Hai Hanna,
Ik heb het nog niet eerder verteld op dit forum maar ik ben zelf momenteel herstellende van een postnatale depressie.
Ik heb na Jacks geboorte ook klachten gehad maar vrij mild. Nu bij Quinty begon het al in de kraamweek en vrij heftig.
Ik herkende de klachten van vorige keer en heb dus zelf tijdig hulp ingeroepen, ook omdat ik zelf verpleegkundige ben in de psychiatrie.
In elk geval waren de klachten zodanig dat ik 5 dagen na de geboorte met mijn dochter vrijwillig opgenomen ben geweest op de PAAZ ( psychiatrische afdeling) van het Erasmus MC. En waar ik dacht dat het met een weekje rust ( hoe naief !!!) over zou zijn ben ik daar ruim een maand geweest!!
Een onwijs heftige tijd voor het hele gezin, zeker als je al een ukkie hebt rondlopen.
Klachten die bij PND horen kunnen zijn dat je het niet kan opbrengen om voor je kind te zorgen, maar bij mij was dit zeer zeker niet het geval. Integendeel, ik kon het juist heel moeilijk uit handen geven allemaal. Ik verwachtte veel te veel van mezelf. Vond dat ik al weer vitaal moest zijn, voor Jack en Quinty moest zorgen enzovoort. Ik voelde me enorm schuldig en falen als moeder en als vrouw…
Tegelijkertijd was ik erg onzeker en moe ( met een hb van 4,7 ook niet heel gek) en raakte ik snel in paniek als dingen niet gingen zoals ik verwachtte…
Het was een onwijs heftige tijd, maar ik ben er sterker uitgekomen, dat zeg ik nu al.
Volgende week ga ik weer opbouwen met werken en daar heb ik heel veel zin in!! Heerlijk even die afleiding…
Ik kan alleen maar zeggen; luister naar jezelf en het is heel goed dat je hulp gezocht hebt.
Ik slik ook medicatie, denk eraan dat dit een tijdje duurt voor het werkt.
Ik hoop en bid voor je dat alles goed gaat komen, het heeft tijd nodig…
Liefs van Christa