Zindelijkheid

Hallo!

Even een vraagje over zindelijkheid…Eva is al bijna 4 maar nog steeeeeds niet poep en nachtzindelijk en ook nog regelmatig kleine ongelukjes… Nu belonen we de hele dag droog (meestal met complimentjes hihi) en heb ik al leuke dingen in t vooruitzicht gesteld bij poepen op de wc en alles maar mevrouw weigert t echt… Bovendien meldt ze ongelukjes niet daar baal ik nog t meeste van en daar krijgt ze ook wel straf voor (met nadruk op dat we niet boos zijn vanwege t ongelukje maar vanwege t niet melden) Hebben jullie nog tips en truuks of do’s en don’ts???

Groetjes, Els

Stephan is dus 4 jaar en 1 maand ongeveer en dat poepen op de wc was een ramp!
Hij durfde het niet, deed het dus niet…
TOTDAT het vorige week “per ongeluk” ging…op de wc.
Helemaal de hemel in geprezen natuurlijk en hij mocht dus eindelijk een kadootje uitzoeken (hadden we in het vooruitzicht gesteld)
Een dag daarna moest hij weer poepen zei hij. Je kon merken dat hij het nog wel eng vond op de wc, maar zelf heeeeel luchtig over gedaan en toen deed hij het weer.
Vanaf vorige week dus geen probleem meer mee!
Terwijl ik me suf zat te denken hoe ik hem nou in hemelsnaam op die wc kon krijgen

Wie weet doet Eva het dus ook opeens wél op de wc. Misschien helpt het om er even niet de nadruk op te leggen.
Of je stelt een kadootje in het vooruitzicht (alleen hielp dat bij Steef dus niet omdat hij bang was)

P.S.
Stephan was dus wel al overdag volledig zindelijk (qua plassen bedoel ik)
Hij heeft nu 's nachts nog wel een luierbroekje aan, maar zeer binnenkort laat ik dat achterwege aangezien ze bijna altijd droog zijn 's ochtends.

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya, die in nov. verwacht wordt.

Gewijzigd door - Bieb op 08 Aug 2005 19:12:58

Hier dus overvolle plasluiers snachts… En wat ook t probleem is: Eva poept smorgens vroeg in dr luier, voor we bij haar zijn… Dus dan heb ik niet eens de kans om dr op de wc te zetten. En ze heeft al snoopyslofjes in t vooruitzicht hihi en ook een barbie hahahaha!!! Maar niks helpt tot nu toe… Hopelijk gaat t idd ineens vanzelf maar ik vind t wel heel laat hoor…Ze is ook pas een maand of 3 overdag redelijk droog

Groetjes, Els

Ik kan me voorstellen dat je je er “druk” om maakt, dat deed ik dus zelf ook
Maar echt, ik weet nu al dat ik me straks bij Kaya niet meer zo druk ga maken over zindelijk worden etc.
Ervaring van mij is dat het uiteindelijk echt wel goed komt (op tijd )
Maar goed, dat is MIJN ervaring, die van een ander is misschien wel anders hoor

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya, die in nov. verwacht wordt.

hahahahaha ja ik voel die basisschool al in mn nek hijgen hhahahahah!!! Nog maar een maandje en dan is t al zover… hihi… En ze heeft echt elke dag de laatste tijd wel weer een ongelukje Nou ja hopelijk verandert er veel in dat maandje

Groetjes, Els

Die waren bij mij ook al in mijn nek aan het hijgen!!!
5 september
Maar…'t is gelukkig goedgekomen hier

Hier 13 sept en ervoor 2 oefenochtendjes geloof ik…pfff schiet al op he!!!

Groetjes, Els

Ja, dat schiet inderdaad al op…
Voor Stephan geen proefochtendjes trouwens.
Maar het scheelt wel dat ze op deze school het eerste jaar alleen dinsdag en donderdag maar een hele dag hoeven.
De rest van de week alleen 's ochtends (wel tot 12 uur trouwens)
Maar als hij de eerste week die middagen nog niet trekt, hou ik hem gewoon thuis.
Denk dat het al een HELE ervaring is voor die kids, opeens elke dag naar school (hihi, voor de mamma’s en pappa’s ook vrees ik )

Gewijzigd door - Bieb op 08 Aug 2005 19:46:30

Helaas geen tips, bij Lisa ging het vanzelf.
Maar voelt ze het wel?
Is een plaswekker geen idee?

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

kaitlyn is snacht ook nog niet zindelijk 3 dagen droog dan weer paar keer drijfnat

poepen was hier dus ook een groot probleem,ze heeft zekker tot januari in haar broek gedrukt (achteraf was dat een ander oorzaak zie andere topics van kaitlyn)

nu gaat het goed gelukkig

maar begrijp je goed hoor dat je baalt als ze haar ongelukjes niet meld
en een stikker boekje maken als ze poept op wc en dan bv bij 10 stickers een klein aardigheidje uitzoeken in de winkel

suc6 ermee

Nicky is al vanaf dat hij 2 jaar is zindelijk en met 2 jaar en 2 maanden ook s’nachts.
Ze hadden het zo op de cresche gedaan,via stickersysteem.
bij 5 stickertjes mocht hij een kleinigheidje uitkiezen.
dat had ik thuis doorgezet,wist niet of kindjes van net 2 dat wel begrepen,maar Nicky dus wel
die zei dan,Nicky poepen op wc.
daarna als hij zijn handjes had gewassen zei hij,mamma stickertje?
Dan wist ik dus precies wat hij bedoelde.
en ja hoor op die manier van stickers plakken hebben we hem helemaal zindelijk gekregen
hij is al bijna 3 jaar zindelijk nu.
ik was pas 11 toen ik niet meer in mijn bed plaste
ik was een bed plasser.
maar is gelukkig helemaal goed gekomen,hoewel ik nog steeds een zwakke blaas hebt.

dus het komt echt vanzelf wel hoor Els,misschien dat je ook de stickerschema kan doen met je dochtertje
en vragen of ze het op school ook willen doen.

groetjes Bianca

Bianca moeder van Nicky 22-09-2000.

Misschien voor het poepen anders 2 stickertjes, dan is ze overdag misschien in ieder geval zindelijk als ze zo naar school gaat.

Groetjes Astrid, mamma van Evianne 03-04-2003 & Jessin 15-06-2005

Stickeren helpt geen fluit hihihi Heb ik allang gedaan maar helaas, ze trapt er niet meer in… t interessante is er helaas vanaf!

Ja, van kaitlyn heb ik t wel gelezen indertijd…

thnx voor de tips! Hopelijk komt t vanzelf goed (en op tijd…hihi)

Liefs, Els

Hoi Els,

Het is jammer dat het weer niet meer werkt, anders kan het lekker buiten, maar het wil ook wel eens helpen om haar gewoon zo veel mogelijk in haar blote billen te laten lopen.
Ik begrijp, als kleuterjuf zijnde, dat je een beetje nerveus gaat worden van school die eraan zit te komen. Vertrouw op mij… het gebeurd echt wel vaker. Ik heb er al meerdere van ruim 4 in de klas gehad die nog niet zindelijk waren. Ook stickers geprobeerd enzo, maar dat had op een gegeven moment ook geen zin meer. Toen de ouders het “blote billen lopen” aangeraden. 2 weekjes kerstvakantie en huppakee… de lieve schat was hartstikke zindelijk. Het schijnt zo te zijn dat dan het “veilige” gevoel van de luier weg is en dat schijnt dan weer te helpen.

Nou, misschien heb je er wat aan!

Succes,
Annemieke

PS. Maak je niet te druk over die school hoor!!!

quote:

Toch deed ik dat ook hoor, me nogal druk maken om school en niet volledig zindelijk zijn.
Komt gewoon door hoe ze het brengen denk ik…
Ik had echt het idee dat ik een behoorlijk groot “probleem” had als Stephan dan nog niet op de wc durfde te poepen.

Oh moeilijk is dat he , ik kan er niet over meepraten hier gaat het redelijk vanzelf, alleen snachts wil nog niet altijd lukken, maar overdag vind ik wel het belangrijkste, snachts komt het vanzelf, vooral niet pushen, ik denk dat het averechts werkt!
Toen demi 2,5 was was er een nichtje op bezoek, die net zindelijk was, nou dat vond ze intersant, dat wilde ze ook, tot ze een keer in d’r broek plaste en daar zo van schrok, dat ze niet meer wilde, ik heb het toen laten rusten, en net voor d’r 3e verjaardag wilde ze opeens weer wel, vanaf die tijd is ze overdag droog

Succes!

Groetjes Nathalie & Co

Bij Evianne helpt het in de blote billen lopen ook super. Nu het weer kouder is, is de aardigheid van het potje er ook weer vanaf omdat er eerst allemaal kleren uit moeten.

Groetjes Astrid, mamma van Evianne 03-04-2003 & Jessin 15-06-2005

quote:
quote:

[quote]Toch deed ik dat ook hoor, me nogal druk maken om school en niet volledig zindelijk zijn. Komt gewoon door hoe ze het brengen denk ik…

</BLOCKQUOTE id=quote>

Natuurlijk brengt elke school dat anders. Het is ook wel de bedoeling dat kinderen zindelijk zijn voordat ze naar school gaan, maar niet iedere school maakt er echt een beregroot probleem van. Er zit namelijk altijd een kans in dat er medisch iets aan de hand is en dan mag een school er niets van zeggen. De kans is dus vrij groot (maar nogmaals niet gegarandeerd) dat de school wacht met “moeilijk doen” totdat de eventuele medische indicatie is uitgesloten!
Maar ik vind het wel begrijpelijk hoor dat jullie ermee zitten… zou ik zelf ook hebben. Bij Luca duurt dat allemaal nog jaren gelukkig. Hoef ik me nu nog niet druk om te maken!

Groetjes,
Annemieke

Gewijzigd door - Miekje op 12 Aug 2005 16:26:19

ik hoor in me vrienden/kennissen kring vaak over niet zindelijk zijn
laast moest er 1 met luier aan naar school ook omdat ze niet op wc drukte en hun zich niet verplicht voelde om haar te verschonen als het zou gebeuren

het resultaat kind doet alles weer in luier is in feb 4 geworden

gelukkig doen ze bij ons niet zo moeilijk,maar je heb scholen waar ze wel problemen er mee hebben

over snachts zindelijk worden hoorde ik laatst trouwens dat 6 jaar het max is daar onder hoef je dus niet echt zorgen te maken daarna wel

Hallo!

Misschien een beetje laat maar ik wilde toch nog reageren aangezien ik ook ervaring heb met een kind wat absoluut niet op de wc/potje wilde poepen.
Na alles geprobeerd te hebben (beloning als het zou lukken, luier in het potje gelegd, vastgehouden op het potje, boekjes lezen terwijl op het potje…etc.) niets hielp, mijn dochter wachte standaard tot haar luier voor de nacht om ging en een kwartier later konden we verschonen.
Uiteindelijk heb ik besloten het er niet meer over te hebben en ook geen aandacht meer aan te besteden. Alleen de poepbroeken uiteraard wel verschoond maar zonder iets te zeggen of zelfs maar oogcontact te maken.
Na twee weken gaf ze zelf aan dat ze op het potje wilde poepen.
't is maar een tip…

Zelf ben ik nu met mijn tweede (3 jaar en 3 maanden) behoorlijk aan het tobben.
Hij is op zich zindelijk… maar heeft aan de lopende band ongelukjes (zowel plas als poep) en meestal als hij aangeeft dat hij moet plassen zit er al wat in zijn broek. Ik merk dat hij het thuis nog wel redelijk aangeeft, maar bij anderen zegt hij gewoon dat hij niet hoeft en als ik dan toch met hem naar de w.c. ga wordt het strijd (angst??), wat ik niet wil, maar komt er ook echt geen plas. Meestal doet hij het dan 10 minuten later in zijn broek…
Ik heb alles al geprobeerd (stickeren, zeggen dat het niet geeft, negeren, boos worden…), alles lijkt kort te werken en dan valt hij weer terug qua gedrag.
Iemand nog een briljante tip?

Groeten, Liese