Bewust thuis blijven voor je kind of werken?

Misschien komt het in schrijftaal idd iets harder over dan ik bedoel. Mijn excuses daarvoor. Wat ik bedoel is eigenlijk hetzelfde als esther. Als je 40 uren werkt dat blijven er simpelweg maar heel weinig uren over om met je kindje door te brengen en die tijd hebben ze oh zo hard nodig. Ik ben van mening dat wanneer het kindje meer tijd (wakker) op het kdv doorbrengt dan bij jou thuis, het jouw opvoeding is die de opvoeding van het kdv aanvult en niet andersom… en het zou in mijn ogen wel andersom moeten zijn! maargoed, nogmaals ieder doet zijn ding en het is maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn en denken. Maar ook ik heb mijn mening en die mag ik geven.

mama1980

@ Mriek, ik vind dat meer gelden voor de mama dan voor de papa. Is behoorlijk ouderwets,ik weet het, maar is meer een gevoelskwestie. Kijk, mijn vriend heeft er geen moeite mee om 5 dagen te werken, ik wel. ALs het andersom zou zijn, als ik er geen moeite mee had en hij wel, dan zou hij misschien wel parttime werken ipv ik. Conclusie is dus dat ik vind dat minimaal 1 ouder part-time moet werken zodat er minimaal 1 ouder meer tijd en aandacht aan de kinderen kan besteden. mijn vookeur qua gevoel gaat in mijn persoonlijke situatie uit naar de mama.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 19 Feb 2011 12:36:11

Mama’s … dit is zo’n leuke site en iedereen is behulpzaam naar elkaar, ik wil geen ruzie maken dus laat iedereen bij zijn keuze en eigen mening.

@Simzoe … je hebt helemaal gelijk

Ik gaf geen borstvoeding … het leek wel of de hele wereld over me heen kwam. Ik heb 1 kind alsof ik er makkelijk 2 kan krijgen maar daar wordt niet aan gedacht dus ben ik in eerste instantie egoistisch. Ik had eenbuik als een neushoorn en men was overtuigd van een tweeling (helemaal niet waar) … ik ben een bijna 40 moeder, ook daar wordt veel van gezegd. Zo is er altijd wat en ik vind het best. Stoor me er niet zo veel meer aan.

Ik vind het erger om te horen zoals gisteren op de TV, dat er zo ontzettend veel kinderen misbruikt worden. Dat baart mij meer zorgen.

Fijn weekend allemaal !!

Ik vind dat dus totaal geen vergelijking. borstvoeding of flesvoeding, idd daar zijn heel wat discussies over en het een zal best beter zijn als het andere, maar uiteindelijk worden kindjes van beide groot. Ik heb nog nooit een kind later horen zeggen: goh… ik wou dat ik borstvoeding had gehad ipv flesvoeding, maar wel: goh ik wou dat mijn vader/moeder er wat meer voor mij was geweest of als ouder: ik vind het jammer dat ik achteraf toch best veel van mijn kinderen heb gemist. Hetzelfde met het krijgen van maar 1 of meerdere kinderen, ook daar staat dit los van. Of je er nu 1 of 10 hebt, het gaat erom dat je er dan bent voor die ene of voor alle 10.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 19 Feb 2011 12:56:47

Dit is het laatste wat ik er over zeg. Ik reageer er nu niet eens meer op want ik denk dat ik dan op mijn sodemieter krijg van de baas.

Groetjes,

Michèle

@mama1980 … als moeder zijnde kijk ik terug op een jeugd van echt niks! Dat mijn vader er overdag niet was omdat hij geld moest verdienen, heb ik vrede mee maar dat mijn moeder vaak weg was en haar ego belangrijker vond dan de verantwoordelijkheid nemen voor haar kind, dat steekt me af en toe nog steeds. Er zijn voor mij ?? ze was er niet en dat speelt bij mij wel mee in mijn beslissingen. Bij mij was het erg zwart/wit en dat is jammer, dat gemis gaat nooit meer weg, slijt wel maar begrijpen doe ik het nog stees niet. Altijd maar weg zijn en ik voelde me altijd weer een soort handtas, gedropt bij kennissen/oppas. Ze hoefde niet te werken voor het geld. Ik kan zeggen uit eigen ervaring dat dit voor mij heel moeilijk is geweest en voor heel veel problemen heeft gezorgd tot latere leeftijd.

eshter pff mijn moeder was er wel en toch ookm weer niet… ik bedoel ze was wel thuis maar ze was er toch niet voor ons snap je hm.
daarom zeg ik ook steeds weer dat het er om gaat hoe je je tijd MET je kind besteed en niet hoeveel tijd je er bent.als je je prettiger voelt als je naast het moeder zijn ook nog te werken is dat ook voordeliger voor het kind want wat wil je nou, een moeder die tegen de muren vliegt omdat ze gek word van het thuis zitten??? ach ik val in herhaling want sommige schijnen dat niet te begrijpen en dat zeg ik als moeder die al 10 jaar thuis zit voor de kids en geen 2.5 jaar!!!

before you judge me, try hard to love me

@mama van 3 jongens … ben ik met je eens Als zou ik me maar eens iets leuks met mijn moeder kunnen herinneren? Bij een vriendinnetje dronk ik heel vaak thee na schooltijd, haar moeder was er altijd met een boterhammetje eten, thee na schooltijd, wanneer ik maar kwam. Dat gaf toch wel een heel vertrouwd en veilig gevoel.

ik had helemaal gemist dat er hier een discussie was, en wil toch de fulltime moeders een hart onder de riem steken!!

Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken hoeveel hij of zijn wil werken. Alos dit fulltime is, dan moet dat ook oke zijn. Ik snap niet waarom dat per definitie niet goed is, ondanks alle uitleg hier. een fultime werk moeder is ook een goede moeder, en maakt misschien nog wel meer kwaliteits uurtjes dan een thuisblijf moeder, omdat een ze de uurtjes dat ze thuis is, er ook echt is voor de kleine, en niet tussendoor even ramenlappen, badkamer schoonmaken etc. Nee ze is er echt voor de kleine, doet leuke dingen met ze etc.etc. Dit in tegenstelling tot de thuisblijf mama’s. Tuurlijk, in de praktijk ben je meer aanwezig dan een fultime moeder. Dat is een simpel reken sommetje, maar de thuisblijf mama doet meestal ook het hele huishouden. In de tijd dat je het huishouden doet, heb je ook niet de aandacht voor het kind. Natuurlijk ben je lichamelijk aanwezig, maar het kind moet zichzelf vermaken, want ja, de badkamer moet gepoets worden, was opgevouwen etc.etc. echte kwaliteits uurtjes zijn dat niet.
Ik denk dus dat hoe je het went of keert, iedereen het goed doet, of je nou thuisblijf moeder bent, of partime werkend, of fultime werkend. Ik vind alleen dat je fulltime moeders niet moet afrekenen op het feit dat ze fultime werken!!

Ik werk 21 uur per week, maar doordat ik in de nachtdienst zit , houdt dit in de praktijk in, dat ik 7 nachten werk (waarvan bo dus 5 dagen na het kdv gaat, in het weekend gewoon thuis want dan is papa er) en dan 14 nachten vrij. Ik ben dus idd meer thuis dan menig ander moeder die partime werkt, of fulltime. Dit houdt echter niet in dat ik fultime moeders veroordeel, helemaal niet zelfs!!! Ik werk omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het financieel moet.

Michele en Sophie (en alle andere fulltimewerkende moeders die mee lezen of gereageerd hebben) laat je niet gek maken, wordt niet boos, heeft geen nut, mensen die zo reageren zijn in mijn mening kortzichtig bezig, en laten mensen niet in hun waarde. Jullie doen het hartsikke goed hoor!!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

daar kunnen we elkaar dan de hand in schudden dat heb ik thuis ook niet gekend
terwijl ze er toch wel was.daarom blijf ik ook zeggen dat het niet uitmaakt of je nou 24u pd 7 dagen pw thuis bent of een stuk minder het gaat er om hoe je die tijd invult

ik ben altijd thuis voor de kids ben nog nooit een dag of nacht van ze weg ge weest maar ik ben ook niet 24 uur per dag met ze bezig, zij hebben ruimte nodig en ik ook , tuurlijk spelen we gaan we naar buiten, kletsen lezen weet ik veel wat maar ondanks dat ik thuis ben heb ook ik tijd voor mezelf nodig

before you judge me, try hard to love me

moet ik toch ook even reageren. Ik ben thuisblijfmama die het erg goed wil doen, soms een beetje te ( ander topic). Ik ben dus wel alle tijd met mijn meisje bezig en sop als ze slaapt! Dus dat je als werkende moeder meer doet met je kind ga ik toch even tegenspreken!

quote:
@ Mriek, ik vind dat meer gelden voor de mama dan voor de papa. Is behoorlijk ouderwets,ik weet het, maar is meer een gevoelskwestie. Kijk,, mijn vriend heeft er geen moeite mee om 5 dagen te werken, ik wel. ALs het andersom zou zijn, als ik er geen moeite mee had en hij wel, dan zou hij misschien wel parttime werken ipv ik. Conclusie is dus dat ik vind dat minimaal 1 ouder part-time moet werken zodat er minimaal 1 ouder meer tijd en aandacht aan de kinderen kan besteden. mijn vookeur qua gevoel gaat in mijn persoonlijke situatie uit naar de mama.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 19 Feb 2011 12:36:11

Best ouderwets, inderdaad Maar als het over jouw persoonlijke situatie gaat, prima.

Maar in het algemeen zou het toch zo moeten zijn dat het opgaat voor zowel de vader als de moeder? Waarom is het belangrijker dan de moeder meer thuis is dan de vader? Als het goed is, zijn beide ouders voor een kind belangrijk.

En het gaat er wat mij betreft om wat de kwaliteit is van de tijd die je met je kind doorbrengt; een moeder die er 24/7 is, maar het ondertussen heel druk heeft met van alles en nog wat (behalve haar kind) vind ik no way een betere moeder. Hoe dan ook vind ik dat niets zeggen over een goede moeder zijn of niet.

Groetjes,
M

@Denise, maar nu slaapt ze nog veel, wacht maar tot ze een leeftijd van 2 heeft bereikt, de meeste kindjes slapen dan maar 2 uur per dag (als je geluk hebt) en ik weet niet hoe jij schoonmaakt, maar ik red dat niet in 2 uur perdag en de rest van de tijd alleen maar met de kleine bezig te zijn.
Nu is dit niet als aanval naar jou bedoelt, want zo bedoel ik het allemaal niet…maar er word wel een aanval naar werkende moeders gedaan (wel of niet fulltime) en daar is de reactie op. Er wordt gedaan alsof thuisbolijf mama’s het perfect voor elkaar hebben, en alle tijd hebben voor de kleine, en jij hebt dat nu misschien nog wel, misschien in de toekomst ook, maar ik denk dat de meeste thuisblijf mama’s het doen zoals wat ik in mijn posting schreef met name als de kindjes wat ouder en daardoor de kinderen niet meer zoveel slapen. En dan heb ik het nog niet eens over broertjes of zusjes die naar school moeten. Daarvoor moet de baby ook elke keer uit het ritm gehaald worden, want ja, de oudste moet opgehaald/weg gebracht worden. En hoe je het went of keert, een baby laat zich geen ritme op dringen. In sommige gevallen (als je het dan toch hebt over een strak ritme en structuur) zou een baby juist wel meer ritme hebben op een kdv, juist omdat ze dan niet elke keer uit bed gehaald moeten worden om weer weg te gaan.
(begrijp me niet verkeerd, want ik werk ook een stuk minder een bewuste keuze geweest en heb bij een tweede dus ook dat die uit bed gehaald moet worden om de oudste op te halen of weg te brengen, maar het argument over structuur , meer ritme, meer regelmaat etc.etc wat gebruikt wordt om het thuis zijn te promoten, gaat dus niet altijd op, dat wil ik er mee laten zien)

liefs woezel

mijn moeder werkt ook 40u per week. Tijdens mijn eerste 2,5 jaar (de basis dus) moest ik naar een gastouder. Daarna ging ik naar school zoals iedereen in België en werd ik naar school gebracht door mijn moeder en gehaald door mijn moeder.

Van die o zo belangrijke basisjaren herinner ik mij zelf niets hoor. Het enige dat ik weet is dat later mijn moeder me naar school bracht en kwam halen en toch fulltime werkte. Ik heb daar nooit problemen mee gehad.

Ik vind niet omdat je zelf problemen gehad hebt met je moeder omdat zij er nooit voor je was omdat ze fulltime werkte, dat je iedereen over dezelfde kam moet scheren. Ik kies er namelijk voor om ELK vrij moment met mijn dochter te besteden. Als ik een verlofdag heb, is dat voor Noa. Mijn huishouden doe ik terwijl ze slaapt, ofwel helpt ze mij met de was ofwel speelt ze in de tuin met papa zodat ik snel kan afwassen. Als ze ziek is blijf ik thuis van m’n werk ofwel papa.

Nogmaals, het is de kwaliteit en niet de kwantiteit die telt. En ik heb nog niks gemist van mijn dochters ontwikkeling.

Hallo zeg !!! hoe vaak ik niet 's-avonds nog met het huishouden bezig ben !!! En samen met mijn dochtertje ga poetsen, vindt ze heel erg leuk. Ik denk dat mijn dochtertje meer persoonlijke aandacht krijgt als een full time werkende moeder, … dit moest me toch even van het hart. Buiten dat is mijn ervaring met een werkende moeder alles behalve goed geweest en heb ik er wel degelijk onder geleden. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn.

ach ik blijf erbij, doe wat je wilt of kunt doen. Ieder zal het op zijn manier zo goed mogelijk proberen te doen.
ik heb er voor kunnen kiezen thuis te zijn, heb er maar een en kan er niet meer krijgen helaas dus wil zoveel mogelijk bij haar zijn, en heb daar genoeg klaagmomenten over hoor.
de muren komen niet op me af en heb genoeg contacten maar ook mijn onzekerheden of ik het wel goed doe.
misschien ben ik een betere moeder als ik zou werken maar ik voel me op dit moment het prettigst bij het thuis zijn bij haar.
ieder zijn ding, ik heb daar geen oordeel over. Ben blij dat ik deze keuze heb kunnen maken.

Ik wil ECHT IEDREREEN in zijn waarde laten maar ik wil graag een verhaal van het KDV aan halen waar ik 6 jaar heb gewerkt.

Een jongetje (T) kwam vanaf zijn 6 weken voor 5 dagen naar het KDV.
S.morgens om 8 uur precies werd hij gebracht en om 10 over 5 opgehaald…iedere dag.
Zijn vader en moeder werkte beide fulltime en hadden een riant huis en beide een auto.
Iedere dag werd T omringd door zijn leiding en ging hij zelfs mama zeggen tegen de leiding!!!
Als zijn moeder hem kwam halen an vloog hij haar om de hals…zo blij om haar te zien.

Toen zei die moeder eens: in het weekend zijn we ALTIJD met hem bezig en doen we wat T leuk vind.
Dat kind werd in het weekdend ZOOOW verwend om de geleden schade van heel de week in te halen!
Hij barstte thuis uit zijn voegen van het speelgoed blijkbaar… om savonds als hij nog een uurtje of 2 opwas hem mee bezig te houden.

IK vind persoonlijk…iedereen mag werken en er zijn erbij die moeten werken…maar probeer het te beperken tot 3-…of 4 dagen HOOGUIT.

Wat is nu belangrijker…dubbel salaris of de eerste jaren van je kind…ze komen NOOIT meer terug alleen op fotoos!

Nogmaals…ik wil naar niemand met een vinger wijzen.
Vind het altijd gezellig op IKKEBEN en dit MOET zo blijven

Bedankt voor je verhaal. Ik vind het schrijnend om te lezen als je het hebt over geleden schade het weekend inhalen. Helaas heb ik die schrijnende gevallen/ervarings verhalen ook vaak vernomen binnen de GGZ waar ik werkte voordat Fabienne kwam.

Dat riante huis en de auto en de en en en in deze maatschappij … ik hoef het niet!

@esther, ik vin dhet vervelend voor je dat je geen goede herinneringen hebt gehad aan je jeugd, maar ik denk persoonlijk denk niet dat je alle fulltime werkende moeders over 1 kam kan scheren. En natuurlijk is het zo dat je je kind ook bij het huishouden betrekt. Doe ik ook, en de meeste dingen doe ik ook in de avond wanneer bo in bed ligt, omdat ik ook graag gedurende dag met hem wil spelen, etc.etc. HEt is ook mijn bedoeling niet geweest om iemand aan te vallen, het enige wat ik wilde, was duidelijk maken dat alles niet zo zwart wit is, er zijn namelijk ook moeders die thuis blijven, maar dus niet hun kind ergens bij betrekken (en dat zijn er helaas meer dan je denkt), of hele dag soaps kijken (En nee, ik bedoel echt niemand hier op het forum daarmee)!!!
Heb je dan zulke thuis blijf mama’s, tja wat is dan erger, 40 uur werken, en de uurtjes dat je samen hebt echt ook intensief samen zijn gericht op het kind, of een thuisblijf mama die anders ook weinig aandacht heeft voor het kind vanwege " andere zaken die ze doet (wat dat ook mag zijn)
Maar net zoals jullie je nu aangevallen voelen door de uitleg van ondere andere mij, voelde michele en sophie zich aangevallen door jullie, en deed het hun weer pijn.

Ik zelf moet idd werken voor het financiele aspect, maar… ik heb er wel bewust voor gekozen om partime te werken zodat ik ook een groot deel thuis zou zijn. Sinds oktober heb ik dat nog verder door getrokken door de nachtdienst in te gaan. maar dat is een persoonlijke beslissing geweest, omdat ik het gevoel had meer thuis te willen zijn. Een andere moeder kan dat gevoel anders hebben.

Iedereen in hun waarde laten, lijkt me fijn voor iedereen!

liefs woezel