Domme cakejesvraag

Nu vertrouw ik nooit nog een recept voor koekjes of bodemdeeg waar eieren inzitten… Heb me weeral laten vangen. Ik wilde net een appeltaart maken en begon aan het deeg. Er staat dit keer duidelijk in het recept dat de eieren bij het deeg moeten. En toch krijg ik geen uitrolbaar deeg… Ik krijg echt zo’n cakedeeg en dat is dus niet de bedoeling.
En nu is m’n bloem op, dus ik kan niet opnieuw beginnen
Iemand een bodemrecept zónder eieren?

Wat raar, bij appeltaart hoeft er voor zover ik weet nooit ei in. Wel een ei om het deeg in te smeren voordat het de oven in gaat.

Groetekes, Sje

Ik heb nog geen enkel recept gevonder zonder ei Sje
Dit was zelfs met 2 eieren…

appeltaart haal ik altijd z’n pak van doe nooit met eigen deeg.

@Sophie, meet je op de een of andere manier iets verkeerd af ofzo? Niet rot bedoeld hoor maar je zou bijna denken dat het aan verkeerd afmeten ligt als je elke keer een soort cakebeslag krijgt.

Groetekes, Sje

Wat voor boter gebruik je in je recepten?

Als je namelijk van die altijd smeerbare (dieet)margarine uit zo’n plastic kuipje gebruikt, dan is het vrij logisch dat je dun deeg krijgt. Het moet gewoon zo’n blok margarine of roomboter zijn in zo’n papiertje. En die moet je op kamertemperatuur verwerken zodat-ie wel zacht genoeg is om te kneden maar hard genoeg om een stevig deeg te krijgen.

Groetekes, Sje

Tenzij er iets mis is met mijn weegschaal…
Ik denk het niet hoor. Want het loopt alleen maar mis als er eieren aan te pas komen. En dan heb ik het ook enkel over uitrolbaar deeg.
Bij cakejesdeeg loopt het nooit mis en gewoon koekjesdeeg lukt nu ook, als ik een recept heb zonder ei…
Maar van zodra in het recept staat dat er een ei bij moet, krijg ik het deeg niet uitrolbaar meer… Het zou raar zijn dat ik nét bij die recepten altijd iets verkeerd afmeet, niet?

Onze berichten hebben elkaar net gekruist. Zie mijn bericht net voor het jouwe.

Groetekes, Sje

Dat zal het zijn! Maar voor cakejesdeeg en die recepten zonder ei heb ik met die boter nooit problemen gehad eigelijk…
Volgende keer eens proberen met die andere boter dan. En als het dan nog niet lukt, dan geef ik het op

Ja, zie je, dan is dat het probleem! Die boter is namelijk niet om mee te bakken. Dat is gewoon smeerboter voor op brood. Die moet je eigenlijk nooit gebruiken om te bakken. En het kan best dat die boter gek gaat doen in combinatie met ei in zo’n deegrecept.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 03 Mar 2012 18:23:10

Wel, de boter was duidelijk de oorzaak. Deze morgend andere boter gehaald en daarnet het deeg gemaakt. Eindelijk gelukt! De appeltaart staat nu in de oven. Hopelijk is ze lekker!

Tadaaaaaaaaaaaa!!! Mooi dat het opgelost is!

Smakelijk smullen straks!

Groetekes, Sje

Bedankt nog voor de tip! Heb net een stuk gesmuld!

Bofbips ben je, met die lekkere appeltaart!

Groetekes, Sje

Ik hou je niet tegen om er zelf één te maken hoor Als ik het kan, kan echt iedereen het!

Haha, ik heb geen excuus meer om appeltaart te bakken om te kijken of ik dat kan. Ik kan het namelijk al. Dus die smoes komt er hier niet door. Haha!

Maar ik heb nog wel chocoladekoekjes op het programma staan. Eens kijken wanneer ik daar aan toe kom.

Groetekes, Sje

Ik volgende week nog chocoladecake…
Binnen een paar weken is het babyborrel van Fleur en kan ik lekker alles zelf maken

weet er iemand of de kandijsuiker in recepten van koekjes met chocoladestukjes donkerbruine of lichtbruine moet zijn?

Qua suiker maakt het niet uit die donkerbruine geeft alleen een donkerdere kleur aan de koekjes. En als het toch koekjes met chocolade zijn, dan mag die donkerdere kleur evt best. Maar die lichtbruine kan ook.

Groetekes, Sje

heb ze gemaakt met donkerbruine. ze zijn lekker geworden. volgende keer wel eens met lichte proberen, zien wat het verschil in smaak is.