Zindelijk vraagje.. stikker2 precies 1 week later

Rico wil weer op het potje JEUJJ!
enfin… het punt is nu… hij wil liever op de wc op zijn schildpad wc verkleiner.
ofja wil liever… het is meer dat hij daar tenminste blijft zitten en op het potje is hij te onrustig.
nu heb ik hem het peuter plasboekje uitgelegd… bij elk plasje krijgt hij een sticker.
of het nou een paar druppels zijn of een flinke plas dat maakt niet uit.
bij elke volle bladzijde (zijn 20 stickers) mag hij een kleinigheidje uitzoeken en als het boekje vol is en hij overdag zindelijk is mag hij een groot cadeau uitkiezen.
dit is hem dus allemaal duidelijk…
nu is het punt… ofja het zijn er 3
als hij op het potje zit kan ik duidelijker zien of hij iets gedaan heeft dan in de wc.
wij hebben namelijk zo’n wc dat het bijna niet te zien is of er iets is gebeurd en je hoort het ook niet altijd. wel als hij een grote plas zou doen maar niet als hij omdat hij het spannend vind nog een heel klein plasje zou doen met maar een paar druppels. en ik vind… dat als hij toch een paar druppels heeft gedaan hij ook een sticker mag uitzoeken en die in het boekje mag plakken.
maar goed op de wc zitten gaat dus beter dan op het potje, en op het potje zou ik het beter kunnen zien dan in de wc…
dus wat nu??

punt 2; we zijn nu bezig met de wenperiode.
ik zet hem nu 3 x per dag op het potje, zodat hij vast kan wennen. ik vind het namelijk niet opschieten ivm schooltje om hem zindelijk te gaan maken (buiten het wennen om dan he)
en dadelijk in de schoolvakantie is het lekker warm (ga ik van uit) en kan hij in zijn blote billen rondrennen en dus op de pot gaan wanneer hij wil of wanneer hij moet. enfin is dit een goede aanpak om dan mee te beginnen?

punt 3: hij speelt vals! jawel. ik kijk even niet en ineens zitten er druppels in zijn potje.
dan zegt hij: kijk! PASJE DAAN!!!
maar dat kan helemaal niet want zijn pamper heeft hij aan en zijn broek.
wat zie ik dan… de druppels lopen richting tafel…waar zijn drinken stond.
jaja… valsspeler. hij is dan oprecht heel trots hahaha, en ja ik moet hem dan teleurstellen met geen stickers.
enfin we zijn er vandaag mee begonnen en nog geen stickers.
hij wilde morgen toch op school ook een keer proberen…wat wel moet want hij is daar de halve dag. dus we zien wel…
maar goed wat vinden jullie hier overal van?

Gewijzigd door - MamavanRico op 15 Apr 2011 14:00:15

Gewijzigd door - MamavanRico op 16 Apr 2011 17:38:13

Gewijzigd door - MamavanRico op 16 Apr 2011 17:42:18

Gewijzigd door - MamavanRico op 22 Apr 2011 14:40:23

Ik zag gisteren toevallig bij de kruidvat dat ze daar nu potje en wc verkleiner in 1 hebben!
Dus een potje dat je op de wc zet … lijkt me voor jullie ideaal als ik het zo lees. Alleen wel weer een beetje dubbele aanschaf natuurlijk omdat je beide al hebt…

Ik zou hem in de zomer idd lekker in een onderbroekje laten lopen. Al zou het misschien niet uitmaken qua zindelijk worden, het scheelt in ieder geval luiers, hahaha! Baad het niet dan schaad het niet zeg maar.

En eh… op school, weet niet of er speciaal een plasronde gedaan wordt? Dan kan hij natuurlijk wel meedoen. Maar als dat niet gedaan wordt zou ik dat gewoon even laten voor wat het is. Hij heeft daar al indrukken genoeg, dat hij waarschijnlijk daar nog echt even geen tijd heeft om zich met zindelijkheid bezig te houden.

Enne over dat valsspelen hahahah moest er zo om lachen!! Wat een slimmerik!!!

Wat je toilet betreft: heb je een diepspoeler of een vlakspoeler?
Met andere woorden (en nu even gewoon in duidelijke taal): als je poept, valt je drol dan meteen helemaal naar beneden of blijft-ie op zo’n plateautje liggen?

Wat betreft de aanpak, ik deed het net wat anders en dan zou je weleens meer succes kunnen hebben. Ik zette de dames elke keer voor en na het slapen gaan op het toilet. Dus voor de nacht en het middagslaapje en na de nacht en het middagslaapje. Na een slaapje komt er namelijk meestal een plas.

Zo creëer je in elk geval een duidelijk ritme. En dat ritme krijgen ze ooit sowieso, want zelf ga je ook voor en na het slapen naar het toilet en straks als-ie zindelijk is, hou je datzelfde ritme van voor en na het slapen naar het toilet. Begrijp je hoe ik het bedoel?

En zeker nu je net met trainen begint, heeft Rico op die manier vaker prijs op een dag als het goed is en kan het echte stickers plakken dus beginnen. Dat stimuleert mogelijk meer dan wanneer je hem gewoon door de dag heen 3x op het toilet zet op momenten die niet vast staan.

Groetekes, Sje

Over dat niet weten of hij geplast heeft op de wc…als je zijn piemeltje na de toiletronde even droog maakt met een toiletpapiertje kun je zien of hij iets gedaan heeft. Er blijven altijd wel een paar druppeltjes hangen En als je in het begin bijv. een rood of oranje servetje gebruikt, kun je het helemaal goed zien.

Tip: zet het potje weg zodat hij niet meer vals kan spelen Potje alleen pakken als het het moment is dat jij hem op het potje zet (of hij wil zelf). Wij hebben het potje nooit in de kamer laten staan, want het was niet de bedoeling dat het een speelobject zou worden

En verder laten komen zoals het gaat, niet te veel stimuleren of er de nadruk opleggen. Want dan wil hij het goed doen en kan het wel eens vies tegen vallen als het hem niet lukt…

Succes!

@Suszje: haha ja het is een boef hoor! en ik weet niet of ze plas rondes hebben ik zal eens navragen.

@Sje: wij doen die 3 keer wel op vaste tijden. alleen dan telkens na het eten. dus na het ontbijt OF na zijn fruit en drinken, na zijn lunch en na het avondeten.
maar jouw aanpak bevalt me beter alhoewel hij s’ochtends bij het wakker worden al geplast heeft als ik op zijn kamer kom dus in dat geval is het denkk ik slimmer om het na het ontbijt te doen?

@freubeltje: nee die bij het kruidvat is een 3 in 1 potje, maar dat is niet een potje die je in de wc kunt zetten ofzo.
ik heb nu van fiserprice ook een 3 in 1 potje, maar dat is gewoon een potje met wc verkleiner die je eraf kunt halen en je kunt het als kruk gebruiken. maar het is niet zo’n ding dat je in de wc kan hangen en je dus duidelijk kunt zien of hij geplast heeft. tenminste ik maak het er niet uit op uit de folder (heb m hier voor me) het is idd wel een idee om te kijken of het nat is. maar dat wil ook niet altijd wat zeggen omddat ik hem soms wil verschonen en het dan nog droog is en er dan een drupje uitkomt en hij het dan inhoudt… maargoed een drupje is een drupje

Hoi,

wij zijn met ons jongste zoontje ook al geruime tijd aan het oefenen,
met de zindelijkheid.
Hij is nu 3.5 jaar , en over een half jaartje mag ie naar de basisschool.
Ik hoop dan toch wel dat ie toch zeker zindelijk is.

Vaak geeft hij zelf aan ik moet plassen! en gaat zelf naar de WC en doet zijn luier af.
We oefenen ook vaak door zijn luier af te laten, helaas als meneer aan het spelen is, vergeet die dat ie moet plassen

Ik heb ook de sticker methode toegepast.
Ons andere zoontje was met precies 3.5 jaar zindelijk in eens (ook 's nachts)
En idd als het mooi weer is, buiten lekker in de blote billen laten.

Nu zijn jongetjes in het algemeen wel later, dan meisjes.

Maar ach sinds 2 dagen kan ons jongste zoontje zonder zijwielen fietsen, hoera!

En dat kon ons oudste zoontje pas met 4 jaar en 9 mnd.

Dus dat vind ik wel knap van hem, voordeel hij heeft altijd een loopfietsje
gehad en de oudste niet…

Het zal vanzelf wel komen, we blijven oefenen, stimuleren, etc…

Succes!
Gr. mama van 2 kids

Dat was ik die dat zei maar eh… kan zijn dan hoor, dat ik het niet goed gezien heb. Maar ik dacht dat t voor op de wc was.
Ik liep er langs en dacht 'goh das handig ', want de kleine dame hier wil ook steeds op de wc, maar idd zo moeilijk te zien, maar had geen zin om dubbel aan te schaffen omdat wij ook al beide hebben. Dus heb er verder niet meer goed naar gekeken, hahaha.

@Mamavan2kids: thnx, maar je hebt gelijk hoor het is geen moeten maar omdat ik hem eigenlijk zindelijk wil “maken” in de periode dat hij schoolvakantie heeft van de zomer… omdat ik mezelf meer vertrouw met het op vaste tijden erop zetten dan de school (tja ze zijn ook wel is zijn pamper vergeten dus ja dan krijg je dat haha) dus dat is het een beetje en wil ik hem daardoor nu alvast laten wennen.

@Suszje en freubeltje: excuse moi!
@Suszje: ja maar die dingen bestaan wel volgens mij ik heb ze nooit gezien maar een vriendin van me zei vandaag dat zij er wel zo 1 had.
geen idee hoe ze eraan komt maar goed dat vraag ik nog na en laat ik het je weten!

Ik zou hem lekker op het toilet zetten als hij uit bed komt. Hij zal in de toekomst namelijk ook pas kunnen plassen als hij uit bed is. En niet dat-ie het in moet leren houden, want als je moet plassen, dan moet je kunnen gaan.

Dus ook al komt er niks als je hem op dat moment op de pot zet, grote kans dat zijn blaas er straks wel op ingesteld is dat de plas er pas op het toilet uit gaat komen in plaats van in de nachtluier.

Maar even terug over dat toilet, wat voor toilet heb je?
Als je namelijk een diepspoeler hebt, dan zou je op de helling (om het zo maar even te noemen) waar je tegenaan plast een strook toiletpapier kunnen leggen.
Als hij dan maar een paar druppeltjes plast, zie je dat aan dat stuk toiletpapier. Zo kun je toch controleren of er echt iets gekomen is. Begrijp je hoe ik het bedoel?

Groetekes, Sje

ohja sorry vergeten daar antwoord op te geven, nee wij hebben geen diepspoeler maar wel een bijna diepspoeler ja ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen, is maar een klein plateautje haha…ja hoe leg ik het uit…
maar idd je hebt ook gelijk hoor maar weet je wat het vaak is. rico is vaak al een hele poos wakker voordat hij me roept, ik zet mijn wekker voorlopig ook even niet want ik ben echt te vermoeid (je weet wel wat ik bedoel)
maar goed hij gaat dus op zijn dooie gemakje spelen en als ie dan eruit wil roept hij me. soms is dit meteen na het wakker worden maar vaak ook een half uur later. en dat is meer mijn punt snapje?
dat is meestal rond half 8 a 8 uur dat hij me dan roept. soms ook 7 uur maar goed tis maar net hoeveel honger hij heeft.

Ik heb Seth ook een tijdje 4 keer per dag op de wc gezet.
Wij zetten hem niet gelijk na het wakker worden erop, maar als we gingen douchen (dan moest hij ook altijd plassen). en verder dezelfde tijden als Sje.

Verder hoor ik bij Seth eigenlijk altijd als hij plast… En hij doet ook altijd zelf zijn vingertje omhoog: Hoor!

Liefs, Anne

haha nou de rede dat ik het bij rico niet hoor is niet alleen vanwege de maffe wc hij zit ook de hele tijd een “plasgeluid” te paken als hij erop zit, je weet wel: psssssssjjjj.
dus dan hoor ik helemaal niks, daarbij hebben wij zo’n irritante afzuiger er hangen (die kan niet stiller dan ie al staat)
en bij een ienieminie plasje hoor je dan echt niets.

@Sje en andere
even een vraagje hoeveel minuten mag je kind maximaal op het potje?
het is nog niet gelukt helaas maar hij wil wel telkens gaan.
vanmiddag waren we na het eten en voor bedtijd net te laat. hij zei: moet poepie doen maar hij had zn mond nog vol brood.
dus ik loop naar m toe en hij laat een kei harde scheet maar daar zat dus nattigheid bij. arme ziel hij zat helemaal onder.
ik weet dat het gemiddeld een bepaalde tijd duurt met als ze zeggen: ik moet… en wanneer ze het gaan doen.
Volgens mij heb je niet zo HEEL lang maar wel langer dan dit! maar goed met diarree kan dat niet gelden haha

nog geen prijs, hij moest poepen maar hij liet 2 scheetjes en zei toen: ohnee! bang!
hij durfde echt niet
toen hij zn pamper weer aan had zat hij binnen 30 seconden vol arme ziel

Ah… t is zonde… arm ventje.
Wel knap dat hij zelf kan aangeven dat hij het echt eng vind!

Gewoon laten doen. Dan poept hij voorlopig toch nog lekker in zn luier. Heel veel kindjes durven dat eerst nog niet.
Ik zou vooral concentreren op de plasjes, en poept hij een keer toch op de wc is dat gewoon feest!

ja ik laat hem nu op de wc in zijn peuter plasboekje bladeren, misschien motiveerd EN ontspant dat iets meer? want gisteren was hij constant in het wasbakje bezig bij de wc en was er zeepjes uit aan het halen etc. ja dan hangt ie constant naar voren en is ie druk bezig met die zeepjes. dat is ook niet echt ontspannend… dus liet ik hem nu lezen en er kwamen wel 2 scheetjes dus
mag ik wel eerlijk bekennen dat ik er stiekem best tegenop zie deze hele zindelijkheid maak fase? niet dat het nu per definitie teveel moeite kost maar gewoon ik weet niet wat het is.
maar ivm zn billen is het wel beter dat hij zindelijk gaat worden. en daarbij wil ie zelf ook graag op het potje weer…dus wie ben ik dan om dat tegen te houden. vind dit alleen een minder leuk iets qua opvoeding.maar het hoort erbij, en ik ben ape trots als het hem lukt!

Tip:
Focus je er niet te veel op, want dan valt het alleen maar tegen. En dat is jammer, want Rico voelt jouw spanning ook aan

Hou voorlopig gewoon die luier aan, die blote billen komen vanzelf wel

En net als wat Sje schreef: prik een paar vaste momenten op de dag. Zo zijn wij ook begonnen. Eerste moment bij ons was na zijn middagslaapje. Ging dit goed, dan kwam er een ander moment bij tot we op een gegeven moment op de volgende momenten zaten: na het wakker worden 's morgens (wij hebben nooit een wekker gezet en lag hij een half uur te spelen waardoor hij in zijn luier plaste? jammer dan…volgende keer beter!), rond het fruit eten van 10.00 uur, voor het middagslaapje, na het middagslaapje, voor het avondeten en voor het slapen gaan 's avonds. Maar we breidden het steeds met één item uit als het nieuwe item ook goed ging. En op een gegeven moment ging hij zelf aangeven dat hij moest plassen. Tot die tijd hebben we altijd luierbroekjes gebruikt zodat hij niet gefrusteerd zou raken van een ongelukje.

Ennuh, de onze lieten we soms wel heel lang op het potje zitten, vooral als ie moest poepen. Want daarin is ie een echte vent en zit ie zo een kwartier op de wc Maar aan het begin was het zitten, boekje voorlezen en klaar (wel of niet iets gedaan). We zijn er altijd bijgebleven, hebben hem nooit alleen laten zitten. Nu vraagt ie ook nog geregeld of we met hem mee naar de wc gaan terwijl hij al ruim een half jaar zindelijk is. Hij vindt het gewoon gezellig.

nee ik zit er ook niet mee hoor ik voel me totaal niet gespannen, ik begrijp je punt maar goed ik ben er niet gespannen onder ik vind het gewoon niet een leuke fase, dat kan niet alles is even leuk nou ik vind dit niks aan maar we maken het natuurlijk wel gezellig op het potje. hij was bezig met zeepjes in en uit de doosjes te doen enzo maar ik merkte dat hij dan te druk was.
hij zegt ook zelf; Pasje doen! en wil dan op het potje, ja van mij mag hij dan. hij vind het zelf wel jammer als het niet gelukt is maar ik zeg dan telkens: dat geeft helemaal niet rico, jij bent al een hele grote jongen dat je het al wil proberen! en dan is het weer goed.
maar dat boekje voorlezen op de wc is wel een goed idee!

Wij zitten met Marijn in de fase dat hij af en toe aangeeft dat hij moet plassen of dat zegt van ik heb gepoept. Meestal zegt Marijn dat hij moet plassen als hij tijd wil rekken en dat is met het naar bed gaan. Ik laat hem dan wel naar de wc en dit kan hij ook prima alleen. Ik prijs hem dan ook maar ik weet dat hij het alleen doet om tijd te rekken. Ik vraag weleens overdag of hij naar de wc moet maar meestal wil hij dan niet nou dan niet. Ik denk persoonlijk maar dat is ook per kind verschillend dat je niet teveel moet pushen en er mee bezig moet zijn want dan kunnen ze ook juist denken van laat maar of er onzeker van worden. Sommige kinderen hebben wel juist die aanmoediging nodig maar toch denk ik dat een kind het zelf het beste aan kan geven wanneer het er aan toe is zolang je maar wel verteld van hoe en wat.
En wat de zomer betreft zou ik ze niet op blote billen laten lopen maar in een onderbroek want als ze dan wel plassen voelen ze ook dat het vies is en dat is juist wat we willen bereiken, daarom waren wij vroeger ook eerder zindelijk toen kon je voelen dat je nat was. Je kunt ook nog een onderbroek onder de luier aantrekken dan voelen ze ook dat ze nat zijn.
Ik denk maar zo als hij maar zindelijk is voordat hij naar school gaat want bij ons op school moeten ze zindelijk zijn als ze naar de basisschool gaan. Maar zolang er lichamelijk niets aan de hand is moet dat bij (bijna) ieder kind lukken.