Domme cakejesvraag

en zelfs dàt niet Sje, want in België eten we geen beschuit met muisjes

Oh haha, nog veel erger dus!

Groetekes, Sje

Heb vandaag eindelijk lekkere cakejes gebakken! En net genoeg deeg in de vormpjes gedaan! Morgen voor Noa’s verjaardagsfeestje dus cakejes voor de kindjes!
En voor de volwassenen heb ik appelcake gebakken, voor het eerst. Hij ziet er goed uit, ruikt goed,…ik krijg hem alleen niet uit de vorm En heb em nochtans ingevet

Als je de vorm invet, dan wordt aangeraden om de vetlaag daarna te bestrooien met paneermeel. Dan komt de cake na het bakken beter los uit de vorm.

Groetekes, Sje

Had dat al eens ergens gelezen idd. Maar dat heb ik natuurlijk niet in huis…
En nu is het te laat natuurlijk. Zit niks anders op dan hem stuk te maken. Of hem in de vorm te laten

Paneermeel kun je in noodgevallen heel makkelijk zelf maken door 2 beschuiten tegen elkaar te schuren boven een schaaltje.

Groetekes, Sje

beschuiten heb ik ook niet in huis… Kan je beschuiten ook niet zelf maken door brood te toasten?

Dan krijg je niet echt beschuiten, maar je kunt van geroosterde boterhammen ook wel iets maken wat op paneermeel lijkt. Het is dan alleen wat grover.

Groetekes, Sje

volgende winkeluitstap gewoon even wat paneermeel in m’n kar gooien dus…

Precies! Ook lekker als je gehaktballen maakt!

Groetekes, Sje

Nu heb ik gisteren voor het eerst koekjes gebakken… Had twee recepten van het internet gehaald en begon met het eerste. Dat was een flop en heb het gewoon kunnen weggooien… Het deeg was niet goed. Het zag eruit als cakedeeg, dus kon het niet uitrollen
Dan maar direct het tweede geprobeerd en dat is gelukt en de koekjes zijn wel lekker, maar niet écht lekker, weet je wel?
Heeft iemand een recept voor écht lekkere koekjes? Het moeten maar gewone koekjes zijn hoor, niet met chocola of noten ofzo.

Als je deeg voor koekjes te dun is, kun je het zelf altijd weer dikker maken door beetje bij beetje bloem bij te voegen.

Had je toevallig het ei wat in de ingrediëntenlijst stond door het deeg gedaan? Meestal is dat namelijk alleen maar om er vlak voor het bakken op te smeren voor de glans. Maar veel mensen maken de fout om dat ei er zonder verder te lezen bij te kneden.

Groetekes, Sje

het ei heb ik erdoor gedaan ja… maar het stond wel zo in de bereidingswijze…
en had al 100g extra bloem bijgevoegd zonder resultaat…

oké, net gecheckt en het stond niet in de bereidingswijze… maar er stond ook niet dat ik het er moest opsmeren…

Als je 100 gram bloem extra toegevoegd hebt en het is nog steeds te slap deeg, dan is er iets anders flink misgegaan. De andere vloeibare ingrediënten (boter, melk, en/of olie) echt goed afgemeten?

Groetekes, Sje

ja. maar het zal dan wel door dat ei geweest zijn dan…

nog een vraagje. Als je het deeg uitrolt, hoe dik moet dat dan?

lees ff mee taarten bakken lukt me maar koekjes baken helaas niet.

Je kan voor de smaak van de koekjes wel smaakstoffen zo als vanilie poeder of vloeibaar er in doen

@Sophie, max. halve cm zou ik zeggen. Het moet nog rijzen en het moet ook nog de kans krijgen om door en door gaar te worden.

Groetekes, Sje

dat heb ik goed gegokt dan gisteren! Ze zijn gelukt ook!