Zoveel suiker in voeding

Meiden, ik snap iets niet: waarom gooien producenten zoveel suiker in kindervoeding? Vanochtend had ik een nieuwe pap van Nestlé, rijstepap banaan. Die lag gisteren bij de ETOS voor 99 cent en ik dacht: ‘Dat is weer eens wat anders’. Ik deed 'm in een pot en rook al een hele sterke banaangeur, heel zoet. Ik keek op de verpakking en zag bij de ingrediënten ‘suiker’ staan. Eva at het gulzig op natuurlijk! Maar in PAP, SUIKER? Dat zit niet in de papjes van Nutricia. Ik vind het niet goed dat ze 's ochtends al met suikerzooi begint! Slecht van Nestlé, dat ze die suiker erin gooien! Nutteloos ook.

Nu heeft Danone ook een nieuwe yoghurtdrink. Zeggen ze op de reclame: ‘Oh, het is zo lekker en gezond, met extra calcium voor je botten!’ Dat zal wel, maar er zit me toch een bak suiker in! Die koop ik dus óók niet. Terwijl Eva het wel lekker zou vinden en je best eens wat met melkproducten mag afwisselen. En wat straks met die ontbijtgranen zoals Honeyloops van Kellogs enzo? Natuurlijk krijgen kinderen daar energie van, ze stuiteren vanzelf door die suiker!

Kijk, Eva eet ook Liga of beestenkoekjes en daar zit ook wat suiker in. Dat geeft ook niks natuurlijk. Wij eten ook wel kant-en-klare pastasauzen ofzo, met suiker. Helemaal suikerloos hoef je niet te zijn, maar in kidnerproducten vind ik het wel slecht!

Wat vinden jullie hiervan? En van die misleidende reclames die je laten geloven dat iets gezond is, terwijl je je kindje dan volpropt met rotzooi eigenlijk? Kopen jullie dit soort producten wel?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik koop het nooit. Ten eerste omdat Jurian gewoon brood eet ipv pap. En ten 2e omdat ik het alleen met extraatjes vind die hij niet nodig heeft. Hij heeft al zo’n dikke buik en hangwangen

Maar ik verbaas me er ook over hoor. Zo zat ik pas heerlijk meloen te eten met zoonlief. Hij genoot. En wat denk je dat daar in zit? Heel veel fruitsuikers. Ook niet super gezond dus. Tja met mate wel, maar je zou denken eet maar lekker is gezond…

Nee, wij kopen die dingen eigenlijk niet. Nora is blij met haar brintapap sochtends. Zit gene suiker in. Ik doe zelf wel een kwart schepje suiker erin, omdat het anders niet te eten is. Als ik het voor mezelf maak, doe ik ook suiker en chocoladevlokken erin, dus een klein beetje voor Nora vind ik dan wel kunnen.

Daarnaast krijgt Nora eigenlijk altijd haar standaard dingetjes, en als afwisseling wel eens iets waar meer suiker in zit. Zo krijgt ze soms een glaasje chocomel, als wij dat ook drinken en soms een grotemensenkoekje. Over het algemeen is gewoon blij met haar rijstewafel of ontbijtkoek en de roosvicee. Met dit lekkere weer gaan we weleens een ijsje met haar halen, aardbeien of banaan. Vindt ze heerlijk! Die uitzonderingen moeten er naar mijn idee zijn, maar ik ga daar niet standaard mee beginnen. Ze mist het nu nog niet, dus is ook niet moeilijk ofzo

liefs

Lilypie Second Birthday tickers

@Mini-boy: Fruitsuikers zijn niet ongezond hoor, levert gewoon veel energie, en daar is niks mis mee toch? Lekker samen van meloen blijven genieten hoor!

liefs

Ik koop het ook nooit. Tim ontbijt altijd met pap van Brinta en tussendoor krijgt hij fruit en een ligakoek of soepstengel. En soms eens wat extra’s zoals rozijntjes. Haha hij glundert helemaal van blijdschap als hij rozijntjes ziet, dus waarom zou ik hem nu al snoep geven. Qua drankjes krijgt hij melk, diksap of roosvicee.

Natuurlijk krijgt hij wel eens wat extra’s als we ergens zijn zoals appelsap ofzo. Maar over het algemeen gewoon wat ik hierboven genoemd heb.

Groetjes,
Sandra

Weet ik wel dat fruitsuikers goed zijn maar ook met mate. Fruit is ook niet onbeperkt eten als je bijv op dieet ben. Je mag dan 2 a 3 stukken fruit per dag.

Gelukkig, dan ben ik niet de enige mama die niet meedoet met al die zoete zogenaamd gezonde dingen! Eva is ook zeer tevreden met haar Bambix 's ochtends en een soepstengel vindt ze ook gewoon lekker. Soms krijgt ze inderdaad wel een ‘grotemensenkoekje’ (klikt grappig Liske), maar niet vaak. Of een ijsje als het warm is. Verder hier ook alleen diksap en melk of water en light aanmaaklimonade (Slimpie). Zelf kocht ik laats Quaker cruesli met noten en chocoladekorrels (dat was nog vóór mijn minder zoet-periode) en dat was me toch smerig! 's Ochtends als eerste een zoete hap! BRRRR! Voor die 99 ct gooi ik dat rijstepapje banaan dus gewoon weg. Dadelijk lust ze haar gewone pap niet meer en zijn we verder van huis. Weg ermee!

Je wilt niet weten waar allemaal suiker in zit trouwens! In kipfilet zelfs! Of in een blikje vis! Er staat dan ‘fructose’ of ‘glucosestroop’ op de verpakking, om te verbergen dat het suiker is, maar het is gewoon niks anders dan suiker hoor. Mijn schoonvader heeft diabetes en hij vindt het ook heeeel moeilijk om echt suikerloze gezonde producten te vinden! Fruitsuikers eet hij trouwens ook wel gewoon hoor. Meloen! Lekker!

hahaha : "ze stuiteren vanzelf van zoveel suiker"
tja je hebt helemaal gelijk meid.
vind het ook belachelijk.
ik geef rico altijd vanille vla. zal ook wel een hoop suiker inzitten…hmm misschien dat hij daarom nooit op tijd in slaap valt
ik geef hem ook nooit snoep in de middag.
altijd een tarwe of een volkoren bisquitje. hij eet daar de helft van op en dan heeft hij weer genoeg…tja pech dan, al zou ik een bak bananen schuimpjes voor m neerzetten durf ik erom te wedden dat hij hem binnen 10 minuten op heeft…dus dat doen we maar niet dan.
zelf zoveel mogenlijk proberen andere tussendoortjes zonder suiker te geven… en dan maar van bambix pap geven daar zit volgens mijg een suiker in

Idd belachelijk dat ze overal zoveel suiker instoppen, daar zou echt iets aan gedaan moeten worden. Voor Rens heb ik die papjes eigenlijk nooit want die eet het liefste brood als ontbijt. En tussen door krijgt hij volkorenbiscuit/rijstwafel/soepstengel/ontbijtkoek en natuurlijk fruit. Gelukkig is het niet zo’n zoetekauw, hij houdt ook niet van zoet op brood. Heel af en toe krijgt hij wel eens een snoepje en in het weekend soms een paar chipjes en met een verjaardag een paar hapjes taart. Hij drinkt meestal roosvicee en als hij ander sap krijgt verdun ik dat met water. Hij drinkt trouwens de laatste weken sowieso graag water.
Ik vind het helemaal niet raar dat je niet aan al die suikers mee wil doen, idd veel kinderen stuiteren van de suikers en hebben al vroeg overgewicht dus het i gewoon goed om er op te letten wat ze binnenkrijgt. en nu is dat ook nog niet zo moeilijk, zal later wel lastiger worden.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Fruit kun je in principe niet dik van worden. Er zijn maar 2 soorten die aanzetten. Bananen en druiven. De rest is merendeel vocht en fruitsuikers zijn vluggge suikers die blijven niet hangen. Het is dat er zoveel kinderen met overgewicht zijn dat iedereen hysterisch wordt door suiker (sorry voor de woordspeling) maar die kinderen zijn niet dik door fruit of zo, eerder omdat ze geen fruit eten en geen groente, en omdat ze niet bewegen. En oke ik weet niet wat voor suikers er in die pap zitten, maar daar geef ik je geen ongelijk in Rainbow, maar dames fruitsuikers is niet slecht ongeacht wat dat CB zegt. Bij mij begonnen ze daar ook over te emmeren de laatste keer. Sorry maar liever een appel of een mandarijn dan weer een zak(je) chips of een snoepje.

Groetjes,

Michèle

Inderdaad Michele, ik geef Eva ook liever fruit dan een koekje! Ik snap dat je niet 25 stuks fruit per dag moet eten, maar het is nog beter dan 25 zakjes chips! Eva vindt wel alleen bananen lekker qua fruit, maar die geef ik niet elke dag. Ze eet wel fruithapjes met abrikoos enzo.

Laatst was ze trouwens héél stil. Ik: ‘Eva, wat doe je?’ Ik kwam aanlopen, want als ze zo stil is, voert ze iets in haar schild. En ja hoor, ze had de snoepla opengemaakt en er een soepstengel uit geroofd. Ik wilde 'm afpakken. Niet omdat ze die niet mag hebben, maar omdat we gingen eten en IK bepaal wanneer ze iets mag hebben. Ze mag het niet zelf stiekem pikken. Ze hield de stengel helemaal in haar knuistje geknepen en rende gillend weg! Uiteindelijk won ik natuurlijk. Toen liet ze zich op de grond vallen! Wat ze al niet doet voor een soepstengel!

Wij gebruiken hier havermout en griesmeel en daar doe ik een banaan door heen als zoetigheid en heel af en toe (zon en feestdagen hihihih) een theelepeltje honing! Belahelijk al die zoetigheid. Zo heb ik ook voor die kleine op d’r eerste verjaardag een taart gemaakt van appel, yogurt en honing met wat bloem, heerlijk en gezond, dat kan ook!

oooeh… Ik ben heel eerlijk gezegd wat makkelijker geworden met Joey! Ik lees niet meer alle etiketten na op suikers en zoetstoffen, ik doe ook gewoon zout bij de aardappels…
Joey eet 's morgens appelknisperpap van halfvolle melk, in de loop van de ochtend een schaaltje van 4 soorten fruit, omgerekend dus twee stuks, want mama heeft zo’n zelfde schaaltje, 's middags een boterham met worst of kaas, al eet hij die zelden op. Een beker melk erbij, en als hij 's middags uit bed komt, krijgt hij iets lekkers, vaak ontbijtkoek, soepstengel, kinderkoekje, rozijntjes, maar ook geregeld een paar chipjes, manna, een spekje. Ik wissel dat af en hij krijgt nog altijd vaker gezond dan ongezond, maar ik ben er dus niet meer zo streng in. Ik denk ook niet dat het erg is, hij eet verder goed en geniet net zo van een soepstengel als van een spekje, en ik geef het maar een keer per dag.
Wat drinken betreft, hij drinkt melk bij de boterham. en pyjamapapje kant en klaar voor het slapengan. "s morgens een beker thee met melk, en 's middags dixap, of zo af en toe ook yogi/chocomelk/ranja of een sapje.

Ben ik nu slecht bezig dan?

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

@snoekie
Ik denk niet dat je slecht bezig bent! Nora eet alles gewoon met ons mee savonds, dus ook de aardappels met zout, daar houd ik geen rekening meer mee. En af en toe een chipje of een spekje moet kunnen toch! En dan nog, al zou je het anders doen, betekent niet dat je slecht bezig bent toch?

liefs

haha nee ik heb ook niet het idee dat ik aslecht bezig bven, maar als ik al deze reacties zo lees, lijkt het net of Joey de enige is die wel al heel veel verschillende ongezonde grote-mensen dingen heeft geproefd! haha! Dat wil niet zeggen dat ik hem dagelijks volprop hoor, want zoals ik al zei wissel ik het af en krijgt hij maar een tussendoortje per dag. En met feestjes enzo laat ik hem (tot op zekere hoogte) gewoon zijn gang gaan met de chips bijvoorbeeld, en als iedereen taart krijgt, mag Joey van mij ook een minie-puntje taart. (das niet eens 1 x per maand, maar toch)
Ook met toetjes ben ik wat makkelijker. Eerder haalde ik altijd van die danoontjes, maar hij krijgt nu ook wel eens vla of mona-toetjes die wij eten.

Groetjes Anouk

Dames, het probleem is dat het heel ongemerkt gaat, kijk als je zout bij de aardappelen doet weet je dat, maar hoe vaak realiseer jij je dat in pindakaas, bijv veel zout en suiker zit? Of idd een papje, koekjes? Je hebt geen idee! Dat vind ik wel vervelend. Ik bedoel als je de kleine een snoepje geeft weet je dat, maar als je denkt je kleine iets gezonds te geven wat eigenlijk zo gezond niet is! tja dat vind ik wel vervelend! Daar kun je jezelf nog wel eens op verkijken!

Tja das waar! Als ik op maandag Joey een spekje heb gegeven, wil ik hem op dinsdag weer iets gezonds geven, maar als ik dan een of ander ‘‘gezond’’ babykoekje geef, die stieken bomvol suiker zit, dan is dat wel vervelend ja!

Eeven iets heel anders, geven jullie wel eens worteltjes? gewoon die harde waspeen zeg maar… Die eet ik zefl geregeld, en Joey wil dan ook altijd proberen, maar ik durf het niet goed aan…

Groetjes Anouk

Ja hoor hier krijgt ze gewoon wortels vanaf 1,5 jaar, nog nooit iets mee gebeurt, als je nu bang bent kun je ze wel raspen he! Ik doe ze wel eens op een tosti, met klein beetje mayo of ketjup zodat ze op de tosti blijven liggen, vind de kleine ook heerlijk.

morgan komt altijd een wortel halen als we ze eten en pappa maakt ze schoon. Dan knaagt ze die altijd op der gemakje op.

Groetjes,

Michèle

oh… dan stop ik maar met die banaan hahaha rico eet zeker 8 van de 10 keer banaan omdat het een pitser is qua fruit
(net als ik)
maargoed nu de zomerfruit er is lust hij gelukkig wel meer… het punt is alleen dat hij van perzik en nectarine ontzettende diarree krijgt.
kiwi’s gaan er wel goed in maar ook daar krijgt hij diarree van