@Sandra: Rico mag ook niet bij alles kiezen, dat zou eruit zien zeg alsjebliefd.
maar wel de kleine dingen, dingen die ik niet echt boeiend vind b.v. daar mag hij tussen kiezen, weet hij veel dat het niet echt iets heel groots is waarover hij beslist. dat heeft hij echt niet door.
mij maakt het geen bal uit of hij nou een bisquitje eet of een doosje krentjes.
hij mag van mij ook kiezen tussen fruit, manderijn of appel dan kiest hij vaak manderijn. maar ik weet dat hij b.v. kiwi niet lekker vind dus dan vraag ik: kiwi of appel (ik heb niet eens kiwi in huis) en dan zegt hij appel
haha je moet het ook een beetje slim spelen natuurlijk.
maar over het avondeten daar heeft hij (op 1 dag na) geen keus in.
ook over bedtijden valt niet te twisten, uiterlijk half 8 erin klaar, wil je eerder ook prima.
Kijk en het is net wat je zegt: jij bent bang dat je dan langer staat te wachten als hij in bepaalde dingen keuze heeft.
logisch want niet voor elk kind werkt de methode. voor rico wel ik hoef nooit lang te wachten.
moet dat wel b.v. als ik vraag wat hij wil kijken.
dan is het: dora, trein, bob de bouwer
ja doei, het is of dora of de trein. dan is het vaak dora. ja ook goed.
maar als hij echt zo moeilijk doet bij bepaalde dingen… dan is het alleen omdat ik zeg: wat wil je voor fruit / wat wil je op tv kijken.
maar niet als ik hem tussen maar 2 dingen laat kiezen dan is zijn keuze namelijk zo gemaakt.
net als nu. hij zei dat hij niet naar bed wilde.
toen zei ik dat hij toch naar zn kamer ging.
zei hij : baby dan spelen?
ja dat moet jij weten als je maar op je kamer blijft en niet gaat zeuren, als je gaat zeuren blijf je gewoon net zolang zitten totdat je 10 minuten stil bent.
er zijn echt wel regels hier maar alleen over dingen die ik er toe vind doen.
ik ga niet om elk wissewasje regels maken want zo steek ik niet in elkaar ik ben niet echt een bazig type en zo wil ik me ook niet uiten. ik gedraag me gewoon naar hem toe hoe ik ben, en ik ben al zeg ik het zelf best een goede moeder maar ik ben gewoon niet streng of heel moeilijk.
ik laat hem dus best vrij in bepaalde dingen. maar wat ik al eerder zei: alleen om dinge die er niet echt toe doen (alhoewel hij dat niet beseft…en dat hou ik ook liever zo)
Aankleding kinderkamer
De reden dat ik hem niet overal in laat kiezen is niet omdat ik bang ben dat hij dan overal heel lang over doet. Ik vind het gewoon niet nodig dat hij bijv. gaat kiezen welke kleding hij aankrijgt. Ik vind net als bakmama dat hij niet overal de keuze in hoeft te hebben. Maar goed dat staat al in mijn vorige berichtje Net zoals je kunt lezen dat hij in sommige dingen wel keuze heeft
Alleen ben ik van mening dat een kind ook echt wel zelfvertrouwen krijgt zonder dat je hem allemaal keuzes laat maken. Ik zie dat als 2 losstaande dingen. Je kunt een kind ook bijv. complimentjes geven en daar kan hij ook zelfvertrouwen van krijgen. Maar goed zoals met veel dingen doet iedereen dit op een andere manier.
Groetjes,
Sandra
ja bakmama het zal ook allemaal best wel maar dan nog vind ik die opmerking van je niet door de beugel kunnen naar mij toe. ook al bedoelde je het niet zo druk je dan ook niet op die manier uit want hoe kan je zoiets in vredesnaam anders bedoelen.
het is meer dat je laatst ook al zo’n opmerking maakte over rico’s psz en ik vond het lijken dat je me aan het sneren was.
je weet hoe onzeker ik ben dus door zo’n opmerking te maken (zowel mbt zijn psz als naar mij toe) dan heb ik zoiets van: heb je nou totaal geen inlevingsvermogen of doe je je nou gewoon zo voor.
over dat zelfvertrouwen, dat is ook neit iets wat je nu meteen al merkt, dat heb je met complimenten wel.
complimenten geven geeft blijk van waardering inderdaad en dan voelen ze zich: goed! dat ze het ook goed doen.
maar door ze keuzes aan te bieden krijgen ze zelfvertrouwen op een ander gebied dan alleen het gevoel hebben dat ze iets goed doen.
de vorm van zelfvertrouwen waar wij (Mriek/Woezel/ik) over praten is een andere vorm “van”. en deze vorm van zelfvertrouwen gaat ook niet over het hier en nu, dat heeft meer invloed op zijn verdere ontwikkeling dan persee in het hier en nu.
Gewijzigd door - MamavanRico op 09 Feb 2011 14:23:07
Nee hoor bakmama je bent niet de enige. En sowieso moet iedereen het gewoon doen op de manier die voor hun goed voelt.
Hihi wel grappig, in de tijd dat jij jouw berichtje hebt geplaatst heb ik ook een berichtje gepost. En daarin schrijven we beide hetzelfde. Ik laat Tim veel dingen zelf doen en geef dan een compliment en daar kijkt hij dan zo gelukkig bij. Dat geeft voor mij idd meer een gevoel van zelfvertrouwen krijgen dan dat hij na lang wikken en wegen zelf iets gekozen hebt. Ik denk ook dat Tim gelukkiger is als hij zelf zijn pyama uit heeft gedaan en ik zeg hoe knap ik dat vind. Dan dat ik zeg wat goed van je dat je de keuze hebt gemaakt tussen een blauwe en een zwarte sok. Om het nu maar even zwart wit te zeggen. Maar goed het blijft natuurlijk iedereen zijn eigen mening. Ik houd nu gewoon in bepaalde dingen liever zelf de hand. Dan dat ze straks denken dat ze overal een mening in hebben.
Groetjes,
Sandra
nogmaals dit is per kind verschillend,
ik kijk gewoon naar Rico wat voor hem het beste werkt. en ik handel niet uit mijn eigen mening.
al was hij een kind dat veel twijfelde had ik het ook annders gedaan maar goed daar is hij het kind niet naar.
Ik ben persoonlijk van mening dat je daarbij niet hoeft te kijken naar het kind. Geen idee of Tim een twijfelaar is, want ja hoe kun je dat nu toch al zien. Ik handel gewoon naar hoe ik vind dat de opvoeding hoort te zijn. En ik ga me niet in alles aanpassen hoe hij wil dat het gaat. Tim is een supermakkelijk en vrolijk kind dat alles prima vind. En wij voeden hem op en hij zal daarin mee moeten gaan en gelukkig doet hij dat ook
Maar nogmaals Inge dit is geen aanval. Iedereen geeft zijn mening en kijkt er op een zelfde of andere manier tegenaan. Zoals ik altijd maar zeg iedere ouder doet alles op een andere manier. En iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. En duizend mensen duizend meningen.
Groetjes,
Sandra
Ik wil even wat toevoegen. Is toch fijn dat we het allemaal anders doen; we doen atijd wat wij het beste vinden voor jou kind. En zo zijn alle kinderen anders; gelukkig maar, zou wat zijn als we allemaal hetzelfde waren!
En ook ik sluit me bij heel saai bij bakmama en Sandra aan. Gewoon omdat ik het ook andersom geprobeerd heb en dit alleen maar stress van 2 kanten opwekte. Ten eerste omdat Jurian dus echt niet kan kiezen … nog niet tussne 2 dingen want dan roept hij iets wat er bij die 2 dingen niet zit. En ten 2e omdat ik vind dat hij niet alles kan en mag kiezen. Ik bepaal hier wat er gebeurd (en soms manlief ) maar niet de kinderen.
Ik geniet echt wel van mijn kinderen en sta niet met een roe klaar om toe te schieten. Helemaal niet … Jurian weet wat hij wel / niet kan en dit heeft hij nodig. Kleren leg ik avond van tevoren altijd allemaal al klaar … zonder overleg met de boy(s). Ik zeg wel vaak kijk eens morgen mag je je stoere auto shirt weer aan… dan glimt hij van oor tot oor… maar als hij zelf moet kiezen … noppes. Dan wil hij wel 3 shrits over elkaar aan.
Heb mijn vorige reactie weggehaald omdat ik daarin ook best fel was … bedoel het ook echt niet als een aanval Inge. Vind wel dat je jezelf snel aangevallen voelt … en het je heel snel persoonlijk opneemt. Dat is van niemand de bedoeling. Als het die kant op gaat is het MIJN MENING dat er maar een slotje op deze topic moet want daar is hij niet voor bedoeld.
oh ja bakmama de 2e wordt het niet … !! hahahah… manlief en ik vinden hem wel mooi maar te opzichtig nog. Dus … toch meer iets in een peuter versie …
@Sandra en bakmama: jullie kunnen het onzin en kul vinden dat kinderen geen zelfvertrouwen krijgen door ze (kleine) keuzes te laten maken, maar dat is géén onzin en kul. Het is gewoon bewezen dat het hier zeker bij kan helpen. Maar OOK het helpen bij wasmachine aandoen, vaatwasser aandoen, etc. bevordert het zelfvertrouwen. Dus het is allebei bevorderlijk daarvoor.
En ik denk toch dat je wel al kan zien of een kindje een twijfelkont is of niet hoor; Erik kan prima en snel kiezen tussen 2 dingen (de inmiddels beroemde rode of blauwe trui ) en daarmee bezorg ik hem en mezelf geen onnodige stress of ongeduld. Dus bij mij speelt het zeker mee dat ik weet dat Erik het kan. Als hij het niet kon, dan had ik het niet koste wat kost doorgevoerd omdat ik het belangrijk vind, begrijp me goed.
Groetjes,
M
@sandra: dat jij dat vind zie ik niet als een aanval het ging mij om de reactie waarop bakmama het zei.
@Miniboy: dat jij iets anders vind dan ik zie ik niet als een aanval ik voel mij absoluut niet snel aangevallen het gaat mij erop op wat voor manier iets gezegt wordt zovan; WAAR HEBBE WE HET OVER JEEEE
dat is een andere toon als dat je zou zeggen: ik vind niet dat mijn kind keuzes mag maken mbt kinderkamer (of wat dan ook)
maar je zegt zelf al dat je vond dat je te fel reageerde. dat was toch ook alleen maar mijn punt??? dus niet het geen “wat” je zei want wat maakt mij het nou uit hoe een ander het doet (ja is interesant om te weten maar het is niet zo dat ik dan zoiets heb van: ooooooooh dan vinden ze dat IK het niet goed doe… nee dat zeg ik niet dat wordt ervan “gemaakt” ik heb het alleen over de manier waarom iets werd gezegt)
overigens ben ik het weer met Mriek eens. aangezien ik een excuses van miniboy heb gekregen op de manier hoe ze iets omschreef
reageer ik ook gewoon vriendelijk naar haar toe, we kennen elkaar toch van het forum al een behoorlijke poos.
maar als ik uit wordt gemaakt dat ik mijn kind niet in de hand heb.
en al meerdere sneren van bakmama heb gekregen heb ik zoiets van: bekijk het maar
Gewijzigd door - MamavanRico op 09 Feb 2011 15:53:38
@Bakmama: ja jij noemt constant mijn naam en zet er iets tussen haakjes achter, dit zie ik je bij een ander niet doen.
voorheen deed je nooit zo belachelijk je vergelijkt appels met peren nu.
en ik zei alleen amar dat je weet dat ik onzeker ben dat ik zo’n opmerkingen of ze nu wel of niet tussen haakjes staan niet tof vind.
en wat je zei over rico’s school. je wist hoe zenuwachtig ik hiervoor was. zoiets spreek je niet openlijk uit, en zie jij juist alleen het negatieve in van wat de juf bedoelde te zeggen.
ik snap uberhoudct niet dat gelijk zoiets in je op komt maargoed. laat maar zitten ik ben wel klaar met de discussie.
ik ben hier ook om te luisteren en voor de gezelligheid en om mn verhaal kwijt te kunnen. maar de laatste dagen vind ik je gewoon niet tof bezig. mag ik toch zeggen?
laten we er maar gewoon over ophouden dit leidt nergens naar en ik heb geen zin om digi banden te schaden op deze manier.
ik zeg alleen wat mijn mening is, Mriek vind wat zij vind en WOezel wat zij vind.
noiu dat is de andere richting hoe jullie denken, moet ieder voor zich weten.
het enigste wat mij stoorde was PUUR de manier waarop het naar mij toe werd gecommuniceerd de toon waaro phet geschreven werd. (Miniboy ik geloof dat wij hier al klaar mee waren nietwaar? hoeft niet opnieuw te beginnen)
bakmama; met jouw wil ik opzich hiernog wel op terug komen maar dan graag via een persoonlijk bericht zodat niet iedereen hier hoeft mee te genieten. het is al jammer genoeg dat het nu zo moet
Gewijzigd door - MamavanRico op 09 Feb 2011 15:49:43
nee bakmama nu verdraai je wat ik bedoel te zeggen.
het was een opeenstapeling van.
dus niet die ene opmerking
ik reageer helemaal niet vervelend ik probeer je iets duidelijk temaken waar je blijkbaar ook overheen leest.
inderdaad zoals je het er nu neer schreef (als 2e kopje) vind ik het net zo goed raar. als je me zou kennen en mijn topics had gelezen zou je geweten hebben dat ik rico juist heel makkelijk aankan. maargoed geeft niet.
ik zei ook al dat je dat kwaadschiks niet zo letterlijk moet nemen.
het gaat meer om het bij wijze van spreken.
dus om al mijn berichten gewoon even samen te vatten:
ik vind dat rico tussen 2 dingen mag kiezne, ik vind dat niet alleen dat vind mijn vriend ook. als een ander dat anders doet prima.
even een toelichting: het is niet zo dat rico zijn zin doordramt en ik hem zijn zin maar geef helemaal niet juist.
ik ben gewoon van mening dat als je een kind altijd en eeuwig te strak houdt hij op den duur het toch wel op ZIJN manier gaat doen, en dan stiekem.
zo was ik namelijk geworden door die opvoeding en mijn vriend ook (dan heb ik het over de tienertijd) ik ben voor een open communicatie: liever iets doen wat niet mag en het gewoon kunnen vertellen zonder ruzie.
dan alles stiekem gaan doen omdat je kind “geen keuze had” en het toch wel stiekem deed.
dat nu al keuzes geven is daarom goed voor de ontwikkeling… en dan vooral over het latere leeftijd gesproken omdat je nu je kind al kan vormen. en op den duur niet meer.
that’s it.
ik voel me verder nergens aangevallen omdat jullie een andere mening hebben.
wel op de manier HOE het terug gecommuniceerd werd.
oh en bakmama het igng mij helemaal niet DAAROM
over dat in het raampje gluren, want dat zoiu ik juist doen omdat ook ik wil weten hoe hij zich in de groep gedraagd.
maar ik meende dat jij iets HEEL anders bedoelde dan dat met dat onderbuik gevoel waar jij over sprak.
dat ik “iets niet mag zien ofzo”
(citeer wat jij zei)
is toch niet meer dan logisch dat ik dan denk van: waarom denk jij zoiets vreselijks?!
quote:
In de black text nog even dit: Voel je niet weer aangevallen want ik bedoel dus gewoon STEL dat iemand die opmerking maakt in de supermarkt, dan zijn mijn gedachten daar in eerste instantie zo over! begrijp je! Ik weet ook wel beter als het jou betreft! Je bent een hartstikke leuk en goed moedertje dus lees het eens met een positieve inslag meid!
lieve schat ik voelde me geen een keer aangevallen alleen toen miniboy het op een felle manier zei, en toen jij die opmerking maakte over het rico niet in de hand hebben.
jee wat denkt iedereen wel niet over mij, oh ggz patientje dus
ja ik ben snel onzeker en bepaalde opmerkingen maken me onzeker (eigenlijk eerder bang b.v. wat je zei over de psz omdat ik zoiets had van: je weet hoe snel ik me zoiets aantrek mbt rico, door wat hij in zijn korte leven heeft meegemaakt, daarom snapte ik niet dat je “leek” te suggeren dat er daar dingen niet in de haak zouden zijn, terwijl de rede wat de juffen zeiden niet meer dan redelijk is)
verder vind ik jouw ook een tof wijfie dat weet je, in een ander topic reageer ik bv. net zo lief als anders tegen jouw, er is nu gewoon een discussie in dit topic. en het is niets meer en niets minder voor mij.
en nogmaals ik voel me echt niet om de haverklap aangevallen, jammer dat het zo overkomt terwijl ik net als jij gewoon mijn mening verdedig.
quote:
@Mriek; tijd genoeg om ze keuzes te laten maken.....nm Hun hele leven nog! Vind het nu gewoon voorlopig nog niet nodig. Dat het bewezen zou zijn? Prima! Ik geloof het meteen, maar ik doe er niets mee! Er is ook bewezen dat een kdv bijv. goed is voor de sociale ontwikkeling. Ik breng mijn kinderen niet op een kdv en toch zijn ze errug sociaal!
En dat is je goed recht! Je hebt twee mooie kereltjes die ongetwijfeld heel sociaal zijn. Het één is ook niet beter dan het ander, zo bedoel ik het ook niet hè. Ieder z’n ding, zo lang je je kind er maar geen schade mee berokkent. Ik vind het heerlijk, zulke uitwisselingen van gedachtes
Groetjes,
M
Inmiddels gaat deze topic al helemaal niet meer over al die gezellige kinderkamertjes !!! Ik vind de discussie leuk, zou een eigen topic moeten zijn en jammer dat we blijkbaar steeds uit moeten leggen dat we het niet zo fout bedoelden.
Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
Ik ben het met je eens Asje, zij verdedigen hun mening en ik het mijne, ik vind het vooral jammer dat als ik mijn mening geef het gelijk wordt gezien alsof ik mij aangevallen voel. Ik vind het al heel knap dat men in mijn hoofd kan kijken en kan beschrijven dat ik me aangevallen voel… maar dat terzijde.
verder vind ik bakmama echt een lieverd hoor dat weet ze het is gewoon een discussie tussen 2 viswijven–>bakmama en ik (lieve bakmama dat is een grapje he
)
Gewijzigd door - MamavanRico op 09 Feb 2011 18:16:50
@Bakama, je geeft aan dat (ik denk ik) blijkbaar heel oordelend was, en eerst beter moest lezen, sorry, maar dat moet ik niet aanvallend opvatten?
Dat vat ik dus wel aanvallend op, ik heb namelijk goed gelezen, en of hij nou naar de bakker ging, of naar , in hartje winter, tja dan nog vind ik het niet kunnen zonder schoenen. maar wat ik ook al in een eerder berichtje ze, misschien kom ik daar later wel op terug, maar voor nu, denk ik er zo over.
De manier waarop jij dingen schrijft, komt op andere (niet alleen op Inge) heel aanvallend over. JIj denkt zo, dus dan is het zo, punt!! En pas in 1 van je latere bercihtjes, nuanceer jij je. IK vind dat vervelend, want gelijk vanaf het begin heb ik aangegeven, dat iedereen het moet doen zoals hij of zijn het goed vind, alleen dat je niet kunt zeggen dat alleen JIJ gelijk hebt. Iedereen doet het goed zoals hij of zij het doet, alleen ik ben niet begonnen met oordelen, voor mijn gevoel begon jij daarmee. En ik denk dat een bewezen theorie je niet zomaar van de hand kan schrijven. Kijk, als jij daar geen gebruik van wilt maken, dat is prima, maar als een ander er wel in gelooft, moet dat ook prima zijn, en ook dat zeg je pas in 1 van je latere berichtjes.
En net zoals jij aangeeft dingen tussen haakjes te zetten dat je het niet zo bedoelt, en daarom een ander niet aangevallen mag voelen, ik heb ook tussen haakjes gezegd dat je het niet persoonlijk moest opvatten,dus wat is het verschil?
Verder vind ik je een super meid hoor Bakmama, en je hebt 2 hele lieve schatige kindjes, en je doet het goed, dus vat het niet op alsof ik helemaal tegen jou ben, en dat is absoluut niet zo!! Je weet hopelijk dat ik je heel erg waardeer hier op het forum, en je adviezen vaaak heel erg waardevol vind!
liefs woezel
quote:
Inmiddels gaat deze topic al helemaal niet meer over al die gezellige kinderkamertjes !!!! Ik vind de discussie leuk, zou een eigen topic moeten zijn en jammer dat we blijkbaar steeds uit moeten leggen dat we het niet zo fout bedoelden.
Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
Het is inderdaad wel erg off-topic gegaan. Maar ach, dat maakt het nou zo leuk hier En het geschreven woord kan soms verkeerd overkomen, dus dan willen mensen natuurlijk toelichten hoe ze het bedoeld hebben.
Zullen we een grouphug doen, lieve dames?
Groetjes,
M
Ja mriek ik ben best makkelijk in veel dingen vind ook dat je gelijk hebt hoor begrijp me niet verkeerd, maar zoals woezel het hierboven al schreef dit is precies wat ik ook vind als ik eerlijk ben.
wil ook best een grouphug doen. maar goed daarmee lost het nog niet op dat “bepaalde” mensen constant moeten benadrukken: ik wil je niet aanvallen hoor, of: voel je niet aangevallen.
komt waarschijnlijk omdat ik altijd open ben geweest over hoe ik in elkaar steek en wat ik ben en wie ik ben. achteraf gezien gaan mensen dan altijd proberen rekening te houden met… en vaak op een overdreven manier wat me matenloos irriteert.
ik weet niet eens zeker of dit wel de rede is maar het valt me wel op in dit topic hoe vaak het wel niet geschreven is.
dan wordt inderdaad mijn woord verkeerd opgepakt (als het niet de reden had die ik hierboven schreef wat mijn vermoedens waren/zijn) en dus opgepakt alsof ik me aangevallen voel.
laat ook maar zitten ik ga er nu echt te diep op in. heb daar ook totaal geen zin in om mezelf te verdedigen wat ik wel of niet voel. dat weet ik namelijk zelf het beste.
oke en nu zeg ik er echt niets meer over.
als de rest nog wat kwijt wil prima. en dan mag die groeps hug komen van mij hoor