Aankleding kinderkamer

@Bakmama: trouwens ik zei niet dat jorg zijn kamer op een logeerkamer lijkt ik dacht alleen dat jullie dat bedoelde met strak.
dat is in mijn ogen saai en eentonig.
ik vind zijn kamer ook heel apart en ziet er leuk uit. en is ook kinderlijk gemaakt. en die lamp is helemaal waanzinnig!
dus niet alleen : bed kast lamp en witte muren. en that’s it.
snap je mn punt?
ik zou er niet opgekomen zijn om zo’n kamer voor rico te maken.
maar ik ben zelf best wel blij aangelegd en dan bedoel ik: ik houdt van disney haha.

enne jawel rico heeft echt wel duidelijk een mening hoor over een thema.
wij hadden namelijk nog een behangrand liggen van wat anders, een traktor/koetjes enzo. en die wilde hij niet op zn muur.

daarnaast hebben wij hem plaatjes laten zien (foto’s eigenlijk)
en ik vroeg welke hij wilde aan gordijnen.
hij wees die blauwe van cars aan.
toen ik uiteindelijk zei: oke dus je wil die van de boerderij diertjes?
werd hij kwaad en zei: NEEE KEJOUW (is cars dus)
geloof me hij laat zijn mening wel gelden.
dat komt omdat ik hem al heel vroeg heb laten kiezen tussen 2 dingen.
ik kies de 2 dingen uit die ik oke vind (is qua toetjes b.v. of speelgoed of wat dan ook) en hij mag er dan 1 uit kiezen.
dit bedoel ik dus met dat een kind moet kunnen beslissen.
niet out of the blue iets kiezen maar tussen 2 dingen die wij oke vinden waar hij uit mag kiezen.
Sindsdien is hij veel gemakkelijker in de omgang en heeft hij het gevoel dat we ook willen horen wat hij graag wil.
en dit houdt ook niet in dat hij verwend is hoor (beetje misschien maar niet overdreven) want soms lopen we voorbij de speelgoedzaak en zeurt hij om een “kedootje”. dan ren ik echt niet de winkel binnen van: oke JIJ mag een cadeau omdat JIJ dat wil.
echt niet geloof me.

@Bakmama, toffe kamers voor de kids! Helemaal mijn smaak. Strak, maar toch stoere en gezellige kinderkamers. Kan je Eriks nieuwe peuterkamer niet komen stylen?

@Inge, leuk zo’n hoekje! Erik heeft ook een hoekje met z’n tafeltje en allemaal spulletjes erop. En z’n kleurplaten hangen op de koelkast in de keuken.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@bakmama, wat een mooie kamers voor Thijs en Jorg!! Echt heel mooi en stoer, wat Mriek ook al zei, kun je bij ons ook niet komen stylen? Vind het echt heel gaaf!! Oh ennuh, de slaapzak die thijs aan had, die had Bo ook!!

Wij hebben 1 muur blauw/wit/rood streepjes behang, en voor derest zijn de muren wit. We hebben wel wat stickers van Cars, maar dat is meer omdat ik het stoer vind. Bo vind het ook helemaal geweldig, en ik denk dat als ik hem een cars sticker voor hout, of een sticker van een koe, hij ook voor die van Cars zou kiezen, maar als ik hem zou kiezen tussen een koe of een schaap, was hij denk ik net zo blij geweest. Maar das natuurlijk mijn idee he, of niet zo te zijn. Enige wat ik bedoel te zeggen, is dat wat betreft de aankleding, ik dingen zoals Cars (mits subtiel aangebracht natuurlijk) ik wel leuk vind, en dat het daarom hangt, maar niet omdat ik denk dat Bo andere dingen niet mooi zou vinden, of er niet blij mee zou zijn.

Ik had ergens anders al wta foto’s erop gezet van zijn kamer, maar zal nu even alle hoeken van zijn kamer laten zien, krijg je een betere indruk!

zoals je misschien kunt zien , zit er een rare hoek /muur in Bo zijn kamer. Dit komt omdat er een deel van zijn kamer, tijdens de verbouwing bij de badkamer aan is getrokken. Er is dus een meter bij een meter van zijn kamer af, en als je in de badkamer staat, is dat het douche gedeelte. We hebben op zijn kamer dan op 1 van die muren (bij de foto waarop je een deel van de stoel ziet, kun je hem heel iets zien) een krijt muur op gemaakt, waarop we geregeld samen met hem krijten. En als er iets toepasselijk is (zoals kerst een kerstman, sinterklaas , een zwarte piet en sinterklaas, oud een nieuw een vuurpijl etc etc.) krijten we daar een afbeelding van op zijn muur.

liefs woezel

Ik vind de kinderkamers van bakmama ook helemaal geweldig!
Als Seth een nieuwe kamer krijgt wil ik het ook graag strak hebben, want ik houd ook wel van opgeruimt. (Ondanks dat het bij ons vaak een zooi is, maar wat wil je met een paar vierkante meter om op te wonen, haha, dat is snel een zooi).
Verder houd ik zelf ook niet zo van Disney en al die felle kleuren.

liefs, Anne

grappig waar het weer allemaal toe leidt…

Ik heb er eigenlijk helemaal niet zoveel van gemaakt van zijn kamertje. Ik heb 1 muur turquoise geschilderd en verder dezelfde kleur fotolijstjes met eendjes erin neergezet. Op 1 muur een paar muurstickers en that’s is. Ik heb wel allemaal ideetjes, maar ben zelf niet zo handig en als ik mijn vriend vraag iets op te hangen dan duurt dat eeuwen. Maar we huren dit huis ook nog. Als we dit huis gekocht hebben dan wil ik wel gaan behangen e.d. Niet met Disney of Cars want daar vind ik echt niks aan. Maar ik vind sowieso al snel iets te kinderachtig… Het moet iets zijn dat hij met een jaar of 6 ook nog leuk vindt anders blijf je aan de gang…

Maar gelukkig maar dat iedereen een andere smaak heeft…

22-12-2009 colin geboren

@Miniboy: Nouja nu heb je het dus tegen mij en ik moet zeggen dat ik dat niet van je had verwacht zeker niet op die manier.
dit gaat niet om drukmaken ik zeg gewoon wat ik vind en dat rico wat heeft mogen uitkiezen (tussen 2 dingen) maargoed ik zal wel niet meer zeggen wat mijn kind wel en niet mag…

Gewijzigd door - MamavanRico op 07 Feb 2011 19:49:35

@ bakmama ja tuurlijk wel, maar we hadden in het begin geen idee hoe lang we hier zouden blijven aangezien de huur nogal hoog is en nu zijn we aan het kijken of we een hypotheek rond krijgen. Zo niet dan willen we verhuizen en dan moet er weer wit behang overheen omdat het in de oorspronkelijke staat terug moet. Vandaar…

22-12-2009 colin geboren

quote:
@ bakmama ja tuurlijk wel, maar we hadden in het begin geen idee hoe lang we hier zouden blijven aangezien de huur nogal hoog is en nu zijn we aan het kijken of we een hypotheek rond krijgen. Zo niet dan willen we verhuizen en dan moet er weer wit behang overheen omdat het in de oorspronkelijke staat terug moet. Vandaar...

22-12-2009 colin geboren

herkenbaar, wij zaten daar ook mee. ook bij ons is de huur best hoog (voor wat we krijgen!) en wij wilde ook graag elders wonen.
nu we toch besloten hebben te blijven omdat het zo zijn redenen heeft dat we niet weg kunnen, hebben we het toch maar overgedaan… het verven moet alleen nog gebeuren maar dan is het af. het was toch nodig toe aan een opknapbeurt dus who cares

Sorry Inge was niet mijn bedoeling!! Was druk rommelig en daardoor negatief gereageerd! Nogmaals sorry… vooral omdat je toelicht waarom etc.

Jurian mag ook wel een beetje meekijken. Maar beslissen laten we toch maar aan ons zelfs over

We wilden een kamertje voor jaren… hahahaha… maar dachten wie weet komt er ooit nog een kindje bij en dan gaan de boys toch samen op 1 kamer en wil je het misschien weer veranderen… Dus gaan we toch voor strak met peuterlook.

Optie 1 voor de muur:
http://www.ikenik.nl/muursticker-verkeer-p-4778.html
Optie 2 voor de muur:
http://www.muursticker.nl/createsite/prod/createprod.asp?b_id=21650&page=1&rs_prod_id=23039&isSearch=4

We willen nu toch in de richting van optie 1 gaan… en optie 2 in de toekomst (met toestemming van zoonlief want dan mag hij wel beslissen )

oke mini-boy ik schrok namelijk echt van je reactie en het voelde als een aanval.
rico mag echt niet alles beslissen ofzo maar ik vind gewoon alleen dat je een kleintje best soms mag laten kiezen. dan formuleer ik het anders: wij beslissen waartussen hij mag kiezen en hij mag er dan 1 van de 2 van kiezen. door dat te doen heeft hijg ewoon het gevoel dat zijn stem ook telt terwijl in feite wij de regie in handen nemen.
het is echt niet zo dat hij beslist wat we eten wat we doen hoelaat hij naar bed gaat.
maar bij leuke dingentjes zoals cadeautjes of inkleding kamer mag hij best kiezen tussen 2 dingen.
excuses geaccepteerd en ik reageerde misschien wat overtrokken…of niet…ik weet niet maar ik schrok gewoon van je reactie.

@Inge, dat doen wij ook met bo hoor, laten kiezen tussen twee dingen. Wij bepalen welke twee dingen waar hij tussen mag kiezen, maar wat het wordt, dat bepaalt hij. Bv met een dvd kijken, een koekje of een doosje rozijntjes, welke kleding hij aan wil (dat laatste doe ik niet altijd, maar dat vind bo niet erg). Maar idd ook omdat hij dan een gevoel heeft dat hij ook een mening mag hebben, en dat hij daarin gehoord wordt. Ze zeggen dat dit ook belangrijk is voor zo’n kleintje. Bo bepaalt echt niet zelf of hij in bad gaat, of hoe laat hij naar bed moet etc. Dat soort dingen bepalen wij, en wij vinden dat hij elke dag in bad/douche gaat, op een uitzondering na, en als hij niet wil (wat gelukkig zo goed als nooit voorkomt omdat hij zelf ook leuk vind om in bad te spelen) dan heeft hij pech!! Hij gaat dan gewoon in bad of onder de douche. Maar bij kleine dingen, daar in geef ik hem een keuze, en ik denk persoonlijk dat dit ook goed is voor zijn ontwikkeling.

liefs woezel

Is ook niks mis mee hoor meiden… juist goed om ze nu al te laten kiezen. Alleen net wat jullie al doen … de keuze niet te moeilijk maken en beperken tussen 2 dingen. Leuk juist …

Al vind ik de keuze (ook tussen 2 dingen) soms best moeilijk… bedoel nu weer op de inrichting van de kamer …

@MINI-boy: ja tuurlijk soms is dat ook best moeilijk, maar dat is hetzelfde met bepaalde opvoedingsmethodes. de 1 is van het strak en kort houden en de ander weer van het lossere en vrijere.
wij zijn van het losse maar soms van het korte.
dit komt ook omdat ik als kind door mijn vader heel kort en strak ben gehouden en mijn moeder het tegenovergestelde was.
ik ben geen persoon die je strak/kort moet houden dat was ik nooit geweest.
ik denk dat je gewoon naar je kind moet kijken: waar bereik je het meeste mee. met kort of los houden. doordat ik geen kind was die je strak moest houden werd ik juist tegendraads naar mijn vader toe. Ik merk dat rico ook geen kind is die ik te strak moet houden want dan (en dat merk je nu echt in sommige dingen al wel) gaat hij TOCH zijn eigen gang dan maar kwaadschiks.
ik vond dat ook moeilijk hem in bepaalde dingen keuze geven maar nu wij dit toch zo gedaan hebben omdat rico daar de persoon gewoon naar is (in hoeverre hij zich nu uit dan he) is hij gewoon veel gemakkelijker in de omgang EN hij houdt zich aan onze regels want het is niet zo dat hij dat mag overtreden (spullen/eten gooien alles wat gewoon niet mag haha) hoe hij over een paar jaar is weet ik niet maar dan pas je je methodes daar ook weer op aan.
ik ken ook een kindje die echt kort gehouden moest worden en die accepteerde dat ook gewoon en dat was in hun situatie ook het slimste. maar elk kind is anders het 1 heeft van het 1 meer nodig dan van het ander en bij een ander kind is het weer andersom.
niet dat ik nu zeg dat jij jurian los of strak houdt. maar ik doelde meer op dat ik het ook moeilijk vond en dat ik het toch probeer los te laten (hetzelfde geldt met het viesmaken van zn kleren en zn rommel op zn kamer want ik heb alleen mezelf ermee als ik me daar te gek mee maak waar ik trouwens best goed in ben)
ja ik gebruik deze termen wel (los/vrij/kort/strak) maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, als jij er een beter woord voor hebt wat minder dom klinkt laat maar weten haha.

@bakmama, dat kiezen van kleren deed mijn oudste dus wel
Was nog geen 2, kon zelf zn kleren uitdoen… als ik hem een shirt aangaf dat hem niet aanstond trok hij het net zo hard weer uit, en haalde 'smorgens voordat ik de kans kreeg zelf zijn favoriete oranje shirt uit de commode.

Ik ben (waar mogelijk) ook wel van het kiezen hoor. Het is goed als een kind keuzes leert maken. Dat doe ik net als Inge.
Hij moet op die kamer slapen… mag hij van mij een kleurtje kiezen.
Themakamer wilde ik niet, veel te druk voor een klein kamertje, én kan zijn dat na een poosje dat thema helemaal niet meer zo hot is.
Maar hij heeft dus wel zelf zijn behang mogen kiezen: knaloranje.

Uhh ok, prima maar dan op 1 muur, en de rest wit.
Heb het nog een beetje opgeleukt met handjes, zijn handje getekend, en op de oranje muur witte handjes geplakt, en op de witte muur oranje handjes.

Heeft ie zelf dus gekozen, en ik heb het op mijn manier uitgewerkt.

Wat hij mee naar school neemt heeft ie inderdaad geen inspraak in. Daar komen we toch niet uit
Maar als hij meegaat boodschappen doen, mag hij wel de groente voor die avond kiezen.
Als ik hem vraag wat wil je eten? Zegt ie frietjes. Maar staan we in de winkel voor het groenteschap, kan hij heel goed de groente kiezen. (én eet het dan ook).

@iedereen, ik vind dat er superleuke foto’s opstaan van de kinderkamertjes!!!

Eerst even voor de duidelijkheid, ik laat bo echt niet elke dag van alles zelf kiezen. Ik bepaal waarin hij mag kiezen, duss…om het voorbeeld aan te halen wat bakmama zegt over die tum tummetjes. Als je weet dat hij altijd dan voor die tum tummetjes gaat, kun je ook simpelweg die niet aanbieden, en voor twee andere dingen zorgen waaruit ze mogen kiezen. Ze moeten het leren, en het kost tijd omdat te leren.

@Bakmama, vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, want zo bedoel ik het echt niet, maar zou het misschien niet zo kunnen zijn dat Thijs niet kan kiezen, omdat hij het nooit geleerd heeft? Als hij nooit de keuze had, kan hij het ook niet leren namelijk. Een kind van 2 kan heel goed weten wat hij wel en niet wil, en dus ook een keuze maken. Bv, spelen met de bal, of met de duplo. Een koekje eten, of rozijntjes. Bumba kijken of kabouter plop. Bob de bouwer trui, of een simpele trui van de hema, etc.etc.
Als je een kind laat kiezen (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) is dat goed voor zijn zelfvertrouwen. Ze hebben het gevoel dat ze mee tellen en ook wat te zeggen hebben. Dit is wat ik via het bureau heb gehoord en de cursus peuter inzicht (die overigens echt een aanrader is), en het is gewoon goed voor hun ontwikkeling. Punt is alleen dat je zelf moet weten waar je ze uit kunt laten kiezen. Je moet dat namelijk niet bij alles willen.
Bo heeft ook wel eens gehad dat ik hem liet kiezen tussen rozijntjes of een koekje, en hij wilde smarties. Jammer dan!! Ik Bleef telkens herhalen dat hij geen smarties kreeg, maar dat hij kan kiezen tussen rozijntjes en een koekje. Hij werd kwaad want hij wilde smarties. dus hij pakte de rozijntjes en gooide die weg. Heb hem de rozijntjes afgepakt, en gezegd, Mooi!! dan krijgt bo niks meer!! We gooien niet in huis, en al helemaal niet met eten! Heb hem verder genegeerd, maar hij leerde al wel gelijk dat hij dus kan kiezen tussen wat ik hem aanbied, en dat er geen andere opties zijn. Dit is twee keer voor gekomen, en sindsdien kiest bo gewoon uitdat gene wat ik hem aanbied!!
Verder gaat hierzo dat ik mijn regels bepaal, en die heeft hij te volgen, Als ik dus vind dat hij niet mag gooien met zijn tuitbeker, dan is het bij de eerste de beste keer op de stout stoel of op de gang. Als hij gaat spelen met zijn eten? pech, dan halen we het weg, en komt het ook niet meer terug. dan had hij blijkbaar niet zoveel honger.
Moet wel zeggen, dat gedoe met zomer en winter schoenen met Thijs, tja persoonlijk vind ik het wat te ver gaan om hem dan zonder schoenen naar school te laten gaan. dat zegt mijn gevoel , en ik zou dat ook niet doen. Ik zou dus toch die winter schoenen aangedaan hebben. Ik weet het, heb geen kind van 4 jaar oud, dus weet ook niet hoe ze tegen die tijd kunen zijn, en hoe je daar het beste mee om kunt gaan, dus misschien tegen de tijd dat bo 4 is, zeg ik wel, die bakmama, die had gelijk, maar op dit moment, vind ik dat eigenlijk wel een beetje te ver gaan. (nogmaals, echt niet persoonlijk bedoeld, dus hoop echt niet dat je je aangevallen voelt, want dat is echt niet mijn bedoeling hiervan)!!

liefs woezel

Oh en ik wilde toch nog even kwijt, dat ik het zelf persoonlijk wel vervelend vond om te lezen dat kidneren geen keuzes hebben , dat je daar niet in gelooft, en dat je dus onwijs streng moet zijn, want dat is beter. Met andere woorden, wat jij doet is goed, hoe een andere het doet , is fout. Zal vast en zeker niet zo bedoeld zijn, en iedereen doet het op zijn eigen manier. Is helemaal prima, maar het kwam een beetje veroordelend over, en ook omdat ik deze info vanuit het consultatie bureau heb, en via de cursus peuterinzicht, lijkt het mij persoonlijk wel betrouwbare informatie over de ontwikkeling van een kind. Dus om nou gelijk te zeggen dat een kind niets te willen heeft, en dat je als ouders er min of meer slecht aan doet als je je kind keuzes geeft, vind ik een beetje te kort door de bocht als ik heel eerlijk ben.

liefs woezel

Bij mij mag ze met bepaalde dingen wel kiezen, waarbij ik weet dat ze keuzes kan maken; zoals 2 setjes neerleggen, en daar mag ze er 1 van kiezen, ook met fruit mag ze een keuze maken tussen twee, of ontbijt; pap of brood! Ik heb soms ook geen zin in pap, en wil liever brood, maar andere dingen laat ik haar geen keuzes in maken, zoals wat ze kijkt op TV, wat ze 's avonds eet, etc. Het zijn hier beperkte keuzes zeg maar, wil geen gezeur elke dag, ik heb bij haar het idee dat ze er goed mee kom kan gaan, tot nu! Ohhh en de laatste weken mag ze ook kiezen wat ze in haar haar wil/ of wat we er mee doen (staart, vlechtjes, hello kitty elastiek, speltjes) Als ze hier goed mee om kan gaan geef ik haar meer vrijheid. Ik denk dus wel dat het aan het kind zelf ligt, J heeft een vriendje en die kan nooit keuzes maken, gewoon nooit gekunt, dus daarbij word voor hem gekozen, werkt voor hun gezin, dus ik zeg prima!!!

Ik sluit me aan bij Woezel; zeker bij kindjes die rond de peuterleeftijd komen is het belangrijk om ze te betrekken bij kleine dingen waarover besloten moet worden. Wil je inderdaad een koekje of rozijntjes, wil je deze rode trui of deze blauwe, etc. Geen levensgrote dingen, maar kleine zaken. Het is inderdaad heel goed voor hun zelfvertrouwen om hen te leren dat ze inspraak hebben en dat hun mening serieus genomen wordt. En daarbij voorkomt het in de peuterpuberteit een hoop driftbuien door dingen niet gewoon door te drukken, maar door keuzes te laten. Tenminste, hier gaat dat zeker op. Wat mij betreft geldt de middenweg: de ouders bepalen de grenzen, maar niet op een “wij zijn de baas, dus je doet wat wij zeggen”-manier.

Vanuit mijn opleiding en werk (waarin ontwikkelingspsychologie van kinderen voorop staat) weet ik dat bovenstaande klopt en daarom voel ik me daar goed bij.

Groetjes,
M

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/7MuGp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Mriek op 09 Feb 2011 08:25:21

eh bakmama of je het nou wel of niet zo bedoeld dat je je zo uitdrukt ik vind het ver gaan zoiets te zeggen. ik zie mezelf niet als baas van rico ik ben zijn moeder ik moet hem opvoeden maar dat hoeft niet alleen regels te betekenen.
inderdaad IK laat rico kiezen daar begint hij niet uit zichzelf mee, maar IK vind het goed voor zijn ontwikkeling om hem wel keuze te geven.
en over dat kwaadschiks moet je niet zo letterlijk nemen IK heb geen zin in continue een strijd te hebben met mijn kind omdat hij WEL graag ook zijn stem wil geven (wat zijn goed recht is OOK op deze leeftijd)
Als jij je kind “strak” wil houden moet jij dat weten, maar ik vind niet dat je een kind strak/los moet houden omdat je het zelf wil maar omdat het kind nou eenmaal een kind is wat je strak moet/kan houden of los moet/kan houden.
ik kijk gewoon naar wat mijn kind nodig heeft en ik handel niet uit mijn eigen principes.
ik vind het gewoon niet kunnen dat je zegt dat ik hem niet in de hand heb.
Rico is een geweldig lief kind en ja hij heeft zijn streken, maar hoe ik met hem om ga is wel mijn zaak. En door hem keus te geven, groeit zijn zelfvertrouwen en hij wordt er blij van. Daarnaast houdt hij zich mede daardoor prima aan mijn regels.
hij heeft regelmaat in alles (rust tijden speeltijden eettijden)
over het eten geef ik rico dan weer geen keus. als wij bonen eten eten wij bonen
als hij ze niet wil pech dan.
hij mag b.v. wel kiezen op de dag dat we gewoon iets makkelijks eten.
dan mag hij kiezen: wil je pannekoeken of frietjes.
ons maakt die ene dag in de week geen bal uit of het pannekoeken of friet is.

nogmaals ik spreek hier uit rico’s “ik” wat ik merk wat voor rico het beste werkt en voor ons.
dat dat voor jullie anders is dat kan en dat vind ik ook niets meer dan normaal. als bij jouw kinderen jullie methodes werken prima toch?
maar ik ga rico niet strakker houden of losser houden als hij daar de persoon niet naar is.
je vormt een kind zelf de eerste jaren, en ik ben van mening dat ik het voor zowel rico als ons zo gemakkelijk mogenlijk moet houden want als hij zich hierdoor netjes aan de regels houdt en TOCH keuzes mag maken uit een paar dingen. wie zijn andere dan om daar over te oordelen.
geen aanval overigens hoor maar jij bent goed in je mening geven, ik ook

Gewijzigd door - MamavanRico op 09 Feb 2011 12:56:43

Leuk om te lezen hoe iedereen dit anders aanpakt. Ik ga me dus ook maar even in de discussie mengen

Ik vind voor beide wel wat te zeggen. Maar ik vind het onzin dat een kind zelfvertrouwen opbouwd doordat hij ook inspraak heeft. Tim is een erg tevreden kind en vind alles wel prima. Terwijl ik hem echt niet in veel dingen laat kiezen.

Ik heb hem bijv. nooit laten kiezen in welke kleding hij aankrijgt. Dat bepaal ik zelf en dat houd ik voorlopig ook zo. Hij vind het niet erg en ik heb het idee dat ik het alleen maar moeilijker ga maken als ik hem ga laten kiezen. Want dan krijgt hij het idee dat hij het mag bepalen en gaat misschien vaker nee zeggen en dan ben ik net als wat bakmama zegt veel tijd kwijt voordat hij eindelijk iets aanheeft wat hij wil.

Zo ook met tussendoortjes, hij is altijd blij met wat ik hem geef. Of het nu rozijntjes zijn, een soepstengel of een ligakoek. Soms laat ik hem het fruit kiezen en aangezien hij al het fruit lekker vind zal hij nooit hetzelfde kiezen. Op brood mag hij ook zijn broodbeleg kiezen. Hij kiest altijd op zijn 1e boterham vleeswaren of smeerkaas omdat hij weet dat hij niets anders krijft. 2e boterham mag gezond of ongezond. De ene keer kiest hij daar ook gezond en de andere keer kiest hij iets van gestampte muisjes.

Hier dus alleen met broodbeleg en soms met fruit de keuze en dat vind ik wel prima zo. Oh ja en in het weekend vragen we hem soms wel eens of hij in bad wil of liever onder de douche. En als we naar buiten gaan, gewoon om het buiten zijn en we nergens naartoe hoeven dan vraag ik hem zullen we gaan lopen of gaan we op de fiets. Hihi toch nog wel wat keuzen hier, maar niet bij alles

Groetjes,
Sandra