Zelluf eten (maar niets naar binnen krijgen)

Eva wil alles ‘zelluf doen’. Prima, ze moet dingen natuurlijk ook leren. Eerst lieten we haar haar toetje zelf eten en met wat geknoei lukte dat best. Maar nu wil ze helemaal niet meer gevoerd worden. Ook prima, ze heeft een slab aan. Maar ze heeft nog niet de motoriek om eten goed op te lepelen en dan ook nog in haar mond te krijgen. Ze prakt met haar lepel in het eten, dan zitten er wat kruimels eten aan en dat gaat haar mond in. Zowat alles valt er onderweg naar haar mond af, als het haar al lukt om iets op te scheppen. Al met al eet ze zo dus heel weinig! Als we haar dan mee willen helpen en haar voeren náást haar eigen gestuntel - ze moet toch iets meer eten - schudt ze nee en duwt ze de lepel naar beneden. Soms laat ze wat hulp dan een paar happen toe (de stinkerd, bang dat ze anders honger houdt) en dan is het weer ‘nee, nee, nee’. Hoe gaat dat bij jullie? We kunnen het eten er niet in proppen en laten het dan maar zo. Vanavond hadden we spinazie met aardappeltjes en een soort visstickjes en met wat hulp en véél eigen geknoei at ze toch wel wat. Maar niet zoals ze eerst at! Vreemd genoeg laat ze zich bij potjes wél voeren? Waarom zou ze dat doen?

En ze moet opeens niets meer hebben van potjes fruit! Die gaan linea recta de gootsteen in hier. Terwijl jullie wel weten dat mevrouw altijd gewoon fruit weigerde! Gisteren at ze stoer een halve banaan. Maar je zult zien dat ze, als ik nu overga op vers fruit in stukjes, weer weigert. Maar mooi dat ze dan niks krijgt (ze krijgt nu ook geen alternatief als ze haar fruithap laat staan). Op het kdv eet ze namelijk al een tijdje stukjes fruit! Misschien voelt ze zich nu te groot voor de potjes?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hoi!!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn dochter van anderhalf. Fruit eten gaat prima maar het avondeten is een drama… Ze at altijd heel goed voorheen maar nu krijgt ze soms amper wat binnen.
Aardappels met sperziebonen is ze gek op en eet ze veel van maar andere groentes eet madam niet. Rijst kan ze nog niet goed zelf eten, dan gaat inderdaad meer dan de helft ernaast!! Ik kan toch moeilijk dagelijks aardappels met sperziebonen gaan eten!?
Ze zeggen allemaal dat je geen drama moet maken van het eten en dat proberen we dan ook niet te doen. Maar soms is het wel frustrerend, zeker als ze met haar bord begint te smijten omdat het haar niet lukt!!!

Ik herken je verhaal dus!!!

Groetjes Madelon

Hier ging het ook zo, maar ik kan je vertellen hoe meer je het ze zelf laat doen hoe sneller het ze ook lukt om zelf fatsoenlijk te eten. Sommige dingen, rijst en spagetti gaan nog steed beetje moeilijk, maar als je een sausje maakt dat een beetje bind, voor bijv de aardappelen of rijst gaat het prima (ik maak meestal zelf tomatensaus) Lepel, vork en mes krijgt Jada zodat ze pa en ma na kan doen, en zelf natuurlijk wel het goede voorbeeld geven. En dan zelf snel een paar hapjes tussendoor geven, dat ze toch iets binnen krijgen en dan zul je zien dat het over een paar maanden een stuk beter gaat. Hier wil ze ook alles zelf doen, bananen pellen, stukjes snijden met haar mesje, hahahah ze worden gewoon snel groot. Van die potjes weet ik niets, die zijn hier amper te krijgen, heb altijd alles zelf geprakt en sommige dingen heel aangeboden!

Hey Rainbow…wat herkenbaar…echt, ik zat jouw verhaal te lezen en zo is het hier precis zo!
Toetjes gaan beter erin omdat ik alles opvang onder zijn kin en zo lepelt hij alles toch naar binnen.
Aardappels eet hij niet meer en groente gruwelt hij ook van.
Vlees snijden we heel klein en dat stopt hij met zijn handjes er wel in.
Aaron was ook altijd (tot zo’n 3 weken terug) gek op fruitpotjes…nu gewoon totaal niks meer!
Hij krijgt nu 1 appel per dag (gaat ook wel eens niet op) en meer wil hij niet.

Proppen gaan wij echt niet doen…en hij zit met veel zin te genieten aan tafel gewoon omdat hij het leuk vind.
Dus zolang het gezellig is blijven wij dit aanhouden…hij groeit er goed van.

Gr, Danielle

Stop met prakken rainbow en hou alles groot zodat ze het met haar handen op kan pakken. Morgan kan ook niet echt goed lepelen zelf dus wij hebben alles groot en als het alleen maar met lepel kan zoals van de week andijvie stamp dan doen we het samen op der lepel en zij brengt de lepel naar der mond.

Groetjes,

Michèle

Erik gebruikt een vork en prikt alles. Daar blijft best veel aan zitten en hij krijgt dus best veel binnen. Een lepel wordt hier ook nog niks. Tussendoor geven wij hem met onze vork ook hapjes en dat is bijster interessant; zo’n grote-mensenvork. Vindt 'ie dan ook prima. Misschien eens met een vork proberen dus?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

hmm…
weet niet echt een oplossing maar met rico gaat het een beetje zo;
zijn brood eet hij zelf, koekjes ook.
met fruit in partjes gaat het zo: plastic vorkje, ik prik in het fruit, geef het vorkje aan hem en hij eet het op en legt het vorkje (jaja!) netjes terug in het bordje haha.
verder met toetje wil ie ook wel “zelluf” eten
maar aangzien dat ook mis ging net als bij jou hou ik gewoon zn handje vast waar ie de lepel mee wil overnemen en geef m dan een hap, na 2 happen protesteert hij niet meer.
ik vind het gewoon nog net iets TE snel om vloeibaar zelf te laten eten…

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Heel erg herkenbaar hoor. Sanne krijgt momenteel ook amper wat binnen wat groente betreft. Wil het ook zelf doen. Ik prak het dan wel even, want grote stukken vindt ze wel interressant, maar zodra het in haar mondje komt trekt ze een vies gezicht en gooit het op de grond, alleen aardappel vind ze zo lekker. En gestampt samen met de aardappelen lust ze het gek genoeg wel. Mijn man stampt zijn eten ook nog alles samen hoor. Dus niets mis mee. ALs je dan op een lepeltje doet blijft het wel plakken volgens mij. En dan brengt Sanne het naar haar mondje. En dat lukt heel goed. Ik heb 2 lepeltjes. Kan ik mooi door scheppen. Maar meestal is het na 8 schepjes wel weer gebeurd.
Toch zie de volgende morgen een grote poepluier met wat ze dus heeft gegeten gisteravond. Dus ze krijgt genoeg binnen tot mijn verbazing.
Blijft altijd gemier volgens mij dat eten. Iemand enig idee wanneer ze zelf kunnen?

Groetjes Carolien

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wij hebben dan een lui kindje wat eten betreft. Tim vind het nog prima als wij zijn eten geven. Brood en fruit en vlees eet hij al heel lang zelf met vorkje. Sinds een paar weken zijn we wel begonnen om hem zijn avondeten zelf te laten eten met een lepel. Dit gaat best goed al zeg ik het zelf. Tussendoor geven wij hem een hap en ook dat vind hij prima. Pap laten we hem s’ochtends nog niet doen. Wel zijn toetje na het eten, want dan krijgt hij kwark en dat is toch wat dikker.

De tip van Michelle en Mriek zou ik eens proberen. Alles groter laten en dan zelf met vork laten eten. Eet ze haar brood wel zelf met een vork? Anders zou je daarmee kunnen beginnen en dan later ook het avondeten met vork.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Hier werkt het groter laten absoluut niet, dan likt hij er een keertje aan en dan wordt het weer wegelegd naast zijn bord. Hier mag ik de ene dag wel voeren (toetje altijd anders gaat het niet vlug genoeg naar meneer zijn zin ) en de andere dag is het zelluf doen. Dan krijgt hij indd bijna niets binnen, maar we doen het tegenwoordig met een vork en dan mag ik hem meestal wel mee vast houden. Ook niet altijd hoor
Warm eten is op het moment sowieso een drama. Gister trouwens niet hij heeft heerlijk rode kool met aardappels en gehakt op en ik mocht voeren

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

hier ook alles zelluf doen hoor! Lindsey draait pertinent d’r hoofd om als ik probeer d’r eten te geven. dus ook hier wordt het bordje gewoon voor d’r neergezet. ik mag dan nog wel d’r lepeltje vol scheppen maar ze moet en zal het zelf in d’r mond doen, dus meestal werken wij met twee lepeltjes haha.
verder eet ze grote stukken ook gewoon met d’r handjes, zoals vlees en aardappeltjes enzo. brood en fruit gaat sowieso met d’r handen.

liefs,
Rinske

ruben eet brood en fruit ook met zijn handen…een vorkje durfde ik eerder nog niet aan.
heb ook alleen maar ijzeren kindervork( beetje gevaarlijk)…gebruiken jullie gewoon die witte gangbare vorkjes of hebben jullie weer iets anders in huis?
die witte zitten wel weer karteltjes aan…

karin

Hoi,

Jony at altijd van die lepeltjes van difrax geloof ik die kleuren mee als het voedsel warm is.
Nu gebruikt ze het bestekje van Jip en Janneke van de Hema. Ze is dan ook net de 2 gepasserd. Ze krijgt van ons het vorkje alleen bij fruit/brood. Bij warm eten gewoon prak/toetje met de een lepel.

Greetz Cora

Ik gebruik gewoon de vork van het kinderbestek.

Liefs Michelle

@ michelle…gewoon die metalen vork?
ik bedoel om mee te oefenen he…als ik hem eten geef gebruik ik ook van die nuby-lepeltjes…

groetjes!

karin

@Karin: wij gebruiken de vork van het kinderbestek of een gewoon gebaksvorkje.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Wij gebruiken ook gewoon kinderbestek of een gebaksvorkje, kan prima hoor!
Is niet te scherp oid.
Liefs, Anne

Indd Karin de gewone metalen. Ook de lepeltjes die daar bij zitten zijn inmiddels in gebruik. Gebruik de nuby’s niet meer. (al een tijd niet meer)

Liefs Michelle

Wij hebben vandaag ook een mix van vorken gebruikt! Eva had een plastic vorkje vast en ik voerde haar, terwijl ze zat te prakken in haar eten, met mijn vork. Dat vindt ze dus ruig, zo’n grote mensenvork! Raar kind! Dat ging wel goed. Met het toetje (dat was Frutapura deze keer) mocht ik haar weer voeren. Er is geen pijl op te trekken!

Vanmiddag heb ik partjes appel gemaakt en haar voorgezet. Ik at zelf een stukje en als ze ziet dat ik een koekje eet, is ze er als de kippen bij. Maar nu zag ze dat ik appel at en dát interesseert haar dan dus helemaal niet! Ik gaf de partjes, maar ze draaide weg en at er niks van. Dat fruit, ik ben bang dat het nooit gaat lukken. Het weghalen vindt ze prima, daar maalt ze niet om. Dan eet ze toch niet? Dat denkt ze dan. Ik denk dat ik het fruit maar even opgeef, ik weet echt niet wat ik ermee moet. Ik zie hier dat alle kindjes gewoon normaal fruit eten, maar Eva weigert! Ik vind het heel vervelend en dat weet ze denk ik. Daarom haal ik het bordje maar gewoon weg na verloop van tijd en de sukkel gaat het de dag daarop maar weer opnieuw proberen…Ondertussen kan ik al het fruit weggooien, want dan wordt het bruin en lust ik het zelf ook niet meer! Ik maak me altijd zorgen als ze geen fruit eet en was blij dat ze dan in elk geval nog potjes met stukjes erin at…maar dat doet ze ook niet meer. Wat nu?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hoe is haar weerstand verder Rainbow?? Als die goed is zou kk me niet al te veel zorgen maken. Ze eet toch wel groente?? Het panische dat iedereen vind dat kinderen fruit MOETEN eten is echt overdreven soms. Tuurlijk fruit is goed maar als ze het niet lust. Overigens heb je als eens dingen als mango, lychees en ander niet dagelijks fruit geprobeerd?? Misschien dat ze dat wel lekker vind. Ik weet niet of je een markt in de uurt hebt maar daar kun je het meestal wel halen en dan niet per kilo want das ook weer zonde als ze het niet lust

Groetjes,

Michèle