon etc etc. Geen vetpot maar je kunt er zeker van rondkomen.

@Marsel, Dank voor het aanbod, maar niet nodig, want het is een standaardmail waar de documenten al aan hangen, dus ik heb hem steeds zo doorgestuurd naar mensen die het willen.

Groetekes, Sje

@Esther 2107, dan vraag ik mij toch af hoe dat kan, want alleen onze hypotheek bedraag al ruim 1100 euro!! en dan hebben wij geen duur huis! Moet er wel bij zeggen dat wij elke maand een behoorlijk deel aflossen en dus niet alleen de rente aflossen, zodat wanneer wij 65 zijn nog maar een heel klein bedrag over houden aan hypotheek. maar goed, daar komt de zorgverzekering nog bij a 260 euro per maand voor 2 personen, auto verzekeringen en benzine, 170 euro voor gas en licht, water etc,. etc. dus knap als het jullie wel lukt, maar onze vaste lasten alleen al zijn meer dan 1700 euro, dus dat gaan wij echt niet redden!

Oh en onze auto’s zijn 16 jaar en 10 jaar oud, dus daar ligt het ook niet aan

liefs woezel

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/vcO7p1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - woezel op 03 Jan 2011 13:15:45

@Sje, nog bedankt voor de mail!! En de uitleg, ant dat heb ik idd wel nodig!! hahahahaha!!! Ga er meteen vanavond mee aan de slag!

liefs woezel

Hier hetzelfde verhaal hoor Woezel. Onze vaste lasten per maand komen op 2600 euro… 270 euro kdv inbegrepen, dus dat valt weg eens Noa naar school gaat.
Dus met één loon redden we het zeker niet.

@Sophie, het bedrag van het kdv had ik nog niet eens in de berekening mee gerekend, dus dan komen wij ook ongeveer op een 2350/2400 netto aan vaste maand lasten uit, dus 1 loon, nee dat kan bij ons echt niet,

liefs woezel

Sje … ikke wil hem ook, mag dat nog of is de voorraad op?

Ik vind het elke maand weer een uitdaging om van weinig rond te komen. En ben zo blij dat bakmama mij in bepaalde periodes geholpen heeft met de kleertjes van haar kinderen… Want dat is hier de grootste uitgave. Nu gaat Levi ook weer meedoen met fruit etc dus dat word zelf maken, lekker vers en veel goekoper dan die potjes. Heb ze wel in huis hoor … voor noodgevallen. En zo zijn er veel dingen die je ongemerkt kan mindere … enne met 2 kindjes gaat het prima. Dat wat je terug krijg (liefde-aandacht-slapeloze nachten hahaha) is meer waard dan mijn bankrekening!

Hier is het juist andersom… sinds we kopen hebben we minder vaste lasten!
Wel komt er natuurlijk het onderhoud aan de woning bij, mocht dat nodig zijn… En het eerste jaar was de gasrekening torenhoog, doordat we een ketel hadden uit 1980 die in de schuur stond, en dus de leidingen langs buiten liepen, niet geisoleerd die stookte dus altijd wel. Hahahh maar inmiddels een HR ketel, dus dat scheelt véééééél!

Maar toen we huurden hadden we op den duur geen recht meer op huurtoeslag omdat we samen net teveel verdienden, waren we veel meer kwijt dus, en was het ook echt nodig om allebei te werken.
Toen hebben we een huis gekocht, op 2 salarissen, maar mijn man kan dat nu met alleen zijn salaris opbrengen! Ik werk nu alleen een paar uurtjes in de week bij mn moeder, en verdien dan net genoeg voor de boodschappen en af en toe een extraatje. We redden het prima zo.

Maar het gekste is… we hielden het meeste over toen mijn man nog studeerde, en ik parttime werkte!!! Toen kregen we overal de max. voor, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag… we hoefden bijna niks te betalen (en we hadden marrokaanse buren, die stookten ons huis ook wel warm. hahaha.
Zo konden we een aardig spaarpotje opbouwen.

@Mini-boy, mail me maar (via mijn profiel) en dan mail ik het document terug. Kan vanuit hier geen attachments toevoegen namelijk.

Groetekes, Sje

@suzje, moet je nagaan, wij betaalden aan huur 400 euro in de maand, en nu dus 1100!! maar goed, wij wonen ook in een plaats waarbij de huren vergeleken met de rest van nederland zeer goedkoop zijn! Geld ook voor een koop woning trouwens, die zijn hier ook goedkoper dan een woningen ergens anders.
Ik denk ook dat we qua energie rekening behoorlijk wat terug krijgen, want we betalen nu echt behoorlijk veel vergeleken toen we nog huurden. Elke maand zeker een 50 a 60 euro meer, maar goed, beter wat terug dan bij betalen!! Zelfde geld voor het water! Maar goed , nogmaals, wij hebben het zeker niet krap, echt waar , maar onze vaste lasten liggen hoger dan sommige anderen hier, dus vergelijken met elkaar kun je niet doen. Ik denk dat je moet kijken naar wat je overhoud nadat de vaste lasten er af zijn, en dan denk ik nog steeds dat we het behoorlijk ruim hebben hoor!Het is echter niet zo, dat bij een gezin die het minder ruim heeft en wat betreft de vaste lasten misschien (een fictief bedrag hoor) 1200 euro betalen, wij dat dan ook betalen en de rest van ons inkomen (wat dan behoorlijk veel is vanuitgaande van die 1200 euro) opmaken aan , nou ja, maakt niet uit waar aan.
Ik denk dat (en dan spreek ik voor mijzelf) dat we het inderdaad ruimer hebben dan een aantal anderen hier, en soms is het idd ook niet eerlijk verdeeld, enige wat ik wil zeggen is, de vaste lasten zijn ook een stuk hoger, waardoor een hoog maand inkomen gelijk weer “teniet” gedaan wordt als je het hebt over het besteedsbare geld wat je kan gebruiken voor boodschappen, extra’s etc.

Maar nogmaals , mij hoor je niet klagen!!

@Miniboy, als je nog kleren nodig hebt, mail me dan even! Bo zit nu in boven maant 104 en broek maat 92, en alles wat daar onder zit mag je van mij best lenen/hebben totdat je het niet meer gebruikt!!

liefs woezel

nou kopen is niet altijd duurder, hoor. Wij huren en betalen 950,- euro per maand. Aan vast elasten zijn wij al gauw 1500,- euro kwijt. En mama heeft ook een gat in de hand dus moet toch ook wel een paar keer per maand even winkelen. Ik heb op het moment een ww die op basis is van parttime, terwijl ik altijd fulltime gewerkt heb en dus een goed salaris had. Even wennen… Mijn vriend is muzikant ebn heeft een flexibel inkomen. In de zomer meer dan zat en in de winter een stuk minder. Maar wij hebben al lang geleden besloten dat wij maar 1 kind willen, dus dat is makkelijk. Als het spontaan gebeurd is het altijd welkom, maar bewust zullen wij er niet voor kiezen.

22-12-2009 colin geboren