Zieke Oma


#1

Hallo allen,

4 weken geleden hebben we helaas te horen gekregen dat mijn moeder ernstig ziek is. Zodanig ziek, dat we hopen dat ze dit jaar nog gaat halen. (Kanker).

Nu vroeg ik me af of dat hier mensen zijn die HELAAS dit ook mee hebben moeten maken en hoe zij hier mee om gingen met de kinderen.
Mijn dochter wordt in Maart 4 en ik vind het erg lastig.

Ergens denk ik dat het allemaal vanzelf gaat dadelijk en dat ik het per situatie moet bekijken, maar heeft iemand algemene tips voor ons?

Tot nu toe weet ze het nog niet. Er is ook nog niets te zien aan mijn moeder en ze kan ook gewoon alles nog. Maar dit kan wel eens heel snel gaan. Ze heeft afgelopen donderdag haar eerste chemo kuur gehad en binnen nu en 2 weken gaan haar haren uitvallen. Dan zal ik dus iets moeten gaan vertellen.

De wereld wordt onder je voeten vandaan geslagen met zo’n nieuws. Op dat gebied ben ik blij dat ik 2 kinderen heb, zij geven zoooo veel afleiding…

PFFFF, alle tips zijn welkom.

Alvast heel erg bedankt…

Groetjes, Sandra


#2

Ik heb helaas geen gouden tips voor je, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen de komende tijd.

Groetekes, Sje


#3

Hoewel, 1 gouden tip heb ik wel: ga “dood gaan” niet uitleggen als “net alsof ze slaapt, maar ze wordt alleen nooit meer wakker” want dan kan je kind angst krijgen om te gaan slapen en dan heb je er een flink probleem bij.

Mogelijk dat boekjes uit de bieb je ook kunnen helpen.

Groetekes, Sje


#4

Wat een verdrietig en heftig nieuws…
Een vriendin van me heeft iets soortgelijks meegemaakt en die had een boek om haar dochtertje een beetje uit te leggen dat opa heel erg ziek was, het heet “Grote boom is ziek”. Ik weet niet wie de schrijver is, maar dat valt vast zo te googlen. Misschien heb je daar iets aan.

Heel veel sterkte voor je moeder, jou en andere familie. Hopelijk slaat de chemo aan en wordt jullie nog wat tijd samen gegund om nieuwe herinneringen te maken.

Dikke knuffel!


#5

Als je de titel googled kom je een site van Abimo uitgeverij tegen, daar staat een filmpje op met de auteur van dit boek. Nathalie Slosse. En door haar verhaal kan je een beetje een blik in het boek werpen. Het lijkt me een heel goed boek om zoiets heftigs aan een kind uit te leggen, is er echt speciaal voor geschreven. Er zit zelfs een stukje in over de zieke boom die zn blaadjes verliest, wat je aan je kind weer kan vertalen naar de haren die oma verliest door de chemo. Wel heel heftig ook voor jezelf, en ik heb geen persoonlijke ervaring met dit boek maar het lijkt precies het antwoord op je vraag te zijn.

Nogmaals sterkte en laat je kinderen idd maar een goede afleiding voor jezelf (en je moeder) zijn.

Groetjes Carolien.


#6

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb het boek gegoogled en het lijkt me inderdaad een heel mooi boek. Deze ga ik zeker aanschaffen.

Ik was inderdaad niet van plan om het overlijden te benoemen als slapen en niet meer wakker worden. Ze weet dat mijn opa ook dood is (heeft ze nooit gekend) en hierop hebben we gezegd dat hij er niet meer is, dus dat ze hem nooit kan zien en spreken. Ik denk dat we dit gewoon zou houden en dus ook zo benoemen als mijn moeder overlijdt.

Ik denk dat het dadelijk allemaal vanzelf gaat en dat we het per situatie moeten gaan bekijken en uitleggen, maar al dat gepieker… daar word ik knettergek van…

Laten we inderdaad hopen dat dit nog even gaat duren en dat we nog een tijdje van haar mogen genieten.
Rond de kerst krijgt ze haar 3e chemo kuur en hierna komen we te weten of het aangeslagen is of niet. OP HOOP VAN ZEGEN!!!

Liefs


#7

Mama haar haren vallen uit. Ze gaat het vandaag eraf laten halen en haar pruik ophalen. Het moment is gekomen dat ik mijn dochter wat moet gaan vertellen. snik


#8

Och meissie, wat heftig. Alle sterkte.

Groetekes, Sje


#9

Veel sterkte er met de komende periode


#10

Ik denk dat er domweg geen toffe manier is om het ze te vertellen. Gewoon zoals het is is het. Ik denk dat je staat te kijken hoe kinderen ermee omgaan. Onwijs veel sterkte.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#11

Dank jullie voor de lieve reacties…
ik ga morgen mijn dochter vertellen dat oma nog ziek is. En dat ze medicijnen krijgt waardoor haar haren uitvallen en ze nephaar heeft. Daar laat ik het et voor nu even bij denk ik… of er moeten vragen komen!.

Liefs


#12

Voor je moeder, jou en anderen om haar heen ook weer een heel confronterend moment, hopelijk kunnen jullie elkaar tot steun zijn.

Voor je kleine meid lijkt me dat eerst ook voldoende. Laat haar maar een mooie tekening voor en over oma maken, die kleintjes kunnen daarmee zelf ook een hoop verwerken.
Heb je het boek nog besteld?

Heel veel sterkte,
Groetjes Carolien.


#13

Heb het vanmorgen verteld. Ze lacht er om en vindt het wel grappig dat oma nep haar heeft. Het voor nu hier maar evrn bij gelaten.

Met het boek ben ik bezig maar is bij veel winkels niet op voorraad.


#14

Ondertussen zijn we bij oma geweest. Mijn dochter heeft even raar staan kijken naar oma maar ging vrij snel gewoon spelen. Wel heeft ze nog even gevoeld aan het haar… de eerste stap hebben we gezet en is goed gegaan… gelukkig!!!


#15

Fijn dat je dochter het tot nu toe naar omstandigheden goed opneemt.

Groetekes, Sje


#16

Mama heeft haar 2e chemo kuur niet gekregen. Het slaat niet aan. De kanker groeit te snel.
Mandy gaat er tot nu toe goed mee om. Ze maakt volop.tekeningen voor oma en vertelt alle juffies van de opvang dat oma nephaar heeft.

Het wordt steeds moeilijker… de vraag is nu of dat ze dit jaar gaan halen… pfff


#17

Oh wat een tegenslag dat het niet aanslaat en dat de prognoses alleen nog maar slechter zijn geworden. Nogmaals alle kracht en sterkte.

Groetekes, Sje


#18

Jeetje heftig zeg, en wat een tegenslag dat de chemo niet aanslaat!
Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

Liefs Carolien.


#19

Heel veel strekte de komende periode, hopelijk heeft je moeder niet te veel pijn


#20

Heel veel sterkte toegewenst.