Gisteren heb ik het verslagje gehad van de test. Nou ik moet zeggen het viel me toch nog niet tegen. Toch niet allemaal zo negatief.
Zal even neerzetten hier globaal.
In de behandeling besteden we aandacht aan algehele taalstimulatie. Daarbij komen de taalvoorwaarden (oogcontact, beurtgedrag en luisterhouding) uitgebreid aan bod. Daan spreekt meer en wordt beter verstaanbaar. Zijn luisterhouding is matig. Daan heeft zeer veel moeite om zich te concentreren en taakgericht bezig te zijn. Inmiddels is Daan gestart in het regulier basisonderwijs. Hij heeft veel moeite in het contact naar andere kinderen toe. Daan kan zich onvoldoende uiten, hierdoor komt vaak negatief gedrag naar voren.
Ze heeft de Reynell test voor taalbegrip, en de Schlichting Test voor taalproductie afgenomen. Uit de resultaten kunnen we concluderen dat er een taalontwikkelingsachterstand van ongeveer een jaar bestaat ten opzichte van leeftijdsgenoten. Eenvoudige opdrachten worden voldoende door Daan uitgevoerd. Samengestelde opdrachten worden nog niet begrepen. Daan raakt dan ook zijn concentratie kwijt. Hierdoor zien we dat het taalbegrip onvoldoende vooruitgaat, waardoor de achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten groter lijkt te worden.
De woordenschat is zeer klein. Daan spreekt voornamelijk in drie- en vierwoorduitingen. Langere zinnen komen wel voor, maar deze zijn nog onvolledig van opbouw.
Daan spreekt over het algemeen voldoende verstaanbaar ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten. Hij heeft soms nog moeite met de uitspraak van meerlettergrepige woorden, dit past bij zijn leeftijd. Daan zit vaak met zijn mond open. De tong ligt dan laag in de mond. De mondmotoriek is onvoldoende ontwikkeld.
Samenvatting:
Daan wordt logopedisch behandeld in verband met een vertraagde spraak-taalontwikkeling. Uit heronderzoek blijkt dat het taalbegrip onvoldoende blijft. De woordenschat is erg klein en de zinsopbouw is eenvoudig. Daan spreekt voldoende verstaanbaar voor zijn leeftijd.
Ik moet zeggen dat er nog best wel wat positieve dingen bij staan. Maar een aantal dingen sta ik wel weer van te kijken hoor. Zo zegt ze dat Daan voldoende verstaanbaar praat voor zijn leeftijd. Dat vind ik dus weer niet. Verder heeft hij een erg kleine woordenschat. Daar ben ik het niet mee eens want hij gebruikt ontzettend veel woorden en ik hoef maar iets aan te wijzen en hij weet wat het is. En dat hij geen contact zoekt met andere kinderen op school. Dan denk ik ja hallo, hij heeft 3 keer proefgedraaid een ochtendje.
Maar goed ik ben toch wel blij met deze brief.
Hier nog even de testresultaten:
Januari 2005, kalenderleeftijd 3;08
Reynell test voor taalbegrip TBQ 79 leeft.eq. 2:09
Schlichting test woordontwikkeling is niet afgenomen
Schlichting test zinsontwikkeling is niet afgenomen
Mei 2005, kalenderleeftijd 4;0
Reynell test voor taalbegrip TBQ 74 leeft.eq 2;09
Schlichting test woordontwikkeling WQ 74 leeft.eq 2;11
Schlichting test zinsontwikkeling ZQ leeft.eq. 2;10
Een Q-score tussen 85 en 115 is gemiddeld. Wat ik dan alleen niet begrijp is dat als hij bij die zinsontwikkeling 80 scoort, hoger dan die woordontwikkeling 74 maar weer lager in leeftijd scoort.