Zindelijkheid update, toch maar even stoppen?

@Woezel; maar dan ook echt niet meer op de wc zetten? kan het dan niet zo zijn dat we echt helemaal terug bij af zijn want eerst KON hij niet eens op de wc plassen dat was echt lang wachten voordat er wat kwam
weken gingen eroverheen
nu kan hij het wel… maar blijft zoveel ongelukjes houden, en met poepen gaat het dan wel goed…
En ik draai elke dag een was!
maar het is niet altijd weer droog, zeker die spijkerbroeken niet
ik heb geen droger he… dus ik ben afhankelijk EN van het weer EN van het droogrek…

Even wat rust aanbrengen en weer een beetje terug naar de basisdingen Lekker een luierbroekje aandoen en hem laten gaan als hij het zelf aangeeft. Gaat hij dan moeilijk doen, dan er iets van zeggen maar absoluut geen problemen van maken. Dat werkt blijkbaar bij hem niet op dit moment. Gaat hij weer het welles-nietes spelletjes doen, dan zou ik iets zeggen van: ‘Als je steeds wel-niet zegt, dan weet ik niet meer wanneer je nu wel moet. Ik wil je graag helpen, maar zo lukt het niet.’ En dan loop je weg en ga je even afwassen ofzo. Dit werkte bij ons erg goed, het was even boos zijn en dan was het: ‘mama, ik moet wel plassen!’ En dan zei ik: ‘Wat fijn dat je zegt dat je wel moet! Kom, ik zal je even helpen.’

Wat hier heel erg helpt als we snel wegmoeten en hij niet wil gaan plassen, is: ‘Jij mag niet als eerste naar de wc hoor, ik ga winnen! Eens kijken of jij mij in kan halen!’ En dan rent ie met een noodvaart naar de wc en plast ie zonder problemen.

Maar ik zou hem gewoon even lekker een luierbroekje aandoen. Het is voor hem ook niet leuk om steeds weer nat te zijn. En dan bijv. wel iedere ochtend na het slapen even op de wc zetten. En gaat dit goed, dan een ander vast punt erbij

@Freubeltje dankjewel voor je tips, ik zal idd maar gewoon die pamper voorlopig weer aanhouden en hem brengen als hij het zelf aangeeft.
alhoewel dit praktisch nooit meer is. en als het dan is idd dat welles nietus spelletje. zo frustrerend!
want wat jij zei : ga dan afwassen haha dat doe ik idd ook altijd (gek genoeg elke keer afwassen of de was) maar dan is het MOET WEL NAAR DE WC
en dan zeg ik ook: aah goedzo schatje!
en dan komt ie naar de wc en HOP gaat ie weer op de grond.
wat bedoel je met: er iets van zeggen?
want TEVEEL info snapt hij nog niet zo. als ik b.v. zeg: kijken wie er wint. hij weet b.v. nog niet wat een wedstrijdje betekend of het woord winnen. dat kent hij eigenlijk nog helemaal niet. Wel b.v. als ik zeg: dan gaat mama naar de wc.
dan zegt hij weer: neehee! Hiko naar de wc!! ja snap je het is zo dubbel en het is irritant alleen laat ik dat dan weer niet merken.

Inge even een vraagje … gebruik jij een luierbroekje of gewoon een pamper? Behalve dat een luierbroekje makkelijker zou zijn? zijn ze wel duurder maar heeft het voordelen? Ook even een vraag voor de andere mamma’s …

Hier is het ook weer minder hoor! Ik moet haar echt weer op de po zetten … zo was ik blij met die eerste fikse drol op de po en nu wil ze niet meer

@ Esther
Het voordeel van die luierbroekjes vond ik dat je ze zo naar beneden kon doen als hij nodig moest plassen. Eerst broek uit, dan nog luier aan één kant los maken, kostte meer tijd en dan had hij het vaak net in zijn luier gedaan.

@ Inge
Dan zal je hardloopwedstijdjes met hem moeten gaan doen om hem te leren wat het woordje winnen betekent

@Esther: ik heb gewoon een pamper, maar luierbroekjes zijn makkelijker met het aan en uit doen, ik kan rico gewoon staand verschonen maar dan zie je voor op de 1 of andere manier een grote bobbel (van de pamper dan haha) terwijl als ze liggen je de pamper toch meer passend krijgt.

@Freubeltje: haha ik ren b.v. wel, en hij rent dan achter me aan (niet naar de wc maar buiten b.v.) om dan “pakkertje” te spelen, of "doe een gek dansje. en dat vind ie dan onwijs grappig
Hoe denk jij over die trainings broekjes van de Hema? zou dat nog een optie zijn om te proberen? ik vind het niet erg als hij op de grond plast, ik bedoel, er is zo een dweil over gedaan, maar wij hebben een stoffen bank, en een hoogpolig kleed. daar wil ik geen urine in hebben

@inge, das waar ook, je hebt geen droger idd, en dat scheelt wel. Als ik hier een dag allemaal ongelukjes zou hebben, is het dezelfde avond nog gewassen en droog, maar dta gaat natuurlijk bij jou niet, stom, niet aangedacht!!!

Ik moet eerlijk zeggen, het zindelijk worden gaat hier erg goed. Ben sinds een paar dagen weer begonnen, en hij geeft nu al zelf aan als hij moet plassen , alleen het poepen vergeet hij soms aan te geven, dus als ik het zie (hij liep de afgelopen dagen in de blote kont, i.v.m. het mooie weer) dan gelijk met hem naar de wc rennen en er op, en dan poept hijdaar dan verder. Ik ga ervan uit dat dit net als met de plasjes over een paar dagen ook goed gaat . Maar de vorige keer dat het probeerden (paar maand terug) toen lukte het echt niet hoor, en stickers plakken vond hij toen helemaal niet inetressant, maar nu opeens wel, en het feit dat hijd an ook een cadeau krijgt, na zoveel stickers, vind hij helemaal geweldig!! Ik hoop dat hij geen terug val krijgt, want vandaag heeft hij maar 1 ongelukje gehad, en dat was toen hij smane met papa belletje ging trekken bij ons aan de deur, hij moest zo hard lachen dat hij het pardoes liet lopen kon hij ook niks aan doen hahahahahaaha

Maar goed even terug op jouw vraag, idd van die luier broekjes aan, en dan alleen naar de wc gaan wanneer rico het zelf aan geeft, en verder het onderwerp laten rusten. Is denk ik het beste.

Wat betreft bv de betekenis van winnen, als je zegt mama gaat naar de wc, en rico zegt nee, ikke, en hij rent naar de wc , en als hij als eerste is (of jij) dan gewoon elke keer vanaf nu zeggen dat hij gewonnen heeft en dan heel enthousiast gaan klappen en zeggen : Joepie!!! Rico heeft gewonnen!!! , geloof me, dat hoeft hij maar 1 keer te horen, en dan weet hij het wel!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

@Inge … Ik heb laatst nog gekeken naar die zindelijkheidsbroekjes van de Hema maar tot mijn verbazing zijn dit allemaal kleine maatjes, als ik me niet vergis tot maatje 86 ???

Die broekjes van Hema vallen groot uit. Maar of het wat is? Bij ons is het gewoon gelukt zonder rare poespas

@Woezel: ja knap hoor van Bo!! maar inderdaad hier ging het heeel lang goed, en terugvallen krijgen ze altijd wel… ik ben bang dat ik zelf niet goed met de terugval ben omgegaan en dat het daarom nu zo is zoals het is (tja ik ben wel eerlijk)
Rico rent niet naar de wc als hij roept: rico naar de wc
die gaat dan op de grond liggen huilen dat hij wil en daar pas ik voor. ik moet hem elke keer tillen omdat hij zo snel op de grond gaat liggen (net zo’n valse voetbalspeler die om de haverklap gaat liggen om een andere een gele of rode kaart te laten geven hahahaha) en met mijn reuma… ja ik wil niet klagen maar echt…dat breekt me op den duur ook op.
idd ik laat het maar even… probeer het over een paar weken wel weer.
overigens… het stickers plakken boeide rico op den duur niet meer. toen werden het muntjes van de PLUS voor zo’n mini cd spelertje of hoe heet dat ding. en nu mag ie een sticker op de wc plakken op de klep zeg maar. daar heb ik zelf een grote bloemensticker op zitten. die helemaal over de klep heen zit zeg maar speciaal voor wc kleppen (zucht… snap je me nog?) en daar mag hij nu stickers op plakken, dat vind ie leuk maar het motiveerd hem voor geen meter.

@Esther: klopt ik zag het een half uur geleden ook op de hema site, gaat tot 80/86

@Freubeltje: hmmm ook geen succes dus…

Wij hebben die Hema broekjes ook gebruikt en dat was echt een succes!! Kan toeval zijn maar binnen 2 dagen was het gepiept.
Ze vallen idd enorm groot want Jack was 2,7 jaar meen ik en ik had maat 74 meen ik of 80!!!

@Christa: weet jij ook hoeveel jack woog op dat moment toen hij die maat had?

@Miss T: haha hier idem ik durf hem ook niet zonder luier mee naar de winkel te nemen of ergens naartoe dus hier is het ook mijn eigen schuld en ook ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken… ik weet wel dat dit zowel voor Rico als voor mij doorzettingsvermogen vergt… en ik heb doorzettingsvermogen maar ik heb ook een lichte faalangst. en niet dat hij faalt maar dat ik hierin faal, dus ben ik wat lakser met die pamper. puur uit angst dat het overal mis gaat en dat voelt hij natuurlijk ook. ik laat het alleen niet merken maar goed… zegt dat alles? denk het niet. Ik vind dit geen leuk proces meer boehoee

@Inge en Miss T: Ik zou juist nu je kindje zonder luier mee nemen. De temperatuur is nu nog hoger buiten, waardoor het niet zo erg is als je kindje in een natte broek naar huis moet lopen. Als het straks kouder is buiten en je gaat het dan proberen en gaat het mis, dan is het niet zo fijn.

Verder neem ik Seth gewoon overal mee naar toe zonder luier. Dierentuin, Madurodam, strand, in de auto, we hebben het allemaal al gehad
Ik zorg gewoon voor 2 schone setjes kleding als ik de hele dag weg ga. En eigenlijk hebben we het zelden nodig. Nu is Seth weer naar school, en ook daar ligt een schoon setje kleding, en gaat hij ook gewoon zonder luier.

Ik zou het gewoon proberen, want het lijkt me wel heel verwarrend voor een kindje, als ze het ene moment met en het andere zonder luier lopen.

Maar Inge, misschien is het inderdaad ook wel goed om even een break te nemen. En gewoon over een maand of 2 weer proberen. Je hebt nog tijd zet met Rico.

Liefs, Anne

Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Anne, Dylano gaat ook zonder luier mee. Alleen vorige week ging ik met Madelon ff shoppen en toen wel luier aangedaan, omdat ik wist dat er nergens wc’s waren. maar thuis was de luier nog kurkdroog en moest hij gelijk plassen. Dus doen we ook niet meer

Naar school ook geen luier aan, wel altijd ongelukje tot nu toe, te druk bezig denk ik.

Word indd te verwarrend voor de kinderen van dan wel en dan niet.

Ik zou in jou geval ook ff helemaal stoppen Inge, alleen als hij het zelf vraagt naar de wc gaan.

Liefs Michelle

Vind het ook moeilijk hoor @Inge … Zet Fabienne nu elk uur op de pot en ga haar straks weer eens een onderbroekje aan doen … ik blijf het zo maar proberen … doe ik niets dan gebeurd er ook niets.

Toen wij bij Tim de luier weglieten hebben we dit ook meteen overal gedaan. Het leek me idd te verwarrend voor Tim. Dan weer wel een luier en dan weer niet. Dus ook naar de speeltuin, in de auto of naar de winkel zonder luier. Wij hebben een klein winkelcentrum bij ons in de buurt en daar zijn geen toiletten. 1 keer is het gebeurd dat hij wel moest en toen heb ik gewoon gevraagd of hij naar de wc mocht. En dit was gelukkig geen enkel probleem. Ook is het 2 keer gebeurd dat hij in de speeltuin moest. Is gewoon in de woonwijk, dus geen toiletten. Wel een heuvel met veel bomen. Het is sinds hij zindelijk is 2 keer gebeurd dat hij moest terwijl we in de speeltuin waren. Toen heb ik hem achter de bomen gezet en heeft hij daar geplast. Het was mooi weer en even teruglopen was toen nog geen optie. Dat zou hij niet redden.

Zo leren ze ook waar ze wel en niet kunnen plassen. Je zal hoe lastig soms ook toch door de fase heenmoeten dat ze helemaal geen luier meer dragen.

Om nu even de druk te verlagen zou ik een luierbroekje aan doen en alleen op zijn aangeven naar de wc gaan. Doe dit een paar weken en spreek dan met Rico af dat zijn luier uitgaat. Als je dan zijn luier afdoet dan zou ik dit gewoon altijd doen, waar je ook heen gaat. Als je dan naar buiten gaat zet hem voor je weggaat nog even op de wc.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

ik heb alleen even de eerste paar zinnen van Anne gelezen want heb bijna geen tijd nu haha
wilde snel reageren;
@Anne: maar het is niet alleen in een natte broek naar huis lopen, als rico dan heel nodig moet plast hij er alles uit en dan zit het niet alleen in zijn broek maar ligt het ook op de grond, dat wil je echt niet in de winkel toch?

Voor je weggaat laten plassen en duidelijk zeggen dat hij in de winkel niet kan.

Liefs Michelle

Een zeiltje in de autostoel? of een plastic zak, handdoek.

Liefs Michelle

Miss T: Ik deed altijd een plastic zak onder de billen in het begin. Je kunt zelfs een handdoek ook nog erop leggen, zodat je zeker weet dat alles geabsorbeerd wordt, mocht het fout gaan

Inge: Hier heeft Seth nog nooit in de winkel geplast, maar mocht het zo zijn dan zou ik gewoon even een doekje/dweil vragen. Hebben ze vast geen moeite mee.
In het begin hield ik er rekening mee: Plassen voor we weg gaan (nu trouwens nog steeds) en dan proberen na een uurtje weer terug te zijn.

Liefs, Anne