Heel veel succes, hoop dat er wat uit dat gesprek komt.
Komt heel wat op je af op deze manier zeg!
mo
Heel veel succes, hoop dat er wat uit dat gesprek komt.
Komt heel wat op je af op deze manier zeg!
mo
hoi
er komt zeker heel wat op me af, ik weet ook echt helemaal niet waar ik aan toe ben, het is allemaal afwachten, het lijkt wel of echt niemand mij prognoses kan geven hoe het zich allemaal kan verlopen met een kind zoals mijn dochter is en of het echt haalbare kaart is om gewoon de reguliere basisschool te kunnen doen of dat het dan toch speciaal onderwijs wordt.
groetjes
car
Car,
heb nu zo als “buitenstaander” deze topic gelezen,
en wil je toch even stof tot nadenken geven.
De bevindingen van de juf spelen daarbij imo ook een belangrijke rol.
Ik voel dat je zelf tegen speciaal onderwijs opzie;
en ik zeg ook niet of ze daar nu wel of niet heen zal moeten.
Maar de achterstand schijnt een feit te zijn,
en als ze niet mee kan komen in het reguliere onderwijs;
zal haar achterstand daar alleen maar groter worden.
De juf zegt nu dat ze niet mee kan komen.
De ontwikkelingen die de andere kinderen nu meemaken pikt je dochter dan (voor een deel) ook niet op. Dat gaat dan “allemaal” nog boven op haar achterstand komen…
Bij het speciaal onderwijs gaat het dan wel “wat langzamer” , maar ze zal dan wel mee kunnen komen. Dat is ook belangrijk in haar ontwikkeling…
Zal zeker het nodige voorleeswerk doen,
de vragen die je hebt op papier mee te nemen naar het gesprek
en open minded het gesprek ingaan.
s6
hoi,
haar achterstand is zeker een feit, maar je kan mij als ouder niet kwalijk nemen dat ik als eerste alles hebt gedaan wat mogelijk is voordat ik aan speciaal onderwijs denkt. Het is de bedoeling dat ze een rugzakje krijgt. Ik hecht zeker waarde aan wat de juf zegt maar ze zit in totaal 4 maanden op school, en waarvan de huidige juf haar een maand kent. ik vind het nu gewoon te vroeg om te zeggen dat ze naar speciaal onderwijs moet. als de school in de toekomst constateert dat het niet anders zou kunnen dan ben ik de laatste die dat in de weg staat. Het geluk van mijn kind staat voorop en ik wil dat ze zich goed voelt. Maar voorals vind ik het nog te vroeg.
groetjes
car
Zal het je ook zeker niet kwalijk durven te nemen… zal wsl ook hetzelfde doen. Maar belangrijk is wel om een goede afweging te maken. Om dat te kunnen doen moet je dan ook over de juiste en volledige informatie beschikken van de verschillende mogelijkheden. Je zegt zelf dat je nog met zoveel vragen zit; dan is een juiste afweging maken moeilijk tot onmogelijk.
Ik lees bij jou eigenlijk dat “het onbekende” van het speciale onderwijs zorgt voor een onzekerheid/angst voor die optie…
tussen angst en (bij voorbaat) afstoten/uitsluiten zit dan nog maar een heel klein verschil.
En dat moet wel voorkomen worden/blijven.
Dat zal anders inhouden dat je dochter een grotere achterstand kan krijgen vanwege te weinig informatie/voorlichting.
Nogmaals, ik weet niet / zeg niet dat je dochter naar speciaal onderwijs zal moeten,
maar jij/jullie moeten wel alle opties duidelijk hebben.
Want het is ook niet zomaar een keus om voor te staan…
Die angst moet dus weggenomen worden
Gewijzigd door - Doerak op 11 Apr 2005 18:35:05
Ik snap ook heel goed dat Car eerst probeert of haar dochter niet naar het “gewone” onderwijs kan.
Maar ik kan het niet nalaten om te zeggen dat speciaal onderwijs een soort “openbaring” kan zijn.
Ik weet en zie in de praktijk (met Darren dus nu en vroeger met mijn broertje) dat speciaal onderwijs enorm goed kan uitpakken.
Voor een kind is het heerlijk als het eindelijk eens in zijn eigen tempo gaat.
Dat geeft zelfvertrouwen.
En als ik kijk naar Darren, wat hij allemaal leert op het speciale onderwijs, hoeveel persoonlijke aandacht er is voor hem…perfect gewoon!
Maar nogmaals, ik begrijp dat je eerst het “gewone” onderwijs probeerd hoor!
Zie alleen alsjeblieft niet op tegen het speciale onderwijs, dat is echt niet nodig
Succes!
Groetjes Bianca, mamma van Stephan en ?
hoi,
ik vind de stap naar speciaal onderwijs inderdaad best heel groot, en ben er ook onbekend in. Heb wel al op internet gekeken of er bij ons in de buurt leuke scholen zijn. Maar zoals ik al eerder zei, als ik zie dat mijn meisje er onder lijdt en dat ze het niet kan bijhouden dan ben ik de laatste die haar in de weg zal staan. We zetten hier alles op alles om haar een gelukkige schooltijd te geven, en als dat in de toekomst speciaal onderwijs zal zijn so be it. We gaan eerst het gesprek afwachten en kijken wat ze voor mijn dochter kunnen betekenen.
groetjes
car
hoi,
hier weer even een berichtje van mij.
wij hebben dus zojuist het gesprek gehad en we zijn er een stuk wijzer van geworden.
We gaan voor mijn dochter een rec aanvraag doen oftewel het rugzakje. En daarvandaan kijken we weer verder. Ik ben in ieder geval opgelucht en nu weten we dan ook waar we aan toe zijn. het is alleen dan wachten of het geaccepteerd word, maar dat was volgens de intern begleider geen probleem.
en verder zal de juf van mijn dochter haar zoveel mogelijk aandacht geven die ze nodig heeft.
groetjes
car
(was er toch van overtuigd dat ik al eerder op bovenstaande tekst had gereageerd)
Is mooi dat er meer duidelijk is geworden;
en een rugzakje is ook altijd handig.
want denk dat je meid die goed kan gebruiken.
Op mijn werk zitten er namelijk ook met een hoger niveau op het speciale onderwijs
(hanteren ondergrens van 70 voor plaatsing).
bij deze kinderen spelen wel meerdere factoren een rol,
maar dat het goed is voor die kinderen is wel merkbaar.
Denk zelf daarom dat het voor je dochter (zonder die extra factoren) wel tot de opties behoort.
En de kids hier “zien het verschil niet” / trekken zich niets aan
van het verschil in onderling schoolniveau.
De kids hier met speciaal onderwijs zien eigenlijk alleen:
ik wordt lekker met de taxi naar school gebracht, en die andere moeten lopend.
En kids met regulier onderwijs hoor je al helemaal nooit over het verschil
(en kids pesten elkaar hier toch zeer regelmatig)
Waarom zal dat in “de straat/wijk” anders zijn ?
Denk dan niet dat je je daar teveel zorgen over hoeft te maken,
mocht speciaal onderwijs wenselijk zijn/blijken.
Maar denk dat “het in de gaten houden” wel goed zit bij jou
scheelt ook al een heel stuk dat de juf die extra aandacht geeft (en kan geven),
zulke betrokkenheid zie je tegenwoordig niet zo vaak meer.
ook bekend hoe lang het duurt voor de acceptatie er is ? (8 tot 10 weken ?)
hoi,
de aanvraag duurt ongeveer 8 weken, en de aanvraag is nog niet de deur uit. Het gaat dus via de school.
maar het gaat toch pas het nieuwe schooljaar in dus we hebben nog wel tijd.
ik denk dat ze het ook kan gebruiken, maar ik moet zeggen dat ze echt grote sprongen maakt met haar praten, dus ik ben hoopvol.
zo n rec aanvraag is meteen voor 2 jaar. Maar dan moet er wel voldoende vooruitgang inzitten. En dat zou ze weer opnieuw getest worden om te kijken of ze opnieuw een rugzakje nodig heeft.
groetjes car
Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb een zoontje die 8 mei 4 wordt. Hij heeft een spraak/ontwikkelingsachterstand. Hij was met alles laat, lopen ook pas met 18 mnd. Praten daar begon hij ook laat mee. Fietsen pas met 3,5 jaar. Verder is zijn motoriek ook niet goed, hij is erg lomp, kan niet springen, huppelen etc. Hij loopt bij een logopediste sinds januari. In januari is ook zijn neusamandel verwijderd en zijn zijn oren doorgeprikt. Sindsdien is zijn spraak vooruit gegaan. In januari heeft een reynell test gehad en scoorde 79. Tussen de 85 en 100 is normaal. Volgende maand wordt hij weer getest.
Hij heeft nu 3 keer proef gedraaid op de kleuterschool waar hij na de vakantie heen gaat. Ze willen nu al gaan onderzoeken of hij op zijn plek is op het reguliere onderwijs.
Wat ik wilde vragen is of jullie kindjes alles begrijpen.
Als ik bijvoorbeeld zeg, hoe was het op school dan komt er niks zinnigs uit. Met wie heb je gespeeld? Dan noemt hij een naam van een vriendje van de peuterschool terwijl hij naar de kleuterschool was. Dat vind ik erg lastig, ik weet dus niet wat hij allemaal snapt.
groetjes Essie
hoi essie,
Misschien heeft je zoontje dispraxie? ik moest daar ook op gewezen worden. ik had daar ook nog nooit van gehoord. Ik weet wel dat mijn dochter dat niet heeft. misschien moet je dat even bespreken met je logopediste?
op je vraag terug te komen dat als je inderdaad vraagt hoe het op school was dan kreeg ik eigenlijk altijd als standaard antwoord “Ja” bijna overal kreeg ik dat ls antwoord. eigenlijk sinds kort verteld ze me dingetjes wat ze zoal gedaan heeft. tja en de dingen die ze behoord te weten dat begrijpt ze niet allemaal. en dat is soms wel eens frustrerend. En de omgeving werkt ook niet altijd mee omdat ze nogal groot van stuk is is er vaak onbegrip.
Misschien moet je voor het rugzakje gaan, kijken of dat als eerste zou kunnen. als dat niet lukt kun je altijd nog voor speciaal onderwijs gaan.
groetjes
car
aan Dispraxie heb ik idd ook gedacht. Zal het zeker aankaarten over 2 weken als hij weer naar de logo moet (logo heeft vakantie vandaar pas over 2 wkn).
Over het rugzakje heb ik het ook gehad op school. Daar zou hij mss ook voor in aanmerking kunnen komen.
Het doet me goed te horen dat jouw dochter nu wel reageert op vragen en wat meer antwoord. Hoe oud is je dochter precies? Mijn zoon wordt 8 mei 4. Ik kan niet wachten totdat hij wat meer met ons communiceert. Omdat hij dat nu niet doet ben ik wel eens bang dat hij zwakbegaafd is en nooit dingen zal begrijpen stom he. Mijn zoon is ook groot van stuk en daarom kijken mensen ook raar zodra hij zijn mond opentrekt.
Hij is 1.15 en wordt volgende week pas 4.
hoi essie,
mijn dochter is nu 4 jaar en 4 maanden
en de school gaat voor haar het rugzakje aanvragen. mijn dochter is vorig jaar dec getest en daaruit is gekomen dat ze iq heeft van 61 en dat is erg laag. daarom gaan we voor het REC aanvraag 3 dat is voor lichamelijk en of verstandelijk handicaps.
mijn dochter is sinds dat ze 4 maanden naar school gaat enorm vooruit gegaan. ik denk dat dat ook bij je zoontje zal gebeuren. ze leren enorm van al die andere kindjes. maar extra aandacht is ook belangrijk. Mijn dochter werkt beter met aandacht een op een.
ik heb weer hele goede hoop. Ik zie dat ze met sprongetjes vooruit gaat.
groetjes
car
Ben echt heel blij te horen dat je dochter zo goed vooruit gaat. Zolang ze ontwikkelen is het goed volgens mijn logopediste.
En ik denk idd dat als hij straks alle dagen naar school gaat hij meer regelmaat en structuur krijgt en dus vooruit zal gaan.
De intern begeleidster had geopperd om hem 3 ochtenden kleuterschool te laten gaan en 1 ochtend psz aanhouden. Dat wil ik niet, ik geloof niet dat hij zich zal optrekken aan een peuter van 2,5 jaar, daar zal hij zich niet door gaan ontwikkelen. We hebben nu afgesproken dat hij na de vakantie eerst 5 ochtendjes komt draaien en als dat goed gaat ook uitbreiden met middagen. Gaat jouw dochter hele dagen?
Hoi Essie,
Ik zou idd ook eens navragen of het geen dispraxie kan zijn.
Dan hebben ze idd moeite met praten en het vormen van zinnen etc.
Maar OOK problemen met motoriek etc.
Ik wist dat in het begin niet. Ik dacht dat dispraxie puur een spraakstoornis was.
Maar het is dus veel meer.
Met goede begeleiding kan je kind een heel eind komen hoor!
O ja, simpele test die Stephan destijds bij logopedie ook moest doen is: kijken of hij met zijn tong zijn lippen kan aflikken, kijken of hij met zijn tong richting puntje van zijn neus kan etc. etc.
Heeft jouw zoontje eigenlijk veel gekwijld (of doet ie dat nog?) en verslikte hij zich vroeger vaker dan een ander kind?
Gewijzigd door - Bieb op 29 Apr 2005 10:13:52
hoi essie,
In de eerste week toen ze begon had ik haar meteen hele dagen gedaan. Maar daar ben ik heel snel van terug gekomen. Ze begon steeds meer te huilen en ook in de klas werd ze steeds meer een stoorzender voor de andere kindjes. dus heb haar daarna een maand lang ochtendjes naar school laten gaan, en zo langzamerhand steeds meer een middagje erbij, en nu gaat ze dan hele dagen.
de peuterspeelzaal juf zei ook tegen mij dat het misschien goed voor senna was om haar nog een half jaar daar te laten zitten, maar daar waren we het ook niet echt mee eens. wat jij al zei, ze kan zich niet optrekken aan jongere kinderen.
en ze is enorm vooruit gegaan, ze verteld me nu ook dat ze graag verft, in de zandbak speelt en graag met de boerderij dieren speelt. dus dat zijn we dus al vooruit gegaan. En ze gaat ook echt heel graag naar school, ze was er echt aan toe. Nu is ze dus even thuis omdat ze niet lekker is.
aankomende maandag heb ik voor mijn dochter een afspraak bij de kinderarts in amsterdam omdat ik alles wil weten en wil uitsluiten hoe het is gekomen dat ze een achterstand heeft opgeopen.
En het komt heel goed uit, omdat ze steeds vaker ziek aan het worden is.
groetjes car
ik reageer vanavond weer even op jullie berichtjes meiden, moet nu gaan. Ben wel heel blij met jullie berichtjes moet ik zeggen. Er zijn maar weinig forums met zulke onderwerpen.
groetjes Essie
quote:
Er zijn maar weinig forums met zulke onderwerpen.groetjes Essie
Hier kan alles
Fijn dat je er echt wat aan hebt!