Zindelijk vraagje.. stikker2 precies 1 week later

Hoi,

wij zijn met ons jongste zoontje ook al geruime tijd aan het oefenen,
met de zindelijkheid.
Hij is nu 3.5 jaar , en over een half jaartje mag ie naar de basisschool.
Ik hoop dan toch wel dat ie toch zeker zindelijk is.

Vaak geeft hij zelf aan ik moet plassen! en gaat zelf naar de WC en doet zijn luier af.
We oefenen ook vaak door zijn luier af te laten, helaas als meneer aan het spelen is, vergeet die dat ie moet plassen

Ik heb ook de sticker methode toegepast.
Ons andere zoontje was met precies 3.5 jaar zindelijk in eens (ook 's nachts)
En idd als het mooi weer is, buiten lekker in de blote billen laten.

Nu zijn jongetjes in het algemeen wel later, dan meisjes.

Maar ach sinds 2 dagen kan ons jongste zoontje zonder zijwielen fietsen, hoera!

En dat kon ons oudste zoontje pas met 4 jaar en 9 mnd.

Dus dat vind ik wel knap van hem, voordeel hij heeft altijd een loopfietsje
gehad en de oudste niet…

Het zal vanzelf wel komen, we blijven oefenen, stimuleren, etc…

Succes!
Gr. mama van 2 kids

Dat was ik die dat zei maar eh… kan zijn dan hoor, dat ik het niet goed gezien heb. Maar ik dacht dat t voor op de wc was.
Ik liep er langs en dacht 'goh das handig ', want de kleine dame hier wil ook steeds op de wc, maar idd zo moeilijk te zien, maar had geen zin om dubbel aan te schaffen omdat wij ook al beide hebben. Dus heb er verder niet meer goed naar gekeken, hahaha.

@Mamavan2kids: thnx, maar je hebt gelijk hoor het is geen moeten maar omdat ik hem eigenlijk zindelijk wil “maken” in de periode dat hij schoolvakantie heeft van de zomer… omdat ik mezelf meer vertrouw met het op vaste tijden erop zetten dan de school (tja ze zijn ook wel is zijn pamper vergeten dus ja dan krijg je dat haha) dus dat is het een beetje en wil ik hem daardoor nu alvast laten wennen.

@Suszje en freubeltje: excuse moi!
@Suszje: ja maar die dingen bestaan wel volgens mij ik heb ze nooit gezien maar een vriendin van me zei vandaag dat zij er wel zo 1 had.
geen idee hoe ze eraan komt maar goed dat vraag ik nog na en laat ik het je weten!

Ik zou hem lekker op het toilet zetten als hij uit bed komt. Hij zal in de toekomst namelijk ook pas kunnen plassen als hij uit bed is. En niet dat-ie het in moet leren houden, want als je moet plassen, dan moet je kunnen gaan.

Dus ook al komt er niks als je hem op dat moment op de pot zet, grote kans dat zijn blaas er straks wel op ingesteld is dat de plas er pas op het toilet uit gaat komen in plaats van in de nachtluier.

Maar even terug over dat toilet, wat voor toilet heb je?
Als je namelijk een diepspoeler hebt, dan zou je op de helling (om het zo maar even te noemen) waar je tegenaan plast een strook toiletpapier kunnen leggen.
Als hij dan maar een paar druppeltjes plast, zie je dat aan dat stuk toiletpapier. Zo kun je toch controleren of er echt iets gekomen is. Begrijp je hoe ik het bedoel?

Groetekes, Sje

ohja sorry vergeten daar antwoord op te geven, nee wij hebben geen diepspoeler maar wel een bijna diepspoeler ja ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen, is maar een klein plateautje haha…ja hoe leg ik het uit…
maar idd je hebt ook gelijk hoor maar weet je wat het vaak is. rico is vaak al een hele poos wakker voordat hij me roept, ik zet mijn wekker voorlopig ook even niet want ik ben echt te vermoeid (je weet wel wat ik bedoel)
maar goed hij gaat dus op zijn dooie gemakje spelen en als ie dan eruit wil roept hij me. soms is dit meteen na het wakker worden maar vaak ook een half uur later. en dat is meer mijn punt snapje?
dat is meestal rond half 8 a 8 uur dat hij me dan roept. soms ook 7 uur maar goed tis maar net hoeveel honger hij heeft.

Ik heb Seth ook een tijdje 4 keer per dag op de wc gezet.
Wij zetten hem niet gelijk na het wakker worden erop, maar als we gingen douchen (dan moest hij ook altijd plassen). en verder dezelfde tijden als Sje.

Verder hoor ik bij Seth eigenlijk altijd als hij plast… En hij doet ook altijd zelf zijn vingertje omhoog: Hoor!

Liefs, Anne

haha nou de rede dat ik het bij rico niet hoor is niet alleen vanwege de maffe wc hij zit ook de hele tijd een “plasgeluid” te paken als hij erop zit, je weet wel: psssssssjjjj.
dus dan hoor ik helemaal niks, daarbij hebben wij zo’n irritante afzuiger er hangen (die kan niet stiller dan ie al staat)
en bij een ienieminie plasje hoor je dan echt niets.

@Sje en andere
even een vraagje hoeveel minuten mag je kind maximaal op het potje?
het is nog niet gelukt helaas maar hij wil wel telkens gaan.
vanmiddag waren we na het eten en voor bedtijd net te laat. hij zei: moet poepie doen maar hij had zn mond nog vol brood.
dus ik loop naar m toe en hij laat een kei harde scheet maar daar zat dus nattigheid bij. arme ziel hij zat helemaal onder.
ik weet dat het gemiddeld een bepaalde tijd duurt met als ze zeggen: ik moet… en wanneer ze het gaan doen.
Volgens mij heb je niet zo HEEL lang maar wel langer dan dit! maar goed met diarree kan dat niet gelden haha

nog geen prijs, hij moest poepen maar hij liet 2 scheetjes en zei toen: ohnee! bang!
hij durfde echt niet
toen hij zn pamper weer aan had zat hij binnen 30 seconden vol arme ziel

Ah… t is zonde… arm ventje.
Wel knap dat hij zelf kan aangeven dat hij het echt eng vind!

Gewoon laten doen. Dan poept hij voorlopig toch nog lekker in zn luier. Heel veel kindjes durven dat eerst nog niet.
Ik zou vooral concentreren op de plasjes, en poept hij een keer toch op de wc is dat gewoon feest!

ja ik laat hem nu op de wc in zijn peuter plasboekje bladeren, misschien motiveerd EN ontspant dat iets meer? want gisteren was hij constant in het wasbakje bezig bij de wc en was er zeepjes uit aan het halen etc. ja dan hangt ie constant naar voren en is ie druk bezig met die zeepjes. dat is ook niet echt ontspannend… dus liet ik hem nu lezen en er kwamen wel 2 scheetjes dus
mag ik wel eerlijk bekennen dat ik er stiekem best tegenop zie deze hele zindelijkheid maak fase? niet dat het nu per definitie teveel moeite kost maar gewoon ik weet niet wat het is.
maar ivm zn billen is het wel beter dat hij zindelijk gaat worden. en daarbij wil ie zelf ook graag op het potje weer…dus wie ben ik dan om dat tegen te houden. vind dit alleen een minder leuk iets qua opvoeding.maar het hoort erbij, en ik ben ape trots als het hem lukt!

Tip:
Focus je er niet te veel op, want dan valt het alleen maar tegen. En dat is jammer, want Rico voelt jouw spanning ook aan

Hou voorlopig gewoon die luier aan, die blote billen komen vanzelf wel

En net als wat Sje schreef: prik een paar vaste momenten op de dag. Zo zijn wij ook begonnen. Eerste moment bij ons was na zijn middagslaapje. Ging dit goed, dan kwam er een ander moment bij tot we op een gegeven moment op de volgende momenten zaten: na het wakker worden 's morgens (wij hebben nooit een wekker gezet en lag hij een half uur te spelen waardoor hij in zijn luier plaste? jammer dan…volgende keer beter!), rond het fruit eten van 10.00 uur, voor het middagslaapje, na het middagslaapje, voor het avondeten en voor het slapen gaan 's avonds. Maar we breidden het steeds met één item uit als het nieuwe item ook goed ging. En op een gegeven moment ging hij zelf aangeven dat hij moest plassen. Tot die tijd hebben we altijd luierbroekjes gebruikt zodat hij niet gefrusteerd zou raken van een ongelukje.

Ennuh, de onze lieten we soms wel heel lang op het potje zitten, vooral als ie moest poepen. Want daarin is ie een echte vent en zit ie zo een kwartier op de wc Maar aan het begin was het zitten, boekje voorlezen en klaar (wel of niet iets gedaan). We zijn er altijd bijgebleven, hebben hem nooit alleen laten zitten. Nu vraagt ie ook nog geregeld of we met hem mee naar de wc gaan terwijl hij al ruim een half jaar zindelijk is. Hij vindt het gewoon gezellig.

nee ik zit er ook niet mee hoor ik voel me totaal niet gespannen, ik begrijp je punt maar goed ik ben er niet gespannen onder ik vind het gewoon niet een leuke fase, dat kan niet alles is even leuk nou ik vind dit niks aan maar we maken het natuurlijk wel gezellig op het potje. hij was bezig met zeepjes in en uit de doosjes te doen enzo maar ik merkte dat hij dan te druk was.
hij zegt ook zelf; Pasje doen! en wil dan op het potje, ja van mij mag hij dan. hij vind het zelf wel jammer als het niet gelukt is maar ik zeg dan telkens: dat geeft helemaal niet rico, jij bent al een hele grote jongen dat je het al wil proberen! en dan is het weer goed.
maar dat boekje voorlezen op de wc is wel een goed idee!

Wij zitten met Marijn in de fase dat hij af en toe aangeeft dat hij moet plassen of dat zegt van ik heb gepoept. Meestal zegt Marijn dat hij moet plassen als hij tijd wil rekken en dat is met het naar bed gaan. Ik laat hem dan wel naar de wc en dit kan hij ook prima alleen. Ik prijs hem dan ook maar ik weet dat hij het alleen doet om tijd te rekken. Ik vraag weleens overdag of hij naar de wc moet maar meestal wil hij dan niet nou dan niet. Ik denk persoonlijk maar dat is ook per kind verschillend dat je niet teveel moet pushen en er mee bezig moet zijn want dan kunnen ze ook juist denken van laat maar of er onzeker van worden. Sommige kinderen hebben wel juist die aanmoediging nodig maar toch denk ik dat een kind het zelf het beste aan kan geven wanneer het er aan toe is zolang je maar wel verteld van hoe en wat.
En wat de zomer betreft zou ik ze niet op blote billen laten lopen maar in een onderbroek want als ze dan wel plassen voelen ze ook dat het vies is en dat is juist wat we willen bereiken, daarom waren wij vroeger ook eerder zindelijk toen kon je voelen dat je nat was. Je kunt ook nog een onderbroek onder de luier aantrekken dan voelen ze ook dat ze nat zijn.
Ik denk maar zo als hij maar zindelijk is voordat hij naar school gaat want bij ons op school moeten ze zindelijk zijn als ze naar de basisschool gaan. Maar zolang er lichamelijk niets aan de hand is moet dat bij (bijna) ieder kind lukken.

@Pranger:nee tuurlijk moet je niet pushen, zindelijkheid heeft heel wat zelfvertrouwen nodig, en dat krijgen ze niet als de papa of mama constant zeggen: je MOET echt plassen.
nee je moet niks, je mag plassen en als hetniet lukt jammer, volgende keer beter…desalnietemin ben je al een grote jongen als je het uberhoudt wil proberen vind ik!
en nee tuurlijk moet hij dan een onderbroekje aan haha maar ik noem dat gewoon in de bloten billen rondlopen dus zonder pamper. nee dankje er loopt hier ook nog een hond rond vind ik niet zo hygienisch, overigens als hij buiten is mag hij van mij wel in blote billen rondlopen is gelijk goed voor zijn uitslag dat hij niet zo’n plakpamper aan heeft of een onderbroek. laatst kwam ik er achter dat ik nog maar 2 pampers had en het was al s’avonds. ik kon met geen mogenlijkheid naar de winkel ik baalde echt! Hij had constant diarree gehad en ik meende dat ik nog een pak had staan. niet dus. dus een uur voor het slapen gaan dacht ik; dan maar even in zn onderbroekje dan kan hij tenminste zijn nachtpamper nog aan en heeft hij er morgenvroeg nog 1 voordat ik naar de winkel zou rennen haha.
Enfin…nog geen 10 minuten later: heel zijn onderbroek volgepoept.
nou dit moet ik dus niet hebben als hij in zijn blote billen had gerent. kon het tappijt wel weggegooit worden

jaaaaaaaa hij heeft een sticker gekregen!
hij heeft net 2 druppeltjes geplast, hij gaf aan dat hij moest en ik snel uit zn stoel gepakt en broek omlaag gedaan we waren eigenlijk al te laat maar hij moest nog 2 druppeltjes plassen, heel weinig maar toch! hij zei al: ohnee!
en toen: ja!!!
dat ding van fisher price maakte ineens muziek en het waren 2 kleine drupjes dat wel… maar toch ook dat wordt beloond! hij heeft een tractor sticker uitgekozen en was zooooo trots! hij glom helemaal en riep telkens: JAAAA MAMAA DUPPELTJE GEPAST STICKER KREEEGGEN!!!
supertof dit! ik begin het zowaar leuk te vinden

Knappe Rico!!! Super!

Ik heb trouwens nog even gekeken bij de kruidvat voor die potjes, en je kunt de verkleiner dus met potje en al op de wc zetten!! Heb m toch maar meegenomen, haha vond t toch wel handig dat je kan zien of - en hoeveel ze geplast heeft.
Alleen ligt ie niet zo stevig op de wc bril, schuift een beetje zeg maar.
En blijkt hier toch niet zo heel handig te zijn… want wij hebben een hoge wc, en zelfs met opstapje komt ze er dus niet zelf op.
Maar goed, nu hebben we hem dus als mini-wctje (ziet er toch meer uit als wc dan als pot haha) naast de onze staan.
Ze is er helemaal blij mee en wandelt nu lekker in de blote billen rond. (onderbroekje doet ze steeds uit hahaha gekke meid.) Maar goed, wij hebben in de gang en keuken toch zeil liggen, en in de andere kamers mag ze nu gewoon even niet komen

Jeeeej ik ben ook helemaal trots

Ik was in de keuken bezig en meisjelief wandelde nog rond, dit keer wel met onderbroekje. Kwam ze me vertellen dat ze geknoeit had op de “ceej”. Hihii had ze dus met onderbroekje aan toch een plasje op het nieuwe potje gedaan!!!

Net onder het eten had ik ook nog geen luier aangedaan, kijkt ze ineens moeilijk en roept “bah bah” wijzend naar haar onderbroekje. Was nog droog, dus op het potje gezet en een grote plas gedaan
Knappe meid!

@Suzsje: hihi ik zet die fisherprice pot compleet op de wcbril.
dus de deksel wel omhoog want anders heeft ie helemaal geen grip
enfin verder is het nie tgelukt vandaag. morgen weer nieuwe kansen.

En wat goed van je meisje! zie hoe jong zij is en nu al een plas daaro??? knap hoor! tjee!

Pff ja ze kwam er zelf mee wil almaar op de wc zitten. Maar deed tot nu toe niks, of soms per ongeluk. Maar nu dus meteen 2x bewust
De oudste was voor zn tweede verjaardag overdag zindelijk. Hoop dat het haar ook lukt.
Toen ze 15 maanden was had ze ook al een periode dat ze 3x per dag een plasje op de pot deed, maar daar was ze opeens mee gestopt en wilde niet meer.

Maare dat Rico ouder is, is geen reden om minder trots te zijn hoor, Rico is ook echt een kanjer!!!