Zelf koken

Joey heeft nu twee keer met ons meegegeten. De eerste keer was het aardappel met rode bieten en kip, gisteren kreeg hij net als ons aardappel met sperzibonen en voor Joey weer kip want wij hadden een speklapje.
Nou wil ik vanavond spaghettie gaan maken, en ik vraag me af of Joey dat ook mag hebben. Ik maak het meestal met gehakt, ui, champignons en een zakje mix voor spaghettie van Honig. Dat laatste is poeder die met water de saus word. Om de structuur gaat het niet, Joey kan prima kauwen, en ik kan het natuurlijk zo fijn snijden als ik wil. Maar ik vraag me af of hij die saus wel mag hebben ivm zout en kruiden die er in zitten… En ui, mag dat? En geraspte jong belegen kaas er door?

En ik vroeg me ook af of hij groente uit een pot mag hebben. Ik kook meestal verse groente bij de aardappels, maar soms hebben we ook een potje roomspinazie of andijvie. Ze zeggen altijd dat potten groente tegenwoordig net zo gezond zijn als verse groente, maar geld dit ook voor kleine kinderen?

Lilypie

Lilypie

Minke eet sinds dat ze een maand of 11 is mee met de pot, maar daarvoor deed ik alles voor haar zonder uien en andere "scherpere"smaken. Nu eet ze het wel maar maak ik het voor haar extra fijn, dan eet ze beter. niet pureren hoor gewoon een beetje prakken met een vorkje.
Als wij zelf groenten uit een pot eten ( ik ben bv net als in mijn vorige zwangerschap ) DOL op witte bonen in tomatensaus, eet Minke dat gewoon mee. En als wij verse groeten eten, zij dus ook. Ik denk niet dat een potje groenten minder goed is, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Bij ons hangt het gewoon af van wat wij eten, wat Minke eet.
groetjes

Lilypie
Lilypie

Tim heeft altijd met ons meegegeten, behalve als wij dingen aten die hij nog niet kon hebben. Zoals bepaalde koolsoorten en ook nasi, bami, spaghetti, taco’s etc gaven we hem nog niet. Ik had porties groente voor hem in de vriezer liggen, dus dan gaf ik hem wat anders. Zo rond de 11 maanden is hij volledig met alles mee gaan eten en dat gaat prima. Hij eet ook gewoon macaroni, rijstgerechten etc. In het begin nog een beetje geprakt, maar nu eet hij ook gewoon macaroni zonder dat we het voor hem fijner snijden.

Wij hebben het dus pas met 11 maanden gedaan, dus het is aan jezelf of je het hem nu al wilt geven. Ik denk dat opzich die ene maand ook niet uitmaakt. Je moet alleen even opletten hoe hij op uien reageerd. Het advies is deze vanaf 1 jaar te geven ivm darmpkrampjes. Maar Tim reageerd ook niet op uien, dus als het goed gaat kun je die gerust geven.

En groente uit een potje kun je ook gewoon geven. Meestal eten we vers, maar ja bruine bonen en doperwten komen toch uit een potje. Er wordt alleen geadviseerd hiermee op te letten ivm het zout. Maar wat ik dan deed is het sap uit de bruine bonen halen en dan de bruine bonen afspoelen onder de kraan en in water uit de kraan koken. Dat deed ik toen Tim wat jonger is, maar nu kook ik de groente gewoon in de sap van het blik. Tenslotte is een beetje zout als ze wat ouder zijn niet erg.

Groetjes,
Sandra

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/djOxp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” /></a>

Gewijzigd door - Sandra1980 op 11 Aug 2009 12:04:40

Nou dan ga ik het maar gewoon proberen, mocht hij het niet lusten kan ik altijd nog een olvarit potje pakken.
Ik zal er in ieder geval minder ui in doen dan anders, en de saus met de kruiden die daar in zitten zal vast wel mee vallen. Het is gewoon spaghetti bollognese saus en die is niet scherp. Ik ben heel benieuwd!
doen jullie trouwens helemaal geen zout bij de aardappels of alleen minde? Het cb adviseerde mij matig te zijn met zout, dus dat betekdn niet helemaal geen zout toch?

Lilypie

Lilypie

Wij doen nu minder zout ja, zowel voor Minke als voor mijn zwangerschap. En het went snel hoor wat minder zout!

Lilypie
Lilypie

Ja ik doe er nu minder dan de helft van wat ik anders gebruik. Ik heb er zelf helemaal geen last van hoor, ik eet mijn aardappels ook wel zonder zout, maar ik prak dan ook altijd alles nog door elkaar… Alles met aardappelen word voor mij een stamppot, haha!
Mijn vriend eet wel alles appart en die vind het echt niet lekker zonder zout, want als je na het koken zout er over heen doet is het toch anders zegt hij… Maargoed, daar moet hij voorlopig dan ook maar aan wennen, want ik wil niet alles appart gaan koken voor Joey en voor ons.

Lilypie

Lilypie

Wij doen geen zout meer over de aardappels en de groente. Als we iets van spathetti ofzo eten dan doen we wel wat kruiden over de gehakt. Maar zolang je dat met mate doet is dat geen probleem.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Wij gebruiken ook eigenlijk nooit zout of zoiets over de aardappels en groente, maar als alles door elkaar zit en bij het vlees wil mijn vriend het ineens flink gekruid!
Nu eet Seth nog niet met de pot mee, maar het is alvast handig dat wij niet veel zout gebruiken.
Liefs, Anne

Laat je even weten hoe het eten bevallen is?

Lilypie

Mogen ze al bietjes? ik dacht pas na een jaar

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Nee, Michelle mag al eerder. Je moet er alleen mee uitkijken dat het een nitraatrijke groente is. En nitraatrijke groente mogen ze maar max 2 keer per week.

Tim eet al bietjes vanaf dat hij 5 maanden ofzo was.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Hoi,

Ik weet niet wat de regels nu zijn hoor. Ze schijnen nogal eens te veranderen maar ik heb altijd vanuit het cb en van de dieetiste ( vanwege lichte koemelkallergie) dat zout voor het eerste jaar nog niet mocht. En koemelk ook niet. Ik kookte altijd zoutloos en kruide ons eten ( voor mijn man en ik) nadat het gaar was.

groetjes

lon106

Nou ik zie nu pas dat jij geen gewone saus zou geven Wil, maar ik had het dus wel gedaan. Hij vodn het heerlijk, heeft alles opgegeten Ik had toch wel voor hem appart gekookt, met een heeeel klein beetje gesnipperde ui er in, en ook de champignons voor het bakken al heel klein gesneden, gehakt heel fijn geruld. Daarna de saus toegevoegd en de spaghettie er bij en fijn gesneden. Het was echt een succes tot nu toe, ik hoop niet dat er krampjes van komen, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Hij eet eigenlijk zo veel dingen van ons wel eens een hapje mee, en hij heeft al sinds hij een paar weken oud was geen krampjes meer gehad. Ook nooit uitslag van iets, dus ik denk dat ik een allesetertje heb!
Met zout en kruiden die ik het natuurlijk wel kalm aan, maar verder ben ik nu wel van plan om hem zo veel mogelijk met ons mee te laten eten.

Lilypie

Lilypie

@sandra ik wist niet eens dat dat een nitraatrijke groente was

Ik denk dat ik hem toch ook gewoon zoveel mogelijk mee ga laten eten, over 2 maanden mag hij opeens alles hahahaha, Nu eten wij helemaal niet extreem dus dat komt wel goed.

Liefs Michelle

[img]http://lilypie.com/pic/2009/07/03/MIny.jpg" width=“60” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lbym.lilypie.com/x5XMp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” />

[img]http://lilypie.com/pic/2009/07/03/oXtM.jpg" width=“80” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/zksZp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” />

En zo leren we weer van elkaar Michelle

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Bietjes is inderdaad ook wel een groente om een keer te proberen.
Wij zijn nu toch maar met potjes begonnen voor door de weeks en in het weekend kkook ik dan wel vers voor hem. Anders vind ik het zoveel gedoe.
Ik zag dat er in een potje wat ik heb voor vanaf 6 maanden zelfs ook een beetje ui zit…
Liefs, Anne

Lilypie

Hoi,

Wat ik eigenlijk ook bedoelde is dat saus uit een pakje zakje of potje ontzettend veel meer zout zit dan je zelf zou gebruiken bij het zelf maken van een saus.
En mij is echt geleerd geen zout toevoegen en geen pakjes enzovoort gebruiken voor het jaar. En zelfs daarna is het nog oppassen geblazen.

Maar als ik het zo lees zijn de regels enigzins veranderd?

groetjes

lon106

quote:
Joey heeft nu twee keer met ons meegegeten. De eerste keer was het aardappel met rode bieten en kip, gisteren kreeg hij net als ons aardappel met sperzibonen en voor Joey weer kip want wij hadden een speklapje. Nou wil ik vanavond spaghettie gaan maken, en ik vraag me af of Joey dat ook mag hebben. Ik maak het meestal met gehakt, ui, champignons en een zakje mix voor spaghettie van Honig. Dat laatste is poeder die met water de saus word. Om de structuur gaat het niet, Joey kan prima kauwen, en ik kan het natuurlijk zo fijn snijden als ik wil. Maar ik vraag me af of hij die saus wel mag hebben ivm zout en kruiden die er in zitten... En ui, mag dat? En geraspte jong belegen kaas er door?

Allemaal geen probleem, lekker maken zoals anders.
Ui: geen probleem,
kaas: geen probleem.

quote:
En ik vroeg me ook af of hij groente uit een pot mag hebben. Ik kook meestal verse groente bij de aardappels, maar soms hebben we ook een potje roomspinazie of andijvie. Ze zeggen altijd dat potten groente tegenwoordig net zo gezond zijn als verse groente, maar geld dit ook voor kleine kinderen?

Ja, groenten uit pot zijn prima te eten voor die kleintjes,
en net zo gezond als voor jezelf.
Spinazie hebben wij eigenlijk altijd OF vers, OF uit de vriezer,
maar uit pot kan het natuurlijk net zo goed.

M.

quote:
Aardappels kook ik altijd zonder zout. En het vlees kruid ik altijd (voor ons dan he, niet voor Bo) Maar dat zijn vaak de pikante kruiden en zo. echt alleen zout gebruik ik nooit! En natuurlijk de sausjes en prut, dat gebruik ik ook. Maar verder niet! Ik weet ook niet of het wel zo verstandig is om met 9 maanden al een sausje te gebruiken waar veel zout in zit. Ik heb het eerder toen bo 7 maanden was al eens gevraagd aan het bureau en daar zeiden ze doe maar niet. Juist vanwege het zout gehalte. Je moet het zelf weten, maar je knt ook wat groente en gehakt er uit scheppen en wat tomatenpuree er door heen doen speciaal voor hem. Dan eet hij zo goed als het zelfde!

Liefs wil

<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lilypie.com/pic/2009/06/24/fIcG.jpg" width=“60” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/COalp2.png” width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” /></a>

Vlees kun je ook gewoon kruiden voor de kleine, afhankelijk van het soort kruiden. Ik gebruik meestal losse kruiden, en dan kun je het zout weglaten,
en veel minder doen.
Van die kant-en-klare-kruidenmixen, daar weet je niet precies hoeveel zout er in zit.

Wat de pastasaus betreft: Als je de pasta en de saus nou apart op tafel zet, kun je voor de kleine wat meer pasta en minder saus opscheppen,
dan is de hoeveelheid kruiderijen meteen ook minder

M.

quote:
Hoi,

Wat ik eigenlijk ook bedoelde is dat saus uit een pakje zakje of potje ontzettend veel meer zout zit dan je zelf zou gebruiken bij het zelf maken van een saus.
En mij is echt geleerd geen zout toevoegen en geen pakjes enzovoort gebruiken voor het jaar. En zelfs daarna is het nog oppassen geblazen.

Maar als ik het zo lees zijn de regels enigzins veranderd?

groetjes

lon106

een beetje wel:
De regel is tegenwoordig: als je je gezonde verstand gebruikt,
en de tips van Ikkeben, dan kan er maar weinig mis gaan

M.

Jaja er waren eindelijk weer verse rookworsten bij onze supermarkt Die zijn zo overheerlijk, dat ik meteen maar stamppot rauwe andijvie ga maken, mmmm!
Joey eet de laatste tijd steeds vaker met ons mee, maar nu vraag ik me af of hij ook rauwe andijvie mag hebben? Of moet ik zijn andijvie wel even koken voor ik het door de aardapopels stamp? En een klein beetje stukjes rookworst zonder velletje er door, mag dat?

Lilypie

Lilypie