Zo ontzettend moe - update: burn-out?

al heel lang slaap ik erg slecht. geen idee meer hoe lang precies maar zo ongeveer een jaar is t zeker.
Over het algemeen slaap ik 4, hooguit 5 uurtjes op een nacht. Al die tijd kon ik voor mezelf telkens wel weer opnoemen waar t aan zou liggen en kon ik het redelijk handelen met het idee ‘nog even volhouden en dan komt t goed’.

maar inmiddels heb ik sinds een maand dat ik het idee heb dat het prima gaat. ik voel me goed, geen last van winterdepressie (heb ik een aantal jaren gehad), geen druk of stress helemaal niks.
alleen is het probleem dus niet opgelost, ik slaap nog steeds erg slecht. zo heel af en toe slaap een paar nachten van 7 uur, maar dat zijn hooguit vier nachten en dan is het weer bagger.

ik baal er nu gewoon zo enorm van en word ook echt behoorlijk wanhopig.
morgenmiddag heb ik een afspraak bij HA, ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen. begin dit jaar is er ook al bloed geprikt en daar was niks mee aan de hand. toen was t met name voor m’n weerstand maar ook vanwege vermoeidheid.

het wordt inmiddels heel lastig om alles uit te voeren zoals het hoort. voor lindsey heb ik maar weinig geduld, voor manlief ook trouwens. m’n werk gaat lastig omdat ik me niet goed kan concentreren. autorijden gaat met raam open en muziek uit om m’n aandacht er goed bij te houden.

ik ga dit gewoon niet nog veel langer volhouden. maar wat er dan gedaan kan worden. ik hoop echt dat hier snel verandering in komt.

liefs,
Rinske

Gewijzigd door - Rinske op 22 Oct 2010 15:28:17

Gewijzigd door - Rinske op 05 Nov 2010 14:02:51

Heb je al iets homepoatisch geprobeerd?? Je hebt van die natuurlijke middelen bij de drogist. Volgens mij op basis van valeriaan. Is dat niks??

Groetjes,

Michèle

Goed dat je naar de ha gaat nog een keer, kan me voorstellen dat je gesloopt bent.
En indd anders even wat homepatisch gebruiken zodat je toch een paar nachten doorslaapt.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

zowel valeriaan en ook melatonine geprobeerd, maar werkte helaas ook niet.
heb een tijdje wel wat beter geslapen op pcm, dit blijkt ook kalmerend te werken. maar na een week of twee was dat ook weer over.

liefs,
Rinske

Wat rot zeg! Herken me momenteel in je vermoeidheidsklachten, maar ik weet waarvan het komt. Als het al zo lang aanhoudt, is het goed dat je er is mee naar de arts gaat. Ik hoop dat hij je kan helpen.

Slaap je slecht omdat je ligt te malen? Val je slecht in slaap, wordt je tussendoor wakker en kun je niet meer slapen of wordt je heel vroeg wakker?

Als het aan het begin van de nacht is, kun inderdaad Valdispert ofzo gebruiken. Wat lichter is (zoals ik het noem) berenthee van Celestial. Sleepy time heet het volgens mij en ik wordt er echt heel duf van. Dr. vd Hoog heeft ook zo’n soort thee. En anders een blowtje roken nee gekheid natuurlijk! Ik wil niemand aan de rotzooi helpen, maar kan me herinneren van way back when dat ik dan heeeerlijk sliep en de volgende ochtend standaard door de wekker heen sliep!

Ik hoop dat je er samen met de arts uit komt.

Liefs!

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

het probleem is het doorslapen. ik val gewoon normaal in slaap maar wordt vervolgens tussen half 3 en half 4 wakker om vervolgens niet meer in slaap te kunnen vallen.
ik probeer het naar bed gaan al zo lang mogelijk uit te stellen zodat ik niet al te vroeg wakker word maar inmiddels ben ik al blij als ik t tot 21.00 uur uithou, dan ga ik naar bed, lees nog even wat en slaap dan om een uur of 22.00.
de meeste oplossingen die je tegenkomt zijn echt voor het in slaap vallen helaas.

liefs,
Rinske

@Rinske en Bakmama: Joepie…ik ben dus ECHT niet alleen!
Vervelend he?
Ik heb het al 2 jaar lang maar bij ons is de reden dus echt Aaron geweest.
Aaron sliep vanaf het begin slecht en kwam bijna iedere nacht (tot anderhalf) 7-8-9-10 x per nacht!
GEBROKEN was ik maar begon er wel aan te wennen.
Sinds hij anderhalf was werd het snachts minder 2-3-4 x dus ik was blij…maar doordat ik nooit geen uutje tussendoor slaap had hekregen (alleen hazeslaapjes) kon ik niet goed mijn ritme terug krijgen.
Nog steeds wordt hij bijna iedere nacht wakker 1-2x maar dat is niet meer de reden dat ik niet veel slaap…het is er bij mij gewoon ingeslopen.
Als ik een nacht heb van 4-5 uur ben ik superblij!
Als ik om 4 uur/ 5 uur voor de 2e of 3e x wakker wordt kan ik echt niet meer in slaap vallen.
Ik drinks savonds 1 glas en verder niks maar word snachts ook nog eens wakker zo’n 2-3x om te plassen.
Ik ebn er al mee naar de dokter geweest en die zei dood leuk met zo’n rotblik in zijn ogen : JIJ GAAT GEWOON SLAPEN!..kreeg niks mee!
Heb uiteindelijk door de wanhoop van een psychiatrische patient van mij slaappillen gekregen om toch eens te slapen, het waren pillen waar je 12 uur knock out van moet liggen…ik sliep er 6-7 uurtjes op en dan was ik ERRUG BLIJ!
Maar daar raak je aan verslaafd dus ben ik er toch maar snel mee gestopt.
Ik pak nu 3 melatoline tabletjes iedere avond en slaap bij elkaar per nacht 4-5 uurtjes.
Wat bakmama zegt…: je geheugen laat je in de steek dat klopt precies, ik kan soms de makkelijkste woorden niet meer zeggen…kom er gewoon niet op!
Hoofdpijn heb ik eigenlijk dagelijks gewoon wat zeurderig niet knallend.
Maar ja…ik heb dus niks van mijn dokter gekregen.

Ik heb al wel gezegd: als Aaron straks 16 is en hij wil tot 3 uur smiddags in bed liggen PRIMA laten liggen…heb ik tenminste RUST!

Gr, Danielle

Ik heb er ook ontzettend last van, de laatste paar avonden lag ik al om negen uur te slapen en smorgens er nog niet uit kunnen komen hé. maar ik slaap dan wel de hele nacht en dan nog overdag zo moe.

Ik had laatst zelfs dat ik het gevoel had dat ik wakker stond te slapen, stond tegen dims ledikant aan met een kop koffie in mijn hand naar dim te kijken die aan het spelen was op zijn kleed, en mijn lichaam en hoofd voelde echt dat ik sliep, het was dat ik mijn ogen nog open had!

Bij mij is het gewoon dat ik teveel wil doen en te weinig ontspan, maar zie er ook weinig mogelijkheden tot toe hoewel ik wel lekker tijd neem om met dim te ravotten en te lezen, maarja een kind is geen ontspanning zegt de huisarts, en daarnaast nog proberen het huishouden te doen en te leren, van alles te regelen pff,

Daarbij slaap je ook een stuk lichter als je een kind hebt, onbewust iniedergeval, waar ik vroeger heel diep sliep, wordt ik nu makkelijker wakker van kleine geluiden, want je oor staat altijd op de kinderkamer gericht.

Ik probeer zelf de laatste tijd wat meer regelmaat erin te gooien en goed te eten . en niet teveel willen, echt duidelijk voor je hebben wat je wilt doen.
Zoals voor deze week is het: afwas, was, dim, douchen en badjes boodschappen, huiswerk huiswerk huiswerk, want heb vrijdag een tentamen. De rest moet gewoon even wachten, maar in mijn hoofd blijf ik er echt wel mee bezig, ow moet nog een traphekje halen, ow moet me boekenkast en gangkast opruimen, moet moet moet… je snapt het wel…

Maar hopen dat de huisarts iets voor je kan betekenen hier was het advies wat meer ontspannen en meer rust nemen, terwijl ik zelf niet heel erg het idee had dat ik zo druk was, omdat het meeste werk zoals huiswerk hier zittend gebeurd, maarja het vergt wel veel hersenenergie ^^.

Je zou eens naar een goede accupucturist kunnen gaan, ik heb er toen der tijd veel baad bijgehad.

dat is heel lastig…
is het meer dat je moeite hebt met het in slaap komen of met het doorslapen?
ik heb het ook heel lang gehad en heb toen eerst valeriaan en daarna een sterkere variant van valeriaan gebruikt.
dat hielp allemaal niks
ook goodnight thee werkte niet
ja wel voor het inslapen maar verder?
uiteindelijk heb ik een inslaper gekregen van de dokter (temazepam) en daarmee wa het inslapen opgelost
alleen het doorslapen niet
toen schreef ze me oxazepam voor. om even op krachten te komen.
gewoon hooguit 5 dagen (ze zeggen 'n week maar ik doe dat nooit) voor het slapen 10 mg innemen.
Want vaak met slaapproblemen… is het probleem dat je te MOE bent om goed te slapen. Daarom schrijven ze wel eens oxazepam voor om weer wat in te halen zodat het daarna beter gaat omdat je dan op krachten bent. snap je wat ik bedoel?
Goed dat je de huisarts hebt gebeld. Je moet zoiezo niet zelf gaan dokteren, maar dit hielp mij eindelijk wel.
en nadat het geholpen had ben ik gewoon lekker gaan lezen met een dimlampje in bed, dan lees ik zolang dat mn ogen gaan draaien van de slaap en dan slaap ik ook goed door.
ik hoop dat je er iets aan hebt… ik wil je niet aan de medicatie helpen hoor maar soms is het gewoon nodig, en als ik jouw verhaal zo lees… pff meis 1 jaar slecht slapen
dat is voor geen 1 mens goed. dat is zelfs nog slechter dan slaapmedicatie…

ik zie nu dat je schreef dat het om het doorslapen gaat, dan helpt temazepam niks oxazepam nog wel hoor…
dar moet je minimaal 10 uur bij slapen geloof ik wat je makkelijk moet redden in een nacht.
het is geen wondermiddel maar een hulpmiddel.
homeopathie werkt vaak alleen als de stadia van het probleem nog niet zover gevorderd is… bij mij werkte het ook voor geen meter. valdispert trouwens ook niet…
ohja en MISSCHIEN helpt het om je bed een tikje te verplaatsen.
heel gek misschien maar sinds ik dat deed sliep rico door.
op den duur kreeg hij nachtmerries en ik verplaatste hem weer, ook toen was het over.
ik sliep ook een tijd wat minder, niet dat ik s’ nachts wakker werd maar ik was s’ ochtends niet uitgerust en had elke ochtend zo’n hoofdpijn… (stond ik dus mee op)…
Toen hebben wij (niet omdat ik slecht sliep maar omdat het praktischer was) de slaapkamer anders ingedeeld en het bed ook anders neergezet. toen was ik er vanaf (van het niet uitgeruste gevoel en de hoofdpijn)
raar maar waar…

Gewijzigd door - MamavanRico op 06 Oct 2010 21:47:49

lieve meiden dankjulliewel voor de lieve berichtjes en tips. het is toch wel ergens fijn te weten dat je er niet alleen voor staat.

gister ben ik bij ha geweest en het blijkt, na wat gepraat, een depressieve slaapstoornis te zijn. het afgelopen jaar heeft er veel druk op de ketel gestaan en dat heeft deze slaapstoornis veroorzaakt.

al die tijd wist ik waardoor ik slecht sliep maar ik wist ook dat die zorgen over zouden gaan en dacht dat het dan ook weer goed zou gaan met slapen.
dit blijkt alleen niet zo te werken helaas, tegen de tijd dat ik daar weer echt overheen ben, ben je dus al snel een jaar verder. ik heb nu wel kalmeringstabletten gekregen (het is ook een anti-depressiva) ben nu heel laag begonnen, dit moet ik voor een week of 2 proberen mocht het niet voldoende zijn kan de dosis verhoogd worden. dit zou het proces in ieder geval iets moeten versnellen, in ieder geval zou ik binnenkort wel weer beter moeten gaan slapen.

@mamavanrico: bed verplaatsen had ik inderdaad ook al is gehoord, dit heeft met elektriciteitstraling te maken. dit heb ik dus ook gedaan maar ook dit werkt helaas niet. oh ja enne lezen doe ik ook todat m’n ogen wegdraaien haha ik word er dan zelfs helemaal draaierig en misselijk van, dan weet ik dus ook dat het tijd is om te gaan slapen. gelukkig is het in slaap vallen geen probleem.

liefs,
Rinske

@Sann: ook deze heb ik wel is geprobeerd, maar ook dat blijkt helaas niet te werken. eigenlijk heb ik al het homeopatische al is geprobeerd maar dat blijkt dus in mijn geval niet nodig te zijn.

liefs,
Rinske

welke heb je gekregen rinske?
naar voor je meis…maar het komt echt wel goed! ik zal je instralen
even zonder gekheid… ik weet hoe lastig het is.
op den duur ben je gewoon zo kapot dat het slapen ook slechter gaat (je zou zeggen dat je zo moe bent dat je uren kan slapen…ja je zou wel willen maar dat is dan helaas het geval niet)
sterkte meisie

Nou, rot dat je aan de medicijnen moet, maar laten we hopen dat ze gaan werken en jij eindelijk kunt uitrusten!

Sterkte meid!

Liefs!

@mamavanrico: ik heb Amitriptyline 25 mg gekregen. hmmm en dat instralen lijkt mij ook wel een goed plan

tja ik ben geen voorstander van medicijnen, maar geld alleen wanneer het dus niet nodig is. nu in mijn geval blijkt het wel nodig en dan moet dat maar even. ik heb eerder aan anti-depressiva gezeten en toen bleek ook dat ik niet gevoelig ben voor een verlsaving hieraan. wanneer het voorbij is en dus geen medicijnen meer nodig heb dan kan ik dat met gemak afbouwen. dat is dan ook de reden dat ik het opzich wel balen vind dat het niet zonder medicijnen op te lossen is, maar zoals ik al zei is het nu niet anders en dan kan ik daar prima mee leven. als ik hierdoor beter ga slapen en dus beter kan functioneren ben ik allang blij.

liefs,
Rinske

die ken ik rinske. mijn moeder heeft die ook gehad.
ik hoop dat het snel aan gaat slaan.
en tja de 1 slikt medicatie tegen reuma, de ander tegen een stollingsziekte, en de ander tegen depressies en de ander weer voor slaapproblemen.
lekker boeiend, het gaat erom dat we ons beter voelen, net wat je zegt!
sterkte meisie en houdt er rekening mee dat het even kan duren voor je echt resultaat hebt.
en heb je ook enig idee hoe je hieraan komt?
want door alleen medicatie los je het probleem natuurlijk niet op…

Inge: dat is precies wat ik bedoel, ik heb alleen vaak het idee dat ik op zo’n moment in de verdediging moet gaan, eigenlijk snappen veel mensen dat gewoon niet. Ik hoop ook dat het snel werkt, ik weet dat het minimaal een week of twee duurt voor je iets merkt en, mits het de juiste dosering is, een optimale werking met ongeveer een maand. Ach, het kan nu alleen nog maar beter gaan.
Ik heb alleen wel nu al wat bijwerkingen. Ik heb een vreselijk smerige smaak in m’n mond en heb 't idee dat m’n tong dubbel zo dik is. BLEHHHH. Maar ach liever een smerige smaak en een dikke tong en dan lekker slapen (uiteindelijk) dan andersom.

Ik weet waar het door komt, het afgelopen jaar heeft er behoorlijk wat druk op mijn leven gestaan, van diverse kanten. Dit is inmiddels zo goed als opgelost dus de oorzaak opzich is geen probleem meer. Ik had alleen zelf het idee dat als ik dit eenmaal voorbij was ik dus ook weer goed zou slapen, maar helaas…

Maar ik moet zeggen dat het mij ook alweer helpt om te weten dát er een oorzaak is en dat dit ook een einde heeft, het duurt alleen nog even maar hij is er wel. Daar kan ik me goed aan optrekken en kan ik weer positief denken, dat was de afgelopen weken wel anders.

liefs,
Rinske

lieve meis jij moet je tegenover niemand verdedigen, als mensen het niet snappen zakken ze maar lekker door de stront (is mijn motto haha)
echt hoor jij bent zelf de belangrijkste persoon in je leven, en nu denk je vast: nee dat is mn kind. KLOPT maar… als het met jou niet goed gaat gaat het met haar ook niet goed.
en dat is mijn punt.
Die bijwerkingen trekken vanzelf weg,
ik had vooral last van misselijkheid bij de antidepressiva’s. en ook echt overgeven.
ik had op den duur een nieuwe, citalopram… en die nacht dacht ik dat ik dood ging (klinkt NIET dramatischer dan hoe het voelde)
ik kotste de longen uit mijn lijf, en ik had vanuit mijn schouderbladen (in het midden bij je nekwervel) zo’n lopende lijn naar boven… die pas stopte bij mijn voorhoofd (echti n een rechte lijn dus) en dat voelde ZO raar daar… helemaal koud en tintelig.
ik kreeg behoorlijke angsten erbij wat maakte dat ik dacht: ik overleef dit niet vanacht.
was echt bizar.
ik kwam ook heel veel bij… maargoed die nacht was ook de eerste en laatste nacht dat ik zo ziek was ervan hoor… de dag erna viel het alweer heel erg mee.
die droge mond kun je altijd wel houden, dat had ik wel veel dorst!!
en idd dat is een vieze smaak. echt te smerig voor woorden.

Het kan zijn dat je als bijwerking ook hebt dat je al wat meer rust in je lijf voelt… of dat je al wat beter slaapt, maar dit is niet per definitie de werking. kan goed zijn dat je al meteen beter slaapt maar ook kan het zijn dat het over 'n paar dagen weer brak is en na een paar weken weer beter.
ik snap alleen niet helemaal hoe een huisarts kan zeggen dat het een depressive slaapstoornis is??
ik bedoel, als je over een stoornis spreekt… dat speelt langer en niet maar een jaar. dan spreek je echt over iets wat al vanaf je jeugd tot en met nu speelt.
en daarbij mag zo’n huisarts een dergelijke diagnose niet eens stellen.
Ik weet niet hoe jij je overdag verder voelt qua emoties. of je je ECHT depressief voelt al weken aan een stuk?
maar stel je voelt je wel nog gewoon vrolijk… en je denkt echt dat het alleen met slapen te maken heeft vind ik een antidepressiva wel een rare keuze.
een psychiater kan veel beter beoordelen wat het slimste is om hiermee te doen. zou daar nog even over nadenken als je twijfelt.

Ik snap wat je bedoelt wat betreft de depressieve slaapstoornis.
Ik heb dat zelf ook aangegeven bij ha omdat ik me dus inderdaad niet depressief voel. Dit heb ik een tijd terug wel gehad, heb daar een behoorlijk periode mee gelopen. Momenteel voel ik me goed heb ook echt wel zin om dingen te ondernemen maar heb er simpelweg de energie niet voor. In de tijd dat ik echt depressief was had ik niet eens zin om uit m’n bed stappen. Dus nee depressief ben ik zeker niet.
De ha heeft het zo uitgelegd: dit slaappatroon heeft zich uiteindelijk ontwikkeld door de dingen die ik het afgelopen jaar heb meegemaakt. Het is alleen wel zo dat een depressie bij mij al snel om de hoek komt kijken, blijk er nogal gevoelig voor te zijn helaas. En dat is dus wel al jaren zo. Dus eigenlijk waar het op neer komt is dat ik door de dingen van het afgelopen jaar teveel te handelen kreeg en dat heeft zich dus nu ontwikkeld tot deze slaapstoornis. Daar komt trouwens bij dat ik deze medicijnen gekregen heb om te kunnen kalmeren in m’n hoofd zeg maar. Ik slik dus maar 25 mg per dag en dat voor het slapen. In die zin wordt het dus meer als kalmeringsmedicijn gebruikt ipv anti-depressiva.

Daarnaast heb je natuurlijk gelijk wat betreft het eerst voor mezelf zorgen. Maar ook dat is iets wat ik echt weer even opnieuw moet leren, klinkt stom misschien maar ik kan gewoon echt m’n ei niet kwijt als ik niks hoef te doen, ik loop dan maar een beetje stomweg door het huis. Daan is wel echt heel behulpzaam, hij doet echt heel veel in het huishouden terwijl ik soms het idee heb dat ik alleen maar op m’n luie gat zit. Ach ook dat zal ooit wel weer is goedkomen. Daar ga ik dan maar vanuit.

liefs,
Rinske

Nou meid, ik sluit me helemaal bij Inge aan hoor, je hoeft je absoluut niet te verdedigen! Je moet nu gewoon doen wat nodig is om ervoor te zorgen dat je weer kunt slapen en zo bij kunt komen om weer normaal te kunnen functioneren. dat is je allereerste prioriteit nu. De mening van andere mensen is daarbij niet zo belangrijk denk ik. Zolang jij je goed voelt bij de medicijnen die je voorgeschreven hebt geschreven, maakt het niet uit wat anderen ervan vinden. (als het niet extremen gaat lopen met jouw gedrag ofzo, je snapt me wel denk ik)

Maar… kun je na 2 nachten al zeggen of het werkt? Slaap je al beter?

Ik hoop het voor je meid!

Liefs!