Algehele achterstand kleuter

ik open hier dus een nieuwe topic, we hadden er al over geschreven dus gaan we hier weer verder.

hoi, ik zal het nog een keer opnieuw doen,

mijn dochter van 4 daar is een algehele achterstand bij geconstateerd en is ook getest met als uitkomst een iq van 61.

mijn vraag is zijn er nog meer ouders van kinderen die dat ook hebben en hoe verloopt dat.

Hoi Car,

Hebben ze bij die test niet gezegd wat er verder gedaan moet worden? of er een vervolg is ofzo?
Want er zijn best veel mogelijkheden, andere leermanieren enzo, “handigheidjes” die je kind kan leren, en die jullie zelf kunen leren, om te helpen ev als dat nodig is dacht ik zo.

Maar als je dochtertje getest is, is er denk ik toch een soort vervolg? want aan alleen zo’n test heb je niks, zou ik zo denken?

kortom: aan mij heb je niks maar ben beetje nieuwsgierig, wat er dan volgt zeg maar, na zo’n test.

Mo

hun advies is speciaal onderwijs, vanwege de score van haar iq test maar ik wil gewoon eerst reguliere onderwijs proberen, ik heb haar al over laten plaatsen naar een kleiner klasje en we moeten na de vakantie om tafel met de logopediste, school en wij om te gaan praten over wat de school kan betekenen voor mijn dochter, en de bedoeling is dat ze een rugzakje krijgt en veel hulp van de interne begleiding van school. Maar wat ik zelf vind dat ik als ouder maar weinig advies krijgt hoe ik persoonlijk met haar om moet gaan. Moet ik streng zijn of juist weer niet, snap je. dat vind ik best wel moeilijk, omdat ze niet alle opdrachtjes die ik haar geef dan snapt.

ik hoop weer snel van jullie te horen

Dat jij niet voldoende begeleiding krijgt lijkt me niet echt goed eigenlijk.
Want juist JIJ moet goed weten hoe je met haar om moet gaan, hoe je bepaalde dingen moet aanpakken, reageren etc. etc.
Is er voor jou dan echt nergens begeleiding te krijgen?
Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden?
Zo kan je haar eigenlijk ook niet optimaal “helpen” (als je snapt wat ik bedoel).
Misschien is dat het “nadeel” van een reguliere school.
Bij speciaal onderwijs is de begeleiding voor ouders vaak beter.
Waarmee ik dus (voor alle duidelijkheid ) niet wil zeggen dat je haar op een speciale school moet doen hoor!
Je moet doen waarvan jij denkt dat het het beste is.

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 24 Feb 2005 09:45:55

Daar waar ze getest is, en dat advies gaven, daar gaan ze der toch ook hoop ik niet blind van uit dat jij dat opvolgd (je doet wat je denkt dat het beste bij jouw kind past)
maar weten ze daar niet waar jij terecht kan? voor een soort cursus ofzo, of contact met andere ouders in een soort gelijke situatie?
of weet je huisarts iets? zoiets?
stichting jeugdzorg?
ja, ik roep ook maar wat.

Het klinkt alsof je een goeie school gevonden hebt, die er voor open staan, dat niet ieder kind doorsnee is, en soms wel eens een iets andere “aanpak” nodig heeft. dat moet prettig zijn lijkt me.

heel veel succes op school! en thuis natuurlijk.
mij lijkt dat zo’n IQ meting op deze leeftijd, helemaal niet zegt hoe ze over een aantal jaar “presteerd”, hoe ze het op school doet, als de informatie op een voor haar juiste manier aangeboden word, dan kan ze heel veel leren! heel veel succes, want je zult best het eea tegen gaan komen.

mo

ze hebben ons vanuit de instantie waar mijn dochter getest is inderdaad helemaal niks meegegeven. En daarom ben ik zelf maar het internet opgedoken. Ik hoop dat de school waar mijn dochter nu op zit sinds 2 maanden open zal staan voor haar. Ik zelf het het gevoel, dat als ze nu flink geholpen gaat worden dus een soort van booster, dat ze straks alleen maar beterder zal gaan presteren als het er echt op aankomt zoals in groep 3. En eventueel een extra jaar kleuteren, maar zoals ik al eerder aangaf moeten we nog met zijn allen om de tafel. Eerst vakantie hier, en dan naar de nieuwe kleutergroep en de rest zal volgen hooop ik

groetjes

car

Ze zal veel kunnen leren, als het op de juiste manier aangeboden word waarschijnlijk.
Dus ik hoop voor je dat ze op die school voor de juiste begeleiding kunnen zorgen, en dat je zelf ook iets vind, over een speciale manier van dingen aangeven/leren.

mo

Hoi Car,

Ik heb je berichtje gelezen en zal even iets over onze situatie vertellen. Ons zoontje is 4,5 jaar en gaat al bijna een jaar naar een KDC (kinder dagcentrum). Op het consultatieburo werd al vroeg ontdekt dat hij wat achter liep. Er zijn toen tests gedaan en daaruit bleek dat hij een ontwikkelings achterstand heeft van een jaar. We hebben contact gekregen met de MEE en vandaar uit is er een plaatsing gekomen in het KDC.
Nu is hij weer getest, om te kijken naar welke basisschool hij kan gaan en daaruit bleek dat dezelfde achtertstand er nog steeds is.
Het advies is nu dat hij toch naar het SBO gaat (Speciaal Basis Onderwijs), omdat hij het beter doet in een kleine groep en daar de nodige extra aandacht zal krijgen.

Misschien kan je eens contact zoeken met het MEE in jou regio (kan je via internet opzoeken), volgens mij kunnen ze je daar heel goed helpen en hoef je ook niet alles alleen uit te zoeken.
Wij hebben echt goede hulp gekregen, ook met het invullen van allerlei papieren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

groetjes, Yolanda

Gewijzigd door - dotje op 25 Feb 2005 13:54:02

hoi yolanda,

bedankt voor je tip, ga meteen kijken. mag ik vragen waaruit je kan zien of merken aan je zoontje dat hij een achterstand heeft? aan mijn dochter kan je het merken aan haar spraak. ze praat slecht en kent voor haar leeftijd te weinig woorden. ze weet wel een hoop woorden maar de inhoud dat snapt ze dan niet.

groetjes

car

Hoi Car,

Spreekt je dochter de woorden die ze wel kent ook goed uit? (als ik vragen mag )

sommige kan ik heel goed verstaan en sommige moet ze soms wel eens een paar keer herhalen voor dat het kwartje bij mij valt, maar ik ben natuurlijk aan haar spraakje gewend maar buitenstaanders verstaan haar best slecht. en dat terwijl ik vind dat ze enorm vooruit is gegaan. wat ze ook doet is enorm kopieren. ze kan stukjes uit films die ze leuk vind heel goed nazeggen. maar de betekenis is weer wat moeilijker voor haar. Ik denk dat het haar overlevingstechiek is, kopieren.

groetjes car

Maar hebben ze bij haar dan nooit gedacht aan Dispraxie?

wat is dispraxie? ze is getest. ik zal het even hier neerzetten.

son ps 63
son rs 68
son iq 61

dat is haar testresultaten, en zelfs dat is me niet eens uitgelegt. pas 3 dagen nadat ik dit rapport binnen kreeg hoorde ik het van de logopediste wat het zo n beetje inhield. in ieder geval is een van die twee haar resultaat van haar spraak,en weet eigenlijk niet eens zogoed welke.

misschien weten jullie het

groetjes car

Via onderstaande link kan je alvast iets vinden over dyspraxie (vierde in het rijtje )

http://www.jufsanne.com/info2.htm

Ik heb natuurlijk geen idee of je jouw dochter daar (al) in herkent.
Maar de zoon van mijn vriend heeft het en zodoende dacht ik eraan.
Ook omdat jij het over spraakproblemen hebt, taalbegrip, etc.
Het zoontje van mijn vriend is trouwens wel al ouder. 9,5 jaar nu.
Maar ik ken hem vanaf dat hij 3,5 jaar is.

Die “codes” ken ik niet, die je neergezet hebt.
Ik vind het eerlijk gezegd ook nergens op slaan dat ze jou dat niet fatsoenlijk uitgelegd hebben (maar daar zal je nog wel vaker tegenaan lopen. Vaak is het een kwestie dat je zélf je mond open moet doen. Helaas)

Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je nog iets wil weten over die dyspraxie enzo dan hoor ik het wel.

Gewijzigd door - Bieb op 25 Feb 2005 17:07:53

Hoi Car,

Dan moet ik even gaan terugdenken hoor…
De gewone testjes die op het consultatie buro gedaan worden, daar scoorde hij al wat laag mee. Met de motoriek liep hij ook achter, erg laat met gaan lopen enz. Het begon ons op te vallen, dat hij in vergelijking met leeftijdsgenootjes gewoon veel meer tijd nodig had. Op de peuterspeelzaal was dit de leiding ook opgevallen, hij had moeite met zelfstandig spelen, kon zich niet goed verweren etc.
Eigenlijk moeilijk om op te noemen, maar hij had ook constant aandacht nodig. Pas sinds een paar maanden speelt hij een beetje zelfstandig, zonder mij er constant bij te willen hebben.

En dan nog het moeilijke gedrag, het blijkt dat onze boef soms maar de helft van een zin doorkrijgt en de ene keer iets wel begrijpt en de andere keer niet, dit geeft behoorlijke conflicten soms, heel vermoeiend.

Omdat hij “normaal” overkomt, wordt hij makkelijk te hoog ingeschat en dan beginnen de problemen. Hij heeft heel veel uitleg nodig, duidelijk, zoals je soms tegen een peuter praat en dan gaat het wel. In een groep leeftijdsgenootjes zie je hem terugtrekken, omdat het hem te snel gaat.

Al deze dingen bij elkaar en het feit dat hij met de extra aandacht aan logopedie, motoriek etc. toch nog steeds de achterstand heeft, bracht de keuze om voor het SBO te gaan.
Hij is ook apart getest op autisme, of aanverwante autistische aandoeningen, dat is dus niet het geval. Maar het is wel een ventje dat heel erg onzeker is en daardoor meer tijd nodig heeft.

Mijn man en ik en het KDC hadden allemaal zoiets van: laat hem maar naar het SBO gaan, dan krijgt hij genoeg aandacht en tijd en daar heeft hij veel meer aan, dan al met een achterstand naar de gewone basisschool gaan en constant op zijn tenen te moeten lopen. Dat geeft denk ik uiteindelijk nog meer problemen.

Zijn ontwikkeling gaat trouwens heel schoks gewijs, hij gaat met grote sprongen voorruit, niet echt geleidelijk.

Car, het is een vaag verhaal geworden helaas, maar het is ook een beetje vaag .
Mocht je me willen mailen of zo, dan kan dat hoor!
Succes!

Groetjes, Yolanda

ze is getest in het audiologisch centrum, om ook uit te sluiten dat er iets aan haar gehoor zou mankeren en dat doet het dus niet. en over die onderzoekster van dat centrum dat was helemaal wat hoor. de test is in 2 en gedaan omdat ze er helemaal geen zin in had en steeds wegliep van haar tafeltje. maar met tekenen is ze wel weer op leeftijd

groetjes,

car

Even voor de duidelijkheid:
Dyspraxie is méér dan alleen een spraakstoornis.
Het heeft ook te maken met motoriek etc. etc.

Ik heb net gelezen wat Yolanda schreef en ik herken best wat dingen (o.a. dat met grote stappen vooruit gaan i.p.v. geleidelijk aan etc. etc.)
Yolanda, als jij dan dat stukje over Dyspraxie leest, herken je niet iets van je zoontje daarin?
Ik zeg niet dat het zo is, maar veel mensen hebben nog nooit van dyspraxie gehoord…

Car, ik lees nu pas je laatste berichtje.
Wij zijn met ons zoontje van 3,5 ook bij het Aud. Centrum geweest

Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat jullie (Yolanda en jij) over dat stukje van dyspraxie vinden

ik zie wel overeenkomsten van die lijst.
pover bewustzijn van het eigen lichaam
langzaam leren zichzelf aankleden of zelf te eten
simpele varagen niet kunnen beantwoorden, terwijl ze wel het antwoord weten

groetjes car
spraakproblemen, leren laat praten of praten onsamenhangend
ongeduld
kunnen niet tegen haar borstelen of tandenpoetsen

die heb ik er uit gevist waarvan ik dacht van he dat lijkt mijn dochter wel