Bewust thuis blijven voor je kind of werken?

Heel fijn en gelukkig voor deze kindjes … maar ik vind er wel een kern van waarheid in zitten wat die meneer mij vertelde en mede hierdoor toch gekozen om Jurian niet naar een psz te doen omdat ik nu lekker zelf van hem kan genieten… Hij gaat wel weg hoor naar de oppas omdat dit MOET maar daar is de situatie bijna eender als thuis alleen ook een kindje van zijn leeftijd.

Aaron gaat sinds enkele maanden wel naar een PSZ en ik moet eerlijk zeggen dat hij er veel leert en ze doen leuke dingen met de kinders.

Zijn spraak vind ik lachwekkend!
Gister lag ie op de bank en begon slaap kindje slaap te zingen…dat ging zo:

Saap kindje Saap daar buiten hoopt een haap…en zo verder
hij zegt de sl niet van slaap…hij zegt de sch niet van schaap en hij zegt de l niet van loopt…en zo heel het liedje.

Ik maak mezelf TOTAAL niet druk om deze uitspraak en heb hem de hemel ingeprezen dat ie heel het liedje zelf kon zingen en heb het liedje daarna nog een keer MET hem gezongen…hij lach helemaal te blinken van trots dat ie heel dat liedje zelf kon zingen!

Gr, Danielle

Maar mini-boy mooi toch dat het zo kan?? En dat je je eigen keuze daarin kan uiten, wij kiezen ervoor het op onze manier te doen, maar er zullen overal voors en tegens zijn. Of het gaat om wel of niet werken en hoeveel, soorten opvang en wel of geen potjes en bv of fv. Gelukkig leven we in een land waar we ongestraft deze keuzes mogen maken.

Groetjes,

Michèle

Geloof zeker wel dat ze het ook leuk hebben en er dingen leren hoor … Maar dat is als hij 4 jaar is nog vroeg genoeg

Tja het is fijn dat je kan kiezen idd, iedereen zijn keuze, en zal er helemaal aan liggen hoe de papa/ mama/ opa/ oma, en kinderopvang/ psz etc hier mee omgaat en hoeveel persoonlijk contact er is met de kinderen, overigens leren ze niet alleen praten op school, ik vind het voor J juist wel fijn dat ze 2 ochtenden gaat omdat ze geen zusje of broertje heeft, en eigenlijk bij ons thuis alleenheerser van het paleis is en nu weet zo ook hoe het is als ze dingen moet delen, om de beurt gaan, voor zichzelf opkomen etc. Dat heel belangrijk is en ze helaas thuis bij ons niet leert omdat de situatie er niet na is.

Ik merk ook alleen maar voordelen van de PSZ. Fabienne gaat sinds september vorig jaar en praat erg duidelijk, behalve dat ik ook veel met haar onderneem, weet ze veel woordjes en telt ze met gemak tot 20. Ze knutselen, gymmen en ze leert omgaan met andere kindjes. Anders is ze overdag alleen maar met haar moeder thuis! Het lijkt me geen kwaad kunnen om na verloop van tijd ook andere dingen te introduceren als bv een PSZ.

Ik sta nog steeds niet achter full time KDV en gelukkig heb ik de luxe dat ik niet hoef te werken, dit zou ik zo nu en dan best willen om even iets anders om handen te hebben maar die tijd komt wel als Fabienne op de basisschool zit.

Tja en die buitenwereld … als ik me alles zou gaan aantrekken wat de buitenwereld wel niet zou denken dan zou ik geen leven hebben! Dan ben ik maar een praktische moeder die van eenvoud houd.

Daar komt bij; peuterspeelzaal is hier 2 dagdelen per week. Wat overblijft is (in dit geval) mijn dochter thuis! Dan lijkt het me toch niet veel met de spraakontwikkeling te doen! En… er zijn genoeg ouders die in de babytaal met hun kinderen praten, dus wat is wijsheid! Mijn dochter heeft het naar haar zin op de psz, en zal haar dat ook niet ‘afnemen’

Zeker niet afnemen want ik weet zeker dat ze er ook hele leuke dingen doen en leren… maar ik werk natuurlijk wel (helaas). En vind het dan voor mijn kind teveel dus vond dat die man in mijn voordeel praatte

MAAR … weet zeker (vooral voor eenling kindjes) dat ze daar veel leren zoals met elkaar omgaan etc. Dus niet afpakken en gewoon lekker laten gaan…

Ja ik werk ook, maar heb opa en oma thuis, dus voor de thuissituatie veranderd er niet veel.
Ik denk ook niet dat ik haar naar de psz zou brengen als ze ook al naar een dagopvang ging hoor. Dat werd dan denk ik ook teveel! Maar op dagen dat ik werk, zijn mijn kinderen gewoon thuis, dus is ze maar 2 keer een paar uurtjes ergens anders.

knuffel…

@Miniboy: jee dat is apart! nooit van gehoord maar klinkt zeker logisch.
ik heb rico wel naar de psz gedaan want dit is goed voor hem. hij wil lekker spelen met andere kindjes en dat is daar een aangewezen plek.
ik heb er wel bewust voor gekozen rico maar 2 dagdelen te laten gaan ipv 4, juist omdat ik hem nog vaker bij me wil hebben… en ook bewust gekozen voor een reguliere groep met betere spraak kindjes… dan een VVE groep waar kids minder goed praten.
Anderzijds… bedenk je wel dat als je kind dadelijk ineens naar de basisschool gaat hij/zij 5 hele dagen gaat (behalve op woensdagmiddag) en dat die overgang van helemaal niets naar helemaal ontzettend zwaar is!
vandaar dat ook om die rede ik rico alvast laat wennen aan het “ietsje” minder thuis zijn, en dat hij ook zonder papa en mama een paar uurtjes plezier kan maken.

Ik ben na mijn verlof weer aan het werk gegaan. Ik werk 28,8 uur per week, onregelmatig. Ik ben nu wel naar regelmatig wrek aan het zoeken en dan voor 24 uur in de week. Ik had de keuze niet om te stoppen of te werken. Het is voor ons financieel niet haalbaar. Hoop wel dat het snel lukt om regelmatig werk te vinden zodat ik ook lekker de weekenden vrij ben en van ons mannetje kan genieten.

quote:
Anderzijds.. bedenk je wel dat als je kind dadelijk ineens naar de basisschool gaat hij/zij 5 hele dagen gaat (behalve op woensdagmiddag) en dat die overgang van helemaal niets naar helemaal ontzettend zwaar is! vandaar dat ook om die rede ik rico alvast laat wennen aan het "ietsje" minder thuis zijn, en dat hij ook zonder papa en mama een paar uurtjes plezier kan maken.

Heb mijn oppas voor als ik werk… dus dan is hij ook weg. Heb opa’s en oma’s waar hij logeert (als hij wil). Maar nu is het nog zo lekker kind zijn in mijn ogen. Wil dit niet te snel afpakken… laat ze kind zijn. Bedoel ik NIET aanvallend, niet verkeerd. En… de meeste gaan volgens mij niet gelijk hele week hoor? Hier is het woensdag middag en vrijdag heel de dag vrij tot ze naar groep 3 gaan…

Ze zijn op hun 4de ook nog niet leerplichtig toch? Hier op de basisschool beginnen ze met alleen de ochtenden, en dan langzaam naar meer.
Maar daar wil ik nog niet eens aan denken, en duurt gelukkig nog 2 jaar

@Miniboy: nee weet ik meid snap ik ook. Ja op die manier kan het inderdaad ook.
maar ik merkte aan rico vooral dat hij erg de behoefte had te spelen met leeftijdsgenootjes. maar om hem gelijk 4 dagdelen te doen vind ik wel veel…
oh ik wist dat niet? dat dat werd opgebouwd? dat is wel fijn want ik zat er nu al (ja haha nu al) tegen aan te hikken

Ja hoor, ze gaan niet gelijk alle en hele dagen
Maar mamavanrico, wij zouden hier onze peuters niet eens 4 dagdelen kunnen brengen! Ik geloof dat je naast de ‘standaard’ 2 nog 1 extra kunt kopen, maar meer niet!

@Manderijn: pfieuw… gelukkig
ehm nou hier is het zo dat je een reguliere groep hebt en vve groepen.
die vve (als ik het goed schrijf) zijn vooral alloctonen kindjes en kindjes waarvan de ouders heel laag zijn opgeleid.
ook kinderen (algemeen zowel allochtoon als autochtoon) die een spraakachterstand hebben worden in een VVE groepje geplaatst.
die vve groepen mogen 4 dagdelen komen en dit wordt betaald door onze gemeente.
de reguliere groepen zijn voor rekening van de ouders.
vroeger mocht het nog wel die extra dagdelen hoor maar nu is dat afgeschaft omdat er anders weinig ruimte was voor VVE groepen. die het blijkbaar meer nodig hebben dan reguliere groepen.

@Jeuly. pfff, lekker belangrijk die baas! Wie is nou belangrijker, die baas of je kind? Lekker doen waar jij je goed bij voelt. ALs je financieel gezien die baan nodig had, dan zou ik je twijffel goed begrijpen, maar als je zoals je aangeeft financieel gezien die baan niet nodig hebt, dan zou ik voor mijn kind kiezen. En wil je toch 1 of 2 dagen wat voor jezelf doen, dan kan je op je gemakje op zoek naar een andere baan toch?

mama1980

quote:
Zal ik nog even olie bij de discussie gooien.... ...

Er is bewezen dat kindjes die niet naar een psz/kdv gaan beter kunnen praten als kindjes die hier wel naartoe gaan. Ik vroeg aan die man (gaf voorlichting hierover) hoe komt dit dan? Begrijp dit niet… Hij zei als moeder/vader praat je hele dag tegen je kind in duidelijke taal. Op kdv / psz praten ze als peuters/baby met elkaar in hun taaltje… Tja daar vond ik wel waarheid in zitten. Ik zeg maar als mijn kind niet naar psz gaat (wat dus ook niet zo is) ben ik bang dat hij minder kan dan kindjes die wel gaan. Het is bewezen dat deze achterstand (bijv tekenen/knippen etc) maar héél minimaal is want als ouders doe je ook knutselwerkjes etc maken…

Zo kom maar op

Ik denk echt dat het van kind tot kind afhangt en dat het wel of niet naar kdv gaan er weinig mee te maken heeft hoor. Yentha is nooit naar een kdv geweest en ze stond een jaar achter qua spraak. Noa gaat bijna elke dag naar een kdv en ze staat dik voor op spraakontwikkeling.

@ Jeuly: waarom twijfelen? Als je het geld niet nodig hebt en de persoonlijke voldoening ook niet, gewoon thuisblijven zou ik zeggen.

Ja tuurlijk hebben jullie gelijk. Mijn kind is zeker het belangrijkste. En inderdaad wat de buitenwereld denkt zou ook bijzaak moeten zijn. Ben zo een beetje opgevoed.
Maar soms voel ik me ook nog eens schuldig t.o mijn vriend. Hij kan niet minder werken in zijn functie en ik gun hem ook die minder uurtjes op het werk en meer uurtjes met onze dochter. Alleen als hij niet zou werken dan zouden we het gewoon niet redden financieel gezien. En dan voel ik me wel schuldig dat ik eigenlijk meer kan genieten van de leuke dingen met ons kindje en dan thuis ben, terwijl hij moet werken ook al zegt hij van niet. Ik weet niet vindt dat zo raar. Maar inderdaad de relatie met mijn bazin is beneden peil gezakt en die kan me gesto…n worden.

Groetjes Jeuly

Lilypie Second Birthday tickers