Zin doordrijven

Ik heb in een ander topic al geschreven dat het bij ons sinds een week of wat bal is 's nachts. Dat is nog steeds zo…Ik voel me af en toe bijna geterroriseerd door mijn eiogen kind! Wat is er aan de hand?

Nou, gisteren ging ik even kijken voor wij gingen slapen of ze wel warm lag. Ze sliep heerlijk in een hoekje van het bed. Ik leg haar toch even terug op haar rug, onder de deken en toen werd ze even wakker. Ze sliep toen weer in, om wéér tegen half 1 wakker te worden en te gaan krijsen. Voorheen hielp het wel om haar even te pakken en de troosten, maar deze keer hield ze echt niet op. Het was heel koud op haar kamer weer en dus zetten we haar bed maar weer bij ons. Wij gingen doodmoe liggen en Eva ging in bed staan. Ze begon te lachen en al haar beesten uit bed te smijten. Als ik haar neerzette en zei dat ze moest gaan slapen, ging ze weer staan en lachen en grapjes maken. Ik ergerde me en deed geen oog dicht! Uiteindelijk vond ik het zo irri dat ze zo druk bleef doen, dat ik op de bank ben gaan slapen beneden! Belachelijk natuurlijk! Het voelde alsof ik geen keus had, want ik wilde gewoon slapen. Mijn vriend slaapt door dat gejengel en gekrijs heen, of hij probeert het, maar ik lig me te ergeren. Eva bleek nadat ik naar de bank was verhuisd, waar ik heerlijk sliep trouwens, nog een uur gespeeld en gepraat te hebben! Wat moeten we hier nu mee? Moeten we haar 's nachts laten krijsen? Dat houdt ze zo een uur vol!

Eva drijft soms heel erg haar zin door. Wil zij niet slapen, dan doet ze dat ook niet. Wil zij geen fruit dan eet ze het niet. Wil zij aandacht terwijl ik zit te computeren, dan gaat ze huilen. Zij wil jouw koekje. Enz. Ik heb soms het gevoel dat ZIJ de regels bepaalt! Dat kan natuurlijk absoluut niet! We negeren haar dus regelmatig, maar ze laat zich niet snel afschepen. Soms voel ik me een beetje…ik weet niet…geleefd door haar. Het is een heel lief kind en ook een makkelijk kind, al lijkt dat nu niet zo, maar het is wel een hittepetitje. Altijd al geweest.

Ik wil consequent zijn en haar duidelijk maken dat ze niet altijd krijgt wat zij wil en dat ze moet luisteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen? Gisteren deed ze 3x iets (met een onderzetter op tafel rammen) terwijl ik 2x had gezegd dat het niet mocht. Ik pakte het toen na de volgende keer af en ruimde het ergens op waar ze niet bij kon. Brullen natuurlijk, maar ik liep gewoon weg. Is dat goed? En hoe maak je duidelijk dat ‘nee’ echt ‘nee’ is? Ze is bijna 16 maanden…wanneer begint de peuterpubertijd? Ik denk dat we nu al moeten ingrijpen (doen we natuurlijk ook al) voor ze straks echt los gaat. Dus help! Ik denk dat ik Sje-achtige consequente tips nodig heb om onze diva te ‘handelen’. Dus Sje…en anderen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Yep, peuterpuberteit is begonnen!

Consequent zijn, tip één. Als ze iets doet wat niet mag, zoals met die onderzetters, dan waarschuw je haar en zeg je: “Als je dit nog één keer doet, dan pakt mama het af.” En dan ook doen. Brullen vervolgens? Negeren. Ze heeft er zelf voor gekozen. Ze zijn slimmer dan we soms denken hoor, ze heeft echt wel door dat ze iets doet wat jij niet leuk vindt.

Die slaapproblemen, wij hebben ze hier ook gehad. Erik heeft op een gegeven moment wel eens 45 minuten aan één stuk gehuild, er viel echt niets tegen te doen. En toen viel 'ie uiteindelijk toch in slaap. Echt, als er verder niets is zou ik haar gewoon laten huilen. Ze gaat echt wel weer slapen. Het lijkt me superfrustrerend om haar bij jou op de kamer te hebben spelen 's nachts, terwijl jij wil slapen. Ik denk dat je dat niet meer moet doen, maar haar gewoon op haar eigen kamer moet laten gaar koken. Zij wil wakker zijn toch, niet jullie?

En jullie bepalen de regels, niet zij. Zolang je voor jezelf consequent aan die regels vasthoudt, zal je je altijd in control voelen en zeker niet alsof zij een loopje met je neemt.

Volhouden, je doet het al hartstikke goed!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Indd niet op jullie kamer leggen Rainbow, want ow dat heeft ze snel door. Laat maar een uur gillen en krijsen, heel vervelend maar dan leert ze het wel af.

Met die onderzetters heb je het helemal goed aangepakt, zo doen wij dat hier ook. en ja dan is het brullen, jammer dan moet je maar luisteren.

Zit ze nog niet in de 17 maanden sprong?

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Consequent zijn en negeren dat zijn de toverwoorden nu. Mijn collega heeft ook al tegen mij gezegd de zwaarste en vermoeienste tijd is nu. Morgan moet ik ook 1001 keer nee tegen zeggen en soms moet ik echt wel eens even tegen Mervin zeggen regel jij het maar even want ik trek het nu even niet. Ik heb namelijk ook een temperamentvol karakter (wat wil je Morgan en ik zijn beide maagd )

Maar het is consequent zijn en negeren dus. Dan schreeuwt ze maar dan gooit ze zich maar op de grond en blert ze de buurt bij elkaar nee is nee en mamma (en pappa natuurlijk ook) is de baas. Laatst was ze zo bezig en zo zichzelf aan het opfokken dat ik haar in de bed gelegd heb. Niet boos want haar bed moet geen stafplek zijn, maar gewoon rustig zoals gewoonlijk en der slaapzak aan net als wanneer ze gaat slapen. Ze werd meteen rustig en ging spelen en kletsen en sliep een half uurtje daarna was het weer over. Ik Merk dat ze soms zichzelf heel erg in de weg kan zitten. Ze wil zoveel maar kan nog niet alles en dat maakt ook dat ze soms strontvervelend is.

Ik weet niet of het voor Eva helpt maar hier is rust soms de oplossing enne heel diep zuchten en tot 10 tellen en weten dat het ooit beter wordt en dat we hier met ons volle verstand aan begonnen zijn

Groetjes,

Michèle

quote:
... Wat moeten we hier nu mee? Moeten we haar 's nachts laten krijsen? Dat houdt ze zo een uur vol!

Ja, gewoon laten gaan. uiteindelijk is ze toch wel uitgeraasd, en gaat ze slapen. En als je 3 nachten niet op het gekrijs afgaat, zul je zien dat het zomaar over is.

Enne, dat bed moet je gewoon in haar kamer laten staan, met haar er in.
Pyama /slaapzak en/of dekens zijn warm genoeg, en ze is oud genoeg
om zelf de deken weer over zich heen te trekken.

quote:
Eva drijft soms heel erg haar zin door. ...

Niet alleen Eva hoor, er zijn nog veel meer kinderen die dat doen.
Nee, fout: Er zijn maar een paar kinderen die dat NIET doen.
En ja, daar moet je mee leren omgaan.

quote:
Is dat goed? En hoe maak je duidelijk dat 'nee' echt 'nee' is? Ze is bijna 16 maanden...wanneer begint de peuterpubertijd? ...

Ja dat heb je goed gedaan. Ik doe het zelf net iets anders.
Dat waar Hylke aanzit wat niet mag, weer terugleggen,
en hem oppakken en ergens anders neerplanten.
Maar het effect is het zelfde: brullen.
Wat trouwens meestal zo weer over is.

Peuterpubertijd, nou, die begint niet meer hoor, daar zit ze lekker al in

M.

quote:
... enne heel diep zuchten en tot 10 tellen en weten dat het ooit beter wordt en dat we hier met ons volle verstand aan begonnen zijn

)

M.

Toch Marsel??

Groetjes,

Michèle

quote:
Toch Marsel??

Groetjes,

Michèle

De verkeerde smiley staat daar, was de bedoeling.

En ja, het is echt zo, wat jij zegt

M.

Ha ha ha oke ja nu snap ik hem ook.

Groetjes,

Michèle

Ja hoor fijn: de peuterpubertijd…
Wij zitten er ook heerlijk in. Jack is net 2 geworden. Het gaat met vlagen is mijn ervaring. Dan gaat het weken goed, en denk je een voorbeeldig kind te hebben, dan weer ben je dagenlang politieagent aan het spelen…zucht.
Ik sluit me aan bij wat de anderen gezegd hebben, en houd je zelf voor dat je echt niet de enige bent. En dat het weer over gaat.
Wat Marsel ook zegt: volgens mij doen alle kindjes soms zo drammerig hoor.
Daarin ben je echt geen uitzondering.

Wij hebben op zich geen problemen met slapen ( even afkloppen) of eten maar Jack kan wel vrij druk zijn, en zeker in een nieuwe omgeving. Dan wil hij alles verkennen en onderzoeken en dat mag natuurlijk niet altijd. Dan moet ik hem ook heel vaak corrigeren, de ene keer met meer succes dan de andere keer. Ik weet niet of dit bij een van jullie ook herkenbaar is, want ik vind dat nog wel eens moeilijk. Hij lijkt soms wel oost indisch doof! Hoe pakken jullie dat aan?

Succes meid, we komen er echt doorheen hoor, maar ik begrijp je gevoel volkomen!

Hoi Rainbow,

Zou gewoon doorgaan met hoe je nu bezig bent, gewoon consequent zijn. Ze zal het vast wel een keer doorkrijgen dat er met mamma niet te sollen valt.
Is wel heel vermoeiend helaas. Hier nog zo’n handenbindertje en die is pas 12 maanden dus kan nog geen last hebben van de peuterpuberteit dus hou me hart vast voor als het zo ver is. Het is dat het een jongetje is anders zou diva geen slechte bijnaam voor hem zijn. Kwaad als hij iets niet mag! Pruillipjes, gillen, z’n eigen laten vallen divagedrag volop dus. Word er ook wel eens erg moe van.
Misschien kun je zorgen dat Eva’s kamertje wat warmer is. Toen Rens net geboren was gebruikten we een klein electrisch kacheltje voor hem om z,n kamer wat warmer te krijgen. Hoef je niet je huis tot 25 graden op te stoken voordat het boven warm wordt. Kan ze ook gewoon op haar eigen kamer slapen wat me toch prettiger lijkt voor jullie. Veel succes hiermee,

Groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Rainbow, kan Eva klappen?? Want als Morgan iets doet wat niet mag is het natuurlijk nee, maar als ze iets goeds doet dan zeggen we altijd applaus en klappen we en zij klapt enthousiast mee en dat doen we elke keer dus dat blijft snel hangen. Misschien helpt het een beetje bij het leren wat wel mag.

Groetjes,

Michèle

wat een goede tips hier allemaal.
ruben doet het zelfde als eva…alleen slaapt ie s’nachts wel…
ruben drijft zijn zin ook door en doet ook alleen wat ie wel wil…
dus vind dit nogal een handig topic…
kinderen opvoeden is moeilijk zei ooit iemand tegen me…volgens mij had ze gelijk

groetjes!!

karin

Is ook moeilijk en wordt nog moeilijker

Liefs Michelle

Oook hier zo herkenbaar, jeetjemineetje!
Nayaro is ook een jongetje, maar inplaats van diva een chameur …
Ook als hij zn zin niet krijgt, is het stampvoeten, huilen, brullen, zielige gezichtjes trekken & vooral heel erg boos doen!

Als Eva snachts wkkr word, zou ik inderdaad gewoon altijd even kijken wat er aan de hand is, misschien toch iets van extra drinken aanbieden! Maar geen verhuizingen van bedden plaats laten vinden, want zij vind het wel gezellig natuurlijk als mama ligt te steunen & kreunen in bed. Die ergnis voelt ze super goed aan in de stilte van de nacht!
Nayaro heeft het soms ook, vorige week was ik er zo klaar mee, kwas klaar wakker om 4 uur snachts, hij lag al een uur te brullen en t edoen! Dus kben er uit gegaan, heb hem een kwartier bij me gehad, om te observeren!
Hij was klaar wkkr, en begon heerlijk te spelen … wilde alleen maar lopen! Nou dat was ik na 15 min natuurlijk strontbeu, heb hem heel duidelijk gemaakt dat alle kindjes bij slaapvaak in dromenland zijn! En dat hij wel mag spelen in zn bed, maar niet mag huilen want dat dat voor papa&mama heel vervelend is!

Nou, wonder boven wonder legde ik hem terug in bed & khoorde hem nog even zn tata woordjes opzeggen en hij is als een blok terug in slaap gevallen!
We waren inmiddels wel 2 uur verder, wat dus betekende dat we ons de volgende dag flink verslapen hadden haha!

Consequent zijn indd het toverwoord!
Al is dat soms moeilijk & moet je zelf ff uit de situatie lopen om lucht te krijgen?!

Nayaro - Danil / 14 September 2008

Oohhh ik heb gelukkig niet zo heel veel moeite met Jada, ze zeurt wel hoor, als ze moe is etc, maar dat op de grond gooien en krijsen doet ze gelukkig niet, dat zou ik echt vreselijk vinden, overigens heeft ze wel de neiging om te slaan, als mama iets doet wat ze niet wil bv; jada wil spelen maar mama is aan het koken, ze wil dan niet meehelpen maar pak dan iets en gaat meppen. Daar houd ik absoluut niet van dus dan kan ze voor een time-out hup naar haar kamer. Ze weet het ook, en als ik de deur weer open doe en zeg; Jada jij bent op je kamer gezet omdat je mama slaat, dat is niet leuk en doet pijn, Voordat ik het kan zeggen zegt ze vaak als sorry mama, auwwwwieeee, huuggggg! hahahah rot jong, ze weten het dus wel he! Veel te slim allemaal

Ik zit nu met kleine oogjes op het werk. Mevrouw had weer kuren vannacht! We hebben gisteren zo’n kacheltje gekocht en het was heerlijk warm op haar kamer. Ze sliep weer goed in, maar om 01.00 uur (hoe krijgt ze het voor elkaar) hoorde ik haar kermen. Dat ontaardde in een enorm gekrijs. Ik was er 1x heen geweest en mijn vriend daarna nog een keer. Het leek alsof ze gekeeld werd, ze gilde enorm. We waren het beu en hebben haar in haar sop gaar laten koken. 's Nachts is dat gekrijs niet om aan te horen! Net een sirene, ook heel monotoon. Ze bleef ook aan de gang, een half uur later was ze nóg bezig. Ik ergerde me weer enorm! Kwaad sprong ik het bed uit, zwaaide de deur open en liep naar haar toe. Ik pakte haar onder haar okseltjes en legde haar op haar rug. Ik snauwde dat ze echt moest slapen omdat we het beu waren. Ze keek heel geschrokken en ik voelde haar hartje kloppen. Dat vond ik dan weer zo heel zielig…Ik liet mijn hand op haar borstje liggen en ze kwam weer tot rust. Ze keek me de hele tijd vanachter haar speen. Ik heb haar toen veel liever toegesproken. Ik zei dat ze best een beetje mocht spelen als ze niet wilde slapen, maar dat ze niet meer mocht huilen omdat wij dat niet leuk vinden en toen gaf ze zich over. Ik aaide haar zachtjes en bleef even bij haar. Toen ben ik weggegaan en was het stil. Een paar uur later werd ik wel weer wakker van haar gehoest, maar daar kan ze natuurlijk niks aan doen. Ik durfde alleen niet weer naar haar toe te gaan, omdat ze anders misschien weer zou gaan gillen. Het verbaast me soms dat ik me zo kan ergeren als ze brult. Uiteindelijk klopt natuurlijk wat Michele zegt, dat we er met ons volle verstand voor gekozen hebben! Maar soms…grr, zou ik wel even de sirene af willen zetten hoor!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Wel beter zo’n kacheltje erbij, weet je in ieder geval zeker dat het niet van de kou is. Gelukkig heeft rens er nog geen last van. Heb wel eens gehoord dat meer kinderen dit gaan doen als ze gaan lopen. Ze staat toch al los? zal wel een fase zijn die weer overgaat maar is wel knap irritant. Wel goed dat je haar op haar eigen kamer gelaten hebt. Hoop dat de boodschap over komt bij haar.

Groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Dot heb ik echt exact met Morgan gehad alleen bij ons was het na een week over waarom?? Geen idee. Als ik het wist meid zo ik het je meteen vertellen. Maar ik weet wel dat goed boos worden soms wel wil helpen ook al voel je je schuldig.

Groetjes,

Michèle

oww rainbow, ik zie je al helemaal gaan, ik lig hier helemaal in een deuk. Al is het natuurlijk helemaal niet om te lachen, maar hoe je het verteld, schiterend:

Liefs Michelle