Bewust thuis blijven voor je kind of werken?

Ik ben benieuwd naar jullie thuis situatie als moeder, bewust thuis gebleven voor je kind/kinderen of aan het werk of naar verloop van tijd als de kindjes wat ouder zijn?

Ik twijfel of ik weer aan het werk ga. Het hoeft niet voor het geld maar ben toch een beetje bij bang dat ik heel moeilijk aan het werk kom, het ligt niet meer voor het oprapen en mijn leeftijd speelt ook een rol + ik niet in een stad woon.

Ik denk wel dat het voor Fabienne fijn en goed is geweest dat ik nu 2,5 jaar thuis ben geweest voor haar … kan natuurlijk ook wachten tot ze op de basisschool zit.

Ben benieuwd naar jullie situatie.

Groetjes Esther

Ik ben na m’n zwangerschapsverlof weer aan het werk gegaan, maar wel een dag minder per week. Ik werkte 32 uur en sindsdien 24 uur. Stoppen met werken was voor mij geen optie; ik ben een leuker mens en een leukere moeder als ik ook kan werken. Erik gaat 1 dag per week naar opa&oma en de andere 2 dagen naar het kinderdagverblijf. Manlief werkt vijf dagen per week; hij doet werk waarbij een dag minder werken (wat hij op zich best wilde) heel moeilijk te realiseren is.

Ik vind het zo precies goed; ik ben van vrijdag tot en met maandag thuis bij Erik en de andere drie dagen ben ik buitenshuis. Prima balans die net iets doorslaat naar thuis bij m’n kind.

Als je voor het geld niet hoeft te werken, waarom zou je het dan willen? Levert het je, naast geld, ook nog iets anders op wat je eigenlijk niet langer wilt missen? Zo ja, dan zou ik het gewoon een kans geven en kijken hoe ver je komt. Welk werk deed je/wil je doen?

Groetjes,
M

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/7MuGp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Mriek op 18 Feb 2011 08:44:21

@mriek … Thuis zijn levert veel vrijheid op. Als ik ga werken kost het me opvang en zal het me niet veel geld opleveren maar ik zit wel weer in een baan met mensen om me heen, leer weer iets en ben meer dan alleen moeder. Is het niet zo dat als je langer thuis bent, het moeilijker wordt om in een baan te rollen? Ik heb als secretaresse gewerkt, maar ook administratief en als receptioniste … er is nauwelijks een parttime job te vinden. Heb ook gedacht aan omscholen maar op je 40ste ??? Ik weet niet of de kans groter wordt en ik wel zoveel hooi op mijn vork moet nemen.

Misschien moet ik me niet zo druk maken en genieten van mijn vrijheid!

Groetjes Esther

Ik geniet volop van mn vrijheid als huismoeder… maar zou ook wel voor 2dagen ofzo willen werken… lijkt me heerlijk om er even tussen uit te zijn.
Het is helemaal aan jezelf of je wilt werken of niet.

Lijkt het je fijn om er even uit te zijn, lekker werken!
Het is inderdaad wat lastig om een leuke partime job te vinden… kun je niet terug naar je oude baan?

Liefs, Melanie

@melanie … inderdaad, zomaar een paar uurtjes, even een andere omgeving, even iets anders. Helaas is mijn oude baan al vervuld en zijn ze binnen de instelling aan het bezuinigen. Nee, geen optie dus om terug te komen …

Groetjes Esther

@bakmama … fijn zo’n opbeurende mail, … heel herkenbaar. Mijn man komt thuis en zijn prakkie staat klaar, geen gestress, ook 's-ochtends niet. Hij hoeft thuis niets te doen in het huishouden daar waar je in de bladen geregeld de nodige stress over leest. Hoe verdelen we het huishouden? De irritaties en ruzie?

Gisteren las ik een verhaal wat ging over vrouwen die los moeten komen van de theepot en moeten gaan werken !!! Zo stond het er dus ook. Regelmatig stoor ik me dus ook aan dit soort verhalen. Dan lijkt het er ook op of we niets doen de hele dag.

Ja, vindt het in de wintermaanden ook zwaarder dan in het voorjaar/zomer … je bent dan meer buiten en kunt meer doen. Dan ben ik ook meer dipjes gevoeliger dan anders.

@bakmama … vanaf nu ga ik meer genieten !!! Ik mag blij zijn dat ik Fabienne nog heb gekregen op mijn 37ste !!! zo kun je het ook zien, er komt ook geen kindje meer bij omdat ik dat met bijna 40 jaar te riskant vindt en persoonlijk vind ik 40 jaar te oud om nog een kind te krijgen. Misschien moet het ook gewoon zo zijn, … ik hoef niet te werken terwijl veel vrouwen MOETEN werken om rond te komen.

Geen stress is ook veeeeel waard !!!

Fijne dag, schijnt vanmiddag weer een zonnige middag te worden

Groetjes Esther

Na de geboorte van de eerste ben ik 24 uur gaan werken, op ma-di en do. Mijn moeder paste 2 dagen in de week op en Senne ging 1 dag per week naar het KDV. Daar voelde ik me eigenlijk best goed bij.
Toen de tweede werd geboren, ging mijn moeder 1 dag op beide kindjes oppassen en gingen ze samen 2 dagen per week naar het KDV.
Helaas werd mijn moeder eind 2008 erg ziek (borstkanker). We hebben toen bij voorbaat (om haar te ontlasten zodat ze zich op haar ziekteherstel kon concentreren) de jongens 1 extra dag in laten schrijven bij het KDV. Omdat ze er niet meteen terecht konden en het helaas een jaar duurde voordat ze dat wel konden, heb ik een jaar lang 1 dag ouderschapsverlof opgenomen. Ik vond het heerlijk om zo veel thuis te zijn met de jongens en maar 2 dagen te hoeven werken. Dat heeft financieel voor ons best veel consequenties gehad helaas.
Nu gaat de oudste naar school en jongste nog naar het KDV en dat 3 dagen in de week, de dagen dat ik werk. Mijn moeder is gelukkig herstellende maar de oude wordt ze niet meer. Zij past dus helemaal niet meer op de kids.
Ik heb op het moment veel moeite met het feit dat ik werk, maar financieel gezien kan ik niet stoppen of minderen. Manlief kan vanwege zijn werk ook niet minder werken om een papadag te hebben. We hebben pas berekend of ik kon stoppen, maar dat ging echt niet. En daar baal ik af en toe flink van.
Ik zou graag thuis willen zijn op het moment, maar ik vraag me af of ik dat wel jaren zou kunnen volhouden.
Blijft moeilijk zo’n keuze he!

ik ben bewust gestopt met werken en heb geen seconde spijt. heb genoeg mensen om me heen en heb genoeg aanspraak.
nadeel vind ik wel dat ik zo’n moeder ben die het te perfect wil doen en dus de hele dag mijn kind wil vermaken wat me wel eens kan benauwen.
het lijkt dan een moetje. Ik ben nog steeds bezig om die balans te vinden tussen moeder zijn en ook nog vrouw. Dat vind ik moeilijk. Misschien heb je daar minder last van als je ook werkt…geen idee.
maar al met al ben ik blij met mijn keuze, en blij dat ik die heb kunnen maken!

@denise … begrijp wel dat je het moeilijk vindt om een juiste balans te vinden tussen moeder en vrouw. Is het niet zo dat het vermaken van je kindje steeds minder wordt? Op een bepaald moment gaat je kind meer zelfstandig spelen en ontstaat er vanzelf meer ruimte voor jou. Ik ben ook nu pas na 2,5 jaar weer op een sportclubje gegaan dus 's-avonds er even uit en daarna een bakje koffie drinken met een paar mensen, even geen mama zijn.

@bakmama … hahaha leuke zwager heb je! Ik woon niet zo ver van Middelburg vandaan, idd er is hier wel vaak zon in vergelijking tot waar mijn moeder bv woont, Baarn vlakbij Hilversum/Soest. Als ik de weerberichten kijk dan is het in het Zeeuwse ook vaak minder koud. Fijn dat Thijs het zo leuk vindt op school. 3 dagen van 8.30-15 uur biedt natuurlijk tzt wel de nodige perspectief om weer actief op zoek te gaan naar een baantje. Best lange dagen maar ik denk dat wij mama’s er meer aan moeten wennen als de kinderen. Ineens zijn ze dan niet zoveel meer om je heen! hahahaha, ja straks is Fabienne me wellicht ook spuug beu … daar zit je dan?! Dan besef ik me wel weer hoe belangrijk het is die eerste paar jaar.

Nu ga ik ook effe naar de supermarkt …

Groetjes!

ze is nu 22 maanden en kan zich op zich goed vermaken maar mijn lat ligt nog steeds een beetje hoog…
wil het haar te graag naar de zin maken maar ben op de goede weg.
ze is het gewend vermaakt te worden dus ik moet meer afstand gaan nemen, meer los laten!
maar de stress van als ze ziek is of niet zo lekker dat ik moet werken is er niet en dat alleen al vind ik heerlijk.
ochtend pas om acht uur wakker, geen probleem want we hebben toch geen haast! HEERLIJK
ik denk ook wel eens aan mijn eigen geld verdienen en of ik nog aan een baan kom, maar deze tijd met mijn meisje komt ook nooit meer terug!
komt tijd komt raadt!

Ik heb ook heel bewust er voor gekozen om niet meer te gaan werken.
En de eerste maanden nadat Sylvie was geboren, had ook mijn vriend geen werk.
We hebben het eerste half jaar dat Sylvie geboren was, van een uitkering geleefd. We hadden niet veel geld om leuke dingen te doen, maar dat doe je ook niet zo snel als ze nog zo jong zijn.
Toch hebben we het prima gered. Moet er ook bij zeggen dat de uitkering best veel is
Nu werkt mijn vriend sinds Oktober en ook hij vind het heerlijk dat als hij thuis komt het huis schoon is en het eten gemaakt word. Hij ploft lekker op de bank en geniet!
Ik vind het heerlijk thuis te zijn met ons kleine meissie. Ik heb alles wat ze voor het eerst deed meegemaakt.
Ik mis alleen wel mijn auto, die we moesten wegdoen vanwege het feit dat we op een uitkering leefden.
Ook ik heb nu af en toe het gevoel dat de muren op me afkomen. Helemaal als Sylvie een mindere dag heeft en veel moppert.
Dan zou ik graag eens de auto pakken en naar mn ouders, schoonouders, vriendinnen of mn zus rijden
Helaas kan dit nu niet, maar ik hoop dat die tijd snel weer komt.
Want zonder auto voel ik me sociaal wel erg afgesloten

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

@Bakmama: Hmmm, die bakfiets klinkt interresant hahaha.
Weet je wat het probleem een beetje is, wij hebben ons huis gekocht toen ik 36 uur werkte en 2 schalen hoger was ingedeeld. Nu werk ik 24 uur en dus 2 schalen lager (bewust voor gekozen hoor om een interne switch te maken binnen de kliniek waar ik werk), maar de hypotheek is nog steeds hetzelfde.
Mijn vriend was hypotheekadviseur toendertijd dus we hebben alles heel goed uitgezocht en als we kleiner en goedkoper zouden willen wonen, komen er er toch nadeliger van af financieel gezien. Heb het wel eens overwogen hoor.
We rijden wel 2 auto’s (waarvan 1 vd zaak die we niet prive gebruiken), dus op zich zou er best een weg kunnen en de andere wel prive gaan gebruiken, maar die optie hebben we ook al overwogen en het scheelt eigenlijk niet zo heel veel.
Ook de kosten die we minder zouden hebben als we het KDV, BSO en overblijven zouden optellen, komen helaas niet in verhouding met wat we zouden missen.
We roken beide niet, heb mijn koopverslaving voor de kids al een jaar in de hand hahahaha, doe zo goedkoop mogelijk boodschappen, hebben geen luxe-abonnementen.
Dus alle tips zijn hier enorm welkom!!!

Merk gewoon dat ik het heerlijk vind om alles mee te maken rondom mijn jongens. En het is vaak een geregel en gerace om alles en iedereen op tijd op het werk, weer thuis en aan het eten te krijgen.

Scheelt misschien ook dat ik mijn werk op het moment niet geweldig vind. Het is een superbaan met kinderen want alles kan en mag. Vrije dag plots inplannen, geen probleem. Kinderen ziek en eerder weg en/of daardoor thuisblijven, geen probleem. Ik kan ook mijn eigen tijd indelen. Maar toch haal ik geen voldoening uit wat ik doe en dat breekt zo nu en dan ook op hoor. Wordt niet uitgedaagd en werk enorm onder mijn niveau, maar het is zoooooo makkelijk in combinatie met de kids.
En dat is me toch ook veel waard. Tja…en zo blijf ik dubben…

Ik werkte voordat ik zwanger werd van de eerste 4 dagen in de week. En daarnaast soms nog een halve dag thuis ( kan via de computer inloggen op het netwerk van mijn werk)
Na mijn zwangerschap heb ik eerst ouderschapverlof genomen en daarna vakantie. Toen onze meid 4 maand was ben ik weer aan het werk gegaan voor een 3 dagen in de week. 7 uur per dag. Het bevalt mij super goed. Ik geniet er echt van dat ik vier dagen thuis ben bij mijn meisje. Maar vind het ook lekker dat ik 3 dagen werk. Even ander praat, collega’s om je heen enz enz.

Nu ik weer zwanger ben hebben we er weer voor gekozen dat ik thuis blijf totdat onze baby 4 maand is. Daana ga ik weer aan het werk.

Ik heb het voordeel dat ik geen opvang kosten en zo heb. De oma’s passen op. En die willen er niks voor hebben.

@bakmama … ik verkoop ook kleding van Fabienne op MP, speelgoed en weet ik wat meer. Ik zet het ook vaak op zeelandnet. Ideaal en je kunt op zo’n manier nog behoorlijk wat besparen. Soms verkoop ik het vrij snel, soms duurt het wat langer, heb zelfs mensen die hier regelmatig aan de deur komen voor spulletjes. Natuurlijk kost het tijd om te verzenden en de advertentie er steeds opnieuw op te zetten maar die tijd heb ik en ik vind het super leuk om te doen.

ik heb het geluk dat ik thuis kan blijven
We hebben een klein berijfje dus daar ben ik ook mee bezig en ik ben sinds kort mantelzorger
En dat is bij mijn vriendin
Dus ja eigenlijk heb ik wel veel geluk dat ik altijd thuis ben voor de kids of als er 1 ziek is dat ik die kan halen

Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin

Wij hebben er ook bewust voor gekozen dat ik thuis blijf voor de kids.
Ik moet eerlijk zeggen dat het me wel zwaar valt.
Ik ben er echt aan toe om dingen voor mezelf te gaan doen en niet meer dag in dag uit met de kids bezig te zijn.
Het zijn schatten hoor, maar ze slurpen ook enorm veel energie.

vind het ook super om thuis te zijn maar zoals vandaag…niks is even goed en dan ben ik blij dat ze haar middagdut gaat doen.
en dan komt manlief thuis en zegt, lekkere dag gehad…niks gedaan zeker!
GRRRRRR

Ik ben nu sinds oktober 2009 thuis. Wij zijn verhuisd toen ik zwanger was en ik heb me na de geboorte van Colin laten ontslaan door problemen op het werk. Ik ben nu op zoek naar een baan, maar die is niet te vinden. Ik zou het wel fijn vinden om weer te gaan werken. Mijn vriend is muzikant en is meestal 2 middagen/avonden en 2 tot 3 avonden weg. Ik zou graag 4 of ochtenden gaan werken. Dan is mijn vriend altijd thuis, dus is het makkelijkst. Colin gaat nu 2 middagen naar de creche maar dat is meer omdat hij het heel leuk vind en ik dat ook goed vind voor hem. Verder gaat hij meestal 1x per week een dag en nacht naar opa en oma. Die wonen in Brabant dus zien hem verder niet.
Als mijn vriend overdag thuis is, ga ik wel vaak winkelen of lunchen ofzo, dat heb ik ook echt nodig.
Als het financieel niet nodig zou zijn om te werken dan zou ik wel iets gaan doen. Vrijwilligerswerk ofzo. Ik ben er nu over aan het denken om weer te gaan studeren, maar ben nog uit aan het vogelen of dat te doen is.

22-12-2009 colin geboren

Ik werk 4 dagen en mijn vriend ook, zo zijn we allebei een dag thuis en daarnaast komt een dag oma opassen bij ons thuis en twee dagen per week gaan ze naar de creche.
Ik vind het persoonlijk fijn om ook te werken, want ik vond tijdens mijn zwangerschapsverlof op een gegeven momet mijn wereldje wel wat klein worden. Maar dat is ook omdat ze dan nog zo klein zijn en je dus veel thuis bent ivm de slaapjes enzo, borstvoeding, etcetera. Persoonlijk ben ik tevreden over hoe we het nu geregeld hebben, omdat we nu allebie en een dag thuis zijn en we allebei een leuke baan hebben. Ik sluit niet uit dat ik op een gegeven moment misschien wat minder ga werken en mijn vriend weer fulltime, maar voorlopig vind ik het fijn zo! En de kinderen vinden hun "papa-dag"ook heel leuk en mijn vriend ook .
Tja lastig he, alle opties hebebn vind ik voor- en nadelen. Wat ik je wil adviseren: volg je eigen gevoel! Ga niet werken als je niet wil ( en je het je financieel kunt permitteren…) maar ga ook niet fulltime moederen als je daar helemaal kriegelig van wordt.
groetjes!

Gewijzigd door - Linette1 op 18 Feb 2011 13:15:01

Hier ook geen mama die thuis is.
Mijn vriend werk 4 dagen in de week, 32 uur, maar gaat binnenkort fulltime werken, maar dan wel over 4 dagen verdeeld (IDEAAL!).
Hij is dan op maandag thuis voor Seth.
Op dinsdag en donderdag kan hij naar mijn moeder.
En op woensdag en vrijdag kan hij naar mijn schoonmoeder.

Verder ben ik tebenwoordig ongeveer 4 dagen in de week naar school, en maak daarnaast nog vaak huiswerk in de avond of in het weekend.
Ik merk wel dat ik het erg lastig vind om de tijd in te delen.
Vandaag ben ik bijvoorbeeld vrij, en dan ben ik er ook echt voor Seth, maargoed… dan moet ook het huishouden gebeuren (want helaas gaat dat niet vanzelf).
En ook hier is het vaak stressen 's ochtends om iedereen weer fatsoenlijk EN op tijd de deur uit te laten gaan.

Toch ga ik wel werken als ik mijn opleiding af heb. Ik hoop zo’n 3 dagen in de week. dat hebben we ook echt wel nodig, want dan kunnen we hopelijk een auto en een groter huis aanschaffen Plus dat ik het ook weer niet fijn zou vinden als ik elke dag thuis zou zitten.

Liefs, Anne

Lilypie Third Birthday tickers