Bewust thuis blijven voor je kind of werken?

Ik heb morgen van haar oude kdv afgehaald om 1 de afstand en 2 de praktijken die daar niet klopte, nu heb ik een kdv om de hoek die in het verleden inderdaad halve dagen gaven maar omdat het zoveel onrust gaf voor de kindjes zijn ze er mee gestopt, plus dat er voor pappa iets aan flexibiliteit moet blijven houden wil hij hogerop kunnen. En ik vind het wel frapat dat ik eerst uitleg moet geven waarom ik 40 uur werk en dat het dan wel in eens oke is. Overigens kan ik me nog een topic van bakmamma herinneren waarin ze een zoals ze zelf zei een droombaan aangeboden gekregen had en dat ze het zo geweldig gevonden had toen ze het gedaan en dan wel verkondigen dat thuisblijven de absolute pre is. Ik heb je al een keer als gewetensvraag gesteld wat als je man niet zo goed zou verdienen. Wat als hij morgen nog maar de helft thuis brengt. Verkoop je dan je huis omdat je de lasten niet meer op kan brengen of ga je ook werken zodat je je levensstandaard kan behouden??? Ik ben van mening dat niemand zich moet hoeven verantwoorden waarom hij wel of niet werkt en hoeveel uur dat dan is. De vraag luid blijf je bewust thuis voor je kind en mijn antwoord is JA ofNEE en als je daarover uitwijd prima maar een ander moet zeggen oke, jou keuze en daar is het mee af. Er zijn blijkbaar een aantal onderwerpen die niet beproken kunnen worden zonder dat er een aantal mensen zijn stempel er op moet drukken of zijn mening door moet drijven. Meningen zijn een individu iets die kun je een ander niet opleggen, je kan er het mee eens zijn of niet maar je kan niet zeggen dan het slecht is of niet slecht, goed of fout. Net als met eten, de ene lust lof de ander niet. Dat maakt lof niet per definitie vies en als ik dit zeg dat zullen velen het met mij eens zijn. Thuis zijn, part time werken of full time werken zijn keuzes van een ouder of de ouders, de een vind dat het zo is en de ander zus, maar geen van de keuzes zijn per definitie fout. Laat de full time moeders dan eens in de waarde, klaag tegen je vent, zeg tegen je buuf of je zus dat je vind dat zo’n moeder niet spoort maar zeg hier eens niets anders dan ja zo kan het ook. En dat geld ook voor topics als zelf koken of een potje en wel of geen bv geven. Laat mensen in de waarde, zij zijn van mening dat ze het goed doen en hebben daar hun redenen voor net als andere hun redenen hebben. Maar accepteer dit gewoon eens. Want ja dames ik voel voelde me behoorlijk aangevallen en dat heeft niks met een kern van waarheid te maken maar met het onrecht dat ik me aangedaan voel door jullie. Dat ik me moet verdedigen. Ik vind het domweg schandalig van jullie er maar domweg vanuit gaan dat ik een minder goede moeder zou zijn omdat ik minder uren thuis ben en niet met een kopje thee zit te wachten als ze uit school komt. Dat vind ik echt not done van jullie. Het maakt mij heel verdrietig dat mijn moederschap in twijfel getrokken wordt alleen maar omdat mijn manier van leven niet past in een paar straatjes.

Groetjes,

Michèle

Ik denk dat het handig is om zodra iemand met deze vraag komt, te verwijzen naar eerdere topics. We hebben dit nou al zo vaak besproken en er komen altijd heel heftige meningen bij kijken, mensen worden gekwetst, terwijl we het gewoon allemaal anders doen. Iedere keer die meningen herhalen lijkt mij heel zinloos. Ieder maakt haar eigen keuzes hierin en dat zou gerespecteerd moeten worden.

laten we het gezellig houden, met anderen ipv over anderen praten en dit onderwerp lekker laten voor wat het is, dat zou ik voorstellen!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Inderdaad!! Slot er op!!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

@bakmama: sommige mensen (waaronder ik) vinden het zielig als een kind geindoctrineerd wordt met een geloofsovertuiging, maar je hoeft niet alles uit te spreken…

22-12-2009 colin geboren

@mamavancolin, waar is deze sneer nou weer goed voor??? Dat heeft toch niks met werken / niet werken te maken!
Dat iedereen daar een andere mening over heeft oke, maar zou je je kind al niet meer christelijk mogen opvoeden???

Heb voor de rest nog niet gereageerd op dit topic, vond het niet nodig op deze manier.
Maar nu ik toch bezig ben, dan maar weer even ontopic.
Ik heb eerst altijd parttime gewerkt, eerst onregelmatige diensten in de zorg, maar dat was niet te combineren met thuis (oudste kon ivm zijn autisme de wisselende werktijden van mij niet aan) dus daar ben ik mee gestopt en ben 2,5dag vast op een school gaan werken. Maar toen de jongste geboren was en de oudste inmiddels naar school ging werd ik zó moe, alleen al van het geregel voor opvang en het gestress om ze 'smorgens allebei op een andere plek te brengen én ook nog op tijd op mn werk te zijn… Pff was het zat!
Ben toen eerst een tijdje teruggegaan naar 6 uurtjes werken, maar dat bleek economisch heel onhandig te zijn, omdat dan AL mijn loon regelrecht naar de gastouder ging…
Dus sinds juli vorig jaar ben ik in dienst bij mijn ouders in het sieradenatelier. Ben ik toch lekker bezig, want hele dagen thuiszitten zou ik écht niet kunnen. Nu ben ik onder de mensen, doe wat ik leuk vind (sieraden ontwerpen) en kan de kinderen lekker meenemen dit is echt de ideale situatie voor mij!

Wauw, goed voor elkaar Suszje. Top dat dit mogelijk was/is, voor jou én voor je kindjes!

Groetjes,
M

én voor mn moeder haha die is ook blij dat ik er nu vast bij ben. Want voor haar alleen was het toch te druk aan het worden.
Hahaha en de kleine meid vind het ook geweldig, want die is dol op kettingen en armbanden

natuurlijk moet iedereen dat zelf weten, net zoals iedereen het zelf moet weten of ze werkt of niet. Dat punt wilde ik er alleen maar mee maken…

22-12-2009 colin geboren

Verdrietig dat dit soort topics iedere keer weer opduiken. Zeker omdat esther alleen maar wilde weten hoe de situatie bij de rest is.
Zelf werk ik 15,5 uur op maandag en donderdag. Rens gaat dan naar een gastouder. Minder werken gaat hier niet, wij hebben al behoorlijk wat luxe moeten inleveren om het met die 2 dagen van mij te kunnen redden.
Mijn man is op de dagen dat ik werk meestal al om 15.30 thuis dus van stress rond etenstijd/bedtijd is hier gelukkig geen sprake. Hij gaat dan na het werk even met Rens naar opa en oma/buiten spelen/eenden voeren oid en gaat daarna samen met Rens koken. Mijn man geniet hier heel erg van even die momentjes samen. In het huishouden hoeft hij niet veel te doen. Hij onderhoudt de tuin en lapt de ramen. Rens naar bed brengen en in bad doen doet hij net zoveel als ik omdat hij dat zelf graag wil. Het huishouden red ik prima in de drie dagen dat ik thuis ben.
Ik vind het zelf ook prettig om er even uit te zijn door te werken en Rens heeft het prima naar z’n zin bij de gastouder. Voor ons is dit ideaal.
Naast ons werk doen we allebei vrijwiligerswerk en gaat er ook best tijd zitten in het ondersteunen van de ouders van mijn man die steeds hulpbehoevender worden.
Als ik fulltime zou werken zou dit allemaal niet gaan omdat we dan echt geen tijd voor ons gezin zouden hebben. Vandaar mijn keuze om maar 2 dagen te werken. Dit heeft er ook mee te maken dat ik zelf absoluut niet tegen stress kan en snel oververmoeid ben. Ik zou het dan gewoon niet trekken.
Ik ken zat moeders die fulltime werken en daarnaast de energie overhouden om veel met hun kinderen te ondernemen en die altijd alles perfect geregeld schijnen te hebben. Petje af daarvoor want dat zou ik niet kunnen.
En ik ken ook zat thuisblijfmama’s die dit met veel liefde en plezier doen. Heb ik ook veel respect voor want 5 dagen doordeweeks alleen met een peuterpuber is soms ook een hele opgave. Nu Rens daar middenin zit vind ik het echt lekker om er even tussenuit te zijn, dan laadt mijn accu weer even op. Anders zouden we hier denk ik snel in een negatieve spiraal terechtkomen.
Naar mijn mening slaat de emancipatie de laatste tijd een beetje door. Vroeger was het goed als je parttime ging werken, nu word je door sommige politici afgeschilderd als lui als je niet fulltime werkt. Naar mijn mening zou emancipatie moeten zijn dat je een vrije keuze hebt. Dus thuisblijven, partime of fulltime werken zonder dat je daar door de overheid of andere ouders op word aangevallen.

groetjes Ramona

[img]http://lb3m.lilypie.com/X8bBp1.png" width=“200” height=“80” border=“0”

Lilypie Pregnancy tickers</

Sorry mamavancolin, maar als eerste moet ik even kwijt dat ik jouw sneer over geloof echt nergens op vind slaan. Natuurlijk mag je daar je mening over hebben, maar om het nu meteen indoctrinatie te noemen. En daarbij komt dat we het hier niet over geloofsovertuiging hebben, maar over het feit dat je gaat werken of dat je thuis blijft voor je kind.

Tim gaat op maandag naar mijn ouders en op woensdag naar het KDV. De overige dagen ben ik thuis bij Tim en dat vind ik heerlijk. Voordat Tim er was werkte ik fulltime, maar ben bewust een stuk minder gaan werken toen hij kwam.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om fulltime te werken terwijl ik kinderen heb. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten. Ik ben erg blij dat ik zoveel bij mijn kind kan zijn. Helemaal stoppen met werken zou financieel ook niet kunnen. Tenminste niet kunnen is een groot woord, want natuurlijk zou je rond kunnen komen. Maar dan moeten we wel op iedere uitgaven letten. Natuurlijk hebben we nu ook flink moeten inleveren, maar dat heb ik er zeker voor over.

Een KDV zie ik puur voor opvang als ik werk. Zodra ik thuis kom ga ik Tim meteen halen. Ik ben wel eens eerder thuis, doordat ik een afspraak buiten de deur had en het geen zin meer heeft naar kantoor te gaan. Gelukkig is ons KDV erg flexibel en kan ik Tim op ieder moment dat ik wil ophalen. Ook bieden ze halve dagen opvang aan, maar Tim gaat alleen woensdag dus de hele dag. Hij heeft het er super naar zijn zin, dus dat is wel erg fijn.

Straks als Tim naar de basisschool gaat, hihi klinkt nog zo ver weg maar voor je het weet is het zover. Dan wil ik mijn uren over meerdere dagen verdelen zodat ik er altijd ben als hij uit school komt. Ik weet nog goed hoe fijn ik het vond dat mijn moeder altijd thuis was als mijn broertje en ik uit school kwamen.

Mijn man werkt nog wel fulltime, maar ik zorg dat ik door de weeks het huishouden heb gedaan. Zo blijft er in het weekend lekker veel tijd over met zijn drietjes (en straks met zijn vieren) leuke dingen te doen. Ook als mijn man thuis komt uit zijn werk zijn de uurtjes die hij er is totdat Tim naar bed gaat voor Tim. We brengen hem altijd samen naar bed toe.

Stress hebben we hier zeker niet op de dagen dat ik werk. Mijn man brengt Tim weg en ik haal Tim op. Als mijn man thuis is op die dagen heb ik het eten klaar als hij thuis is.

Van een aantal moeders hier op het forum weet ik dat ze fulltime werken en daarvan weet ik ook dat ze de uren die ze wel thuis zijn veel met hun kind optrekken. Het is dus niet eerlijk om meteen te zeggen dat ouders die fulltime werken bij voorbaat slechte ouders zijn. Want dat is onzin. Maar eerlijk is eerlijk als ik hoor dat ouders beide fulltime werken denk ik al wel meteen dat ik het sneu vind voor een kind. Sorry, niemand hoeft dit persoonlijk op te vatten en iedereen moet dit voor zich weten. Maar dat is nu eenmaal mijn eerste gedachten, omdat het mij voor een kind fijner lijkt ook lekker thuis te zijn en niet altijd bij de opvang.

Om dan even op jouw vraag terug te komen Esther. Ik kan me heel goed voorstellen dat je twijfelt over wel of niet werken. Ik denk dat het erg moeilijk is om jou hier een advies in te geven. Want je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Maar gezien je leeftijd zal het eerlijk gezegd wel wat lastiger worden om weer aan het werk te gaan als je er al een aantal jaren uit bent. Tenminste dat denk ik zo, hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Ik weet niet of je het ziet zitten om nu alweer aan het werk te gaan. Als dat zo is zou je natuurlijk 1 of 2 dagen gaan werken. Zo ben je toch aan het werk en ben je ook nog genoeg dagen bij Fabienne.

Groetjes,
Sandra

@Sandra1980 … bedankt voor je reactie

Weet je als ik een vader of moeder/schoonouders in de buurt had gehad dan had Fabienne bv een dagje naar Oma kunnen gaan maar helaas heb ik die luxe niet en is Fabienne aangewezen op het KDV. Dat kost en veel geld en misschien wel alles wat je dan in die 1 a 2 dagen verdiend. Wat is dan wijsheid? Ik heb ook een heel gevoelig kind wat niet makkelijk zomaar een dag elders kan aarden. Zodra een ander kindje al naar haar wijst is ze overstuur. Zoals bakmama schreef, mij hart breekt toch wel als ik haar naar een KDV moet brengen. Ik heb maar een kind en ben blij dat ik haar heb gekregen, de tijd gaat al zooooo snel. Ik denk toch maar dat ik in de tijd ga werken dat zij naar de basisschool gaat.

Ik heb veel secretariele/administratieve ervaring … ook daar is hier slecht werk in te vinden maar ik ga er vanuit dat er altijd werk is. Dan maar onder mijn niveau. Als je wilt, kun je in de tijd dat het kind naar school is, toch lekker onder de mensen zijn en nuttig werk doen.

Ondertussen hou ik wel banensites in de gaten, dit omdat de kansen minimaal zijn. We zien het wel.

Heel erg jammer van deze discussie en zeker als ook nog het geloof om de hoek komt kijken. Als we ons daar mee bezig gaan houden? Laten we dat niet doen en vriendelijk blijven naar elkaar.

Groetjes Esther

@Eshter, je krijgt ook een redelijk groot deel van de belasting terug, dus je houdt eigenlijk altijd wel zoveel over , dat het het waard is om er bij te werken. Kijka nders even op de belasting site , daar kun je kijken bij de kinderopvang toeslag. Je kunt ook een proef berekening maken, op basis van je verwachte inkomsten, en dan berekenen ze hoeveel je terug zal krijgen.
Geeft je ongeveer een indicatie van hoeveel je overhoudt!

liefs woezel

Graag gedaan Esther.

Als ik je laatste berichtje zo lees dan denk ik idd dat je er meer achter staat om thuis te blijven. Dus dan zou ik idd zeggen blijf lekker thuis en probeer straks een baan te vinden voor onder schooltijd.

Jammer idd dat er geen familie in de buurt woont, want het is toch wel fijn om je kind eens bij opa en oma te kunnen brengen als dat echt nodig is.

Maar voor nu zou ik zeggen geniet lekker van Fabienne en ga straks op zoek naar iets leuks. Je geeft aan dat je iets administratiefs zoekt en dat zijn juist de banen die hier (ik woon in de buurt van Amsterdam) volgens mij het makkelijkst te vinden zijn. Maar als je flexibel bent in wat je wilt doen gaat het helemaal goedkomen. Dus ook met jou!

Groetjes,
Sandra

@sandra … bij jou in de buurt is er meer werk gelegenheid als hier in Zeeland. Als ik hier 5 part time adm. banen per jaar vind dan is dat al heel wat. Ik zie dat ook terug op de vacature sites. Nu woon ik hier heerlijk dus verhuizen ga ik niet Vandaar dat ik ook heb gedacht aan werken in de zorg maar omscholen? Pffff …

@esther2107: Waar woon jij in Zeeland? Ik woon in Goes en heb ook een admi-baan. Ik werk 2 dagen door de week en 1x in de maand een weekend. Senne gaat dan naar Dikkertje Dap in Kapelle (in dat weekend zorgt papa natuurlijk voor d’r)en Senne vind het daar geweldig!

Ik heb ook maar 1 kind en er komen er niet meer. Juist daarom vind ik een KDV ook erg belangrijk. Ze leren zich ook te weren in de “harde buitenwereld” Jij zegt dat Fabienne gevoelig is. Als je ze dan de hele tijd onder je vleugels houdt (met heel veel liefde natuurlijk) kweken ze minder afweer en leren ook met andere kinderen te spelen en delen.

Groetjes van Sascha en Senne

@Sandra, Tim gaat dus 1x per week naar het kdv? Al vanaf het begin? ‘Mocht’ dat? Ik vraag dat omdat ons kdv als minimumafname 2 dagen heeft, in verband met het aarden op het kdv. Fijn dat je kdv zo flexibel is; hier mogen we Erik ook pas vanaf 17.00 uur halen, net zoals Michèle al eerder schreef. Dit om in- en uitlopen van ouders te voorkomen.

Groetjes,
M

Ik had beloofd niet meer te reageren, maar toch nog even een kranten artikel!

@Sascha en Senne … dat is ook toevallig. Ik kom wel een paar keer in de week in Goes, wij wonen in 's-Gravenpolder. Fabienne gaat 2 ochtenden naar de PSZ hier op het dorp, van half 9 tot half 12. Ik zie ook dat dit heel erg goed voor haar is. Ik ben het ook met je eens hoor dat het goed is zich te leren weren in de “harde buitenwereld”. Altijd onder moeders vleugels is ook niet goed voor haar.

Maar ehm … heeft jouw baas niet nog een super enthousiaste kracht nodig? Iemand met veel ervaring ??? hahahahaha.

@malawimamajada, dit artikel gaat over werkende vrouwen, dit kan dus ook parttime zijn en hoeft niet per difinitie over fulltime werkende moeders te gaan waar hier de discussie om ging. Ik ben het nl 100% met het artikel eens maar dat is daarom hier ook helemaal niet aan de orde. Ook bakmama (als ik even zo vrij mag zijn en anders hoor ik de correctie graag) heeft niets tegen partime werken, al heeft zij de luxe dat ze de mogelijkheid heeft om thuis te blijven en hoeft dit dus niet. Waar we op tegen zijn is nogmaals fulltime werken

mama1980

Ik reageer toch maar even…
Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik persoonlijk wil pas aan het werk (als ik het al mag van het uwv) als rico op de basisschool zit.
Ik vind het belangrijk dat hij voor die tijd zoveel mogenlijk bij ons is.
reden: mijn vader werkte altijd. was amper thuis.
ik heb met hem eigenlijk helemaal geen band terwijl ik dat wel zou moeten hebben.
mijn moeder was altijd thuis en met haar heb ik een hele diepe band.
dat is de rede waarom ik het doe zoals ik het doe.
Maar ik ga niemand aanvallen op hoe hij/zij het doet. vind dat hier behoorlijk misselijke opmerkingen zijn gevallen zeker naar Michele toe. En dat maakt mij ook boos. Zij is zo’n top wijf! dit verdient ze niet om zo omlaag te worden gehaald… echt niet!